Klirr i kassan för Kling & Klang

IFK Göteborg, GAIS och BK Häcken slipper. Men ÖIS måste betala.

I dagens pappersutgåva av GP så klargörs det att ÖIS är den klubb som så småningom måste börja betala för alla poliser som finns på Gamla Ullevi när laget har match där. Man har från polismyndigheten mjukstartat redan i år där ÖIS får betala 25 procent av den totala tilltänkta summan, för att 2011 betala fullt för alla polisiära insatser.

Anledning. ÖIS är bolagiserat med syfte att tjäna pengar. Och varför slipper IFK, GAIS och Häcken? Jo, de är ideella föreningen där polisen inte kan applicera de rättsliga möjligheterna som ÖIS hamnar direkt under som bolag.

Jaha? Så nu sitter ÖIS i en rävsax där man med en nästan patenterad ansträngd ekonomi år efter år får ännu ett påslag i budgeten inför 2011. Går vi upp i Allsvenskan kommer klubben att få betala länsordningspolisen ca 550 000 SEK sammanlagt under säsongen, allt enligt GP:s räkneexempel. Då inkluderas alla ”högriskmatcher” o s v där kostnaden går upp ganska så rejält som jag tolkar det.

Som det är nu så kostar tydligen de två till fyra poliser man har under match 9 200 SEK för ÖIS. Det är givetvis inte fruktansvärt mycket pengar och så länge vi supportrar inte ställer till med fanskap så kommer ju den summan att stå sig och vara en relativt liten post i ÖIS sammanlagda kostnadskalkyl. Men det är inte ören hit och dit jag fastnar för i den här ekvationen. Min fråga är. Hur rättvist är det?

Kollar man t ex på IFK Göteborg som har stadens största publiksiffra så ligger kostnaden på 92 000 SEK för alla poliser bara under en högriskmatch. Ju mer publik, desto större risk att det blir bråk och därmed behövs fler poliser i och runt arenan. Detta betalas givetvis med skattebetalarnas pengar. Varför? Jo, IFK Göteborg är ju inget bolag och har då enligt lag inget uttalat vinstintresse. Nähä?

Det sämsta av allt med den här poliskostnaden är att den alltså bara drabbar uttalade bolag och där man givetvis bara kan gå på hur lagen är skriven. Sen hur parametrarna ser ut utanför den ramen tycks vara ointressant. Precis sådär stelt och byråkratiskt man kan förvänta sig av personer med lagboken och huvudet under armen. Men det är inte där vi skall angripa problemet. Lagtexten och reglerna kommer att stå kvar oavsett.

Lars Ranäng kommentarer kring detta i GP är rätt så intressanta och det finns absolut en möjlighet att få upp det här till diskussion på högre instanser i det långa loppet. Lars frågar sig:

  1. Hur skulle det se ut om man tar betalt för ÖIS små matcher och sen inte tar betalt för IFK Göteborgs stora  arrangemang?
  2. ÖIS A-lag spelar i bolagsform men det är den ideella föreningen Örgryte IS som äger bolaget.
  3. Beslutet om att ta betalt från ÖIS är ett regionalt beslut. Skall föreningar som Örebro, Djurgården, AIK och IFK Norrköping inte behöva betala?
  4. ÖIS har tiotalet anställda Scandiavakter på arenan och endast 2-3 poliser på arenan under match. Skall ÖIS byta ut poliserna mot ännu några vakter inne på Gamla Ullevi för utanför arenan kan knappast klubben ta ansvar.

Min personliga åsikt är att klubbarna, och ytterst supportrarna som orsakar skada eller bråk, får ta ansvaret på arenan. De som är skyldiga får betala helt enkelt. Det är inte en helt trivial fråga men grundtanken måste vara så. Sen om man är en ideell klubb eller inte tycker jag är väldigt ointressant i sammanhanget. Människor är väl inte mer dumma i huvudet än att de förstår att ÖIS med sin fotboll i modern tid knappast är mer intresserad av att tjäna pengar än IFK Göteborg, GAIS eller Häcken. Skall de sistnämnda klubbarna gå fria från betalning kring sina arrangemang bara för att de enligt lag har ordet ”ideell förening” inskrivet på ett papper? Tipset från mig är ju att fråga gemene Göteborgare (som till vardags annars säger sig vara IFK Göterborgare trots att de aldrig går på eller ser en match med laget) om de är intresserade av att betala IFK:s, GAIS och Häckens poliser under match med sina skattepengar i slutändan? Jag misstänker att folk kommer att svara nej.

