Superettan 2013: ’Avveckla’

Som ett brev på posten dimper här artikel nummer tre ned och i denna del tar jag ut de som tyvärr inte bör stanna i ÖIS (och ni matematiker, statistiker och allmänvetare har väl redan listan framför er – uteslutningsmetoden fungerar utmärkt). Listan innehåller de spelare som jag anser av olika anledningar inte kommer vara aktuella för något spel i Superettan. Därför är det bäst för båda parter om man går skilda vägar.

Har jag missat någon? Är det någon på listan som absolut bör stanna? Hojta till. Skriv en kommentar och argumentera för din sak. Som jag tidigare nämnt: det är fan det bästa som finns. När man är oense och stärker sin tes genom välgrundade och sansade argument. Men har jag så generalfel att du känner för att skriva en längre, mer genomförlig, lista så får du gärna göra det. Mejla den till christian.borjesson@sambadefensiv.se så kommer den förmodligen att dyka upp på SD inom en snar framtid. The more the merrier! Annars går kommentarsfältet alltså alldeles utmärkt.

Tidigare artiklar i ämnet finner ni på följande länkar:

Del I: Superettan 2013: ’Stommen’
Del II: Superettan 2013: ’de utvecklingsbara’

8. Jonathan Lindström

Position: Mittfältare
Ålder:
23
Kontraktslängd:
2012
Antal matcher 2012:
7

Jonathan Lindström är en av de som har gjort sitt i ÖIS. Blott 23 år gammal men ändå avslutade han nyss sin sjätte säsong i Sällskapet. Och under dessa sex åren har det mestadels varit bänken som varit Jonathans plats. Att han har stått ut skall han ha en stor eloge för. Inget gnäll utåt. Istället har han fortsatt göra allt för att ta en ordinarie plats. Men den har inte fått särskilt många gånger. Nivån och helhetskvaliteten är inte tillräcklig. Minimalt med speltid redan den här säsongen (två matcher från start, fem inhopp) och värre lär det sannerligen bli i Superettan. Kontraktet löper ut. Ett avsked känns, tyvärr, rätt i detta läge. Är däremot glad att Jonathans, vad jag förmodar, sista insats i ÖIS blev en lyckad sådan. För i Skövde var han bra. Initiativrik och med spritt i benen. Den första halvleken bådade faktiskt rätt gott. Efter sex års tjänstgöring är det inte mer än rätt att alltihop avslutas på ett bra sätt. Men här tar det stopp.

Antal mål 2012: 0
Antal målgivande passningar 2012:
1

13. Johan Hedman

Position: Anfallare/Yttermittfältare
Ålder:
25
Kontraktslängd:
2013
Antal matcher 2012:
17

Jag erkänner direkt: fallet Johan Hedman har fått mig liggandes sömnlös genom nätterna. Jag har tvekat. Jag har känt mig stensäker på min sak. Och efter att jag ändrat åsikt några gånger så blev det ändå ganska klart för mig att det inte kommer att hålla i Superettan. Johan Hedman får tyvärr inte plats i ÖIS 2013. Det är den bittra sanningen. Anfallet är redan fullpoppat och yttermittfältsplatserna har i dagsläget Filip Holländer och David Björkeryd. På vill-ha-listan – den där som man skickar till tomten innan jul – finns det dessutom en önskan om att förstärka på kantplatserna. Tommy Lycén må få förlängt och då blir det ännu trängre.

Vidare ställer jag mig frågan till om Hedman har tempot som krävs. Jag är tveksam. Det har visserligen stegvis förbättrats under 2012 – men han har inte stuckit ut under säsongens gång och inte heller har han någon erfarenhet från Superettan. Jag är rädd att spelet är snäppet över Hedmans. Kontraktet is under way, men finns det en möjlighet att bryta det och finna en ny klubbaddress i närområdet så är det ett drag att föredra.

