Spelarbetyg ÖIS – Ängelholms FF 3-3

Spelarbetyg idag signerade Martin Johansson, Mikael Carlsson och Tomas Levin.

Peter Abrahamsson 3 (Samtliga 3)

Trodde Jakob Olsson, Steinthor Thorsteinsson, David Leinar eller Pavel Zavadil skulle bli poängräddare åt ÖIS, men det blev Peter Abrahamsson. Riktigt svettig benparad i den första övertidsminuten. Är chanslös på samtliga Ängelholms mål. Samtidigt är tre insläppta mål tre insläppta mål. Inger inte den trygghet i luften man skulle önska.

Christofer Bengtsson 2,66 (Martin & Tomas 3, Mikael 2)

Christofer kan förbannat mycket bättre än vad han visade upp i dagens match. Han blixtrar till vid aktionen som leder fram till Jakob Olssons andra mål för a-laget, och är då verkligen i sitt esse. Alla utom Bengtsson är säkra på att den ska rinna ut till inspark. Inte en chans. Precis så ska en Öisare uppträda. Har dock vissa problem i positionsspelet vilket låter Ängelholm slinka igenom till och från. Kämpar och sliter duktigt hela matchen igenom.

David Leinar 3,33 (Martin 4, Mikael & Tomas 3)

Vi brukar alltid skämta om att David Leinar ska göra hattrick. Och så gör han det i dag. Förbannade Antti Kanerva som dömer bort Leinars regelrätta 0-2-mål. Känns som det givna valet bredvid Robin Jonsson i dagsläget. Är alldeles för passiv vid Ängelholms 3-3-mål.

Robin Jonsson  2,66 (Mikael & Tomas 3, Martin 2)

Var inte riktigt tajmad i dag. Kom fel i en del situationer och stod för en riktigt grann framspelning. Åt fel håll. Lyckligtvis missade Robin Staafs lobb det vidöppna målet. Möter situationer på ett sätt som antingen supervackert bryter motståndarnas uppspelsfas eller misslyckas och lämnar ett stort hål i försvarslinjen. Borde veta bättre än att ta ett andra gult kort 15 meter utanför Ängelholms straffområde. Lär dessutom få en extra matchs avstängning för att ha sparkat bollen hårt i reklamskyltarna efter att Kanerva plockat upp ostskivan en andra gång.

Adam Eriksson 2,33 (Mikael 3, Martin & Tomas 2)

Helt OK och jobbar sig in i matchen allt eftersom. Hade problem i första halvlek men skärpte till sig rejält och kommer fram många gånger offensivt vilket var roligt att se. Tenderar att bli lite onödigt försiktig ibland när ÖIS ställer om och väljer att stanna hemma med mittbackarna istället för att understödja anfallet. Ibland är det kanske klokt, men det går att ändra på vissa lägen. Uppträder allt som oftast lugn och städad. En reko kille helt enkelt. Blir dessutom bättre och bättre på att läsa situationer och har på sistone börjat använda kroppen på ett förtjänstfullt sätt. Det kan bli bra det här. Med tiden, för vi är inte där riktigt än. Är väl inblandad i två baklängesmål vilket givetvis också ligger honom i fatet.

Markus Anderberg 3 (Samtliga 3)

Fantastisk första halvlek av Markus Anderberg. Vi gläder oss över att Markus har kommit tillbaka på det sättet han har visat. Han är kvick och klurig i sitt spel om än möjligt lite väl omständig ibland. Idag var det dock kvalitet på det mesta. T o m inläggen satt var de skulle. Markus ser spännande ut för fortsättningen. När han vill är han en magiker. Så skön att se på. Han river, sliter, dansar och svävar fram över planen. Är i stort sett omöjlig att få stopp på när han väl får upp farten. Mattades rejält i den andra halvleken och försvann då ur spelet. Utbytt mot Steinthor i den 65:e minuten.

Pavel Zavadil  3 (Samtliga 3)

Vad vore ÖIS utan Pavel? Vad vore ÖIS 2010 utan Pavel?! Jag vill inte ens tänka tanken. När ÖIS är trögt så är även Pavel trög, men han är alltid lite bättre än alla andra på plan oavsett. Det är sorgligt men sant. Pavel gör återigen en bra match och är den som håller ihop mittfältet när Markus Gustavsson inte hänger med. Han är en av få ledargestalter i ett rätt kantstött gäng. I dag visar han vägen hela matchen igenom med sitt hårda jobb på mittfältet. Är inblandad i tre mål och blir bestulen på en assist i dag. När Ängelholm gjorde 3-3 såg det ut som att Pavel ville ÖIS backlinje väldigt ont. Frågan är hur många hedersamma enpoängare till som Pavel kan leva med?