IFK Göteborg har utan tvivel fler potentiella ”risksupportrar” kring sina arrangemang och matcher än ÖIS. Jag som Öisare ställer gärna upp på att betala en högre medlemsavgift till ÖIS, eller betalar gärna ett högre biljettpris för ÖIS matcher, för att hjälpa till med kostnaden för våra poliser, men jag vill fan inte också betala mina skattepengar för att reda ut IFK Göteborgs, GAIS eller Häckens arrangemang indirekt bara för att de inte är uttalade bolag enligt konstens alla regler. De klubbarna är exakt lika extremt intresserade av att tjäna pengar som ÖIS och borde behandlas likadant som ÖIS från polismyndighetens sida. Så är det bara. En för alla, alla för en.

Det absolut allvarligaste i det här, utan att veta detaljerna kring hur reglerna med poliser på arenan ser ut, så finns en risk att säkerheten på sikt blir sämre på arenan. Det gagnar ju inte publiktillväxten för ÖIS. Väljer ÖIS att ta bort de poliser som är där idag, för att spara pengar, och ersätter dem med väktare så är alltså det inte bara positivt. Jag vet inte om man måste ha poliser på arenan under match. Där får gärna någon av er läsare som vet hjälpa till med kommentarer till artikeln här. Men måste man inte det så finns ju som sagt valet att ersätta med väktare enbart. Måste man ha poliser så kan man knappast tvinga klubben att betala dem. Eller?

Nej, Kling & Klang. Jag misstänker att ni kommer att få mycket skrivbordstjänst inomhus inför 2011 med tanke på alla överklaganden som kommer att komma in till förvaltningsrätten under året. ”Brun utan sol” kanske är ett tips för att inte bli allt för bleka.


'Klirr i kassan för Kling & Klang' have 15 comments

  1. 24 april, 2010 @ 12:00 Yodabul

    Kommunpolitikerna är ifk:are som nästan alla andra i staden…

    De får som de vill och vi får betala, så har det alltid varit!

    Skulle inte förvåna om blåvitt får sina pengar från politikerna, Göteborgs kommun är ockuperad…

    Svara

    • 24 april, 2010 @ 15:07 Martin Johansson

      Jag tror jag får kommentera hela den här historien lite senare, men en sak är i alla fall klar och det är att kommunpolitikerna inte har något med den här saken att göra. Polisen är en statlig angelägenhet som kommunerna har litet, om ens något, inflytande över. Kopplingen Go:teborgs stad och IFK Go:teborg har därmed inte med saken att göra i detta fall. Hur det sedan står till med regionala tillämpningar när det gäller möjligheten att ta betalt för bemanning i samband med ett arrangemang som kräver ökad polisbevakning måste man nog researcha en del kring innan man uttalar sig. De tre kritikpunkter som Ranäng (via Mikael? – har inte läst artikeln eftersom den bara verkar finnas i pappersupplagan) ställer upp känns inte helt klockrena, men som sagt det får man kanske återkomma till lite senare.

  2. 24 april, 2010 @ 15:09 Martin Johansson

    En sak bara. I den andra punkten menar Ranäng bolag eller föreningar? Min gissning är bolag. Annars fattar jag ingenting.

    Svara

    • 24 april, 2010 @ 16:16 timberhochmandie

      Yes, det är bolagen han menar i p.3.

      Nåt annat som är oerhört irriterande är att Lagrell rycker på axlarna så länge det inte drabbar de ideella föreningarna. Är det inte dags att byta ut honom snart?

    • 24 april, 2010 @ 17:50 Mikael Carlsson

      Håller med. Jag valde inte att lägga hans kommentar med i min arktikel men det är minst sagt anmärkningsvärt vilken teflondräkt Lagrell & Co alltid tar när det börjar osa hett. Det är ju givet att alla klubbar på elitnivå står inför samma problem med kostnader kring matchern samt har ett stort intresse av att dra in pengar till sin klubb.

  3. 24 april, 2010 @ 23:39 E

    Första maj, Göteborgsvarvet, Chalmers Cortegen, audition till Idol, Volvo Ocean Race, Storsjö Yran….nu gäller det bara att sortera ut var det kan finnas bolag, ekonomiska föreningar eller affärsdrivande stifelser i bakgrunden som skall stå för polisens bevakningskostnader. Kanske bör vi byta ut 112 mot ett 071-nummer….500SEK per samtal?