Antal mål 2012: 6
Antal målgivande passningar 2012:
3
Genomsnittsbetyg: 2,35

19. Markus Anderberg

Position: Anfallare/Yttermittfältare
Ålder:
24
Kontraktslängd:
2013
Antal matcher 2012:
9

Det här gör nästan ont att skriva. Markus Anderberg har verkligen kapaciteten att vara en av ÖIS ledande spelare i Superettan. Det är jag villig att sticka ut hakan och säga. Så är det. Han har bollkontrollen, sprittet och benen och den där viljan att utmana som så många andra saknar. Han är irrationell. Nämn några fler i ÖIS som har de kvaliteterna. Nämn någon som är lika villig att gå mot sin försvarare och utmana en mot en. Jag kommer inte på någon som gör det på samma sätt som Markus.

Vad värre är att vi får se det alldeles för sällan. Det är hälsenor, det är smalben, det är baksidor och det är gud vet vad. Jag kan nästan räkna Markus insatser i ÖIS på fingrarna. Så sällan är han frisk och kry. Vilket är fördjävligt. Och sorgligt. Att en karriär kan gå så abrupt i stöpet. Plötsligt finns han åter i laget och han står för en bra insats. Man känner att ”nu fan skall han väl kunna spela flera matcher i rad”. Veckan efter står han med Erik Nexborn och rehabbar igen. Det har gått totalt troll i det där. Och tyvärr håller inte det i Superettan. Det håller inte att en av platserna i truppen abonneras av någon som aldrig är disponibel. I längden kommer det att straffa oss. Inte heller finns det något som tyder på att skadeproblemen skall försvinna. Nästa år blir spelet hårdare och tuffare. Superettan är känd för sitt tuffa mantra. Jag är ledsen att säga det: men varför skulle det helt plötsligt dyka upp en medicin som gör Markus Anderberg fri från all problematik? I can’t see that coming.

Antal mål 2012: 4
Antal målgivande passningar 2012:
3
Genomsnittsbetyg: 2,31

27. Alexander Jeremejeff

Position: Anfallare
Ålder:
19
Kontraktslängd:
2012
Antal matcher 2012:
1

Efter fem mål mot Malmö FF i Tipselittröjan blev det stor uppståndelse kring Alexander Jeremejeff. Folk drömde om Allsvenskan och det med Jeremejeff i framkant. Så har det inte riktigt blivit. Skövde AIK i en betydelselös match blev det ända som Alexander Jeremejeff fick spela i Söderettan den här säsongen. För allas bästa bör nog ÖIS och Jeremejeff nu skaka hand, tacka varandra och sedan ta farväl. För någon speltid 2013 känns så väldigt långt borta. Till och med Henrik Carlsson är till synes före i näringskedjan. Det är smockat. Fullt. Överfullt. Det känns på något sätt som bortslösad talang att ha Alexander medsittandes på en avbytarbänk genom 30 Superettamatcher. Är han inte värd mer? Att få spela matcher och att få känna att han är med och bidrar? Det kan han inte göra i ÖIS.

Antal mål 2012: 0
Antal målgivande passningar 2012:
0
Genomsnittsbetyg: saknas


'Superettan 2013: ’Avveckla’' have 36 comments

  1. 8 november, 2012 @ 18:09 Lirarnas lag, pwwfft!

    Ja, i och med detta inlägg så måste du räkna med en del kritik eftersom du vet att många tycker olika om framförallt Hedman och Anderberg. Men man får tycka olika, det är roligt. Vad jag dock saknar ibland är mer välunderbyggda argument, åsikter om spelarna blir ofta just tyckande och känsloband som ni knutit i vissa matcher, för att aldrig knyta upp.

    Därför vill jag här återge ”Analys” inlägg om Hedman, med kommentarer som visar att vi är många som tycker att ni är rejält snett på det i fallet Hedman:

    Analys säger:
    25 oktober, 2012 vid 02:41
    Angående Hedman: Verkar vara många som ÄNNU inte har någon riktig uppfattning om honom (Utöver att han är en jävligt bra bloggare), så låt oss se lite på hans säsong:

    Trög start. Svårt med tempot under försäsongen, bänkad i premiären, målskytt som ytter mot Karlstad. Därefter in och ut ur laget, dock sällan som anfallare. När han väl tog sig in i laget gjorde han det bättre och bättre, om än inte fantastiskt, som ytter. Mot Falköping och Degerfors i cupen fick han chansen som anfallare och stod för avgörande insatser i bägge matcherna. Under september då han till slut var helt ordinarie kom han tvåa i interna poängligan och tvåa i omröstningen om månadens spelare på svenskafans-sidan. Det var dessutom under ett viktigt skede av serien. Därefter har Björkeryd kommit tillbaka från skada och peta honom någon match, för att slutligen missa två matcher p.g.a. skada. Lägg därtill två matcher som innermittfältare när Lillström och Sebbe var skadade och ni förstår att grabben haft en något krokig säsong.