Markus Gustafsson 1,66 (Martin & Tomas 2, Mikael 1)

Markus är inte tillräckligt fysisk i sitt spel för att kunna axla Sebastian Johanssons mantel. Har Markus verkligen tillräckligt mycket vinnarskalle för att hålla på den här nivån? Bortsett några korta glimtar av briljans så är hans spel för klent i luften och i närkamperna. Som central mittfältare måste också positionsspelet vara betydligt bättre för att han inte stundtals helt ska hamna helt utanför spelet. När bollen väl kommer ner på backen och hamnar framför fötterna är Markus bra men frågan är om bristen på tufft närkampsspel borde placera honom på bänken nästa match.

Jakob Olsson 2,66 (Mikael & Tomas 3, Martin 2)

Ungdomlig. Aggressiv. Teknisk. Våghalsig. Ja, det är några egenskaper som passar in på den här grabben. Jag gillar verkligen att få se Jakob från start och det visade ju sig t o m vara ett riktigt lyckodrag från Jannes sida. Bör väl som alla ungtuppar lära sig att förvalta vissa lägen bättre men med tanke på hans snabba uppfattningsförmåga vid sitt 1-0 mål så är det mesta under kontroll skulle jag vilja säga. Det måste emellertid ha varit grymt skönt att få göra mål i sin debut i startelvan. Olsson behöver dock lära sig att när man får en knuff i ryggen i straffområdet så faller man. Men det är väl något som kommer med åldern. Borde nog sett till att döda situationen som leder fram till Ängelholms 1-1-mål. Där har han två chanser att döda bollen, men fegar ur och försöker spela sig ur den första situationen och i den andra går han inte all-in. Trots det får man väl ändå ge Jakob beröm för en hyfsad debut.

Álvaro Santos 2,66 (Martin & Tomas 3, Mikael 2)

Nej, det här håller inte. Santos håller lika mycket Superettan-nivå som övriga laget gör i nuläget. Han är vår storstjärna men uppträder inte med den pondusen på plan alls. Vinner  en hel del av de bollar som ÖIS backlinje tjongar upp på offensiv planhalva och är vid rätt humör riktigt bra på att hålla i bollen så att ÖIS kan flytta upp sitt spel. Borde kanske ha satt någon av sina chanser under den första halvleken. I den andra halvleken visar Santos att han trots allt tar det här på allvar när han bufflar och bökar och brötar och jagar skiten ur Ängelholms backlinje. Om han bara kunde bli lite lättre på foten så skulle han kunna börja ösa in mål på allvar. Det bortdömda målet visar vad Santos kan när han vill.

Björn Anklev 2 (Martin 3, Tomas 2, Mikael 1)

Anklev är helt ur form. Det är bara att inse. Sliter inte alls på samma outtröttliga sätt. Kanske stör skadorna Björn Anklev allt för mycket. Han behöver vila. Han är inte vän med bollen och oroande mjuk i kroppen med en back i ryggen. Missbedömer oftast skarvningar från Santos och även uppspel och löpningar in mot mål. Framspelningen och aktionen som föregår läget där Steinthor Thorsteinsson får öppet mål är underbar. Om Anklev spelar med den speeden och utan pardon är han ostoppbar på den här nivån. Björn kommer tillbaka, men kanske skall man välja att vila honom i nästa match till förmån för t ex Luka?

Steinthor Frey Thorsteinsson 2,5 (Tomas 3, Mikael 2)

Landslaget? Ja, Islands landslag alltså. Det syntes ingen kvickhet alls idag från ”Stenens” sida. Det såg avvaktande och lite ringrostigt ut. Givetvis får man respektera det om han hittills bara spelat som halvproffs på Island och missat en del träningar under förhandlingarna med ÖIS dessutom. Kanske skall vi också kanske skruva ned förväntningarna på vår islänning tills dess att han verkligen har levererat något och fått en chans att på riktigt anpassa sig till tempot. Det var väl just det som saknades. Tempot och uppfattningen om de situationerna som dök upp. Stenen såg tung ut. Han hade dock ett gyllene läge att avgöra matchen, men satte givetvis bredsidan i ribban. Inte typiskt Steinthor hoppas vi, men väl ÖIS i det läget som laget är i nu. Mycket typiskt.

