Medan mörkret faller

En halvtimme innan matchstart avgår ÖIS VD, Kristian Sundborn. Inför sponsorer och mecenater på Gamla Ullevi. Smakfullt? Tveksamt. Smart? Inte direkt. Är det verkligen rätt sätt för att skapa bästa möjliga förutsättningar för tre poäng i ett riktigt utsatt läge? Knappast. Lite som att sätta upp en banderoll med texten ”Lön kräver motprestation” eller som att skrika glåord och håna egna spelare från läktarplats.

Konstruktivt. Konstruktivt som fan. Och se på tusan, ingen av dessa aktioner hjälpte laget att prestera ute på plan. Istället blev det en ny förlust (0-1 mot IFK Norrköping).

Oväntat? Inte det minst. Tröttsamt? Jajamensan!

Matchens första målchans kommer efter knappt sju minuter, när IFK Norrköping spelar upp på Shptetim Hasani, som på ett tillslag spelar vidare till Mikael Lindskog, som befinner sig någon meter utanför ÖIS straffområde. Och med en gång ser Lindskog att Danny Ervik sökt sig in mot mitten av ÖIS-försvaret, och Lindskog spelar direkt ut en precis passning mot Eirik Dybendal, som helt plötsligt har fritt skottfält på ÖIS högerkant. Dybendahls skott tar dock i Peter Abrahamssons vänstra stolpe. Nära, men ingen cigarr för Dybendahl och Norrköping i det läget.

Med en kvart spelad av matchen driver Steinthor Thorsteinsson upp bollen längs med högerkanten och spelar in centralt till Sebastian Johansson som lägger upp bollen perfekt för Pavel Zavadil. På rullande boll klipper Zavadil till direkt. Skottet vållar dess värre inte Niklas Westberg i Pekingmålet några stora problem. Bättre krut och bättre precision efterfrågas nästa gång.

I den 23:e minuten skapar Norrköping en ny farlig omställning, när ÖIS tappar boll mitt på offensiv planhalv och Norrköping ställer om genom Dybendahl vars inlägg rensas undan tillfälligt av Adam Eriksson. Men inte med mer än att Daniel Bamberg och Shptetim Hasani kan finlira sig fram till ett fint skottläge på ÖIS vänsterkant. Men återigen tar skottet i stolpen, den här gången i yttersidan.

I mitten av halvleken jämnar spelet ut sig och ÖIS tar sig äntligen in i matchen på allvar. Om sanningen ska fram tar man över matchen och pressar vid ett flertal tillfällen tillbaka Norrköping till eget straffområde. I den 40:e matchminuten kommer också ÖIS bästa målchans under den första halvleken när Markus Gustafsson och Björn Anklev sätter Jakob Olsson i läge strax utanför offensivt straffområde. Olsson får emellertid se sitt skott gå någon halvmeter över ribban. Mot slutet av halvleken får också Steinthor Thorsteinsson ett bra läge för att göra 1-0, men Westberg är med på noterna och kan räddar det pressade skottet invid den vänstra stolpen.

Norrköping inleder den andra halvleken riktigt starkt och med tre minuter spelade ordnar man en högerhörna. Istället för att slå en lång boll in framför mål spelar Daniel Bamberg en låg passning upp mot mitten av straffområdet som mittbacken Petru Racu möter med sträckt vrist. Stenhårt! Och bollen viner över Abrahamssons ribba med en hårsmån.

Det dröjer dock bara någon minut innan bortalaget gör 0-1, när man ånyo får en hörna från höger. Den här gången skruvar Eirik Dybendal bollen mot den första stolpen där Mikael Lindskog förlänger hörnan. Och i högen av spelare framför mål får Shptetim Hasani träff och 0-1 är ett faktum. Och för andra matchen i rad släpper ÖIS in ett mål på en hörna. Något som annars tillhört ovanligheterna denna säsong.

Minuten efter 0-1-målet får Hasani ett nytt läge, när Norrköping rullar ut ÖIS med en enkel spelvändning från vänster till höger. Helt plötsligt är Hasani helt ren med Peter Abrahamsson. Som tur är är Abrahamsson på alerten och hinner ut för att skära av Hasanis skottvinkel. Och mycket riktigt, skottet tar på Abrahamsson och situationen är desarmerad.

Efter Hasanis fina läge repar ÖIS mod. Trots alla motgångar får man ändå säga att det är gott gry i grabbarna. I den 61:a minuten bröstar Steinthor Thorsteinsson ner ett uppspel till Pavel Zavadil som testar lyckan från distans. Bra löd i dojan. Dess värre brister det ånyo i precisionen. Zavadils kanon går mittpå Westberg. Skottet är emellertid så pass hårt att Westberg tvingas släppa retur, vilket ger Thorsteinsson ett hyfsat läge någon meter in i Norrköpings straffområde. Thorsteinsson drar till på volley. Men även detta skott går mittpå Westberg och Petru Racu kan rensa undan bollen från eget straffområde. Så var det med de kvitteringschanserna.

ÖIS fortsätter sedan att ligga på för en kvittering och med en kvart kvar av matchen hittar Markus Gustafsson fram med en underbar passning till Björn Anklev. Och det är nästan som att Anklev blir chockad över hur fri han är, för avslutet är under all kritik. Rakt på Westberg. Så mycket bättre lägen än så där får man inte och då måste man fan-i-mig göra mål också. Vem vet, kanske tänkte Anklev på sin lön och presterade därefter?

På övertid vaskar ÖIS fram en sista kvitteringschans, när Markus Anderberg hittar fram med ett välavvägt inlägg till inhoppande Alexander Mellqvist. Med en spelare mellan sig och målet väljer Mellqvist att möta Anderbergs inlägg direkt på volley. Träffen är bra. Riktningen likaså. Men det är helt klart så att det här är en av de där dagarna då inget riktigt stämmer. Mellqvist, och ÖIS, får också se det tunga skottet gå på fel sida av stolpen. I burgavelns utsida. Och bara två minuter senare är matchen slut och för första gången denna säsong förlorar ÖIS två matcher i rad.

Nu brinner det i knutarna. Tabellläget blir allt mer utsatt. Om Degerfors, Brage eller Jönköping Södra tar tre poäng i denna omgång ligger ÖIS riktigt pyrt till. Om laget vill grejar nytt kontrakt är det bara tre poäng mot Assyriska FF som gäller i nästa omgång.


'Medan mörkret faller' have 92 comments

  1. 25 september, 2010 @ 18:42 Anonym

    Man tror ju inte saker är sant varför avgår man en halvtimme innan match? Kunde man inte väntat till efter eller imorgon, det är ju som att man pissar på spelarna. Jag tycker spelarna kämpar på bra idag även att det inte räckte ända fram. Dom gav aldrig upp i allafall det skall dom ha kred för. Men tyvärr är skotten för lätt plockade ,för lösa liksom.
    Sen tycker jag det är lite konstigt att man inte tar tät markering vid hörnan.Det är synd att vi tappar krysset där. Vi får verkligen hoppas vi är kvar i Superettan. Hem och vila nu, så vi har krafter att kämpa nästa match!

    Svara

    • 25 september, 2010 @ 19:11 Voldemort

      Och varför tillåter den här förbannade Ranäng att han avgår precis före match? Det är ju så jävla dumt så det blir löjeväckande på kuppen. Det kanske är dags för dig att kliva av också, Ranäng? Få in lite modernt tänk och lite professionalism i den gamla anrika sleeping beautyn som håller på att självdö pga av lågt blodtryck, gikt och hemorrojder?

    • 25 september, 2010 @ 19:13 Jonathan

      Det är väl snarare Ranäng som sparkar han precis innan matchen. Det är ju Ranäng som har valt skära ner på 5 anställda pga ekonomiska problem. Sunnborn hade nog hellre velat fly undan denna cirkus.

    • 25 september, 2010 @ 19:18 Voldemort

      Ja, det var väl precis det han gjorde idag, eller hur? Flydde? hade det varit lite stake i honom och i ranäng så hade man väl hållit i detta till efter matchen. har väl fan ingen betydelse om han fått sparken eller gått självmant. Timingen är lik förbannat riktigt urusel.