    Trots detta har han svarat för 6 mål i serien (Tommy Lycén fick felaktigt hans mål mot Utsikten på svenskfotboll.se) och ungefär lika många assist. I övrigt har vi vad jag förstår en riktigt bra kille som accepterar petningar utan gnäll och är en stor tillgång för klubben genom att träna ungdomslag, blogga, leda Radio ÖIS m.m.

    Då det ännu inte känns som att han fått ut 100% av sin kapacitet är jag nyfiken på vad han kan hitta på om han får ytterligare en försäsong på sig att bygga upp den styrka och det tempot som han inte hade när han kom. Även om han inte har samma spets som Wallén/Karlsson så bryter han ofta av med egenskaper som många andra i laget saknar. Om han inte varit en given startspelare i år kan han såklart få svårt att ta en startplats i superettan, men en plats i truppen tycker jag definitivt att han ska ha. Tillsammans med Johan Pettersson är han den spelare som fått mindre speltid än vad han förtjänat i år. Framförallt som anfallare.

    Vad hade Sven-Agne gjort? säger:
    25 oktober, 2012 vid 10:28
    Sett över speltid/snitt så måste han ha vunnit poängligan överlägset! In med honom på plan!

    Martini säger:
    25 oktober, 2012 vid 14:41
    Det må jag säga var en mycket klok analys!

    Sektion LM säger:
    25 oktober, 2012 vid 18:19
    Håller helt med!

    JD säger:
    25 oktober, 2012 vid 21:45
    Älskar den här typen av inlägg med väl underbyggda åsikter. Svårt att argumentera emot, och därför bara att hålla med. Ge Hedman en tröja även nästa år!

    Svara

    • 8 november, 2012 @ 19:35 Mendel

      Hedman före Lycen alla dagar i veckan. Hade önskat att vi kunde behålla Anderberg, men han tar tyvärr upp en plats ( lön) utan att leverera tillräckligt ofta. Tycker uppriktigt synd om killen då jag håller med Börjesson ovan om hans kvaliteter. Han kan ju få stanna om han går med på att träna gratis. Betalning efter spelad match….

  2. 8 november, 2012 @ 20:24 Magnus

    Angående Anderberg fick jag idag höra att han skulle plugga juridik(tror jag det var) till våren och att om ÖIS inte vill ha han så hamnar skorna på hyllan.

    Svara

    • 8 november, 2012 @ 23:05 Anonym

      Det är klokt av Anderberg att satsa på något för det är uppenbart att kroppen inte håller. Trist ,tråkigt för han hade det lilla extra. Han har vinnarskalle att utvecklas på annat plan, det är bara vansinnigt att ägna livet åt rehab för någon enstaka match. Här är verkligen ett kontrakt som skall brytas för bådas skull.

  3. 8 november, 2012 @ 21:25 VonÖrgryte

    Håller med, Hedman före Lycen! Hedman kan slå inlägg, han kan i samma utsärckning som Tommy göra sin gubbe, han är cirkus 300 år yngre, han har ett bättre skott, han är nog snart snabbare, dessutom tycker jag att han gått framåt avsevärt, vilket inte Tommy har…Med detta sagt är jag osäker på om någon av dem bör stanna, men om någon ska det ta mig tusan vara Johan.

