En månad med Prytz och 2012 års upplaga av Öis.

Tanken var att detta skulle bli en text om vad som hände på träningen igår, men om jag skrivit ingående om det så hade det förmodligen inte blivit allt för intressant. Större delen av gårdagens pass på Öisgården ägnades nämligen åt att nöta uppspel via en kant. Inget som jag går igång på att analysera direkt, men om det nu är någon som gör det så är ni säkerligen välkomna att kontakta Hans Prytz så kan han gå igenom det hela med er. Istället hade jag tänkt försöka mig på att förstå mig på Hans Prytz och 2012 års version av Öis baserat på de ungefär tre första träningsveckorna detta året.

Det säger faktiskt något om denna försäsongen att i stort sett en hel träning ägnas åt att nöta ett speciellt spelmönster. Noggrannhet tycks vara nyckelordet denna försäsongen. Under den första månaden har fokus legat på passningarna, ett flertal olika övningar har det skiftats mellan, mestadels under ledning av Jonas Karlén vars ansvar verkar ligga mer på det individuella medan Hans Prytz ansvarar för helheten och de övningar som den med uppspelen. Att det känns mer noggrant nu än vad det gjorde förra året är absolut ingen slump. Förra vintern handlade enbart om att på något sätt försöka få ihop ett speldugligt lag. Denna säsong har man redan nu truppen ganska klar och fokus ligger redan på att forma laget till något mer än bara ett stabilt fotbollslag.

Denna försäsongen byggs det för att vinna en serie, så är det bara. Spelarna som nu har kontrakt med klubben har en uppgift, och det är att vinna serien, det är dags att ta tag i detta nu. Förhoppningsvis är alla med på vad som gäller.

Likt alla försäsonger så talas det om nyförvärv, fast på Öisgården lyser provspelarna med sin frånvaro. Robin Eriksson som var den senaste spelaren att pröva lyckan tycks ha fått vända hem igen. Det gör ont att säga det om en spelare med en bakgrund som Robin Erikssons, men han höll tyvärr inte måttet just nu. Jag vet inte men förmodligen berodde det på skadan för det var tydligt att han inte fick ut det han hade i sig. Efter att ha sett honom ett antal träningar hade jag i stort sett gett upp men helt plötsligt blixtrade det till. I tisdags förra veckan stämde det helt plötsligt för det forna hollandsproffset, allt han rörde vid satt i nätmaskorna under tisdagsträningen, men det räckte uppenbarligen inte för att övertyga rätt folk.

En annan spelare som det har pratats en del om denna vintern är Pontus Otterstedt. Division 1 Södras och kanske till och med hela Sveriges snabbaste fotbollsspelare fick till mångas förvåning inte nytt kontrakt i höstas men har har under hela januari fått chansen och visa att han förtjänar en plats i truppen när serien drar igång igen. Under de träningar jag sett har det gått bra, Pontus har spelat bra och visat bra attityd och efter vad jag hört så vill man nu ha kvar honom. Ett frågetecken för honom ska tydligen ha varit attityden och inställningen men på den fronten har jag inte sett några som helst tveksamheter. Han har fått ett par nya skor dessutom, jag vill se det som ett tecken på att han får förnyat kontrakt. Men vad vet jag. En gissning är att han snart skriver på ett nytt kontrakt, men det är bara en gissning.

Det är dock inte bara Otterstedt som har visat framfötterna under veckorna som gått utan hela truppen har sett ovanligt taggad ut. Taggad och mer sammansvetsad än förra året. Det känns bittert att gnälla på Jakob Olsson och Nicolas Sandberg nu när de båda lämnat klubben, men det är ganska intressant att ingen av de båda erbjöds nytt kontrakt. Att klubben inte erbjöd Nico nytt kontrakt är mer eller mindre känt, då man inte fick några utbildningsbidragspengar för honom. Internationella regler säger nämligen att en spelare måste ha blivit erbjuden ett likvärdigt eller bättre kontrakt än det han redan har för att klubben ska kunna begära utbildningsbidrag från klubben spelaren lämnar för. Tydligen ska Öis inte ha fått pengar för Nico från Västsjälland. Inte heller Jakob Olsson ska ha blivit erbjuden något förnyat kontrakt enligt rykten.

Det är ganska intressant att fundera på varför Jakob och Nico inte erbjöds några nya kontrakt. Båda var givna i startelvan under hela fjolåret men efter säsongen ville klubben inte förlänga spelarnas kontrakt. Alternativ ett är att man helt enkelt inte brydde sig om att diskutera kontrakt med spelarna förrän det var för sent. Förhoppningsvis var det inte så det gick till, för om så är fallet så har ett tjänstefel begåtts.

