Good old days, good old times

Några personliga tankar efter Bosse Backmans comeback som ÖIS-tränare.

Det hade viskats om Roberto Jakobsson, David Wilson, Hasse Gren, Niclas Sjöstedt och många andra. Men när ridån idag gick upp på ÖIS-gården, så avslöjades Bosse Backman som ÖIS nye tränare. En överraskning för alla ÖISare, en överraskning för de flesta andra och givetvis en stor överraskning för mig. Så nu är det back to basic, bygga från grunden, börja om från början.

Och jag börjar tänka tillbaka på  första gången jag träffade Bosse. Det var en samling för ungdomstränare i ÖIS på Valhalla. På den tiden fanns det inget plastgräs, utan det var naturgräs på arenan och ett hemskt plasttält bredvid. ÖIS b-lag spelade oftast sina hemmamatcher på VIP, så nu börjar ni förstå att det har gått några år sedan den dagen.

Det var kallt, ruggigt och mörkt ute, men Bosse pratade om hur man skulle organisera ungdomsverksamheten kommande säsong och framöver. Inga minusgrader kunde bita på den glöd, som brann i hans ögon. Engagerad, passionerad, fotbollsidiot, just en kompis att prata engelsk fotboll med eller alltihop i en salig, men ack så skön blandning?

Och så fortsatte resan, som tränare för Gunnilse var han oerhört nära att föra laget till Allsvenskan och hamnade förstås några gånger på läktaren efter att sinnet runnit över. Under sin förra sejour i ÖIS, 1998 såg Bosse till att man ledde Allsvenskan, vann en av våra mest mytomspunna segrar 5-2 mot IFK innan en rad dåliga resultat tvingade honom att lämna över till Erik Hamrén.

Det där engagemanget kommer i alla fall att behövas även 2011. BoB kommer att leda ett budgetlag med minimal satsning. En i nuläget halvt okänd spelartrupp, som antagligen innehåller många nya och unga spelare, ska försöka få ihop det. Experttipsen om att ÖIS ska ramla ur kommer knappast att saknas. Men att slåss mot oddsen är nåt som Bosse kommer att gilla, tänk att få visa alla att man är betydligt bättre än vad de tror.

Succé eller fiasko? Fågel eller fisk?
Ja, inte ens Saida skulle kunna svar på det, men vi får en tränare som säger vad han tycker, inte sätter någon spelare före laget och som kan fräsa ifrån när det behövs. En ledare som absolut vill spela fotboll om förutsättningarna finns. En kille med temperament och ÖIS-hjärta. Och glöden, ja den brinner fortfarande…

Välkommen tillbaka till ÖIS och lycka till Bosse!


'Good old days, good old times' have 44 comments

  1. 28 december, 2010 @ 07:31 Krilliano

    En alldeles utomordentlig beskrivning av Bosse. I alla fall så som jag minns honom. Om han lyckas eller inte står skrivet i stjärnorna. Men jag hoppas verkligen. Nu när tom dom trogna tvivlar.

    Svara

  2. 28 december, 2010 @ 09:01 Martin Johansson

    Möcke bra, Tomas, möcke bra! Nu kör vi!

    Svara

  3. 28 december, 2010 @ 10:17 Anonym

    Låter underbart! Precis vad Öis i dagsläget behöver. Bättre med en
    Äldre rutinerad tränare än ett yngre Wild Card med en ung spelartrupp

    Svara

  4. 28 december, 2010 @ 10:39 Tjuvnyp

    Klockrent skrivet! Couldn’t agree more.

    Janne A’s (som inte kan åka ur, eller vinna en serie) direkta motsats.
    Inget tråkigt tjongbollande i Öis 2011.

    Här har vi en tränarduo som kan köra oss både uppåt och nedåt.
    En rocknroll duo. Trots åldern. Det är precis som med Öis.
    Gammal men alltid nykärt naiv. Lirarnas Lag är tillbaka.