    Svara

  4. 8 november, 2012 @ 21:30 JD

    Om Anderberg kan ha ett kontrakt som bara ger honom lön de dagar han är tillgänglig för match så kan han gärna få fortsätta.
    Hedman skall man absolut ge en säsong till att komma in i tempo, lag och klubb. Vad är det för framtidssatsning att ge en helt grön och orutinerad endast en säsong på sig att komma upp i nivå?
    Jeremejeff gjorde fortfarande 5 (fem!) mål på MFF. Han är 19 år. Ge honom en chans till i A-truppen. Folk utvecklas olika snabbt även i den åldern. Det kanske är nästa säsong han tar steget? Vore ju trist om han gjorde det nån annanstans än i Öis…
    Storström? Jag gillar hans spelstil och attityd som fasen. Jag vill att han skall lyckas. På nåt sätt tror jag att han kommer göra det. Jag tycker han har varit bra i de matcher han fått spela. Ge honom en säsong till.
    Min slutsats: Hejdå Lycén, JP och Ricky. Välkomna upp tre u-spelare. Vi grejar nytt kontrakt med de spelare vi har. Nån eller några av ungtupparna blommar ut. Billigt och bra. Alla blir lyckliga och glada. Kanske säljer vi någon också, så blir t o m kassören glad.

    Svara

    • 9 november, 2012 @ 14:25 Ninne

      TEÄ var ursula under säsongen och jag vågar påstå att mycket skuld faller på tränarduon för märklig icke-coachning, tystaleken-pedagogik och en klar men dåligt underbyggd favorisering av spelare. Att nu flytta upp dessa till A-truppen kommer motverka sitt syfte – spelarna kommer tro att de är bättre än vad de är och framförallt tro att de är för bra för fortsatt juniorspel. Intresset för juniorspel kommer falna betänkligt, vilket är en naturlig följd av A-kontrakt.

      Bättre för ÖIS, och TEÄ-spelarna som nu kommer få A-kontrakt, hade varit att ha dem kvar nästa även säsong i U-truppen så att de ytterligare blir sporrade att visa att de platsar i A-laget.

      Just nu är de inte tillräckligt bra för att flyttas upp som prospects i ett S1-lag. Och de kommer inte få många möjligheter till spel i S1. Bänkspel är förödande för juniorer som tror och känner att förtjänar ett bättre öde än bänken. Risken är att psyket tar duktigt med stryk och att bollen börjar rulla bakåt.

      Speltid ”på riktigt” är viktigare än truppmedlem på pappret.

  5. 8 november, 2012 @ 21:31 Sven R

    Jag kanske har en något annorlunda bild av vilka som skall ”avvecklas”, men det är av mindre betydelse. Vad jag hoppas på är att de ”avvecklingar” som blir sker i samförstånd och att Carlzon, med sitt breda kontaktnät, kan se till att spelarna hamnar i 1S-klubbar i närområdet.

    Jag ser nämligen inte att någon av dem är lastgammal och de är samtliga utvecklingsbara. Får de bara chansen att spela A-lagsfotboll på hyfsad nivå, kan de mycket väl bli förstärkningar i Sällskapet om något eller några år!

    Svara

  6. 8 november, 2012 @ 22:01 Vergilius

    Som så många andra tror jag det skulle vara ett stort misstag att dumpa Hedman innan han fått en hel försäsong till, kan man rätta till fysiken ytterligare så har vi en spelare som kan göra en hel del nytta i en trupp, kanske inte en startspelare men en kille som kan hoppa in och skapa framåt. Han är onekligen en poängspelare och det är definitivt värt att se om han kan vara det på nästa nivå också för såna spelare är extremt nyttiga, han tillför saker som inte finns i truppen.

    Dessutom är jag alltid skeptisk till att göra sig av med spelare som har en positiv utvecklingskurva över säsongen.

    Visst finns det frågetecken för tempot, men det finns det ärligt talat för flera av årets spelare, som Wallén tex men även hos mer rutinerade killar som Lycen, Leinar och Bengtsson(som hade problem med tempot redan när vi spelade i SE sist) finns det tveksamheter kring hur de tål tempot. Det krävs att de yngre spelarna som Hedman och Wallén inser att de måste öka farten i allt de gör och att de mer rutinerade som Leinar och Bengtsson inte tror att de kan leva på gamla meriter utan höjer sig ett par snäpp.
    Lycén känns ärligt talat menlös att behålla, har aldrig förstått hans storhet och han blir inte bättre, men det finns onekligen såväl tränare och sportchefer som tyckt olika genom åren så vad vet jag.
    I en värld där våran ekonomi hade utrymme skulle jag gärna se att Leinar och Bengtsson fick ordentlig konkurrens på sina respektive positioner och mer agerade rutinerade back ups. Men det lär inte hända.