Det andra alternativet är att klubben medvetet valde bort de två stjärnskotten för att man inte klarade av att betala den lön som de krävde ett år till. Detta alternativet är fullt godtagbart och om det är så att man resonerat på detta sätt så är det bara sunt.

Det tredje och sista alternativet är det absolut intressantaste. Det är att man helt enkelt valde att släppa spelarna för att det inte kändes rätt. Om det var så att man resonerade på detta sätt så är jag imponerad. ”Sometimes you have to kill your darlings” heter det. Kanske var det så att klubben inte såg såg att Jakob och Nico passade in i den trupp man ville ha under 2012 och därför offrade de två för att få ett bättre lag.

Om klubben kan tänka sig att offra spelare som dessa för lagets skull så är det starkt gjort. Självklart är Jakob Olsson en fantastiskt duktig fotbollsspelare, jag skulle till och med vilja gå så långt som att säga att han är en av de största talangerna vi fått fram de senaste åren. Men han var sannerligen ingen stämningshöjare. Den sista tiden i Öis kunde han bete sig på ett sätt som jag har full förståelse för att en tränare inte uppskattar.

Nico däremot tror jag inte att klubben ville göra sig av med för att han hade dålig attityd utan snarare för att man såg att det fanns bättre alternativ. Även om Nico hade många sidor som fotbollsspelare som var riktigt underhållande att se så hade han inte det som krävdes för att göra mål. Min känsla är att Öis var trötta på hans oförmåga att göra mål på sina lägen och såg att detta hade en negativ inverkan på truppen. Att man då vågar ta beslutet att göra sig av med honom måste ses som starkt.

Vad jag menar är inte att Jakob och Nico är dåliga fotbollsspelare, men om klubben såg att de inte var rätt för gruppen och laget så är det helt rätt agerat. Att man vågar ta sådana obekväma beslut känns bra.

Om vi ska komma tillbaka till vad som hände på träningen igår och diskutera lite kring vad som är det fina och vackra i 2012 års upplaga av sällskapet. Som jag uppfattar det så känns det mer målinriktat nu än vad det gjorde förra året. Det känns som att alla är med på vad som gäller denna säsongen och brinner för det denna säsongen. Förra säsongen fanns det en besvikelse över att man inte längre låg i superettan snarare än en lust att ta tag situationen. Detta kan förklaras av att laget nu vant sig vid och vet vad som gäller i denna serien. Samtliga nyförvärv är helt och fullt med på villkoren när de värvas, förra året kom spelarna in i ett kaos där de inte visste vilken serie de skulle spela i kommande säsong.

Om vi ska prata lite nyförvärv så känns det i nuläget som att alla fyra kommer gå rakt in i startelvan. En startelva som förmodligen kommer se ut på följande sätt mot Gais på lördag (Får ursäkta att startelvegrafiken inte fungerar men det är om det är):

Peter Abrahamsson

Christoffer Bengtsson   David Leinar   Robin Jonsson   Hannes Sahlin

Tommy Lycén   Jakob Lindström   Jonathan Lindström   David Björkeryd

Johan Hedman   Emil Karlsson

Gissningsvis är det 4-4-2 som gäller så här tidigt på försäsongen. Om man kommer att fortsätta spela så är jag dock inte helt säker på, det har spelats med lite olika uppställningar på träningarna i Januari och 4-3-3 känns inte helt otänkbart längre fram, men i nuläget känns det som att det är 4-4-2 som gäller.

Jag är inte säker på att det är dessa spelare som kommer att starta mot Gais men om det hade varit seriepremiär hade man med stor sannolikhet startat med denna uppställningen. Platsen bredvid Jakob Lindström på innermittfältet är den mest öppna då Sebastian Johansson fortfarande rehabtränar efter att ha opererat en tå. Att det inte finns någon naturlig ersättare till Sebastian Johansson är lite bekymrande inför säsongen som kommer och där har man ett problem att lösa. Att testa Daniel Carlsson från Tipselit Äldre är ett alternativ, för det kan behövas en backup med tanke på Sebastians förmåga att dra på sig avstängningar.

Frågan är vad Hans Prytz tror om läget?

Ja, du Hans du har tränat laget i ungefär en månad nu, hur tycker du att det känns?

Det känns bra, det känns som att killarna sticker in näsan riktigt bra och är måna om att göra bra ifrån sig från start. Folk jobbar hårt och jag tycker att vi har både fart och kvalité på våra träningar.

Är det något som har överraskat dig med det du har sett?

Nja, överraskningar och besvikelser eller vad det nu är, det har ju med förväntningar att göra och jag hade väl höga förväntningar och jag tycker att truppen såhär långt motsvarar de förväntningarna. Och trots mina höga förväntningar så känner jag ingen besvikelse utan spelarna motsvarar de förväntningarna jag har haft och det tycker jag är jättebra.