    • 25 september, 2010 @ 19:23 Jonathan

      Det jag menar är att Ranäng valde tid och plats. Det är inte Sunnborn som valt tillfälle.

      Martin: Har de sagt på RS att Dick fått sparken!? Missat detta totalt

    • 25 september, 2010 @ 19:20 Martin Johansson

      Finns rätt många uppgifter som går isär hur den här avgången gick till. Enligt vissa uppgifter har det varit klart i över en och en halv vecka att Kristian och Dick ska gå. Men andra säger att Kristian bestämt sig att avgå under veckan. Vad som stämmer är inte lätt att reda ut. Fick senast i dag höra att han går på eget initiativ och att han valt att göra det på matchdagen. Tror i och för sig att det är en efterhandskonstruktion. Särskilt med tanke på att pressmeddelandet skulle kommit i går. Oavsett vilket är vi just nu inne i en sjuk och pinsam period i klubbens historia.

    • 25 september, 2010 @ 19:17 Martin Johansson

      Kan inte göra annat än att hålla med. Enligt uppgift var det avgjort att man igår skulle gå ut med en pressrelease där man skulle tillkännage avgångar och omplaceringar (bl.a. Dick Last), men så kunde inte Lars ”Glappkäft” Ranäng hålla sig utan var tvungen att säga till Radiosporten att Dick Last fått sparken. Efter det drog man inte pressmeddelandet och som jag har förstått det kommer det under kvällen eller under dagen. Ranäng kör ett helt eget race och det finns ingen som kan lägga band på gubben. Dess värre sitter han väl hur säkert som helst då han har en förmåga att dra in stålar och har de rätta kontakterna. Men precis som du skriver vore det skönt om han fick en modernare man bredvid sig. För så här kan vi inte hålla på. Hela skiten faller i bitar .

    • 25 september, 2010 @ 20:04 Jettreno

      Jag tycker det är konstigt att inte fler känner som jag, att Ranäng inte har något att göra i Örgryte IS. Det enda han gjort är väl att han lyckats dra in stålar. Om han ens har lyckats med det.
      Om vi förutsätter att han lyckats dra in stålar så har han varit en jävel på att låta dem flyga åt alla håll och kanter där dem inte har gjort någon nytta överhuvudtaget.
      Om vi kan fixa en namnlista som kräver Ranängs avgång så är jag den förste att skriva på!

    • 25 september, 2010 @ 20:30 Martin Johansson

      Hör och häpna, jag kommer inte att skriva på den listan. Inte heller kommer jag att ta initiativ till en sådan namnlista. Än mindre hålla i den. Jag tycker att Ranäng ska vara kvar i föreningen. Däremot vill jag se någon vid hans sida som är lika stark och som kan föra in lite nya idéer och tankar i klubben. Ranäng behövs, men han behöver en motvikt. Det är i alla fall så jag ser det.

      Visst, Ranäng har en djävla massa avigsidor, men han har bevisligen en hel del att tillföra. Du får säga vad du vill, men jag ser gärna att han stannar. Om han bara kunde lära sig att hålla käften och lyssna på goda råd skulle han kunna bli riktigt djävla bra.

      /Naiv drömmare

    • 25 september, 2010 @ 20:37 Jettreno

      Det du säger är inte dumt det heller men känns det inte som en typisk Ranäng-grej att bara köra över den ”andra personen”? Det är iallafall det jag tänker när jag föreställer mig scenariot av någon mer vid sidan av Ranäng.
      Ifall det skulle komma in någon och dela posten med Ranäng så skulle det behöva vara en för jävla stark person med mycket pondus och auktoritet för att klara av en Ranäng som kör sitt eget race med uttalanden som är helt klart utanför ÖIS ramar.
      Jag kan absolut tänka mig någon mer vid sidan om Ranäng men då krävs det att den person innehar det som jag sagt här ovan Dessutom får vi tänka på att det blir ännu en kostnad för ÖIS. Då ser jag hellre en ny ordförande faktisk.

    • 25 september, 2010 @ 20:56 Martin Johansson

      Ordförandeposten är väl oavlönad? Och visst har du rätt i att det måste vara någon stark som sätter sig bredvid Ranäng, men det måste finnas sådana personer. Min gissning är att en del av de tyngre Öisarna börjar tröttna på Ranängs glappa trut.

    • 25 september, 2010 @ 21:05 Jettreno

      Jag har ingen aning om vilka som har löner osv. Jag antog bara att det borde finnas någon slags lön för ordföranden.
      Vi är iallafall överens om att det behövs någon mer åtminstone som kan agera motvikt till Ranäng och det är bra!

    • 25 september, 2010 @ 21:47 ...

      Håller med om Lasse R. Trots hans avigsidor, mundiarré och tendensen att skylla ifrån sig på allt och alla är han den som jag känner mest förtroende för uppe på gården.

    • 25 september, 2010 @ 20:58 1234-stege!

      vad spelar det för roll? spelarna visste ingenting och även om de gjorde det så skiter de fullständigt i det, var så säker

  2. 25 september, 2010 @ 18:57 Krilliano

    Tycker du är väl snäll.. Öis va inte bra idag. Rent av skitdåliga. För att inte tala om sk. supportrar. Det finns en gång som man ska ställa upp och det är idag. Illa illa…

    Svara

    • 25 september, 2010 @ 19:06 Martin Johansson

      Snäll? Jag gör inte särskilt många bedömningar i den här texten. Och de jag gör är ju mer av det underkännande slaget. Vad vill du ha, en sågning längs med fotknölarna? Riktigt så illa tycker inte jag att det var. Tycker framförallt att vi lider av att vi har för dåliga anfallare och för svaga yttrar. I övrigt var insatsen helt OK. Ledsen om du inte håller med mig.

    • 25 september, 2010 @ 19:41 Anonym

      Martin,
      nu har du rätt, man kan skylla på försvaret när det smäller i röva men faktum kvarstår med 15 kryss är det inte försvaret det är fel på denna säsong. Självklart är det de offensiva kvalitéerna som inte är bra nog och det är inte BARA spelarna, för helvete det finns ju ingen spelidé. Slå långt är direktiven till försvaret då tror fan att de gör det och då blir det ju sådär när vi inte har kvalité och kraft och snabbhet i vårt anfall. Då kan man ju fråga sig varför direktiven är ”slå långt”. Ja, antingen har vi fel tränare eller så har vi inte tillräcklig kvalite i vår mittfält(tror nog du har rätt med ytterfältarna också) men ”VI” vill ju ha ett lag som ”spelar” fotboll så Janne A får nog tänka om om han ska va kvar och det lär han ju med kontrakt på tre år och vår ekonomi, Förresten det finns väl snart inga kvar däruppe på gården så han lär ju bli kvar. Nä, sälj alla gamla as o in med ung kvalité och bygg ett nytt ÖRGRYTE. Skål för nytt kontrakt !!

    • 25 september, 2010 @ 19:45 Martin Johansson

      Personligen är jag rädd för att Janne Andersson tackar för sig. Han är inte nöjd med situationen och det verkar inte som att han och Lars Ranäng drar jämt just nu. Jag vill ge Janne ett år till. Om han går vet vi alla vad som väntar och det känner i alla fall jag att jag klarar mig utan.

    • 25 september, 2010 @ 20:11 Voldemort

      Ja, tyvärr har du nog rätt där, Martin. Det blir JC nästa år med Dick Last eller Källa som assisterande…..

    • 25 september, 2010 @ 21:21 1234-stege!

      JC kan dra åt …… kan en tränare göra sig lustig och säga att spelaren årkar bara 10 min. och flina in i kameran? Idioten tar det sista av självförtroende som kan finnas kvar

    • 25 september, 2010 @ 21:35 ...

      Hoppas bara det där är ett oerhört smaklöst skämt Voldie.

    • 25 september, 2010 @ 19:13 Voldemort

      Vaddå? Det är väl för fan en ren sjukdomsinsikt att man har tröttnat på att ställa upp för den här jävla klubben år ut och år in. Vi är ju för fan det nya Gais som det såg ut när det låg i div 3. Ställa upp. My ass. Då får dom fanimig bjuda upp till dans själva någongång.