Dennis Jonsson -

Spelade för kort tid för att betygsättas.

Alexander Mellqvist -

Spelade för kort tid för att betygsättas.


'Spelarbetyg ÖIS – Ängelholms FF 3-3' have 55 comments

  1. 5 augusti, 2010 @ 09:26 Bellman

    Mja, inte helt överens den här gången:

    – Ni nämner att Bengtsson har problem med positionsspelet. Men ger honom ändå relativt höga betyg. Faktum är att ÄFF gång på gång skickade upp bollen på vår högerkant och gång på gång så hängde inte Bengtsson med. Han var en säkerhetrisk matchen igenom, (vilket är väldigt synd då jag brukar gilla Bengan).

    – Robins utvisning var så klart onödig, men i övrigt agerar han räddande ängel många gånger och visar att utan honom kommer vi att få ännu mer problem bakåt. Leinar är så klart värd högt betyg för sina mål, men det är alltjämt Robin som är vår försvarsgeneral.

    – Jag stod alldeles intill ÄFF:s målbur i första halvlek och enligt mitt tycke så var Leinar aldrig på bollen, det är Ängelholms målvakt som totalt missbedömer bollen, får den på fingerspetsarna och som jag ser det så är det Pavels boll som går rakt i mål.

    – Var det förresten någon som såg Anderbergs sambadribbling i Ängelholms straffområde i första halvlek då han aldrig kom till skottläge. Det var nog det grymmaste jag har sett i en superettamatch. Anderberg är het!!!

    Svara

    • 5 augusti, 2010 @ 11:36 Martin Johansson

      Bellman, jag räknar kallt med att du är med och betygsätter nästa match. Du kan maila in dina betyg med kommentarer till martin[.]johansson[@]sambadefensiv[.]se. Jag vill ha dem senast kl. 06:00 på måndag morgon. OK?

    • 5 augusti, 2010 @ 14:20 Bellman

      OK :)

  2. 5 augusti, 2010 @ 10:23 Voldemort

    Jag begriper inte riktigt. När Robin för en gångs skull gör rätt så bra ifrån sig, träffar mer rätt än fel med uppspelen och inte kan lastas särdeles mycket för att bli satt i skiten när man inte kan döda boll högre upp i banan, då får han lägre betyg än han fick i Ljungskile? Mot LSK var han mer än vanligt stirrig, med uppspel som t o m hans mor skulle gråta över, toppat med en crossboll i navelhöjd på egen planhalva 5 meter bakom adressen. Då nämns inte hans tillkortakommanden. Han kan istället inkassera 3.33 i betyg. Ibland undrar jag om vi överhuvudtaget ser på samma sport….

    Svara

    • 5 augusti, 2010 @ 11:31 Martin Johansson

      Jag begriper inte heller någonting. Kanske ser vi olika saker. Eller så lägger vi olika saker på minnet. I går tyckte t.ex jag att Robin spelade med lite för små marginaler för min smak. Visst, han har en del avgörande brytningar och spelar ungefär som normalt. Kändes dock inte helt hundra. Det andra (helt onödiga) gula kortet fick mig dock att dra ner betyget till en 2:a. Och ja, jag upplevde Robin som bättre i matchen mot Ljungskile. Då vann han fler dueller (i och för sig andra typer av dueller) än vad han gjorde i går.

    • 5 augusti, 2010 @ 13:02 Voldemort

      Det är ju iallafall skönt att vi är överens om att vi inte begriper någonting… :-)

    • 5 augusti, 2010 @ 11:56 timberhochmandie

      Haha, jag förväntade mig faktiskt glädjevolter av dig i pausen. :-) EN lång/hög passning på hela första halvlek, och den gick till Leinar efter den där misslyckade hörnan från Zavadil. I övrigt var det längs backen och på fötterna på medspelarna. :-)

      Men, som du säger, här gör han allt för att flirta med publiken och så nämns det inte ens i betyget sedan. :-o