Nu börjar du förmodligen få en bra bild av laget, vad tycker du att ni behöver träna extra mycket på under våren?

Vi ska jobba på att ha ett eget spel, vi ska vara ett topplag, vi ska slåss om positionerna högst upp i serien och då måste vi ha ett eget spel. Det ska vi jobba med så att vi kan föra matcherna. Vi ska jobba med fysiken för att kunna vara riktigt aggressiva och ha en hög press, vi vill sätta hög press och vi vill vinna bollen högt upp i planen. Vi vill spela på motståndarnas planhalva. Så vi kommer att jobba med de här grejerna som förhoppningsvis ska bli vårat spel.

Transferfönstret är fortfarande öppet, är det något som du känner att ni behöver få in i laget?

Det är inget som är akut, men sen får vi ju se om truppen ska bli en eller ett par spelare större. Så får vi se vad vi i så fall kan få in, men det är inget som känns akut för oss, det känns som att vi har täckning på alla postitioner och bra kvalitét rakt över.

Har ni något på gång?

Nej inget pågång mer än att det, såhär års alltid är massa namn som florerar. Överallt. Så är det ju, men inget konkret.

Match mot Gais på lördag, vad vill du helst av allt se i den matchen?

Jag vill se en bra attityd från vår sida, att vi trots att det är första matchen och vi möter bra motstånd visar mod. Att vi vågar, att vi tar det som träning och försöker starta upp med det som ska bli vårat spel och att vi vågar spela fotboll. Att vi också står upp och vågar försvara högt upp, sätter press och är aggressiva. Det tycker jag känns viktigt.

Har du fått några indikationer på vad Gais kommer med för lag?

Nej det har jag inte men vi kan utgå från att dom kommer med ett bra lag och att det blir en riktig värdemätare för oss direkt.

Om du ska tippa slutresultat i den matchen?

Hmm..1-1!

Och vem gör vårat mål?

För oss gör kanske Alexander mål, Jeremejeff, vem vet?

Slutligen då, en fråga som ligger många öisare varmt om hjärtat. Kommer du att ha kostym på bänken iår?

Ja, det kommer jag att ha. Jag vet inte om jag kommer att ha det i alla träningsmatcherna, det beror ju lite på klimatet, hur kallt det är och så vidare. Men det är klart när Öis spelar match är det fest och då ska man vara välklädd!

Tack så mycket!

Haha, tack så mycket!


'En månad med Prytz och 2012 års upplaga av Öis.' have 72 comments

  1. 31 januari, 2012 @ 14:36 Göran, Sthlm

    Prytzan låter lugn och förtroendeingivande och jag gillar verkligen dina rapporter och intervjuer Felix:)

    Svara

  2. 31 januari, 2012 @ 15:02 Anders R

    Härlig rapport och Intervju Felix,

    Det är skoj att i kylan och mörkret kunna läsa om sitt älskade ÖIS och drömma sig till en grön gräsplan med sol och ett vackert lirande av ÖIS.

    Vi ger aldrig upp vi älskar ÖIS

    Tack,

    Svara

  3. 31 januari, 2012 @ 16:06 Kommittén för Statssäkerhet

    Kostym är viktigare än att spela bra, helt rätt… Hoppas att vi kan ha kostymtifo i någon match i år…

    Svara

    • 31 januari, 2012 @ 17:47 Felix Jonsson

      Ironisk?

    • 1 februari, 2012 @ 00:17 Kommittén för Statssäkerhet

      Nej jag är inte ironisk faktiskt, kostymtifo hade varit skoj… Bara för att reta folk, kavaj, vit skjorta, och slips går också bra!

    • 1 februari, 2012 @ 07:39 PriMax_ÖIS

      Firar man 125 år känns det rätt med kostym. Lite otympligt att ha på sig i klacken bara men på en annan läktarsektion kanske

    • 1 februari, 2012 @ 15:51 Anonym

      Jag tycker vi skall spinna vidare på den här ide till någon av årets matcher.Mörk ostym eller kavaj med vit skjorta och Öisslips kompletterat med att övriga och barn har Öiströja. Jag kan se det framför mig så snyggt.

    • 31 januari, 2012 @ 22:19 Bartoli

      Hela klacken i kostym vore faktiskt något! :)

  4. 31 januari, 2012 @ 17:46 andreas

    Underbart med kostym!

    Svara

  5. 31 januari, 2012 @ 19:02 Lanslarke

    Kan det vara så att det handlade om ren okunskap? Man visste helt enkelt inte att man måste erbjuda spelarna nytt kontrakt för att få utbildningsbidrag.
    Visste man att spelarna var på väg bort kunde de ju erbjudits samma villkor som de hade i fjol bara för att inhösta bidraget. Även om man egentligen ville bli av med dem.