    ELLER— Varför inte fängsla de individer som i samband med tex. fotbollsmatcher bryter mot lagar rörande skadegörelse, upplopp, misshandel och narkotikabrott?

    Att ta efter Norge är inte alltid smart…

    Det är polisens uppdrag i samhället att möjliggöra för bolag så som ÖIS AB att kunna bedriva sin verksamhet utan att utsättas eller störas av brottslig verksamhet. Det är ÖIS som har rätt att kräva mer av polisen inte tvärt om.

    Svara

  4. 25 april, 2010 @ 00:44 Johan Gellerman

    Tänkte skriva lite om det men födelsedagskalas och annan skit kom emellan så det blev aldrig av. Vad som ändå måste tilläggas är att det används en felaktig retorik från alla som på ett eller annat sätt fördömer våldshandlingar i samband med fotboll och hävdar att klubbarna ska pynta varenda krona som behövs för polisbevakning och annat i samband med fotbollsmatcher. Dessa människor, som är allt ifrån högt uppsatta politiker till svennebananer, missar att fotbollsklubbarna också betalar skatt, och att intäkterna vida överskrider statens utgifter i samband med fotbollsmatcher. Ta bort fotbollen och staten förlorar både pengar och en otroligt viktig samhällsinstitution, det här är det sällan någon som tar i beaktning när man klagar på hur mycket pengar fotbollen kostar.

    Sedan sätts ju ÖIS i ett moment 22 då jag är tämligen övertygad om att det måste finnas polis på matcherna, oavsett om det är nödvändigt eller ej, och då tvingas man betala för något som man inte har ett behov av. Om man ska ta ett exempel så var det bara en gång (gruff mellan några från Klanen och Inferno) som ordningsmakten hade en ordentlig anledning att ingripa men då höll man sig väldigt passiv och lät allting lösa sig själv trots att stämningen var helt annat än angenäm. Man kan snacka pyroböter hit och pyroböter dit men att betala för vakter och poliser som ändå inte upprätthåller en stämning som i någon form kan betecknas som positiv måste ses som big fail, för anledningen till att det kryllar av förmyndare kring Östra Stå måste ju vara för att upprätthålla någon slags ordning. Jag tvivlar på att det finns någon aktiv supporter som känner sig tryggare av att man har tio väktare/poliser på sektionen som ändå inte förhindrar vare sig pyroteknik eller internbråk, och då blir det bara jävligt provocerande att ha dem där då man är fullt medveten om att man måste lösa det man behöver lösa på egen hand.

    Man lider av en fruktansvärd säkerhetshysteri och kvantitet är bevisligen större av kvantitet. Fler väktare och poliser och hårdare, rättsosäkra lagar, må ha gett fler avstängda men det finns ingen som utan att ljuga kan säga att arrangemangen har blivit speciellt mycket säkrare. Tyvärr får väl man finna sig i att acceptera att aktiva fotbollssupportrar har blivit offer för etablissemangets kärnvapenkrig mot enskilda individer, det finns ju inget block som värnar om någon slags rättssäkerhet så det är ju pest eller kolera. Samtidigt är det alltid trevligt att man har en klubbledning som står upp för sina aktiva supportrars rättigheter, att hela aktionen med DS2008:20 (har jag för mig att lagen heter, promillehalten kan vara lite för hög nu) skulle vara tämligen missriktad var det bara vi som går på fotboll varje vecka som kunde förutspå.

    Svara

    • 25 april, 2010 @ 23:45 Hox

      Jag har läst ett par kommentarer och uträkningar i pengafrågan där just det som Johan skriver presenteras; att fotbollsklubbarnas skatteutgifter till staten överskrider den kostnad som staten har för polisen i samband med matcher, Dessa beräkningar är dock baserad på en sak, nämligen att den skatt som fotbollsklubbarna betalar enbart går till polisen. Så är ju naturligtvis inte fallet utan skatten går ju till allt från vård och skola till bistånd och militär.

      Googlade lite och såg att rättväsendet får 35MiSEK för år 2010 och den totala balansomslutningen i statens budgets var 810MiSEK. Av rättsväsendets 35MiSEK så går lite mer än 19MiSEK till just polisväsendet. När du betalar skatt går alltså 19/810=2,3% av din skatt din polisen.

      Enligt artikeln så skulle ÖIS poliskostnader vara 550kSEK. För att staten ska tjäna på ÖIS fotboll så måste alltså ÖIS arrangemang generera 23MSEK i skatteintäkter. Det är de inte ens i närheten av, så nej, statens tjänar inte pengar på att ÖIS spelar fotboll.