    • 5 augusti, 2010 @ 13:16 Voldemort

      Såg du inte när jag stod och tokhoppade med ett jätteflin på läpparna så kortbyxorna höll på att åka av… ? ;-)
      Skämt åsido; det var mer vårdat och i min smak igår vad gäller uppspel. Kampsport kan en dresserad apa t o m utöva. Det ingår i en backs repertoar att kunna täcka bort, bryta och trötta ut en motståndare med knä i lår osv. det kan han redan. Därför tyckte jag det såg bättre ut än på länge och han kan inte hjälpa att han blev satt i skiten ett antal gånger. Spelar man med så hög positon på ytterbackar och med mer eller mindre obefintliga balansspelare samt dåligt kampspel vad gäller vinna/döda boll högt upp i plan så blir det så. Hans kort är heller inget att säga om. han kunde ju faktiskt lika gärna fått frispark i första läget däe han blev fasthållen och slet sig loss. Att han sedan går in fullt och vänder upp dobbarna…..tja det är ju resultatet av den första situationen. Dessutom visste väl ÄFF spelaren att han hade kort och fick väldigt omotiverat ont? Med Kanerva på plan kan ju allt hända. Och det gjorde det….

    • 5 augusti, 2010 @ 13:37 timberhochmandie

      Omotiverat ont är väl bara förnamnet… Jag satt typ…tre meter (?) från situationen och jag kunde inte se nån kontakt alls. Min bild var ungefär den som Robin gav i intervjun: Det är HAN som är först på bollen och den andre nissen som kommer in sent. Men, men Janne och Martin etc som såg det lite mer på håll såg ju nåt annat och eftersom domaren i regel alltid ser allt från håll så är det väl det man ska anpassa sitt spel efter. (Vad just gårdagens domare såg eller inte såg känns ointressant, för det han ser verkar ju rent allmänt inte stämma överens med verkligheten…)

      Om du nu la märke till Robins fina passningsspel igår så borde du också ha lagt märke till att alla andra i backlinjen tjongade på som vanligt? Kan du då nu nånstans börja fundera över om det är spelidén det är fel på och kanske inte nödvändigtvis killarnas förmåga att sätta bollen på ”rätt” (det som du anser vara rätt) ställe? ;-) Av någon outgrundlig anledning verkar det vara meningen att skicka höjdbollar på Anklev och Santos. Vilket givetvis är ungefär lika meningsfullt som Peters långa utsparkar. Vinner vi ens 50% av dem? Jag har inte räknat, men det känns inte så… Igen verkar spelidén vara att bollarna ska gå långt och högt.

    • 5 augusti, 2010 @ 13:58 Voldemort

      ja, du har nog tyvärr rätt där vad det gäller spelidéen. Det är alldeles för många matcher nu där det slås långt för att vara en slump. Det märks ju också på spelarna där man centrerar något djävulskt i spelet. Visst, att man centerar vid motståndarnas uppspel för att vinna boll men så fruktansvärt även i eget uppspel? Tittade lite extra på Steine när han kom in efter ha fått instruktioner ur pärmen av vår målarmästare. Slickade han kant tror du? Nähä. I höjd med straffområdeskanten var han som oftast även när han var på bollsida. Förstår inte riktigt varför man värvar en utpräglad ymf. om man skall spela honom så. visst, att man skall fylla på med yb men det ena förtar inte det andra. Dom borde dragit isär ÄFF mer än vad dom gjorde så hade det kanske öppnat upp sig lite mer även för Björn o Santos. Men, vad vet jag……
      Problemet som uppstår är ju att vi inte vinner de långa uppspelen i kanske mer än 50% som du säger. OCh sedan är vi för klena på mf för att vinna andrabollar. Men samtidigt, skall man nu spela det spelet så måste du ha en target som kan vinna duell, skava nick osv. Det lyckas för sällan med Santos tyvärr. Och när han väl lyckas skava elelr skarva så är björn och köper korv, anderberg och olsson på en för låg plats osv. Det funkar inte. Jag längtar efter Seb….om dom nu skall fortsätta så här.
      Som du förstår så förespråkar jag inte ett så långt spel som dom håller på med just nu. Då kan jag lika gärna se på tråkvitt. jag vill se ett lag som rullar och helst använder bredden på planen.

    • 5 augusti, 2010 @ 23:19 Hox

      Nu är inte dock inte Steine en utpräglad ymf, han har spelat rätt mycket centralt i sitt klubblag. Så jag tror inte att det är en spelare som slickar kanten direkt, den videon som man hittat på nätet stöder tyvärr den teorin. Det som är mest oroande är den snabbhet som han sades besitta och som han mörkade ganska kraftigt både i U21 och både Valhalla.