    • 25 september, 2010 @ 20:00 Anonym

      Vi är många som inte har energi nu, du tillför inget heller.

    • 25 september, 2010 @ 20:08 Voldemort

      Och ej heller du…..

    • 25 september, 2010 @ 19:41 Anonym

      Ursäkta jag tycker inte Öis var så dåliga, så dom behöver sågning ,men den avgörande kvahar liten har vi inte så är det, det är som det inte finns ork kvar till sista skottet.
      Jag har inte hängt med eller hört radiosporten, har Dick fått sparken? Är spelare som har kontrakt också på väg? Är det någon som vill förklara det känns så oklart mycket.
      Man ser ju nu att vi har unga spelare som har potential att bli bättre. Det är riktigt synd.

  3. 25 september, 2010 @ 19:51 Jens Z

    Väldigt bra synpunkter i första stycket, Martin. Vem är det egentligen som väljer vilka banderoller som ska upp inför vilka matcher? Ser gärna en banderoll med texten ”Banderoller är individers åsikter, inte kollektivets”. När dom hänger på det där viset blir det som ett gemensamt budskap från hela publiken. Det ansvaret måste respekteras.

    Från det ena eländet till det andra (och den ena banderollen till den andra): Vad håller amatörerna som missköter vår klubb på med? Avgång? På matchdagen? Innan matchen?! Herregud. Jag ber till högre makter att laget kan börja fokusera och prestera i de tre sista matcherna för att undvika obeskrivliga, oerhörda obehagligheter.

    Svara

    • 25 september, 2010 @ 21:40 Johan Gellerman

      Just den här banderollen var ju bara ett statement och inte på samma sätt som att man hävdar att några är Gestapo, därför känns det rätt överflödigt att signera den. Den som dessutom inte håller med om att lön kräver motprestation är antagligen offentligt anställd.

    • 25 september, 2010 @ 22:33 Hox

      Då behöver jag alltså inte signera min banderoll där det står ”Riktiga fans stöttar sitt lag i både med- och motgång”?

    • 25 september, 2010 @ 22:42 Johan Gellerman

      Nej, dock finns det fler definitioner på hur man bäst stöttar sitt lag än vad det finns gällande om man gör ett bra jobb eller ej. Klacken var idag som övriga arenan och jag antar att du inte hävdar att övriga arenan inte bestod av riktiga fans?

    • 25 september, 2010 @ 22:55 Martin Johansson

      Men, Johan, och det här är en seriös fråga, på vilket sätt är den banderoll som nämns i texten stöttande? På vilket sätt är det stöttande att trycka ned redan nedtryckta spelare än mer i skorna. Om vi spelar i Division 1 nästa år tar ni då på er det: tar ert ansvar och avgår tillsammans med Janne A, Dick, Kristian m.fl.? Allvarligt talat, vi försöker vända på skeppet och bygga upp ett förtroende mellan oss på läktaren och de som styr och ställer på ÖIS-gården. Människor som har väldigt svagt förtroende för oss supportrar och så drar man upp en sådan här banderoll som bara skadar det förtroendet än mer. Det är som om att vi knappt sågs i tisdags. Personligen kan jag bara säga att jag blev grymt besviken av att se den banderollen med tanke på tabelläget och den situation vi befinner oss i. Jag tappade i stort sett all energi och då var banderollen inte ens riktad mot mig. Allvarligt talat, vad vill man ha, positivt eller negativ energi? Jag tycker det är på sin plats att man ställer sig den frågan inför framtiden. Svaret har djävligt stor betydelse för var vi hamnar.

    • 25 september, 2010 @ 23:10 Johan Gellerman

      Med tanke på vilket klent virke vårt spelartrupp är byggd utav så var den säkert en större belastning än vad den är till nytta, även om det i grund och botten är tänkt som ett wake up call för att visa att man inte kan vara så jävla usla som man var mot Trollhättan och utan att skämmas hämta ut sin lön för det den 25:e. Med tanke på att spelarna inte verkar höjas vid positiv stämning så känns det märkligt om de skulle sänkas vid ”negativ” stämning. Men som sagt, ÖIS spelare är ju rätt märkliga när det gäller vad man tar åt sig av…

      Åker vi ur så har vi inget ansvar i detta, förutom att vi som medlemmar har gett oss den organisation vi förtjänat och som sedermera kört oss ner i Division 1. Den här banderollen förändrar absolut ingenting, och det är ju inte så att det var bättre innan banderollen dök upp. Idag såg det ju stundtals rätt okej ut.

      Vi vill ha dialog och kommunikation ja, men det innebär inte att vi inte tycker det ska vara okej att kritisera spelare som inte gör det de har betalt för. Är det meningen att vi supportrar ska hamna ännu längre upp i knäet på de som arbetar på ÖIS-gården och där tabut kring kritik mot ledning och spelare cementeras en kraftigare? Är det meningen att ryggdunkarklubben ska vara kvar men bara omstruktureras?

    • 25 september, 2010 @ 23:17 Martin Johansson

      Johan, du vet mycket väl var jag står när det gäller de här frågorna. De där påståendena om ryggdunkningar och sitta i knäet på de som arbetar på ÖIS-gården är bara fåniga. Men ibland får man också tänka lite taktiskt. Vill du åstadkomma förändring eller är du nöjd som det är? Det verkar som det senare för du gör verkligen inte allt du kan för att få stånd en förändring. Din hårda och kompromisslösa stil har definitivt inte lett någonstans. Mer än till än mer irritation och än djupare skyttegravar. Jag tycker då att du kanske borde ompröva vissa grundläggande idéer och pröva nya vägar, men jag har kanske fel. Känns djävligt onödigt att lägga ner en massa tid på något som raseras så enkelt. Förtroende tar tid att bygga upp och ska du någon gång åstadkomma det du vill åstadkomma måste du bygga förtroende. Inte bryta ner det. Trust me on this one. Please.

    • 25 september, 2010 @ 23:34 Johan Gellerman

      Det var ett statement för att slå fast att lön kräver motprestationer, inget mer med det. Var det någon på planen som kände sig träffad så är man förhoppningsvis så professionell att man gör något åt det. Undrar man vad det är för idioter som skriver såna självklarheter så bryr man sig inte, och då gör det varken från eller till. Vi är deras arbetsgivare och vi måste ha vår fulla rätt att påtala att man kanske bör göra skäl för lönen. Gör inte min närmaste chef det (så att det sker förbättringar) så räknar jag själv med att jag kommer få höra av aktieägarna från det företaget där jag jobbar.

      Förstör den här banderollen någonting som är på gång så är det ju bara ett bevis till på att det finns rätt så mycket att jobba med, det går ju inte att bygga upp någonting som riskerar att rasa som ett korthus för att vissa väljer ett ställa minimala krav som går utanför gängse norm för hur man ska uppföra sig som ÖIS-supporter.

      Åker vi ner i Division 1, eller ens på allvar blir insyltade i skiten, så tänker jag inte bara stå tyst och låta våra överbetalda skitspelare tro att jag är tillfredsställd med det som presteras. Att spela Superettan ett år till är en missräkning, att ens riskera att behöva spela i en ännu lägre serie… ja då ska man få höra att man har gjort ett jävligt dåligt jobb.

    • 25 september, 2010 @ 23:39 DK Gôtet

      taktiskt..? Den dära johan g kan inte tänka taktiskt. Bevisligen är det svårt att tänka klart när man är sårad, bitter, omogen och egocentrisk.

    • 25 september, 2010 @ 23:47 Johan Gellerman

      Föredrar det framför att vara en anonym fjant som inte klarar av att argumentera sakligt utan istället ägnar sig åt amatörpsykologi av den lägre skolan. Du har säkert mängder med bollar i luften gällande hur du ska uppnå ditt ”röd-blåa Göteborg”, får man se lite handlande där med eller är det bara en klatschig slogan som är härlig att avsluta sina inlägg med?

    • 26 september, 2010 @ 07:19 Anonym

      Kära insnöad Göteborgare, hur många har inte lusten att stanna hemma när man läser dina nedlåtande kommentar om allt och alla. Jag kanske tillför saker du inte har någon anning om på något annat sätt.