    Svara

  5. 28 december, 2010 @ 11:31 Anonym

    Lirarnas lags återkomst! Låter fantastiskt

    Svara

  6. 28 december, 2010 @ 17:33 Hox

    För att tala mer om Bosse Backman och dagens ÖIS så har Bosse tränat två spelare i ÖIS: Valter Tomaz Jr (1998) och Niclas Elving (2007, när Bosse var assisterande tränare i Gunnilse). På Gunnilses hemsida så säger Bosse så här om Elving 2007: ”- Han har ett gott steg, troligen det bäsat i hela division två, han passar fint och har den goda förmågan att bryta in i motståndarnas backlinje som få.”

    Svara

  7. 28 december, 2010 @ 18:20 Voldemort

    Det är det som är finessen med mr backman. han lämnar ingen oberörd. antingen får vi fågel eller fisk. Och det är väl som det Öis jag lärde känna för ett antal år sedan. No mainstram utan bara en jävla massa stream – åt alla håll. Samtidigt.
    Go for it, Bosse. Det kan fanimig inte bli sämre än det som är nu. Tillbaka till själen. Och till fysträningen…. :-)

    Svara

  8. 28 december, 2010 @ 18:39 SB

    ”Med facit i hand, ångrar du något?
    – Det jag kan ångra, och det hade jag inte riktigt kläm på själv, är att vi inte hade inskrivet i fler kontrakt att en nedflyttning i superettan skulle betyda lönesänkning.”

    Ranäng uttalar sig på Sportsday.se.

    Det är dags att avgå nu.

    Svara

    • 28 december, 2010 @ 20:00 Johan Gellerman

      Det där är helt jäkla horribelt. Det borde fan stå i stadgarna att vartenda kontrakt som skrivs innehåller en lönesänkning-vid-nedflyttnings-klausul. Får bli en motion om det, med de här lallarna i styrelsen kan man ju inte ta det mest fundamentala för givet.

    • 28 december, 2010 @ 22:48 Oskar Ängermark

      Åh herregud… jag vill spy nu.

    • 28 december, 2010 @ 23:21 Joakim G

      Ja, den missen är inte bra… inte den heller…

  9. 29 december, 2010 @ 06:37 Anonym

    Tomtar i Öis styrelse inklusive Dick Last. Vad fan aldrig hört nåt så
    Korkat

    Svara

    • 29 december, 2010 @ 10:15 bisse

      Det är värre än så,det fanns såna kontrakt som skulle omförhandlas om man åkte ner till superettan men man missade datumet och därmed så gällde de gamla.

    • 29 december, 2010 @ 11:26 Benhinnan

      Japp, precis så illa var det. Dick stack på semester, när han kom hem hade 5-6 spelare automatiskt fått förlängt med samma allsvenska löner som året innan. De flesta var dessutom mittbackar…

      … som reaktion på detta drog han iväg ett idiotavtal till Janne A och gjorde en kopia till JC med samma villkor, lite lägre lön. 3 fräscha år var. Dunk dunk.

      Styrelsen hade begärt att de berörda spelarkontrakten skulle brytas och att Janne c inte skulle få förnyat. Men har man skit bakom spakarna som dessutom har mandat att sluta avtal så blir det så här.

      Vi ligger fortfarande jävligt pyrt till, och det skulle inte förvåna mig om JC blir den som sänker oss till konkurs till sist när han vägrar bryta sitt kontrakt. Den mannen har verkligen bidragit till mitt älskade sällskaps nedfall.

    • 29 december, 2010 @ 11:49 Sjögräs

      Tycker dock att vi ska komma ihåg att han faktiskt tog oss till Allsvenskan.