      Angående centrering vid egna (långa) uppspel, så är det väl den teorin som de lär ut i tränarkurserna – att centrera för att kunna vinna andrabollen. Man vinner ju inte många bollar om man får spela två mot fem eller tre mot sex i mitten? Sedan tappar man även i försvarsspelet om man förlorar bollen, då ymf är utanför motståndarlagets passningsvägar. Det är väl teorin, men det var länge sedan jag läste på så jag kan vara ute och cykla…

    • 5 augusti, 2010 @ 23:26 Voldemort

      Du är inte ute och cyklar. Sedan kan man ju göra det mer eller mindre slaviskt. Just nu så verkar dom praktisera någon form av bokstavstolkning av pärmen för långa uppspel så att dom glömmer att det faktiskt går att variera och dra isär. Är ingen som tycker att det konstigt med centrering för att vinna boll men det blir ett alldeles för statiskt spel när man praktiserar det som öis gör just nu. det tror jag att du håller med om…?

    • 6 augusti, 2010 @ 09:45 Hox

      Det som har glömts bort är att man kan spela via mittfältet och inte över det så där har vi samma uppfattning:-)

    • 5 augusti, 2010 @ 13:45 Anonym

      Kul att till och med du vändt Voldemort och ser att Robin gör bra nytta på planen. Martin var nog påverkad av dig från förra matchen och fokusera på det negga. haha
      Kan inte Pavel få ett högre betyg det är han värd.

    • 5 augusti, 2010 @ 14:06 Voldemort

      Bara för din info: jag har inte vänt. Han gjorde det ok igår men därifrån till att bli en så fantastisk mittback, försvarsgeneral you name it, som många vill få honom till har jag fortfarande förfärligt svårt att ta in. Men, jag fick ju order från vårt kunniga bidrag från det täcka könet att bli mer positiv till Robin så jag var väl helt enkelt tvungen att ge honom cred för det han gör bra…. ;-)

  3. 5 augusti, 2010 @ 10:36 Bosse

    ”Olsson behöver dock lära sig att när man får en knuff i ryggen i straffområdet så faller man.” Citat från raderna om Jakob; detta hade jag hoppats att inte behöva läsa.

    Svara

    • 5 augusti, 2010 @ 11:25 Martin Johansson

      Bosse, jag kan till viss del förstå vad du menar, men samtidigt måste jag säga att när tacklingen är så pass hård att du får framåtrotation, missar inlägget, tappar balansen och tvingas ta ett par staplande steg för att hålla dig på fötter då är det OK att ramla. Jag tycker inte att det är svårare än så. Jag tycker inte ens att det kan kallas för filmning. Tacklingen är regelvidrig och om då inte domaren gör sitt jobb är det OK att åtminstone gå ner på knä istället för att göra allt man kan för att hålla sig på benen.

  4. 5 augusti, 2010 @ 14:34 Tjuvnyp

    I mitt tycke var Santos inte värd annat än en etta. Rör sig knappt. Vid bolltapp kämpar han aldrig hem. Ser håglös och ointresserad ut. Enda gången han jobbade hem då sprang han ner en kollega som blev kvar i gräset i nästan en minut. Tror det var Robin.

    Undrar om inte Robin låg kvar den där minuten bara för att få Santos att orka/hinna lunsa upp mot mittlinjen igen..

    Men kanske jag är aningen hård då jag möjligen bedömmer denna dyra och meriterade brasse på andra kritierier än exempelvis Eriksson… Men vad fan. Vi har en Miljajevic på bänken som blir vassare för varje inhopp. Låt killen få sista halvtimmen om inte Santos visar mer än så här. That’s my opinion…

    Svara

  5. 5 augusti, 2010 @ 20:37 timberhochmandie

    Fråga: Borde vi inte veta nu om det blir en eller två matcher för Robin? Nån som har sett rapporten från matchen? (Eller har pratat med nån som har sett den…)

    Svara

    • 5 augusti, 2010 @ 20:50 Martin Johansson

      Man får inte se rapporterna. Jag har försökt flera gånger. Med nästan allt. Förbundet vägrar lämna ut dem. Kanske att man kunde försöka med ÖIS. De får mig veterligen en kopia.