    • 26 september, 2010 @ 09:45 Voldemort

      Om det var någon form av svar till mig så visst, grabben. Kör på du bara och tillför massa saker. Om du hade bemödat dig att läsa allt jag skriver så är det knappast nedlåtande mot allt och alla. Men mot dig kan jag gärna kosta på mig ett nedlåtande svar. Gå du till nästa Öis match, sätt dig på läktaren och tyck allt som du ser är rosenrött, din snöhatt! Tillför du massa saker som jag hoppas att du har en ”anning” om själv.

    • 26 september, 2010 @ 14:33 Anonym

      Det var inte rikta till dig Voldemort,men det fick väl dig att tänka till lite. Jag kommer fortfarande vara anonym ,för egen del kunde jag skriva ut mitt namn, men det är i hänsyn mot att andra personer i min närhet inte skall bli trackade, som man tyvärr kan bli när man väljer att följa Öis och gå på matcher och då talar jag inte om andra klubbar utan om egna öisare som beter sig svinaktigt och har väl med kulturkrockar att göra av tre olika slag. Det är inte bra,jag har funderat på att framföra det till Öisgården för de är nog inte medvetna om problemet. Det känns inte läge nu. Jag vet att jag/ vi har tillfört, som vi kan se resultat av i dag.
      Det kanske också behövs folk på läkteren som sitter ner bara finns där och inte beter sig men glåpord, hån ,mot egna spelare som på K3 ,i det området satt vi ifjoll aldrig mer kommer jag sitta där ,för det instämmer inte jag med heller. Vi skulle aldrig komma på tanken att ställa oss på stå plats heller nu som vi nästa allt gjorde på Vallhalla och jag ser att flera gjort likadant och går på de matcher dom har råd och tid med isället. Man riskera heller inte stå bakom någon banderroll, ståplats är inte sig likt när vi kom till Gamla Ullevi. Det är inferno,fantastico eller vad dom heter,jag/vi hör inte hemma där.
      Jag tror nämligen det är trevligare att barn, ungdomar, föräldrar, gamla farmor och morfar även tjejer, kvinnor kan enas och se tillsammans på matcher. Jag tror nämligen det vinner i längden.
      Det vore nog nyttigt för en del av er Göteborgare åka på en match mer på vischan där sammanhållning betyder mycket.
      Ett exempel som jag vill lyfta fram är i Varberg där Varbergs bois, Varbergs Gif även Tvååker som alla har i år avanserat en division. Alla tre föreningar har idag etablerade second hand försäljningar där det jobbas rejält ideellt och folk skänker till klubben,men även företag provkollektioner överblivna eller andra sortering slattar av byggmatrial. De har även fik och säljer korv och lotter man kan även köpa lagets fotbolls tröja. Det skapar sammanhållning, man är också stolt över dom pengarna som kommer in. När dom öppnar är det välbesökt också folk står utanför i kö och även för att betala. Jag tror nämligen inte att man bara kan förvänta sig sponsorpengar i framtiden.
      Publikintäkter minskar och det gör det i klubbar som tex. Elfsborg också,de har heller inte sålt så många säsongskort iår , publik har minskat. Men dom jobbar på med att ordna tjejkväll, bjuda in mindre föreningars ungdomslag från tre län barn betalar 20kr ledare 50kr. Det väljer man att göra i matcher man vet kommer lite publik som mot Åtvidaberg. Jag vet inte om detta är rätt för Öis ,men jag hoppas och tror på att truppen kan hålla oss kvar i Superettan , samt att Öis där efter hittar en linje att jobba efter som skapar både stabillitet och framgång och supportar som vännar om varandra och kan hålla ihop.

    • 26 september, 2010 @ 17:49 Voldemort

      Jag är ofta på K3 och jag håller med om att det gapas lite väl mycket därifrån. Samtidigt så är dom supportrar som alla andra och många av dom supportrar sedan många år tillbaka som nu har tröttnat. Jag tycker också att man skall hålla ihop som supportrar men det känns som det är lite svårt i dagsläget med många falanger som drar åt olika håll. Jag har svårt att se att man kan jämföra Varberg med en storstadsklubb som vill ha en status som elitklubb men det kanske är så att vi kommer att vara på den nivån som du anger inom ett par år. Vad man däremot inte kan kräva av de föräldrar som finns till ungdomslagen är att begära att dom skall lägga ned mer tid för klubben. Dom sliter som det är med fika, träningsläger, cuper, sälja 50/50 lotter etc.
      Jag tror inte bara det handlar om sammanhållningen utan om vart Öis är på väg som klubb. Finns fler engagerade i Öis än man tror men får du väldigt lite tillbaks iform av resultat, positivism etc etc så blir det nog så att många inte orkar bry sig om öis till slut. Vi är på många sätt på väg mot den härdsmältan vad det gäller supporterskap nu och klubben verkar följa efter. Eller om det är tvärtom. 1100 på läktarna igår talar tyvärr sitt tydliga språk om att den senaste tidens negativa process på Öisgården skadar klubbens supportrar mer än vi anar. Men hellre ett stålbad nu där man kan få fram lite friska krafter som vill föra klubben framåt och uppåt än det vi har sett några säsonger. Hellre börja om och hitta själen i verksamhet och fotbollsspel än bevittna den långsamma dödskamp den här klubben för just nu. Jag tror faktiskt på framtiden men vi börjar få jävlarns med ont om tid för att hinna ikapp just den. Framtiden.

    • 26 september, 2010 @ 18:28 Anonym

      Varberg Bois är klara för div.1, går det riktigt illa i år får ju Öis möta dom nästa år.

    • 26 september, 2010 @ 18:41 Voldemort

      ja dit är vi på väg med stora steg…..

    • 28 september, 2010 @ 14:23 Anonym

      Jag menar inte att det skall läggas ytterligare mer på småbarnsföräldrar. Det viktigt i en förening att ha olika åldersgrupper.

    • 29 september, 2010 @ 23:14 KG

      Lysande idé om du avser småbarnsföräldrar UTAN barn.

      Som ÖIS/supportrarna presterar just nu är det på gränsen till barnaga och vi dödar garanterat möjligheterna till att de uppväxta barnen alls får en livslång passion för en långsiktigt relation för de rätta färgerna utan ränder.

    • 30 september, 2010 @ 12:42 Anonym

      Du får tolka det som du vill det var inte så jag menade, Utan har man olika åldersgrupper i en förening kan man ideellt jobba med olika saker som bygger en ekonomi i en förening. I detta fall på förslag om second hand försäljning som ligger rätt i tiden nu.

    • 25 september, 2010 @ 22:57 Hox

      Få höra definitionen på hur banderollen stöttade laget då tack.

    • 25 september, 2010 @ 23:14 Johan Gellerman

      De skulle ta sig i kragen och inse att man inte kan vara så kassa som man var mot Trollhättan, och ganska många andra matcher under säsongen, och samtidigt hämta ut sin lön som om ingenting hade hänt. Samtidigt tvivlar jag på att banderollen varken gjorde från eller till.

    • 26 september, 2010 @ 06:51 Anonym

      Jag skulle vilja kasta in dig på planen Johan ,för att se vad du skulle kunna åstakomma där.uppenbart skulle du kunna vissa vägen nu. Men det hjälper inte med att komma in med en banderoll!
      Du ärligt talat banderollerna är riktigt tröttsamma nu och tillför inget i nuläget. Folk kommer mer skratta åt er istället. Sen är det inte schyst åt dom övriga som står där som inte har med banderollerna att göra.
      Du får byta spår för ingen tar dig på allvar nu, jag känner dig inte, men man skulle kunna tro att du är en kille som inte lyckades på fotbollsplanen och nu försöker få uppmärksamhet på detta sätt.

    • 26 september, 2010 @ 08:48 Hox

      Då passar min banderoll ”Riktiga fans stöttar sitt lag i både med- och motgång” bra. Fast jag tvivlar att den banderollen gör varken till eller från den heller.