    • 29 december, 2010 @ 11:50 Martin Johansson

      Det här är ju inte direkt någon ny information. Det har vi ju skrivit om och diskuterat tidigare (under sensommaren när det började bli känt hur pyrt ÖIS låg till). Dick Last var inte lämplig som sportchef, så är det bara. Han gjorde en del bra grejer, men fuckade också upp rejält. Skulle gissa på 15-85. Den som gjorde den anställningen bör bära hundhuvudet under ett par år framöver. Nu sitter vi ju inte där vi sitter bara för att Dicken inte var hundraprocentig på sin tjänst som sportchef utan det här går ju långt tillbaka i historien. Och de tre senaste årens ”idiotsatsning” bär ju Lars Ranäng ansvaret för. Den här övertron på att det ska lösa sig är ju det som gjort att man nu står på ruinens brant. Lite synd att man inte vaknade tidigare i stället för att agera naivt under tre års tid.

    • 29 december, 2010 @ 13:21 Elfström

      Tycker inte det har varit idiotsatsningar. Både inför 2008 och den under sommaren 2009 har ju varit väl motiverade eftersom det fanns täckning för eventuella förluster. Glöm inte att de extra 2,5 miljonerna som investerades sommaren 09 sånär höll på att rädda kvar laget. Satsningen inför 2010 är ju dock rent ansvarslös när ”svängrummet” i budgeten varit så begränsad. Redan när man budgeterar med 7 miljoner i sålda spelarandelar (som blev 3 istället) och visste om detta tidigt kunde man inte göra åtgärder. Tänk om denna process hade skett förra vintern istället? Då hade vi kunnat ha kvar Peter, Björn, Robin, Markus etc. Istället för att ha haft kvar Santos, anställt en VD och nyinvestera en miljon i Seb.

    • 29 december, 2010 @ 13:18 Anonym

      Det är väl inte JC som sänkt klubben!

    • 29 december, 2010 @ 13:19 Martin Johansson

      Det är det väl ingen som påstår heller? Däremot är unge herr Benstomme lite orolig för att JC inte går med på att bryta sitt kontrakt och att ÖIS då får dras med hans månadslön i ytterligare två år.

  10. 29 december, 2010 @ 09:01 Krilliano

    Frågan är om det är något som andra klubbar kör med. I annat fall kan jag tänka mig att det är svårt och få in sådana klausuler i etablerade spelares kontrakt.

    Svara

    • 29 december, 2010 @ 11:07 Vergilius

      Tror att det är ganska standard, speciellt nuförtiden med tanke på att det är lite av klubbarnas marknad. Hela soppan är helt enkelt väldigt illa skött.

      Är det förresten någon som fattar hela grejen med att eventuellt kliva ner en division om vi tappar för mycket folk? Även om vi skulle klara oss undan konkurs. Varför? Lär knappast finnas några ekonomiska vinster att lämna SE så vad är man rädd för. Att det ska vara för tufft? Kan inte se något annat än att det är nyttigt för våra unga spelare att göra ett år i Superettan, även om det är som strykpojkar. Eftersom jag tror vi alla går in i den här säsongen med öppna ögon så lär det knappast vara någon speciellt tung mental belastning om vi hamnar i botten, vi har ju i dagsläget ingenting att förlora. Tror det nästan skulle vara värre att spela division ett där vi förväntas tillhöra toppen. Dessutom är det trots allt fortfarande elitfotboll det handlar om, att frivilligt gå ner en division är fan mot mina principer.

    • 29 december, 2010 @ 11:32 Wilhelm

      Nej, jag tror inte det är standard med ett ”tvåvägskontrakt”.
      Det är först på sistone som det inte längre är spelarens marknad. Det är mycket möjligt att det blir mer vanligt nu och då framförallt i klubbar som vet med sig att de ligger i riskzonen för att åka ur allsvenskan.
      Hammarby hade ju om jag inte minns fel ett flertal spelare, (söderberg, shaban) t ex som inte hade dessa klausuler och som dessutom vägrade gå med på att sänka sin lön… För övrigt så är det väl ändå inte Lars Ranäng som skriver kontrakten, utan det har väl varit Dicks jobb?

      För övrigt håller jag med Vergilius nedan om att det är fan bättre att spela i Superettan och åka ur än att frivilligt gå ner en division….