    Svara

    • 31 januari, 2012 @ 19:22 PriMax_ÖIS

      Ja, man blir lite orolig. utbildningsbidraget är kanske inte alltid så mycket men det sänder ju helt fel signaler att inte ens försöka få pengarna.

      Felix : Du får gärna reda ut hur det gått till

  6. 31 januari, 2012 @ 19:04 Lanslarke

    När det gäller Nico tycker jag det snackas alldeles för mycket om hans missade chanser. Det är en fullständig bagatell jämfört med hans övriga svagheter. Speciellt då att han flyger som en vante om någon andas på honom.
    Jag hade kunnat tänka mig att behålla Nico. Det är inte så att jag hackar på honom, för att han valde att dra vidare. Han jobbar hårt i nittio minuter och kan skapa chanser genom sin snabbhet, men någon större fotbollsspelare är det inte. Det är en spelare man tjongar på och ingen man lirar med.

    Svara

  7. 31 januari, 2012 @ 19:29 nytko

    Det du säger Felix att Jakob O. kanske är den största talangen vi fått fram de senaste åren. Det är jag helt beredd av skriva under på. Jakob Lindström är den som kanske är på samma nivå.

    Men Jakob Olsson kan bli exakt hur bra som helst. Sanna mina ord. Han kommer bli fantastiskt bra, det är jag helt övertygad om. Tyvärr eller jättekul, det är väl från person till person. För mig får han gärna explodera fullständigt, men helst inte i GAIS tack…

    Förövrigt: Härligt med kostym Prytz. (Åh vad underbart det är att äntligen ha en Prytz i laget igen efter en 3 år lång frånvaro.) Fan vad jag saknar Anders Prytz. Bara för att det är Anders Prytz, inte för att vi inte har någon bra vänsterback, för det har vi verkligen.

    Jonathan Lindström på ett innermittfält mot ett allsvenskt lag (nåja, det är ju trots allt gais vi snackar om), känns sådär. Eller näe, det känns åt helvete.

    Svara

    • 1 februari, 2012 @ 23:30 Edwin

      Säg vad man vill om Jonte men han har i alla fall rutin och erfarenhet av att spela mot liknande lag. Vem vet, Fimpen & Jonte kanske blir en bra broderlig dou på mittfältet

  8. 31 januari, 2012 @ 20:23 DJ-CJ

    Holländer finns väl som back-up bakom Seb? Har inte särskilt bra koll på honom, men vad jag har förstått är han väldigt intressant och han spelar väl först och främst innermittfältare?

    Att ingen påpekat att Prytz nämner Jeremejeff som Öis målskytt i matchen mot Gais? Det kan betyda att han imponerat på Prytz och att han kan vara med och slåss om en plats på fullaste allvar. Har han skött sig på träningarna?

    Annars, välskriven och bra rapport från dig, Felix. Du ska bara veta hur mycket jag, och många med mig, uppskattar det du gör för Sällskapets fans!

    Svara

  9. 31 januari, 2012 @ 22:01 ÖIS 1994

    Jag trodde Seb var hårdare än att han inte klarar av att spela med en skadad lilltå…;-)

    ¤¤¤

    Känns, som nytko säger, inte direkt lugnande att Jo. Lindström skall spela en viktig roll på mittfältet mot ett Allsvenskt motstånd. För tur att det inte är seriespel…

    Svara

  10. 31 januari, 2012 @ 22:16 JD1887

    Känns som att högerkanten blir svagheten i år om inte Lycen och Bengtsson håller längre. Dessutom verkar vänsterkanten vara den starkaste! De väger upp kanske? ;)

    Svara

    • 1 februari, 2012 @ 11:39 Calle

      På högerkanten finns även Otterstedt(om han får kontrakt) som jag är helt övertygad om kommer att blomma ut i år om bara Prytz ger honom chansen. Han verkar vara i bra form på träningarna. Ser ut som att han även byggt på sig lite mer.

    • 2 februari, 2012 @ 10:08 Öis framtid

      Tror också på Otterstedt. Ge honom ett kontrakt nu. Fattar inte problemet,att han inte skulle ha rätt attityd har då jag aldrig sett. Skulle det vara så kanske det beror på att han var missnöjd förra säsongen att han oftast fick sitta på bänken och att Bengtsson och Lycen alltid var givna oavsett att de kunde vara helt bedrövligt dåliga match efter match. De var givna i alla lägen och blev aldrig petade pga sin rutin och ålder. Man måste som tränare våga satsa på unga talanger särskilt när de äldre med rutin inte håller. Jag beundrar de tränare som vågar att ge de unga chansen.Detta är bara min teori om vad det skulle kunna bero på. Bengtsson kom sig i och för sig i slutet av säsongen medans Lycen var katastofalt dålig. Men nu verkar han vara i bra form på träningarna,får hoppas att han presterar i matcherna också.