  4. 25 september, 2010 @ 20:09 Anonym

    Martin jag hoppas du orkar hålla ut och samla ihop dig till säsongen är slut för du betyder oerhört mycket för oss nu. Du skall ha kred för ditt arbete som du och övriga lägger ner. Sen måste vi försöka stötta spelarna på bästa sätt, för det här tar energi. Det vore ju oerhört betydelsefullt om Öis kunde få vara kvar i Superettan.

    Svara

    • 27 september, 2010 @ 10:00 Tjuvnyp

      Det här skriver jag gärna under på! Mer Martin åt folket.

  5. 25 september, 2010 @ 20:40 Yodabul

    Det som gör mig mest upprörd är att klubben står och ljuger och säger att publiken och fansen svikit under säsongen.Vi snittar inte mycket mindre än när vi gick upp 2008, det tycker jag är skitbra även om det kanske sjönk lite idag. Det jag inte gillar är att klubben använder oss som bortförklaring när klubben har gjort missarna…

    Svara

    • 25 september, 2010 @ 20:52 Martin Johansson

      Bra poäng! Kan inte hålla med dig mer. Vi har väl fram till nu haft ett snitt över det vi hade 2008. Efter de senaste matcherna och krisstämpeln lär vi tappa ännu fler. Som tur är har vi bara en match kvar att spela på hemmaplan. Vi lär därmed stanna runt 2 200 till 2 300 i snitt för året. Och ärligt talat, mer än så kan man inte förvänta sig efter 2009 och ett år fyllt av kryss. Misstagen har begåtts på annan plats och med helt andra motiv. Att gnälla på oss är bara bullshit! Det hade väl varit smartare att säga att man inte lyckats som förväntat på sponsorsmarknaden, men det är man väl livrädda för att göra. Då är det enklare att fortsätta att spotta på de bespottade.

  6. 25 september, 2010 @ 22:01 Nikh

    Det räcker nu Öis!

    Ni skämmer ut oss på planen. Ni skämmer ut oss vid sidan av planen.

    Nu får det f-n vara nog.

    Finns det inte en enda person i kubben som kan göra någonting rätt???

    Svara

    • 25 september, 2010 @ 22:29 1234-stege!

      och vad hörs från duschen efter matchen om inte skratt !!!

    • 25 september, 2010 @ 22:51 Anonym

      ?

    • 25 september, 2010 @ 22:57 Martin Johansson

      Jag antar att 1234-stege menar att man inte tar så hårt på förlusterna i omklädningsrummet just nu. Och det där har jag hört från ett par av spelarna också som stört sig djävligt mycket på det. Tyvärr brukar jag försöka hålla mig borta från omklädningsrum och korridorer efter match så jag kan inte intyga att det stämmer.

    • 25 september, 2010 @ 23:15 1234-stege!

      ja vi diskuterar här allt möjligt oroar oss och de ungar ni tror är framtid skrattar snackar om hur de ska gå till IFK …..

    • 25 september, 2010 @ 23:18 1234-stege!

      naiva som de är …..

    • 26 september, 2010 @ 12:31 Felix

      Utveckla

    • 26 september, 2010 @ 12:30 Felix

      ?

    • 26 september, 2010 @ 19:35 känd

      det finns ingenting att utveckla,bara fakta.Vi övervarderar våra unga spelare,så fort en få chansen och spratlar lite med bena i det så tror vi att han kommer blir nåt.Hittils har ingen av de gjort en hel ”kanon” match i 90 min. Luka,Nico,Andenberg,Olsson,Adam,Gustavsson …..tar vem du vill.och konstatera att de har inget speciellt som ingen annan har om du tittar i U21 lag runt om i Sverige för att inte säga väst Sverige.
      Snacket om blåvitt förekommer,tro mig!

  7. 25 september, 2010 @ 23:11 MV

    Att man som spelare i Örgryte IS har mage att stå och skratta efter en förlust känns som ett direkt hån. Ett hån mot oss som villkorlöst stödjer detta, rent ut sagt, skitlag match efter match.

    Dags att prestera eller frys lönerna! Det är vi som är era arbetsgivare, glöm aldrig det. Vi som reser land och rike runt för att stödja er. Ni är inte ett skit utan oss.

    Svara

    • 25 september, 2010 @ 23:27 Nikh

      Håller med dig fullständigt! Det är för jävligt och skrämmande. Samtidigt undrar de varför det är lite folk på matcherna….. Pinsamt är bara förnamnet.

  8. 25 september, 2010 @ 23:48 Dresden

    När klubbens intäkter minskar, klubben styrs av byfånar, spelarna inte gör vad som förväntas av dom och tränaren är usel(Ja, tyvärr Janne är inte bra, Björn ska inte spela anfall, t.ex m.m), då bör det även falla tillbaka på löner osv. När vi är 1000 istället för 4000 på larenan blir det ohållbart, även om vi nu blir av med flera kontrakt som går ut.

    Svara

  9. 26 september, 2010 @ 03:47 Vinz

    Jag har väldigt svårt och förstå varför så många ÖISare tycker det är så fel att ställa krav på tränare och spelartrupp. Vi som medlemmar i Örgryte IS har indirekt anställt dessa individer och när de missköter sig gång på gång då är det absolut vår fulla rätt och skyldighet att protestera mot detta.”Lön kräver motprestation” är ett sakligt konstaterande som INGEN kan sätta sig emot med hedern i behåll. Huruvida det stöttar laget eller inte är inte relevant då den taktiken inte gett något resultat under 90% av säsongen. Vad truppen behöver är en ordentlig hästspark i ändan, inte något jävla gulligull-stöd.

    Våga ställa krav!

    Svara

  10. 26 september, 2010 @ 08:23 Magnus Börjesson

    Själv blev jag förbannad när jag kom hem i går kväll och först då fick reda på att jag hade stått bakom (i bokstavlig mening) den där infantila banderollen hela matchen. Inte så att budskapet var särskilt kontroversiellt, det är mer en fråga om syfte och verkan. Är det mer intressant att göra det lilla man kan för att hjälpa ÖIS kvar i serien, eller att vattna sitt eget ego? För den enda effekt banderollen har i det här läget är ju att skapa splittring, både mellan supportrarna och laget, och internt mellan olika supportergrupperingar. Det har väldigt lite att göra med ”rätten att ställa krav” (vilket i och för sig är en intressant diskussion), men väldigt mycket att göra med vad man egentligen vill åstadkomma.

    Frågan är också vilken rätt en liten klick av tongivande supportrar har att ”ställa krav” som resten av läktaren inte instämmer i. Skall man behöva kontrolläsa banderoller innan man bestämmer sig för var man skall stå? Eller är det mer rimligt att klicken i fråga, de gånger den tänker manifestera något budskap som det finns anledning att tro står bara för dem själva och inte hela klacken, ställer sig någon annanstans?

    Svara

  11. 26 september, 2010 @ 12:27 ökänd

    Jag kan inte heller se varför man tar så allvarligt på en sådan banderoll. Precis som Johan skrev så handlar det om ett enkelt konstaterande. Tycker inte heller argumenten om syfte och verkan håller.

    Varför?

    Eftersom det är rätt obvious att inga negativa budskap/åsikter skapar god stämning. Innebär det då att diverse negativa åsikter och budskap enbart skall ”få lov” att vädras på diverse internetforum och blogginlägg för att förhindra att dåligt stämning uppstår?

    Och hur vet vi att spelarna inte går in och läser denna blogg och får sänkt självförtroende när de läser vilken dåligt match de gjorde senast?

    Missförstå mig nu rätt. Jag anser att ni gör ett sjukt bra jobb. Vad jag menar är att det blir omöjligt att vara en supporter i ordets rätta bemärkelse, om man hela tiden måste tänka på vilka konsekvenser saker och ting KAN få.

    Sen tror jag personligen att alla, både spelare och ledare i ÖIS, redan var införstådda med att det fanns ett missnöje bland supportrar. Så banderollen som sådan kom knappst som någon chock.

    Och, hands down, måste vi ju alla konstatera att situationen är ganska illa. Värre hade det varit om vi låg på 4-5:e plats och en missnöjesbanderoll skymtades.

    Svara

    • 26 september, 2010 @ 13:12 Martin Johansson

      Ökänd får ursäkta men jag måste flika in ett par kommentarer till ett inlägg som jag tycker är ute och cyklar i skogen på en gammal risig damhoj.