    • 29 december, 2010 @ 11:53 Vergilius

      Nja, spelarnas marknad har det väl inte varit på 4-5 år iaf, redan före krisen var marknaden rätt så mättad. Däremot har du nog rätt i att tvåvägskontrakt är rätt ovanliga, man är nog generellt ganska dåliga på att betala efter prestation, vilket kan tyckas märkligt med tanke på att det är en så pass resultatbaserad bransch.

    • 29 december, 2010 @ 12:04 Martin Johansson

      Det senaste året – kanske ett och ett halvt – har det ju varit mycket snack om prestationsbaserade löner för spelarna. Tror det har kommit in som en nyhet nu när luften gått ur den svenska fotbollen och många klubbar dras med ekonomiska svårigheter. ÖIS borde ju insett detta tidigt och infört ett sådant system i klubben. Inte bara för att det är bra om man åker ur utan även för att det borde vara pådrivande för spelarna att prestera bra eftersom det ger mer i plånboken.

      ÖIS ska ju vara ett företagar/näringsliv/akademikerlag, kanske dags att börja visa det i skötseln av klubben också.

    • 29 december, 2010 @ 12:23 Hox

      Snacket att gå ned en division är en tidningsanka. På presskonferensen fick Ranäng frågan om det fanns någon möjlighet att man självmant skulle begära sig ned en division om alla spelare försvinner som du kan se på mitt utdrag på presskonferrensen. Ranäng såg förvånad ut och verkade inte fatta innebörden av frågan över huvudtaget och svarade att de skulle ha möte om det dagen efter och när de chockade journalisterna frågade vad de skulle ha för möte imorgon så var det ett helt vanligt styrelsemöte. Man har inte diskuterat en frivillig nedflyttning och det lär man inte göra heller, så ni kan glömma det.

  11. 29 december, 2010 @ 11:32 Anonym

    Ärligt talat vad har har tex. Dick Last gjort på Öisgården? Jag ställer mig frågan till även till många andra skrivbordsnissar vad har dom gjort som varit bra?
    Nu är jag ute och kanske seglar men det här rullades i gång att leva på stor fot med pengar som inte fanns.
    ÖFab var intresserad av att värva Jonas Wallersted han valde att flytta hem till Sundswall. Då togs det en ny vändning Marcus Allbäck kom istället efter det börja allt rulla helt plötsligt fanns det inget stopp ,den ena utgiften efter den andre kom till Santos , En tränare till ,En Vd till ,Studio Öis, Joakim , plötsligt var Dick Last och med och träna sin fysik istället för att hålla ordning på kontrakten. Ursäkta men det känns som ÖFab varit en lekstuga för i främst vuxna män där ingen tagit ansvar för utgifterna!
    Helt plötsligt finns risken att lekstuga(Öisgården) kan försvinna i andra händer stommen är det dax att vakna nu efter en fest utan täckning.
    Ett förslag gör som andra klubbar gjort i många år. Loppmarknad på Öisgården ,folk har grejer hemma till förbannelser ,en idell grupp tar hand om fsg ,det finns även många ensamma människor i Gbg ,pigga pensionärer som kan bilda den idella grupp. Men pengarna skall givitviss gå till klubben Öis. Klubben skall äga Öisgården , kommer Öfab finnas kvar skall bolaget hyra av klubben.
    Jag tycker de som har ansvaret för Öfab har skadeat varumärket Öis. Idag är plötsligt de ca 300 hundra ungdomarna viktiga , har aldrig hört att ni tänkt på dom tidigare.
    Åter mina tankar går till spelarna, Särskildt till de unga som varit i klubben som vi sett utvecklas , Men även de som skrivit kontrakt senare tid och som bara varit en stor bluff. Anställda som som fått gå. INGEN HAR TAGIT ANSVAR FÖR PLÅNBOKEN! och som är grunden för allt om man skall göra något. Öisgården skulle vara lekstuga för barnen ,men inte vuxna människor. Ni kommer vara dåliga förebilder för den unga genrationen i framtiden. Hur skall ni förklara för ca 300 barn om Öisgården skulle försvinna varför den gjorde det. Jo vi i Öfab handlade som galningar,ingentig dög.Nu går jag tillbaka till 2008 vi hade mittbackar men vi satt en på bänken och som fick spela både det ena och andra. tog in inte mindre än tre till på en kort period. Så det är inte konstigt att det blir dyrt, det är dyrt att ha hyllvärmare. Det som förvånar mig mest är att dessa herra har haft framstående jobb i olika företag och misslyckas så totalt att driva en fotbollsklubb. För det är ju vad som gjort.
    Min önskan är att fler av våra fina spelare skall få en sådan chans som Anklev fick för att kunna utvecklas vidare ,för Öis är ingen bra miljö just nu. Vi skall vara stolta över om Peter, Robin,Mackan G mfl får den chansen. sanna mina ord dom behöver få komma till en annan miljö just nu.Sebastian ,Steine m.fl måste känna sig lurade. Anklev var klok och det står jag för. Jag klandrar ingen spelare som lämnar Öis i dag. Öis har funnits i 123 år hur många år har Öfab funnits?