    Öht lär det vara få truppförändringar nästa år, finns helt enkelt inte ekonomi till detta och jag är ok med det. Kan man bygga på årets positiva vibbar och de yngre spelarna kan lyfta sig ytterligare så ska vi kunna hålla oss kvar. Vi har ett centralt mittfält som om vi får behålla alla, vilket verkar långt ifrån säkert, bör hålla bra nivå i SE och det kommer man långt på. Men det kommer absolut inte finnas några garantier, det gör det aldrig i den ekonomiska situation vi har.
    Och titta på Trelleborg i år, det handlar inte om de största namnen i SE, det handlar om att bygga ett fungerande lag. Mer så än i AS eftersom det är så få rena kvalitetsspelare i SE.
    Nu spejsade jag ut igen…

    Svara

  7. 8 november, 2012 @ 22:22 Sven R

    Jag vill ta tillfället i akt, att tacka Christian för en utmärkt artikelserie i tre delar. Något som detta var precis det jag efterlyste i ett tidigare skede och det är fantastiskt att någon orkat göra ett så här gediget arbete.

    Redan nu tycker jag vi fått en mer nyanserad diskussion, där även de som kommenterar artiklarna gör det efter analys. Därmed blir också ”önskemålen” om nya spelare mer genomtänkta.

    Heder, Christian!!!

    Svara

  8. 9 november, 2012 @ 00:23 Så får det bli!

    Hade Hedman haft snabbheten så hade han redan spelat i Allsvenskan, så det vore väl fan om han inte skulle kunna spela med Öis i S1! Klart vi ska ha en sån lirare som kan slå den där passningen som får mittbacken att sätta sig på bakhasorna. Men visst, han får jobba som fan med snabbheten under vintern. Hedman kvar.

    Tack, Anderberg, för den tid som varit. Vi ska minnas dig för till exempel dina mål mot Sleipner och ditt lätta dansande steg när du var i form. Tyvärr var det ju så sällan du var i form. Tror det är bra om du ägnar dig åt juridiken och Brott (snarare än benbrott) Mål som du vinner snarare än gör och kanske Försvar som du aldrig visste vad det var på en fotbollsplan. Vi ses på läktar’n, Markus…där du tar plats…

    …bredvid Lycén, som har snubblat och schabblat färdigt om jag får bestämma. För dålig för div 1 och sålunda ännu sämre i S1.

    Detsamma gäller för Jonte som jag aldrig förstått mig på. Med nästan lika många överstegare som Perreira och till lika liten nytta är det otroligt att han kunnat överleva så många säsonger i truppen. Visst har han en rätt bra högerdoja med det duger inte att ha bara en god egenskap.

    Ricky? Har svårt för killar som springer omkring och kysser klubbmärket efter fem minuter i klubben. Hygglig avslutare men framförallt mot dåliga lag och skulle garanterat få svårare mot fullvuxna mittbackar. Så nej tack – löneutrymmet behövs till någon lite större och starkare som…

    …Jeremejeff som naturligtvis måste få lite fler chanser när han bara är 19 år. Vore inget vidare att se honom gå till en annan klubb för att där blomma ut. Älgkliv och attityd kan man komma långt med om man får chansen. På tillväxt ett tag till, tack!

    Apropå JP så tror jag det var ett riktigt beslut att släppa honom. Enligt en insatt gaisare jag känner så var JP alltid ”sjuk” och alltid borta. Med Anton Holmberg och Anderberg i färskt minne är det ingen idé att satsa på glaslirare. Men visst visade JP en del kvalitet i träningsmatchen mot Qviding och en del tåg i bortamatchen mot Kiken som bör räknas honom tllgodo. Blir dock annat motstånd i S1.

    Svara

  9. 9 november, 2012 @ 04:29 Dr, Gniden

    Helt fel om man skulle göra sig av med Hedman. Tycker att han visat flera gånger att han besitter både spelsinne och teknik. Vad han saknar är tempo och fysik, men det är ju de ”enkla” grejerna att träna upp. Han är fortfarande ung nog att han kan förbättra en rad områden.