    • 5 augusti, 2010 @ 20:58 timberhochmandie

      Jo, jag tänkte väl närmast på att det kunde vara genom ÖIS man kunde få veta. För det kan ju inte vara ok att klubben och spelarna inte får veta om de blivit anmälda för nånting…

    • 5 augusti, 2010 @ 21:31 Martin Johansson

      Jo, men när jag har fått nej från förbundet så känner jag inte riktigt att jag kan gå på ÖIS och be dem lämna ut något som jag vet att de inte bör lämna ut. Det känns varken ärligt eller särskilt snyggt även om ÖIS skulle göra det.

    • 5 augusti, 2010 @ 21:34 timberhochmandie

      Nej, det kan väl vara sant… Men nog får journalistar reda på en del ibland, eller är jag ute och cyklar nu? De kanske kan svara på mer eller mindre direkta frågor? T.ex. om inkastade föremål eller varnade spelare..?

    • 5 augusti, 2010 @ 22:05 Martin Johansson

      Vi kan väl göra ett försök. Ska se vad jag kan göra i morgon.

    • 5 augusti, 2010 @ 22:07 Martin Johansson

      Förresten, kan det bli mer än en match? Nu när jag tänker efter tror jag inte det. Det kan det väl bara bli om man får rött kort direkt? Gult plus gult kan väl bara ge en matchs avstängning. Tomas, stämmer det? Eller kan man kanske få för osportsligt uppträdande efteråt? Som Rajalakso fick den där gången i spelartunneln.

    • 5 augusti, 2010 @ 22:25 Tomas Levin

      Två gula kort blir en lindrig utvisning och leder till avstängning en match, varken mer eller mindre.

    • 5 augusti, 2010 @ 22:27 Tomas Levin

      För att längre avstängning ska komma till stånd, måste en anmälan göras av domaren – ang missfirmelse eller annat.

    • 5 augusti, 2010 @ 22:33 timberhochmandie

      Det var därför jag frågade om rapporten – jag undrade om det hade gjorts nån anmälan… Det ska väl stå i den?

    • 5 augusti, 2010 @ 22:46 Tomas Levin

      Det bör isf vara spottande på någon eller förolämpande/smädelse genom språk/gester för att det skulle bli en anmälan. Jag såg absolut inte den minsta tendens till detta. Det enda Robin gjorde var att sparka bort bollen och det tror/hoppas jag att domaren blundade för.

    • 5 augusti, 2010 @ 22:49 timberhochmandie

      Ja, det är ju den sparken det pratas om i betyget… ”Lär dessutom få en extra matchs avstängning för att ha sparkat bollen hårt i reklamskyltarna efter att Kanerva plockat upp ostskivan en andra gång.”

      Men får inte klubben och spelaren reda på med en gång om det ska göras en anmälan? Då borde det väl ha kommenterats i nån av intervjuerna, kanske,,?

    • 5 augusti, 2010 @ 22:54 Martin Johansson

      De brukar ju inte kommentera de där utvisningarna och avstängningarna. Har hört att Janne inte vill prata om det utan att man ska gå vidare. Det blir som det blir och så får man arbeta utifrån det. Domarrapporten och eventuell anmälan ska de väl dock få en kopia på. Det är åtminstone vad som har sagts mig tidigare.

    • 5 augusti, 2010 @ 22:57 timberhochmandie

      Kunde inte svara Martin så jag fick svara mig själv…

      Även om Janne inte tycker att man ska älta utvisningar så kan det väl ha visst intresse om en spelare riskerar mer än en matchs avstängning..?

    • 5 augusti, 2010 @ 23:03 Martin Johansson

      Nej, vi har begränsat antalet trådningar, annars blir kommentarerna till slut oläsliga.

      Självklart har du rätt i det, men de vet att han är avstängd nästa match så då jobbar de väl med det fram till dess. Belsut om avstängningar över en match fattas av Disciplinnämnden. Vi får nog vänta till nästa vecka innan vi får reda på något. Kan dock kolla det när jag är uppe på gården på lördag.

    • 6 augusti, 2010 @ 20:15 Tjuvnyp

      Klart det bara blir en match. Inget annat. Domaren kan omöjligt klara av att skriva en läslig rapport.

    • 5 augusti, 2010 @ 22:49 Martin Johansson

      Precis vad jag tänkte. Robin drog bollen hårt i reklamskyltarna, men det var också allt. Man ska kanske aldrig säga aldrig med Antti Kanerva men jag tror det ska mycket till för att Robin ska få mer än en match.