    Svara

    • 29 december, 2010 @ 12:00 Martin Johansson

      Hårda ord! Du har rätt i mycket av det du skriver. Personligen har jag också undrat över detta att det är herrar som tidigare varit framgångsrika i sina karriärer som satt ÖIS i den situation som klubben nu sitter i. Det är så djävla lustigt. Hur kan det komma sig att man agerar på ett sätt som aldrig skulle vara OK i näringslivet när det gäller en fotbollsklubb? För mig är det fullständigt obegriplig.

      Sist men inte minst måste jag kommentera din kommentar att du inte klandrar någon spelare som lämnar ÖIS i detta läge – och då i synnerhet Björn Anklev. Jag håller i stort med dig. Jag vill att spelare som Mackan, Björn, Peter och Robin ska få chansen att lyckas. Absolut. Men när det gäller Anklev måste jag också säga att jag är oerhört besviken på hans agerande – även om jag också har förståelse för hans val. Jag kan förstå logiken, men jag köper det inte. Om man är beredd att agera på det sättet bör man också hålla sin mun stängd innan man har fattat sitt slutgiltiga beslut. Man kan inte snacka vitt och brett om hur mycket man känner för klubben och hur mycket den betytt för en och sedan lämna när man får ett anbud från en lokalkonkurrent. Det är inte snyggt. Och i min värld är det inte OK. Det sänker en i mina ögon stor spelare. Så är det med den saken.

    • 29 december, 2010 @ 13:09 Tjuvnyp

      Kan det inte vara så att Öis nära nog bad honom att ta kontraktet med gulsvart? Byta stad som 32-åring är inte heller det roligaste. Nä, jag tror han själv kände det som ett pissigt alternativ – men det enda realistiska lösningen. Ingen tror väl att det var den sportsliga utmaningen, trots divisions-skillnad, som bar avgörandet – utan att den Anklevska familjesituationen inte tillät en, säg 40%-ig, sänkning av lönen.

      Som medlem i 30+ klubben själv så skulle jag nog fundera en gång extra före jag antingen la av för att satsa på annat yrke, eller köra en vända i BK Röva och dessutom ge lite stålar till mitt kära Öis…

    • 29 december, 2010 @ 13:35 Voldemort

      Tycker inte vi skall klandra Anklev för hans val att gå till Häcken. Hans karriär är i dalande, han får chansen att spela allsvenskt till en bra lön och behöver inte flytta familjen. Dessutom tycker jag han har lämnat på ett snyggt sätt och han har väl hela tiden talat om att han funderade på olika alternativ? Känns som en kvasidebatt, enligt mig.