    Om man nu bara ska jämföra anfallare är jag exempelvis mycket mer orolig för att en mer ”enkelspårig” spelare som Emil Karlsson inte klarar av spel i högre divisioner. Kom ihåg att när GAIS låg i dåvarande div.2 så öste Mathias Gravem in mål, men ju högre GAIS klättrade desto mindre märktes han. Karlsson kommer bli nyttig även nästa år i Superettan med sitt riv och slit och kan ligga på kontring men för mig känns Hedman som en spelare som det finns betydligt mer att ta av på längre sikt.

    Ett annat viktigt skäl till varför Hedman är en spelare att satsa på är att han redan första året i klubben vågade ta för sig att bli en profil i ÖIS. Han bloggar (och gör det riktigt bra dessutom), han hörs i Radio ÖIS, han märks på Twitter och han har praktiserat på GT.

    Svara

    • 9 november, 2012 @ 16:33 Christian Börjesson

      Det är sant att Johan Hedman har höjt sig under säsongen. Men fortfarande är det spelmässigt ingenting som har stuckit ut något enormt (mer än att man i efterhand kan se att han gjort en del poäng). Som du säger så är det tempo och fysik som saknas. Johan fyller 26 år nästa år och det här första säsongen som han på riktigt har försökt satsa på sin fotboll – samtidigt som han studerar. Nu blir det ännu ett hopp upp i seriesystemet varifrån han har noll erfarenhet. För mig är det oförståeligt att i princip alla står så positiva och troende till att Johan Hedman kommer klara den tuffare, och betydligt bättre, serien jämfört med Söderettan. Vi har inte råd att acklimatisera oss nästa år. Den tiden finns inte. Vi måste ha spelare som har varit med i gamet förr. Spelare som vet vad det innebär med Superettan. Redan som det ser ut nu finns ett tretal i den potentiella startelvan som inte har det. Bör vi har så många fler? Att åka ur Superettan direkt på ren orutin…nej, det passar jag på.

      Skriver däremot under på ditt uttalande kring Emil Karlsson. Kanske inte för att han är enkelspårig – löpa hål i försvar skall han nog klara av även i Superettan – utan mer för att han förmodligen inte har bolltouchen som önskas. Den har varit bristfällig redan i Söderettan.

    • 9 november, 2012 @ 17:12 Dr, Gniden

      Med ”enkelspårig” menar jag att medan Emil fortfarande kommer bli grymt nyttig för oss i Superettan så är det inte en spelare som man utvecklar spelet omkring. Prioritet ska såklart ligga på att hålla oss kvar i SE, men den långsiktiga planen måste ju fortfarande vara att fortsätta utvecklas. Gör vi inte det så kommer vi förr eller senare trilla ur igen. På längre sikt värdesätter jag spelare som visar tecken på spelförståelse mer än spelare som klarar av sparka och spring-fotboll.

    • 11 november, 2012 @ 12:21 Christian Börjesson

      Men jag är rädd att det inte går att se särskilt långsiktigt i dagsläget. Som jag tidigare skrev, vi har inte tid att acklimatisera oss. Då hamnar vi efter direkt i säsongsinledningen och får jobba oss tillbaka därifrån. Därför känner jag att det känns en aning tryggare med spelare som har varit med ett tag – spelare som vet vad Superettan innebär. Tommy Lycén, som fått en del ris av mig under säsongen, är en av dem. Han är rutinerad och klarar förhoppningsvis av en motgång och stor och belastande press bättre än vad någon yngre med noll meriter från Superettan gör. Det är inte alla som kan gå in på Söderstadion och spela obehindrat. Det finns nog ingen som kan göra det. Men däremot finns det spelare som har varit med om liknande situationer förr – spelare som kan tackla det på ett bättre sätt. Tror ni att Johan Hedman, för exempel, är en av dem?

      Om vi skall satsa ännu mer långsiktigt (vi gör ju redan det i Hall, Jeremejeff, Carlsson, Lindström och Holländer) kommer det nog att straffa sig. Det är jag rädd för. I dagsläget måste det finnas en balans. Rutinen är, som tidigare nämnt, ovärderlig i denna situation. Och jag ser hellre att vi satsar på lite mer säkra kort (om man nu kan kalla Lycén ett sådant, det är väl osäkert) tills dess att vi etablerat oss i Superettan.