      För det första, och det här är det absolut viktigaste, som supporter måste man verkligen vara beredd att ta konsekvenserna av sina ställningstaganden och handlingar. Särskilt om man vill kunna ställa krav och utkräva ansvar av andra. Det trodde jag var uppenbart för allt och alla. Som supporter till och medlem i klubben är man en företrädare för klubben. Att då tro att man kan agera utan hänsyn till konsekvenserna är att vara ute på tunn is. Man måste vara beredd att stå för det man gjort. Alltid. Själv har jag fått stå till svars för allt negativt vi någonsin skrivit på Sambadefensiv. Och jag har genom Joakim Geigert meddelat spelartruppen att om de har några problem med något jag eller någon annan skriver på Sambadefensiv är det bara att höra av sig til mig. Tyvärr är de så blyga att de bara bussar Jocke, Janne A eller El Pato på mig. Poängen är dock att om man vill bli tagen som seriös måste man vara beredd att ta ansvar. Svårare än så är det inte.

      Vilket för mig över till ytterligare en kritikpunkt mot gårdagens manifestation: Dess anonymitet. Jag hade faktiskt inte haft några problem med manifestationen om den hade genomförts i samband med en träning uppe på ÖIS-gården. Då hade de som står bakom manifestationen sänt ett klart och tydligt budskap till spelarna att man förväntar sig mer. Dessutom hade man då gett spelartruppen en möjlighet att reagera och svara på kritiken. Det hade varit mer rakryggat och ärligt än att hänga upp en osignerad banderoll framför klacken. Återigen, ta ansvar för och konsekvens av det egna agerandet. A och O.

      En annan sak som tycks ha kommit bort i diskussionen är att min kritik av banderollen inte har så mycket med innehållet att göra som med tidpunkten för genomförandet. Jag tycker helt enkelt att tidpunkten är uruselt vald. Framförallt, i samband med match. Dessutom en svår sådan. Mot serieledande Peking. Och i det tabelläge som laget befinner sig i. Ur min synvinkel bidrar inte manifestation till någon lösning utan snabbar snarare på den negativa spiral som klubben är inne i. Mer syre till den eld som brinner uppe på Gården. Vi har redan fått indikationer på att Lars Ranäng vill stänga klubben ytterligare. Vilket sannolikt skulle leda till en ännu djupare kris. Banderollen – i det läge som den kom upp – skyndar enligt mig bara på den processen. Just nu är det fullkomligt kaos. Ekonomin är körd i botten. Ledare lämnar. Tongivande spelare kommer att lämna. Andra spelare går på knäna rent självförtroendemässigt. Tränaren är osäker på om han vill vara kvar i en klubb som leds av Lars Ranäng. De unga killarna vill fly klubben. Ordföranden löper amok i pressen. De sportsliga resultaten går emot oss. Kvalstrecket är snart runt vår hals. Att då hänga upp en banderoll likt den som hängdes upp i går är – enligt mig – inte rätt väg att gå. Jag är ledsen, men det är min åsikt och den tänker jag förkunna. Dessutom tycker jag att tillfället är illa valt då den skadar supportrarnas trovärdighet. Vi snackar om att man måste hitta lösningar till kaoset, att shapea upp fjollträsket och att något måste göras. Att då komma med mer ”skit” som bara spär på kaoset tycker i alla fall inte jag är särskilt strategiskt. Ni får ursäkta!

      Avslutningsvis, hur vet vi att spelarna inte läser Sambadefensiv och tar åt sig? Enkelt! De har nämligen order från ledningen att inte läsa all skit vi skriver. Så var det med den saken. :-)

    • 26 september, 2010 @ 14:47 Anonym

      Bra Martin du får bli vår brandman.

    • 26 september, 2010 @ 16:50 ökänd

      Ok, tack för det svaret. Våra åsikter går uppenbarligen isär. Nu står jag aldrig i klacken själv, men om det nu var Inferno eller någon annan supporterskara som hängde upp den, så kan jag hålla med om att de också borde signerat den. Mest för att spelare/tränare osv skall veta varifrån kritiken kommer, även om de flesta nog håller med om själva inehållet i banderollen.

      Tidpunkten för upphängandet av banderollen kan man också diskutera. Jag är inte helt främmande för de tankar du fört fram, dvs att man inte bör tillsätta syre till den redan så omfattande brand som härjar. Måste dock påpeka att min första tanke när jag fick syn på den, precis innan spelarna kom ut på plan, var ”finally, hoppas spelare + tränare får syn på den OCH tar åt sig”. För det är väl lite det allt handlar om, att man vill få en reaktion, både från spelarna på plan och folket på bänken. Får man ingen respons när man stöttar laget, så kommer man försöka få den genom att kritisera det. Så enkelt är det.

      Förövrigt satt jag brevid/bakom en skara spelare igår, bestående av Bengtsson/Elving/Brömsen/Lindström + två andra randoms, och måste säga att reaktionerna därifrån inte blev dem jag hoppats på. Snarare hånflin och den vanliga, lite halvloja, inställningen som verkar vara gemensamt för många i ÖIS.

    • 26 september, 2010 @ 19:27 ...

      Damn! vad du argumenterar bra MJ.

  12. 28 september, 2010 @ 03:32 Martin L

    AVGÅ JANNE A!
    Sorry, men jag var tvungen. Jag vet att oxpiskan viner över mindre bemedlade supportrar som jag närhelst vi spelar ut det nötta avgå-kortet, men jag kan inte låta bli. Och varför? Janne A är ungefär lika inspirerande som en burk salladstonfisk i olja. Hur fan ska den mannen kunna entusiasmera våra unga spelare? I varenda intervju Jocke har gjort har jag suckat åt Jannes totala brist på utstrålning. Hårt sammanpressade läppar, stenansikte och så nån floskel om att fotboll är en kontaktsport. Dödgrävare! Välkommen till Lirarnas Lag liksom. Ålrajt, så jag och Janne har usel personkemi, vi skrattar inte åt varandras skämt, (fast för det måste man väl ha humor Janne?), och inte har han direkt fått någon spelare att blomma ut i år va… Men han kanske har vägt upp detta med en tydligt genomförd spelidé? Med mod och attityd? HAHAHA. Ingen kan säga att vi har sett ett konsekvent spelande Öis i år. Konsekvent om nervös underprestation är ledordet isf. Och 4-3-2-1 kom för sent, när säsongen redan luktade körd. Inte för att det spelsystemet har inneburit en autostrada mot tabellens topp, men ändå. Too little too late! Det enda som skulle få mig att vilja behålla Janne A är väl om det enda alternativet som ekonomin tillåter är Janne C.

    Svara

    • 28 september, 2010 @ 07:43 Martin Johansson

      Nja, nu är det väl så att vi kräver/förväntar oss motiveringar till avgångskrav. Det är det enda vi har sagt. Kan man bara hålla sig borta från de värsta och mest avgrundsdjupa avgångsvrålen så är man OK i min bok. Och det lyckas du ju bra med. Allt är med andra ord halal. Dessutom har du ju en och annan bra poäng. Jag kan t.ex. hålla med om att Janne inte tycks vara typen som ryter i eller som håller några tal av typen ”I’m a champion”, men det kan väl inte vara det enda sättet att leda ett lag. Sedan kan jag ha invändningar mot kritiken mot brist på spelidé. Jag tycker att Janne under perioder varit väldigt tydlig med hur han vill att ÖIS ska spela, t.ex. två anfallare, en spelfördelande mittfältare långt bak i planen och en tyngre, mer aggressiv och pressande mittfältare högre upp, så kvicka, tekniska lirare på kanterna, hög press och många bollvinster på motståndarens planhalva för att sedan snabbt spela ut på kanterna och mata in bollar mot två tunga och vanligtvis sylvassa straffområdesstrikers. Problemet är väl att han under större delen av säsongen bara haft tillgång till en av de komponenter som krävs för detta spel, Pavel Zavadil som den spelfördelande mittfältaren långt bak i planen, medan övriga kommit och gått, brustit i kvalitet, inte levererat på grund av bekymmer vid sidan av planen samtidigt som en del egenskaper – framförallt kantspelare – har saknats helt och hållet.