    • 2 februari, 2012 @ 23:42 Jesper

      Lycen var given på vårsäsongen??
      Bengtsson var bra i början, dippade mot mitten med sin skada och kom tillbaka mot slutet. I sak har du rätt….MEN;
      Att gå på såpass strikt kategoriskt blir lite missvisande.

      Pontus förtjänar kontrakt, inte tu tal om annat. Men, glöm inte hur säsongen såg ut för vissa spelare…och, vem spelade istf Bengtsson när han var skadad??

  11. 1 februari, 2012 @ 01:55 A

    1, Att inte Nico eller Jakob fick kontrakt kan ju bero på helt andra orsaker. Tex att de begärde för mycket pengar i ersättning. Handen på hjärtat, vad presterade Nico egentligen? Knappast så mkt att han har rätt att kräva fantasilön från ÖIS. I synnerhet inte heller med tanke på att vi spelar i en mindre smickrande division.

    När det gäller Jakob misstänker jag både ersättning och attityd som skäl till att man inte ens erbjöd honom kontrakt.

    2, Sebastians – fot? Jag trodde det rörde sig om handen? Av det lilla jag sett var det i alla fall handen som var gipsad sist jag såg honom.

    3, Jeremejeff kan nog bli ett utropstecken i år. Hoppas dom inte gör samma misstag med honom som med Danny E bara. Låt honom växa in sakta men säkert. Danny fick på tok för stort ansvar med en gång vilken både han och klubben fick lida av.

    4, Kostym tifo, ursäkta mig. Visst det kan vara gulligt, men för oss som ständigt går med kostym och helst vill slippa den under matchdag för att istället klä sig casual, låter det som en förskräckligt omsaklig idé. Aldrig att jag kommer att ha på mig kostym under match. Till dom som vill bär kostym säger jag så här. Skaffa er ett hyffsat jobb, umgås med unga par som ni ev kan bli bjudna på bröllop av, se till att fixa vänner inom finansvärden, gå på anställningsintervjuer inom nämnd arbetskategor. Sist men inte minst, påbörja en tränarutbildning inom valfri idrott ;)

    A

    Svara

    • 1 februari, 2012 @ 07:46 PriMax_ÖIS

      1. Det handlade inte om att ge dem ngn fanatasilön. Det räcker med att erbjuda spelarna samma ersättning som tidigare för att kräva utbildningsbidrag av deras nya klubb. Detta tycker jag att man borde gjort även om man vet att dem kommer lämna. Plocka pengar av gais som har det ekonomiskt tufft nu hade varit skönt ;)

    • 1 februari, 2012 @ 08:36 ÖIS2012

      Instämmer. Stämmer det som skrivs så känns det som ett tjänstefel. Varken Nico eller Jakob hade fantasilöner förra året och ingen av dom skulle ha accepterat motsvarande lön i år, därför hade det varit ”riskfritt” att erbjuda detta. Men om jag inte missminner mig var det så med Nico att klubben förde diskussioner, enligt uppgift till och med hotade honom eller agenten om han inte skrev på.
      Hoppas verkligen att det inte stämmer.

    • 1 februari, 2012 @ 08:43 JP

      Ngt säger mig att det inte är tillåtet att erbjuda spelare kontrakt enbart för att man skall få ut ett utbildningsbidrag. Tänk om spelarna accepterat förslaget och varit kvar?

      Tror aldrig det var aktuellt att erbjuda nya kontrakt till spelarna, i så fall hade man gjort under förra säsongen.

    • 1 februari, 2012 @ 13:48 A

      Jag vidhåller att jag tror att Nico och Jakob hade för höga krav (läs ekonomisk ersättning) för att vara kvar. Varför matcha ett sådant bud med vetskap att spelarna ev godtar budet?

      Jag tycker att ÖIS gjorde helt rätt i att inte ens bemöta deras krav, om nu så var fallet. Någonstans måste man sätta ner foten och markera att klubben inte tillåter vad som helst. Dessutom misstänker inblandning av en och annan agent. Vad deras agenda är behövs knappast kommenteras.

      A

    • 1 februari, 2012 @ 14:01 Jesper

      Jag är inne på samma linje. Samtidigt en kortare reflektion rörande vad som är tillåtet, eller inte, med att erbjuda en spelare kontrakt i syfte att få ersättning av annan klubb. Självklart måste man få erbjuda ett avtal – regelverket säger (i enkla drag) att man måste erbjuda ett kontrakt av samma standard som det senaste spelaren hade, för att kunna få ut utbildningsbidrag. Mig veterligen finns ingen kontrollinstans kring detta som bedömer hurpass seriöst ett kontraktfröslag är att betrakta. Vilken cirkus det hade blivit, återigen skiljedomstol i vart och vartannat bosmanfall.