      Jag håller med Johan att fotbollen är en otroligt viktigt samhällsinstitution och den bör få kosta pengar. Däremot är retoriken i det ekonomiska argumentet mot gratis polisövervakning helt korrekt.

    • 26 april, 2010 @ 09:43 Neutral

      Mycket tveksamt sätt att räkna på. Relevant är i så fall hur mycket skatt genererar ÖIS till samhället och hur mycket resurser drar man.
      I den kalkylen lär ÖIS och de flesta idrottsföreningar ge ett kraftigt överskott till samhället.

    • 26 april, 2010 @ 11:01 Hox

      Helt klart hade det varit mer relevant att räkna så, men vi har inte den indata som krävs för att utföra en sådan beräkning. Att göra en korrekt sådan skulle ta väldigt lång tid att göra dessutom. Eftersom jag inte har den tiden så isolerade jag poliskostnaden genom att göra om alla andra statsutgifter till overheadkostnader. Beräkningen är i högsta grad relevant.

      För att få idrottsföreningar att ge överskott till statskassan får du räkna väldigt Keynesianskt. Det man ska fokusera på är snarare den samhållsnytta som idrotten gör i form av att aktivera folk, ge ungdomar en meningsfull fritid, uppfostran etc – inte att få idrotten att ge plus i statskassan för det gör den inte.

  5. 25 april, 2010 @ 08:24 Karl Lundén

    Har väldigt svårt att tro att de här polisavgifterna står sig juridiskt om ÖIS väljer att driva den frågan till högre instans. Misstänker att ettt av syftena från polisiärt håll är just att testa vilka möjligheter de har att ta ut avgifter från fotbollen. Så länge fotbollsbolagen majoritetägs av den ideella föreningen tror iaf inte jag att polisen har rätt att ta ut avgifter. Om 51 % spärren tas bort blir situationen dock helt annorlunda. Som E mycket riktigt påpekar skulle det här kunna skapa ett mycket kostsamt prejudikat för Göteborgs kommun. Undrar därför stilla om inte GBG kommer ställa sig bakom ÖIS och ifrågasätta avgiften inom kort…

    Svara

  6. 25 april, 2010 @ 11:08 Horncrowned

    Har inte inte läst artikeln då jag inte har GP, så jag har en undran:

    Är det inte så att det är den ideella föreningen Örgryte IS som står för arrangemanget, medan spelarna på plan enbart är ägda av ÖFAB?
    Vem som äger spelarna kan väl knappast ha någon koppling till polisinsatsen?

    Svara

  7. 25 april, 2010 @ 17:55 Elfström

    Arrangemanget borde väl trots allt ägas av ÖFAB i och med att de tar del av alla intäkter. (biljett, reklam etc).

    Intressant att Lagrell var villig att titta på frågan om det skulle beröra ideella föreningar men inte med ”vinstdrivande” idrotts-AB. Frågan är hur han tänker?

    Off Topic som fan:
    Kommer det någon träningsrapport ikväll? Skulle vara roligt att veta om Álvaro kan vara med eller inte i morgon.

    Svara

  8. 25 april, 2010 @ 18:20 Yodabul

    Arrangemangsärenden:

    Rapporterad förening: Malmö FF
    Match/speldag: Malmö FF – Elfsborg IF, 24/2 AH
    Förseelse pyroteknik:
    Beslut 25.000:-

    Rapporterad förening: IFK Göteborg
    Match/speldag: Kalmar FF – IFK Göteborg 13/3, AH
    Förseelse: pyroteknik
    Beslut: utan åtgärd

    Rapporterad förening: Djurgården
    Match/speldag: BK Häcken – Djurgården 14/3 AH
    Beslut: 25.000:-

    Rapporterad förening: Örebro
    Match/speldag: Örebro – Åtvidaberg 15/3 AH
    Förseelse: pyroteknik
    Beslut: 15.000:-

    När man tar upp konstiga beslut kan man läsa det här också? Förbundet är köpt…

    Svara

  9. 26 april, 2010 @ 08:40 Tjuvnyp

    Ge inte polisen tillträde till matcherna. De får vänta utanför med sina hundar, hästar och batonger. Vi behöver inte dem. Skulle något inträffa som inte vakterna på arenan kan hantera, så får de väl ringa till farbror blå, som vi vanligt dödliga gör i alla andra lägen..

    Tre poliser som nämns ovan stoppar då fan inte en mobb ändå. Så stäng dem ute.

    Svara


Vill du svara Johan Gellerman

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se