      Om vi ska vara lite allvarliga ett tag så måste man ju inse vad värvningen av Ken Fagerberg och Álvaro Santos alla skadebekymmer har betytt för det här laget och den här säsongen. Det har fuckat upp en djävla massa. Jag skulle till och med vilja sträcka mig så långt som att säga att det är det som har satt oss i den situation vi är i just nu. Och Dick, som bär ansvar för detta, har tagit sitt ansvar och trätt tillbaka. Med två så pass ”bra” anfallare i truppen kände sig Janne helt enkelt tvungen att spela med två anfallare och byggde en modell därefter. Tyvärr levererade varken Ken eller Álvaro. Och som inte det var nog fick Janne inleda säsongen med Markus Gustafsson som högerytter och till vänster hade han den högst oberäknelige och ojämne Alex Perreira – som dessutom sägs ha haft vissa sociala problem under året på grund av en miss från klubben. För att ytterligare driva hem poängen att Janne inte haft tillgång till det rätta virket presenterar jag följande lista:

      Markus Gustafsson – Alex Perreira
      Markus Gustafsson – Alex Perreira
      Markus Gustafsson – Markus Anderberg
      Markus Gustafsson – Markus Anderberg
      Markus Gustafsson – Alex Perreira
      Markus Gustafsson – Alex Perreira
      Markus Gustafsson – Alex Perreira
      Björn Anklev – Alex Perreira
      Björn Anklev – Alex Perreira
      Markus Gustafsson – Alex Perreira
      Alexander Mellqvist – Alex Perreira
      Alexander Mellqvist – Alex Perreira

      Det är ÖIS yttrar under de tolv första omgångarna av Superettan, d.v.s. de omgångar då Ken Fagerberg var tillgänglig för spel. De omgångar som Janne mestadels valde att spela med två anfallare i form av Buffeln och Problem Child. Man kan säga mycket om Markus Gustafsson, Björn Anklev och Alexander Mellqvist, men några särskilt vettiga yttrar är de inte. Lägg dessutom till att Alex Perreira – en spelare som i dag är tredje- eller fjärdealternativ på vänsteryttern – gjorde tio av tolv matcher från start under den här perioden. Herregud. *skakar uppgivet på huvudet och skrattar lite galet för sig själv* Jag tror nog att man med bestämdhet kan hävda att ÖIS saknade vettiga alternativ på kanterna under hela vårsäsongen. Detta i kombination med det tungsinta och bedrövliga anfallsspelet från våra två stjärnanfallare kostade oss djävligt mycket. Både i poäng, sammanhållning och självförtroende.

      Ska jag rikta någon kritik mot Janne Andersson denna säsong är det väl att han inte ”vågade” bänka Ken och/eller Álvaro tidigare. Och att han inte använt sig av sitt hittills bästa anfallspar – Luka Mijaljevic och Björn Anklev – oftare. Att han inte vågade att hålla sig till det som fungerat utan kände sig tvungen att spela en småskadad Álvaro så fort denne ”kom tillbaka” från skada. Personligen så tycker jag att vi haft en period denna säsong när spelet har stämt lite bättre och då vi stundtals såg rätt vassa ut och det är från den andra halvleken mot FC Trollhättan (12 juni) och fram till slutsignalen i matchen mot Hammarby IF (5 juli). Under den perioden tog ÖIS sju poäng av femton möjliga (fast om man ska vara helt ärlig borde man vunnit matcherna mot Trollhättan och Brage sett till antal chanser som man skapade). Vi gjorde tio mål och släppte in sju mål. Under den här perioden hade vi följande statistik sett till egna avslut och tillsläppta avslut:

      Avslut totalt: 57 avslut (+9)
      Avslut mot motståndarens mål: 29 avslut (+13)
      Avslut innanför straffområdet: 40 avslut (+14)

      Motståndarens avslut totalt: 48 avslut (-9)
      Motståndarens avslut mot mål: 16 avslut (-13)
      Motståndarens avslut innanför straffområdet: 26 (-14)

      Inte så djävla illa pinkat, inte sant. Och är det inte lite lustigt att Janne aldrig valt att gå tillbaka till de startelvorna som han använde sig av i de här matcherna? För att inte tala om det anfallsparet: Mijaljevic/Anklev. Jag kan tycka det, men som till allt finns det säkert en förklaring även till detta, det är bara att vi inte känner till den här och nu.

      Avslutningsvis vill jag bara föra fram mitt absolut starkaste argument för varför Janne Andersson bör stanna kvar i klubben. Om ytterligare en person på en central position lämnar kommer vi få uppleva en massflykt utan dess like från klubben. Enligt uppgift finns det just nu ingen som sköter förhandlingar och kontakter med spelarna. Framförallt inte de som saknar kontrakt. Det sägs att spelare vars kontrakt går ut efter säsongen har tagit kontakt med Dick Last och frågat hur det kommer att bli nästa säsong och då fått till svar av Dick att han inte vet och att han inte jobbar med de frågorna längre. Allt hänger alltså i luften. Det finns just nu ingen som har sportchefsansvaret. Den enda fasta punkt som finns på ÖIS-gården är Janne Andersson i sin roll som huvudtränare. Därför tycker jag det vore en fullständig katastrof om Janne valde att kliva av nu eller om man valde att kicka honom (det tror jag i och för sig inte att ekonomin tillåter). Dessutom skulle jag vilja ha någon form av kontinuitet på tränarpositionen. Det har visat sig att det lönar sig. Det finns ett stort antal tränare som varit på sina positioner länge och som inlett svajigt men som efter ett par år gjort underverk med sina lag. Jag tänker främst på Nanne Bergstrand (KFF), Per Olsson (GIF) och Roland Nilsson (MFF).

    • 28 september, 2010 @ 07:50 Martin Johansson

      Och ja, jag inser ironin i att nämna Per Olsson och Gefle IF i samma stund som de ligger sist i allsvenskan och inte kan göra något rätt och kommer att braka ner i Superettan nästa säsong. Men ni fattar vad jag menar, han/klubbben är ett exempel på en klubb som utifrån risiga förutsättningar uträttat underverk med väldigt små medel, kontinuitet, smarta billiga värvningar och en enveten spelidé.

    • 28 september, 2010 @ 08:51 Voldemort

      word, Martin.

      Och jag tror att det enda som kan få Janne att stanna kvar är just den delade tränar/sportchefsrollen med ett huvudansvar för de spelare som HAN vill ha. Inte de som Dick satte i händerna på honom. Tror han och målarmästarn kommer att styra och ställa i Öis ett par år framåt med att utveckla unga spelare vilket JA tycker är kul (har jag hört)

    • 28 september, 2010 @ 11:06 Hox

      Det ligger lite i sakens natur att det finns tränare som varit på sin post länge som inlett dåligt för att sedan fixa till skeppet. Hade de inte fixat till skeppet hade det inte fått sitta kvar. Vi kan ju ta det omvända exemplet med t.ex. Jesper Blomqvist i Enköping. Han (och Bosse P som avgick/fick sparken mitt under säsongen) såg ju till att åka ur superettan och Jeppe fick chansen även året efter och det gick då ännu mer åt skogen.

      Angående Janne och årets spelidéer så tycker jag timingen varit helt off. Vi börjar säsongen med att försöka (observera ordet ”försöka”) lira ett snabbt kortpassningsspel när planerna är dåliga och med två stora centertanks på topp. När planerna sedan blir bättre och mer spelbara och vi börjar få skador på våra stora forwards och ersätter dem med sämre targetspelare så ändrar vi till att börja slå långt. Förvisso är detta isolerade observationer av vårt spel, men jag med tanke på anaylserna som gjorts i matchintervjuerna av Janne A så har han gjort samma analys med dåliga planer och hur man spelar upp på olika forwards. Ehhh… Vart vill jag komma? Jag vet inte, men jag har tänkt på detta sedan ca omgång 10 utan att få skriva av mig om det…:-)

      Angående kontrakten så tycker jag vi själva kontaktar Jakob, får honom att skriva kontrakt med Sambadefensiv Spelarinvest AB, lånar ut honom till ÖIS för nästa säsong och så säljer honom till Chelsea för 125MSEK (efter ha nobbat Barcas 110MSEK-bud) efter säsongen. Så kan du börja få betalt för ditt slit med bloggen.