    • 1 februari, 2012 @ 10:12 Kommittén för Statssäkerhet

      Då har du alltså INTE ständigt kostym… Lipsill…

    • 1 februari, 2012 @ 13:43 A

      Nej, man ska ju sova också ;) Men visst gå du och inhandla ngt billigt skräp på Buttericks eller HM, sak samma….

      A

    • 2 februari, 2012 @ 14:02 Kommittén för Statssäkerhet

      Jag har inga billiga kostymer… Jag är ÖISare!

  12. 1 februari, 2012 @ 08:59 Hocus Focus

    Ordinarie startelva (inkl.Seb.) ser ju helt ok ut men bänken ?.
    Känns som att vi lika gärna kan byta in nån av vaktmästarna…; )
    Tror att Prytzan kan frambringa rätt attityd i 94min. hos ALLA.
    Sen hur det är med det taktiska har jag ingen aning men eftersom vi inte haft en utpräglad spelidé på jag minns inte när så verkar han ju ”lovande”.
    Annars kör vi som Sven-Agne ; -Röd spelar röd !

    Svara

  13. 1 februari, 2012 @ 09:37 Lorens

    Var är Valter?

    Svara

    • 1 februari, 2012 @ 11:52 Anonym

      Hoppas verkligen inte att han får fortsatt kontrakt. Han är mycket skadad och jag tycker att han gjort sitt som spelare i Öis. Fördela den budget som finns på spelare man har mer nytta av istället. Och satsa på framtida spelare som vi ska bygga ett lag runt .

    • 1 februari, 2012 @ 15:59 Anonym

      Instämmer.

    • 1 februari, 2012 @ 17:58 Rille

      Valter är en profil, en kille som varit med i ÖIS till och från sedan 1997, finns inte på kartan att man skulle släppa honom, han är guld värd med sin rutin och allsvenska meriter!

    • 1 februari, 2012 @ 18:32 ÖIS 1994

      Tyvärr har man inte råd att fylla upp en trupp med ”profiler” som inte håller måttet. Han var totalt oduglig förra säsongen och jag ser helst att han inte får förlängt kontrakt. Minns honom för vad han gjort istället, annars kommer du bara minnas hans katastrofala insatser nu för tiden.

    • 1 februari, 2012 @ 22:01 Felix Jonsson

      Valter är Öis 2000-tal i en person, är en grym pådrivare på träning och match, är en fullgod mittback i division 1 och mycket mycket mer. Varför ska vi göra oss av med en sådan spelar när vi har brist på mittbackar?

    • 1 februari, 2012 @ 22:07 ÖIS 1994

      Vi ska göra oss av med honom därför att han helt enkelt är en förbannad dålig fotbollsspelare som bevisade det klart och tydligt de få gånger han fick spela förra säsongen. Hejdå, Walter!

    • 1 februari, 2012 @ 22:26 Felix Jonsson

      Vem ska vi ta in istället för honom då?

    • 1 februari, 2012 @ 23:00 ÖIS 1994

      Ingen som helst aning och det är inte mitt jobb att veta det heller ;-) Men jag har åsikten att Walter skulle ha lämnat redan innan säsongen. Alldeles för taffliga insatser.

    • 1 februari, 2012 @ 23:06 Andreas

      Visst är Valter en fullgod div 1 spelare.
      De 4 matcher han spelade småskadad under våren var förstås inget vidare, vare sig för Valter el. ÖIS.
      Under hösten spelade han däremot riktigt bra och i de 8 matcher han spelade fr.o.m inhoppet mot Sleipner förlorade vi inte en enda.
      En höjdpunkt var inhoppet i bortamatchen mot Oddevold där han spelade fram Elmander till segermålet (2-1) på övertid.
      Likaså var han grymt bra som mittback i hemmamatchen mot Varberg (4-1) där han knappt släppte till nånting bakåt.
      Så jag ställer mig också tvivlande till att släppa en sån spelare, pådrivare, förebild m.m m.m

    • 2 februari, 2012 @ 09:39 ÖIS2012

      Nix, Valter hör till det förgångna. Låt oss komma ihåg det han presterade tidigare. De två senaste säsongerna har varit kantade av skador och tveksamma insatser, med några få undantag. Under förra säsongen var det egentligen bara hemmamatchen mot Varberg där han var bra. I övrigt var han för det mesata en säkerhetsrisk. Vi ska inte spela med sådana spelar om målet är superettan. pengarna gör bättre nytta på annat håll.