      Emil Karlsson är som du säger ingen man bygger ett lag kring. Framförallt inte i Superettan. Jag bara hoppas att han slutar att möta bollförare och istället enbart fokuserar på djupledsspelet. Sedan är det upp till våra resterande nio utespelare att förse honom med tillräckligt många bollar för att han skall få utdelning på någon.

    • 11 november, 2012 @ 20:02 Anonym

      Oavsett om man varit med förr så blir man liksom inte bättre än vad man är.

      Jag håller inte med om att de unga skulle drabbas av stora skälvan på söderstadion. Snarare skulle de nog bli tända och taggade och kämpa ännu bättre!

      (Gällande just Hedman så har han nog dessutom varit på Söderstadion förr – stockholmare som han är. Och den gamla Djurgårdssupportern i honom skulle nog inget hellre vilja än att tvåla till Hammarby!)

  10. 9 november, 2012 @ 09:58 DJ-CJ

    Hedman kvar, Jonte bort, Anderberg och Jerry på lån.

    Hedman har framför allt ett spelsinne som inte så många spelare har och han kan spela på flera olika positioner. Han har kommit in bättre i tempot, byggt upp en grundfysik som han kanske inte hade i Rotebro och trots allt gjort sex mål trots lite speltid… för att inte nämna alla assist och fina inlägg som ex Wallén nickat i mål. Dessutom verkar han vara en stämningshöjare och ett bra ansikte utåt då han syns en hel del i media (må vara ÖIS-media, men han är en skön kille för oss fans att lyssna till/läsa).

    Jonte har tyvärr satt sin sista potatis i ÖIS. Tycker att han har en riktigt bra inställning, men den viljan kan ibland bli för mycket. I mina ögon kan vi ta upp någon från TEÄ här (har för dålig koll på Tipselit för att kunna ge en rekommendation om vem).

    Anderberg smärtar att inte ha i SE-truppen, men frågan är om du inte har rätt. ”Kill your darlings”-scenario. Nu verkar det, av kommentarerna att döma, att det är ÖIS 2013 eller plugg. Om möjligt, ha honom på lån till en div1.södra-klubb och se om han blir bättre. Då kan han dessutom inleda sina studier vid sidan av. Men jag är med dig, han håller på att försmäkta och det tar emot, men så som det har varit i år kan det inte fortsätta tyvärr. Å andra sidan, gör han ett hattrick i en match per säsong är det helt OK för mig, men sånt finns det tyvärr inga garantier på. ”

    Jerry är fortfarande ung. Att han inte tar plats i SE-truppen är jag helt med dig på. Om han inte kan konkurrera i division 1 södra i nuläget kommer han inte att kunna göra det i SE. Låna ut honom från 1:e januari så att han får en ordentlig försäsong med ett div1-lag och har en ärlig chans att slå sig in som en av två forwards. Han har potential att blomma ut och att släppa honom helt till en annan klubb vore fel.

    Som många andra påpekat, tack för en bra artikelserie! Precis som Sven R nämner är det bra att vi börjar analysera truppen och vilka spelare som behövs.

    Svara

  11. 9 november, 2012 @ 11:20 Sektion LM

    Hedman går före både Lycén och Björkeryd alla dagar i veckan! När han kom in i tempot utveckades han till en poängmaskin, trots att han tvingades spela på en plats som knappast är optimalt för honom. En sådan kille får ÖIS inte släppa!

    Svara

  12. 9 november, 2012 @ 11:37 Daniel K

    Låna ut Jerre till Torslanda, så får hans gamla tränare fortsätta att utveckla honom!

    Svara

    • 9 november, 2012 @ 14:55 macky

      +1

    • 9 november, 2012 @ 22:19 Felix Jonsson

      Jag gör en mental note. Det var faktiskt en tanke värd att komma ihåg.