    • 29 december, 2010 @ 13:37 Anonym

      Anklev hade varit kvar i Öis , men med ett par år kvar att spela, familj fanns inget annat val. Han tog ett ansvar för sin egen livssituoation och ekonomi. Det är inget han skall ha skit för. Sen slapp ju Öfab en lön och fick in några slantar. Vi kan inte vara besvikna.

    • 29 december, 2010 @ 14:04 Martin Johansson

      Det står givetvis herrarna fritt att tycka och tänka precis vad de vill och känner. Allt jag säger är att jag förstår principerna för hans beslut, men att jag inte köper det känslomässigt. Att jag är besviken över ytterligare en person som snackar snacket, men som inte låter det avspeglas i sina handlingar. Det är ett val varje människa gör. Bevisligen ingen stor sak. Allt jag säger är att jag blev besviken över att han lämnade (även om jag som sagt förstår grunderna för det, de behöver ni liksom inte förklara för mig). Sedan kan ni ha hur mycket förmildrande omständigheter och logiska förklaringar som helst. De spelar inte så stor roll är jag rädd. Vi tycker/känner bevisligen olika här. Inte heller det är någon stor sak.

      Och bara för att förtydliga, att säga att jag är besviken över Anklevs prat och agerande betyder inte att jag vräker skit över honom.

  12. 29 december, 2010 @ 14:23 J

    På tal om inget. Hur blåst tror ni inte Steinthor känner sig? Kom hit i tron om att få mer pengar och att utvecklas vidare.Jo..Jag tackar ja..

    Svara

    • 29 december, 2010 @ 14:31 Martin Johansson

      Steinthor, Anklev, Janne Andersson och Sebban är väl de som åkt på de största blåsningarna. Full förståelse för om de känner sig besvikna och dragna vid näsan. Livet blir inte alltid som man har tänkt sig. Det klart man hoppas att Steinthor blir kvar, men jag skulle knappast tro det. Och det spelar ingen roll hur besviken Oskar än blir.

    • 30 december, 2010 @ 22:31 Oskar Ängermark

      Trevligt att bli omnämnd i ett inlägg. När kommer gilla-knappen och taggningsfunktionen på bloggen!?

  13. 29 december, 2010 @ 16:42 Anonym

    Hur kan Öfab som har stora skulder och inte kan betala för sig. få skriva kontrakt med nya personer, när man är under rekonstruktion?

    Svara

    • 29 december, 2010 @ 17:24 Hox

      Rekonstruktören har sannolikt bedömt att det är nödvändigt att ha en tränarstab för att bedriva verksamheten, och att den ekonomiska utgiften ligger inom de ramar som är uppsatta i samband med företagsrekonstruktionen.

  14. 29 december, 2010 @ 20:18 Krilliano

    Frågan är väl också om det är så att supportrarna hade blivit jätteglada om Öis inte satsat när dom gick upp i Allsvenskan. Eller sagt att vi har inte som mål att gå upp för vi klarar inte det. Handen på hjärtat så tvivlar jag starkt på att det finns en enda supporter som hade köpt det.
    Det eldas på rätt friskt från det hållet när det inte händer något i silly season m.m.
    Sen tycker jag väl att det borde finnas folk som är starka nog att förklara för medlemmarna att om vi inte drar åt nu så spricker det totalt.
    Jag fattar om man vill att Öis ska vara i Allsvenskan och sätter nivån efter det. Det är där dom hör hemma och ingen annastans.
    Att Anklev drar är ingen big deal egentligen så här ett par veckor efter. När jag fick fundera lite grann så kom jag fram till att va fan ska vi med honom till. 32, medioker allsvensk spelare. Om vi nu ändå ska satsa nytt så ska just den typen av spelare ut.
    Likadant med Pavel även om han varit bäst i Öis dom senaste åren så är han inte en spelare som håller hela vägen. Tyvärr.
    Nya lirare, unga. hungriga, lovande. Inte tvärtom som Dick Last satsat på mediokra dussinlirare som klarar sig bra i SE men aldrig riktigt blir tillräckligt bra.
    Bara då kan Öis bli ett lag som kan konkurrera igen.
    Har funderat på detta ganska länge och hoppats på att spelarna skulle blomma ut och att dom inte fick en rättvis chans i sina gamla lag.
    Men enligt mig så har flera av spelarna varit just vad dom va i sina tidigare lag. Bra bänknötare men inget mer.
    Kraven på att Öis ska vara just Allsvenskt har nog fått alla inblandade att titta kortsiktigt. Och kanske är det här snarare räddningen och den nystart som onekligen behövs. Att vi tappar spelare utan att få betalt är dock en fadäs av sällan skådat slag. Total katastrof.
    Men som sagt in i askan ut ur elden.
    Nu blir det fan RockNRoll nästa säsong och kör hårt.