    • 28 september, 2010 @ 11:46 Martin Johansson

      Jo, du har en poäng där, men det går alltid att hitta exempel på motsatsen. Jag tycker att Rolle Nilsson är ett bra exempel. Ett antal kaossäsonger, men MFF:s styrelse backar inte utan står upp för Rolle trots krav på avgång från alla håll och kanter. Och nu skördar man framgångar. Jag har inte gett upp Janne än även om du har en poäng i att han visat prov på taskig timing. Det är bara att hålla tummarna för att det är en ren tillfällighet. Alla har motvind någon gång undrr karriären. Även Tom Prahl!

      Avslutningsvis, Sambadefensiv Spelarinvest AB, now there’s a good concept! Var skriver jag på pappren?

    • 28 september, 2010 @ 15:37 Hox

      Det jag försökte få sagt var att en dålig säsong inte ska ses som ett tecken på att det blir bra nästa år, utan snare tvärtom. En bra långsiktig investering är även en bra kortsiktig investering som de brukar säga bland aktiesparare. Det positiva med detta år är att så många av våra unga spelare har fått speltid. Med en vintersäsong till och lite mer självförtroende så kanske ett par av dem (läs någon av Jakob, Luka eller Margus) kan blomma ut till dominanta S1-spelare och i så fall har vi kanske en chans nästa år.

      SD spelarinvest… Jag har alltid velat skapa ett spelarbolag utan vinstintresse där man årligen drar in pengar för att betala en av spelarnas löner, en spelare som man då får lite mer connection till än övriga och som blir lite mer folkets spelare. En smartare och mer lokal variant av Ebbsfleet-tänket så att säga.

    • 28 september, 2010 @ 19:33 Martin Johansson

      Måste bara säga att jag är lite orolig för Luka just nu. Han såg verkligen inte pigg ut i dag. Ointresserad och loj. Känns inte särskilt lovande för framtiden. Ryktas ju dessutom att både Markus och Jakob skulle kunna tänka sig att lämna om de får några erbjudande från andra klubbar. Vet inte hur man ska värdera dessa rykten dock.

      Men det där med spelarinvest låter bra. Det är definitivt något att arbeta vidare med. Det bästa förslag jag hört sedan någon föreslog att man skulle lägga ost på en grillad rund och platt bit köttfärs och lägga det mellan två bröd med sesamfrön och sedan äta det.

      Och jag vet redan nu vem jag vill investera i. Erik Törnros i Gefle. Shit pommes frites, den killen kan bli bra. Stor, kraftig och rejäl men ändå kvick i fötterna och med en härlig teknik. Dessutom bara sjutton år. Kan bli något det.

    • 29 september, 2010 @ 16:12 Ankan

      Jo, alla har motvind någon gång, Problemet är att Janne A sällan har haft medvind…Dessutom anställde MFF en meriterad utländsk tränare brevid Rolle med syftet att utveckla anfallsspelet. Misstyänker att det är en del av orsaken till MFF:s framgångar i år.

    • 28 september, 2010 @ 12:00 Martin Johansson

      Förresten, Håkan, jag visste inte att du tvivlade på att Janne A skulle ro skeppet i land. Trodde att du var en believer!

    • 28 september, 2010 @ 15:22 Hox

      Jag är en kluven believer – en helgardering, en ytterback utan offensiva kvalitéer, en passning i sidled. Däremot är jag helt säker på att vårt bästa hopp just nu är Janne som tränare och sportchef och att Big Boss Lars Ranäng måste ge honom de befogenheterna redan nu.

    • 28 september, 2010 @ 19:28 Martin Johansson

      OK, då sitter vi i samma båt med andra ord. Fast jag är mer Anklev-typen som chansar och försöker reparera med en glidtackling.

    • 28 september, 2010 @ 14:13 Anonym

      Man förstår att det inte kan skrivas kontrakt idag när man inte vet om Öis spelar Superettan eller div 1 nästa år. Vad gör Dick idag och vad skulle hans roll vara i framtiden i så fall om han är kvar i organisationen och är han bra för Öis i ett framtida bygge?

      Är det många spelare,personal som nu fullständigt skiter att göra jobb den återstående tiden på Öisgården bara går typ runt drar. Så vissa får jobba skiten ur sig för att ro båten i land, nu när höststormarna är som värst?

      ” Vår rödblå båt Öis ”Stena Line” lämnade hamnen våren 2010 för en resa i Superettan. Resan har beståt av många kryssningar hit och dit,någon lättare passage. Ibland har de rödblå gått på en sten i sista stund. Den rödblå båten Öis är nu ute i värsta höst stormen vi undra alla hur det skall gå. Några anhalter är kvar för att ro båten i land på Söderstadion, samt hålla motståndarna bakom er. Vi tror på er rödblåa manskap att samlar ni ihop er, jobbar i snabb takt klarar ni att få båten i hamn.”
      Lycka till från alla rödblåa ut med strandkanten.

    • 28 september, 2010 @ 15:34 timberhochmandie

      ”Enligt uppgift finns det just nu ingen som sköter förhandlingar och kontakter med spelarna. Framförallt inte de som saknar kontrakt.”

      Psssst, det såg väl inte så mycket bättre ut i vintras, trots att alla då (väl) visste vad de skulle göra?

    • 28 september, 2010 @ 19:27 Martin Johansson

      Tyst, tyst, tyst! Nu ska vi inte vara sådana. Men i sak har du ju verkligen rätt. Det är det som är så skrämmande och ledsamt. Den där banderollen som hölls upp på Valhalla för några år sedan känns i dag väldigt träffande. Varför kan inte bara någon komma och rädda oss från den här misären. Varför kan inte Rosén, Stena eller Dunross ge oss 30 miljoner och så fixar vi en en person som är seriös, vet vad jobbet kräver och som kan leverera resultat. Mer än så krävs inte. Någon som bryr sig, har stort hjärta, driv och engagemang.

    • 28 september, 2010 @ 21:50 Johan Gellerman

      Vilken banderoll?

    • 29 september, 2010 @ 07:17 Martin Johansson

      ”Vår klubb missköts av amatörer”. Fast jag hade lite bråttom för den banderollen hängdes väl upp i matchen mot Malmö förra säsongen? Gud, vilket dåligt minne jag har.

  13. 30 september, 2010 @ 12:34 Anonym

    http://www.Sportsday.se är tillbaka där kan ni läsa att Dick inte är bitter. mm om Öis

    Svara

    • 30 september, 2010 @ 12:42 Martin Johansson

      Fast de skriver ju inget mer än vad alla redan vet. Hade varit mer intressant om Leman hade vågat gräva lite i dyn. Varför får Dick gå? Har det bara med neddragningarna att göra? Hur har han egentligen skött sin uppgift som sportchef? Ett par intervjuer med Dicks anställda vore väldigt intressant. För att inte tala om ägarna.

  14. 1 oktober, 2010 @ 20:12 E

    Även om vi slipper kvala, jag ger det 50/50, så är det här en av ÖIS sämsta säsonger någonsin.

    Om vi jämför dagens spelartrupp med 2008, vad är det som har hänt, förutom alla förstärkningar? Nu får MJ och hans gäng tala om för oss övriga Öisjon hur i hela fridens dagar vi kan befinna oss med stanken av superettans bottenträsket i näsan, med en handfull vinster bokförda och en tillfufsad spelartrupp fylld med oåtkomlig potential?

    Jag har fått nog och anser att den sportsliga ledningen totalt sett bör ta sitt ansvar och ställa sig i kö på arbetsförmedlingen. Jag vill absolut inte se någon Janne förklara varför vi inte lyckats vinna ännu en match Analyserna är patetiska! Vad har Janne A tillfört ÖIS spel och spelare? Frågan är genuint ställd, vad är Öis bra på idag jämfört med förra hösten?????????????????????

    Ge Alvaro en kaka till!

    Svara


Dela dina tankar

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se