    • 5 augusti, 2010 @ 22:40 Martin Johansson

      OK, bra då vet jag. Då blir det väl knappast mer än en match.

    • 5 augusti, 2010 @ 22:41 timberhochmandie

      Skönt! :-)

  6. 5 augusti, 2010 @ 21:39 Rude Boy

    Hmmmm…betygen marginellt bättre än mot Ljungskile. Jag såg en massa vilja, teknik, löpningar , kreativitet, glöd, tempo, underhållning men felaktiga domslut stjäl segern ifrån oss. Mot Ljungskile var vi inte värda tre pinnar utan hade bonnröta. Igår däremot…

    Svara

    • 5 augusti, 2010 @ 21:56 Martin Johansson

      Fredrik, ska man ge sig på ett sådant påstående bör man ha på fötterna.

      Snittbetyg för startelvan i matchen mot Ljungskile: 2,21
      Snittbetyg för startelvan i matchen mot Ängelholm: 2,63

      I matchen mot Ljungskile underkänt. I matchen mot Ängelholm godkänt. Allt det där du såg i matchen mot Ängelholm fanns till viss del där (även om jag tycker att du överdriver en hel del: det glimtade till ibland men så mycket mer än så var det inte), men även ett mer kaotiskt försvarsspel än på mycket länge. Behöver jag säga att man släppte till tre väldigt enkla mål. Dessutom två ytterligare hundraprocentiga chanser: Robin Staafs lobbförsök i den tolfte minuten och Patrik Larssons på övertid. Enbart på övertid ”tillät” man ÄFF göra ett mål och skapa två riktigt bra lägen. Det är inte OK, åtminstone inte i min bok. Snälla kör inte en massa ”ÖIS-myter” om att det är koolt att skita i försvaret bara man kör etthundra framåt.

    • 6 augusti, 2010 @ 09:29 Voldemort

      Martin, försvarsspelet var inte ”kaotiskt”. Det var snarare resultatet av att man spelar centrerat och vill ha ytterbackar som fyller på i rännan som skapas efter kanten. Roar hade läst sönder detta spel och följde sin matchplan till punkt och pricka. Två långsamma ytterbackar som kliver upp är mumma för ett snabbt omställningslag. Det var nästan pinsamt att se Bengtssons försök att nå ikapp när han hade blivit överflyglad. men det är inte hans fel. Det är sättet att spela på och tafatthet längre upp i banan. Låt oss hoppas att inte fler lag läser sönder oss på det sättet för då blir det ingen rolig höst…eller också får Janne helt enkelt sluta lyssna på målarmästarn och börja spela fotboll istället för att knacka långt med happy go lucky bollar….

    • 6 augusti, 2010 @ 10:27 Martin Johansson

      Nej, det var det inte. Det har du rätt i. Jag skrev det mest för att göra det lite jobbigare för Fredrik. Och till viss del fär att jag tycker att de här spelarbetygsdiskussionerna börjar bli lite långdragna. Det är samma visa varje vecka. Först lägger 3-5 personer ner själ och hjärta i att betygsätta och skriva kommentarer och sedan tar en person på sig att sammanställa alla betyg och kommentarer och gör det publicerbart (tar kanske två till två och en halv timme). Bara för att sedan sågas i småbitar av allt och alla. Det är inte det att jag inte gillar diskussion, jag tycker bara att det har varit väldigt mycket negativt på sistone. Med tanke på vad jag känner för de här spelarbetygen så vet jag inte om det är värt det. That’s all! :-)

    • 6 augusti, 2010 @ 10:49 Voldemort

      Men Martin, det är ju förståeligt om folk tycker till när man sätter betyg. Det kommer ju alltid finnas ”tyckare” precis som jag själv som älskar att ”diskutera” rätt och fel. Samtidigt så tycker jag att Du/ni skall sträcka på er eftersom ni producerar något som får såpass många att gå igång, diskutera spelsystem, vem som är bra/dålig etc. etc. Det är ju bra mycket högre nivå på diskussionerna här än på svenskafans. Även om du tycker det är tröstlöst ibland så ställ dig över det och fortsätt tycka, producera bra alster och ta ut svängarna lite. Det är ju det som gör att det här blir ett läsvärt och stimulerande. Du behöver ju heller inte kommentera allt/gå i försvar för det ni har skrivit. Sålla mer i kommentarerna så blir det inte så jobbigt. Jag tror att kommenterandet på sikt drar in ännu fler engagerade läsare till siten. Så keep up the good work…negativa kommentarer är en köpsignal. Glöm aldrig det… ;-)