    • 2 februari, 2012 @ 09:58 ÖIS 1994

      Andreas: Så det var alltså Walters förtjänst att vi inte förlorade när han spelade? Tyvärr, får man säga om en sådan ikon, så var han kass genom hela säsongen och en enorm säkerhetsrisk. Framspelningen till Elmander mot Oddevold som du beskriver var verkligen ingen framspelning – det var en panikrensning som på ren och skär tur hamnade precis rätt.

      ÖIS2012:

      Du verkar ha förstått. :-)

    • 2 februari, 2012 @ 10:45 Fredrik

      ÖIS 1994:

      Du kanske är lite för ung för att komma ihåg hur bra Valter var i början på 2000-talet? Btw, han heter Valter och inte Walter som du envisas med (petitess). Precis som någon nämner ovan visade han prov på gamla takter några gånger under hösten och var riktigt riktigt bra. Naturligtvis är det mittback han skall spela och inget annat även om han i nödfall kan agera backup för Seb på det defensiva mittfältet.

      Behåll Valter för allt i världen!

    • 2 februari, 2012 @ 12:38 ÖIS1994

      Kan så vara, men vad spelar det för roll? Agne var ju bra på sin tid också, varför inte ta in honom också? Varför fylla truppen med spelare som var bra förr? Hur hjälper det oss nu?

  14. 1 februari, 2012 @ 10:59 Jesper

    ”Men det är klart när Öis spelar match är det fest och då ska man vara välklädd!”
    Det i kombination med att han pratar mycket om att spela fotboll på motståndarens planhalva, eget spel, attityd och mod.
    Känns som en Hamrén 2.0!! Klockrent!

    Svara

    • 1 februari, 2012 @ 16:01 voldemort

      för att sedan säga att man är nöjd med 1-1 mot Gaysarnas reservlag….känns mer som en Hamrén 0.9?

  15. 1 februari, 2012 @ 17:11 Egon

    NI missar väl inte att gå in på Hedmans blogg !! Väldigt aktiv-
    http://rodblatt.blogspot.com/

    Svara

  16. 1 februari, 2012 @ 21:21 Börje

    Öis-klacken i Armanikostymer och slips blir bra det är verkligen Öis, kostymTIFO mot Gais?
    Skall för övrigt träningsderbyt verkligen spelas i 10-12 minusgrader risken för skador ökar betydligt och så bred trupp 2012 har vi inte?

    Svara

  17. 2 februari, 2012 @ 11:07 nytko

    Valter är bäst. Vare sig han är bra eller inte.

    Logiskt?

    Nej, men så är det bara. Valter är bäst. Punkt.

    Svara

    • 2 februari, 2012 @ 12:39 ÖIS1994

      Ja för historien hjälper oss ju idag. Eller inte. :-)

    • 2 februari, 2012 @ 17:23 nytko

      Har jag sagt det? Nope.

      Jag konstaterade bara fakta. Valter är bäst. Punkt.

    • 2 februari, 2012 @ 17:31 ÖIS 1994

      Då kan han ju vara bäst utanför vår trupp. Gött.

    • 2 februari, 2012 @ 20:33 Edwin

      Valter ska behållas! Punktslut, leave my Valter alone

    • 2 februari, 2012 @ 20:24 Andreas

      Vad det gäller spetskompetens är jag benägen att hålla med om att Valter, (möjligen tillsammans med Peter och Seb) är bäst i truppen. Hans snabbhet, hårdhet, positionssäkerhet, teknik, kyla, rutin och erfarenhet från högre nivåer gör att man sällan känner sig särskilt orolig defensivt när han är på plan.
      Får han en bra, skadefri försäsong i år kommer även hans lägstanivå att vara mycket högre denna säsong än förra.

    • 3 februari, 2012 @ 08:43 Sektion LM

      Valter VAR snabb en gång i tiden….

  18. 2 februari, 2012 @ 15:00 Yodabul

    Jakob borde vara med i landslaget, illa…

    I frågan Valter så är det klart han är en ikon, en pådrivare men ser han hellre som spelande tränare om man nu ska ha han i någon form.

    Och även om han var bra under höstens sista matcher så undrar jag snarare var han var resten? Skadad, och dem lär inte minska ju äldre han blir.

    Svara

  19. 2 februari, 2012 @ 18:03 Kommittén för Statssäkerhet

    Valter från ikon, till kon…

    Svara

  20. 2 februari, 2012 @ 20:31 A

    Det var väldigt många som har åsikter om Valthers vara eller icke vara i truppen.