    Svara

  15. 29 december, 2010 @ 20:21 Black Francis

    Bosse Backman är lite att gå tillbaka till perioden innan det började gå åt helvete för Öis, innan vi hade Hamrén med sin procent på spelarförsäljningar, innan vi hade allsvenskans bästa (och dyraste?) mittfält till ett lag i botten av publikligan, innan vi slogs om medaljer och cup-titlar för pengar vi inte hade, innan vi behövde räddas från förlorad elitlicens och konkurs genom en snabbinjektion på 30 miljoner från sponsorer, innan vi skrev kontrakt med Allbäck och Santos och innan vi tog in Hareide och Janne A för pengar vi inte hade och innan vi på håret lyckades(?) undvika konkurs genom ett mysko hotellprojekt.

    Nu börjar vi om från 1998. Det vi vunnit är några roliga minnen, det vi förlorat är en division. Annars är det samma, färgerna är röda och blå och vi är runt 2 000 på läktarna.

    Gör om, gör rätt!

    Svara

    • 29 december, 2010 @ 20:38 Anklev Ekström

      Helt Rätt inställning

    • 29 december, 2010 @ 22:44 Martini

      Gillar Din inställning!

    • 30 december, 2010 @ 15:56 Barda

      Helt rätt Black Francis.

      Här är det dock jefligt viktigt att klubben inser att om vi inte spelar på en arena som faktiskt passar oss så blir vi lika jefla bortglömda som vilket Västra Frölunda som helst.
      Nu har vi chansen att skapa det som vi inte har lyckats med på hur många år som helst: Att betyda något. Skapa våran egen grej. Köra med en röd tråd genom hela skiten. Tycker att Magnus B hade ett par mycket viktiga saker i sin artikelserie.
      Och jag tror att den viktigaste biten i att lyckas är att vi vågar ta steget från GU och börjar spela på Valhalla (med tak över ståplats), permanent. Där har vi storleken som passar oss samt historien för ÖIS.
      Att skita i supportrarna i denna frågan gör nog tyvärr att vi snarare skall sikta på 1000 på matcherna. 1000 på GU är 0 på GU.
      Däremot tror jag fler kommer att gå på matcherna om vi spelar på Valhalla. Ni minns väl hur ”fullt” det var när vi hade typ 2300 på Valhalla?
      Ärligt talat tror jag sponsorerna bryr sig mer om det är en trevlig stämning och fest på Valhalla snarare än att det finns ”najsa” loger att vräka i sig rom och Eau de vie.

    • 30 december, 2010 @ 18:29 Black Francis

      Helt jefla rätt!

    • 31 december, 2010 @ 11:11 Tjuvnyp

      Jepp. Min åsikt är densamma.

  16. 30 december, 2010 @ 09:58 Voldemort

    Ja, det är dags att inse att man inte är något annat än en jävla kvartersklubb men göra det med en inställning att ni skall behöva gå över lik för att slå oss. Den inställningen kommer det nog dock ta tid att få in i öisgårdens väggar. Men den måste dit. Vi måste lära oss att vara aggressiva och kaxiga – både på och utanför planen – med stil….

    Svara


Dela dina tankar

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se