    • 6 augusti, 2010 @ 19:14 Martin Johansson

      Jo, det är helt riktigt. Jag gillar diskussionerna. Verkligen. Det är de som gör det hela värt det. Det tråkigaste som finns är när man inte får någon respons. Det är bara det att jag just nu är lite trött på att försvara allting hela tiden. :-) Men det är precis som du säger ingen stor sak. Att sålla bland kommentarerna kan man alltid göra. Problemet är bara att man vill svara på allt om man har något att säga. Och spelarbetygen finns ju bara där av en anledning: att alla verkar gilla dem så förbannat. Personligen tycker jag att de är grymt kvalfyllda och ångestladdade. Det värsta som finns efter match. :-D

    • 6 augusti, 2010 @ 19:31 timberhochmandie

      Klart att vi gillar spelarbetygen! De är ju jätteviktiga. Men för mig är det helt obegripligt hur ni klarar att sätta dem. Hur klarar NÅN att sätta betyg på 11-14 spelare efter en match utan att se typ 50 repriser av matchen? Det är ju fullkomligt omöjligt att se allt. Särskilt när man, som du Martin, skriver samtidigt. Bara att hålla stenkoll på Robins passningar var asjobbigt. :-D Var det Bengtsson eller Olsson som missade nåt i samband med nåt av målen? Int’ f-n vet jag, jag satt väl och skrev nåt om Robins senaste passning, liksom…

      Visst kan det hända att man har nåt att tillägga, som ni verkar ha missat eller inte brytt er om, men generellt sett är det ju Sambadefensiv som är allvetande. Så det är bara att läsa det ni skriver och lära sig att det är så man ska tycka. ;-)

    • 6 augusti, 2010 @ 19:46 Voldemort

      Du menar väl inte att du sitter och för statistik över robins passningar?
      Du är för gullig, hade du inte varit gift tror jag nästan jag skulle försökt dejta dig… ;-)

    • 6 augusti, 2010 @ 19:52 timberhochmandie

      Oroa dig inte Voldemort… :-) I vanliga fall tittar jag faktiskt på matchen, men just den här gången bestämde jag mig för att föra lite statistik. Very special, just for you… ;-)

    • 6 augusti, 2010 @ 19:57 Voldemort

      Ja, jag var väl rädd för det. Min kvinnliga intuition sa mig därför att det var bästa att ge Robin cred… :-))

    • 6 augusti, 2010 @ 21:52 Anonym

      skämtar du? Du kommer göra Robin nervös, publicera inte det.

    • 6 augusti, 2010 @ 21:59 timberhochmandie

      Anonym: Det finns väl inga spelare här på Sambadefensiv..?

    • 7 augusti, 2010 @ 01:37 Martin Johansson

      Spelarna har förhoppningsvis bättre saker för sig än att hänga här.

    • 7 augusti, 2010 @ 10:08 timberhochmandie

      Fast man ska aldrig säga aldrig Martin. :-) Kan TV-kommentatorerna hänga här så…

      Spelarna SKA dock inte hänga här. De är inte riktigt välkomna, tycker jag. Om de förstår sitt eget bästa så håller de sig undan.

    • 6 augusti, 2010 @ 19:49 Voldemort

      Nä, Martin. Det värsta som finns efter match är att än en gång konstatera att santos är en just nu misslyckad föredetting som tror mer om sin egen förmåga än vad vi gör… :-(

    • 6 augusti, 2010 @ 21:11 C

      Kan inte annat än instämma i detta inlägg! Väl värt att lyfta fram dessa ord i samband med alla spelarbetyg.

      Lägg tiden på betygen och analysen, mindre på alla våra kommentarer. Kul är det i alla fall för oss läsare och vi hoppas att du Martin & Co som ger er tid till att ge oss detta finner glädje där någonstans mellan ångest och svett.

  7. 5 augusti, 2010 @ 23:42 Anonym

    Lantz i Helsingborg fick rött kort direkt idag och då sa dom att han är avstängd 2 matcher och att det rapporteras.
    När man först får gult och sen rött blir det en match, och ingen rapport.

    Svara

    • 5 augusti, 2010 @ 23:46 timberhochmandie

      Men man kan bli anmäld för typ osportsligt beteende…


Vill du svara Bosse

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se