    Min personliga åsikt är att tränarna säkerligen vet vad dom gör. Valter har gjort flera bra insatser i ÖIS munderigen. Ibland kan ha vara ”ngt ovårdad” i sitt spel, milt uttryckt. Å andra sidan finns det få lika stor vinnarskallar som Valter. Bedömer tränarna att Valter ska ha en plats sållar jag mig till mängden av alla som jublar. Visar det sig att han inte platsar, då tycker jag det är tråkigt, men samtidigt respekterar jag beslutet. Jag tror att Valther gärna vill visa upp sig från sin allra bästa sida igen, trots att han inte är lika snabb längre.

    Valther är Valther. I mina ögon finns det få i dagens trupp som kan driva på lika mkt som honom när han är form. En skadefri Valther är onekligen en tillgång. Dyker det däremot upp skador är det inte alls positivt, men bevisa gärna motsatsen och nämn en skadad spelare som är en tillgång?

    Nog tjatat om Valther! Platsar han så platsar han, annars inte. Hur svårt kan det vara.

    Vissa här inne verkar knappt en byxmyndiga. Att överhuvudtaget ens komma med förslaget att spela med Agne var ngt av det dummaste jag läst här inne. Kom in i matchen eller ska vi be admin sätta åldersgräns här inne, trots det redan höga taket.

    A

    Svara

    • 2 februari, 2012 @ 22:49 Doktorn

      Det ska inte vara åldersgräns att tycka till om Öis, bara man håller ett ”städat” språk och vem har sagt att ”vuxna” alltid har det? ;)

    • 3 februari, 2012 @ 21:58 A

      Jag är faktiskt benägen att hålla med dig. Helt rätt, fel av mig.

      A

  21. 2 februari, 2012 @ 23:49 Jesper

    Angående Valter, med enkel V och utan H. Killen är en mycket viktig symbol i truppen. Inte enbart för att han varit med i klubben länge (kan dock inte förringas). Inte enbart för att han har allsvensk rutin (kan inte heller förringas). Snarare för att han har ett sjujävla hjärta för klubben och på så sätt kan fungera som en viktig länk och förebild för yngre spelare. Han har dessutom varit utomlands en sväng och har erfarenhet att dela med sig av även därifrån.

    Nuff said!! Okej, okej!?!

    Voldemort; visst, jag borståg från Hasses tips om 1-1. Medvetet så, resten av hans påståenden gav goda ilningar längsmed ryggraden

    Svara

    • 3 februari, 2012 @ 09:20 voldemort

      Ok, då. Ville bara vara lite allmänt öisigt negativ….:-) Han har rätt mycket att bevisa i mina ögon. Tyckte inte ens att han var någon stor spelare när han spelade. Brunkare, ja. Spelare, nej….

  22. 3 februari, 2012 @ 09:40 Lorens

    Ja, jag var inte så mycket inne på åsikter om Valters vara eller icke vara utan mest ifall någon vet hans status i truppen. Har han varit med och tränat t.ex.?
    Dels med tanke på att han är en legend och dels på att det är tunt på mittbackssidan.
    Någon som vet?
    Annars kan vi fortsätta älta huruvida Valter är bra eller dålig om ni hellre vill det

    Svara

    • 3 februari, 2012 @ 12:57 Anonym

      Han var inte med på den första träningen iår men det berodde nog på att han inte hann komma hem från semestern. Sedan dess har han medverkat på samtliga träningar tror jag.

    • 3 februari, 2012 @ 12:58 Felix Jonsson

      ^

    • 3 februari, 2012 @ 14:56 Anonym

      Jag har för mig att du pratat om sandeep mankoo i Gais utlånad till qviding tidigare här.
      Är en kanonmittback och även spelar i landslaget.
      Vet du mer om vad som händer med honom i år?
      Hade varit kanon för Öis i år

    • 3 februari, 2012 @ 15:41 Felix Jonsson

      Jag hade gärna sett att man tar in Sandeep Mankoo, men inte istället för Valter: Vi behöver en till mittback tycker jag. Och denne bör vara ung, särskillt nu när ett U21 lag kommer startas upp. Behandlar nog detta lite i texten ikväll.

    • 3 februari, 2012 @ 14:35 Lorens

      Ok, då vet jag. Tack

  23. 3 februari, 2012 @ 12:37 Anonym

    Tränarna måste väl vara så proffsiga att de bedömmer W som alla andra spelare, annars är Öis ute på hal is. Att det han liksom alla de andra tillför något på planen och kan användas i matcher, för det är ju matcher vi skall vinna för att ta steget upp till Superettan. Det är prio ett.

    Svara

    • 3 februari, 2012 @ 17:59 nytko

      Vem är denna W eller Walter eller Valther som alla snackar om? ; )

      V a l t e r T o m a z J r.

  24. 3 februari, 2012 @ 16:15 mn

    Måste tro på laget, att tippa 1-1 funkar inte..

    Svara


Dela dina tankar

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se