  13. 9 november, 2012 @ 15:26 Thomas tvivlaren

    Inse att S1 är tuff och vi har inte råd att åka ut
    Ta inte upp ngr juniorer som vi inte tror kommer att spela, de utvecklas gm matcher
    Tro inte att spelare som inte platsat i år i 1:an blir en tillgång i S1
    ÖIS behöver en trupp om 18-19 bra spelare + 2-3 på tillväxt
    Tänk på skador, avstängningar och avbytare etc
    Önskemål om möjligt
    Spetsa med tre yngre nya spelare från S1, en i varje lagdel,
    en Hb, Balansspelare som även kan vara Mb samt en forward
    Komplettera med två lovande spelare från 1:an som spelat minst en full säsong, finns kanske bland Morgondagens stjärnor
    En Mb och YMf
    Fem man får lämna, Lycèn, JP, Jonathan L, Anderberg o Jeremejeff (ev på tillväxt)
    Är dessutom osäker på Yarsuvat

    Idag spelar man utan ngn bra ersättare till Robin och Leinar samt Seb
    Tänkt lag

    Mv Peter A
    D Ny Hb, Leinar, Robin, Sahlin
    M Filip H, Ny C MF, Jakob L, Seb
    F Ny F o Wallèn

    Backup i första hand
    Mv Fredrik A
    D Bengtsson, Ny Mb
    Mf Ny YMf, DB
    F Emil K, JH

    Svara

    • 9 november, 2012 @ 19:20 Oskar S

      Du menar på fullaste allvar att du tycker att Sebastian ska spela på vänsterkanten?

    • 10 november, 2012 @ 00:11 Thin Lizzy

      Hedman hit och dit – vi snackar div 1-spelare… Den serien var ett skämt och ÖIS tog förstaplatsen mycket tack vare att de andra lagen var bedrövliga. Det kommer bli ett hårt uppvaknande för ÖIS när säsongen drar igång. ÖIS nuvarande A-trupp håller inte för Superettan. Leinar, Hedman, Bengtsson med flera – inte en suck i S1. Carlzon kommer få det hett om öronen – igen. No money, no honey. Spelare kommer komma och gå under 2013 och ÖIS kommer få fullt upp med att hänga kvar i S1.

      Bra spelare kostar pengar. Någon måste slanta. Annars div 1 igen 2014.

    • 10 november, 2012 @ 14:30 Sektion LM

      Alltid imponerande med folk som sitter inne med sanningen om hur saker och ting äegentligen är…

    • 12 november, 2012 @ 12:07 Richard

      Haha håller med, vilken tur killen precis spådde säsongen, ingen idé att dra och kolla på matcherna, nu vet jag hur det kommer vara ändå ju!

    • 11 november, 2012 @ 08:04 Anonym

      Matchen i cupen mot Degerfors stämmer inte alls med vad du säger. Tror ÖIS hänger kvar i SE.

  14. 9 november, 2012 @ 21:07 Jacko

    Låt mig gissa Hedmans öde i ÖIS. Han blir kvar även nästa säsong, får sparsamt med speltid (några enstaka från start och en del inhopp på matchsluten) och får inget nytt kontrakt efter säsongen.

    Jag är tveksam till om han håller i SE, samtidigt behöver vi några breddgubbar.

    Svara

    • 10 november, 2012 @ 13:54 Bartoli

      Så brukar det bli för spelare i hans sits, ja. Eventuellt en utlåning till sommaren.

  15. 10 november, 2012 @ 17:26 Annonym

    Förstår verkligen inte varför Bengtsson hålls så högt. 5 säsonger i ÖIS 3 gravt underkända. Den första bra, den sista helt ok truppspelare i div 1. Inte dags att investera i en ny högerback? Tveksam till om hans ledaregenskaper kompenserar bristande kvalitet.

    Dessutom inga yttermittfältare som är i närheten av superettanklass. Där behöver minst en kvalitetsspelare.

    Önskevärvningar. 1 ytttermitt. 1 mittback. 1 högerback. 1 anfallare.

    Svara

    • 11 november, 2012 @ 01:33 Daffy

      Jag håller med om din önskelista fullt ut. Högsta prioritet borde vara att förstärka offensiven med en anfallare och en ytter.

  16. 11 november, 2012 @ 01:40 Bellman

    Kan bara hålla med vad de flesta här skriver. Hedman går definitivt före Lycén.

    Snabbhet och fysik kan man träna upp. Spelförståelse och känsla för vältajmade passningar är något man föds med.

    Svara

    • 11 november, 2012 @ 15:15 Annonym

      Träna upp snabbhet kan man inte göra i någon större utsträckning. Känsla för vältajmade passningar kan man träna upp.

      Du har aldrig spelat fotboll?

    • 11 november, 2012 @ 16:34 D

      Båda har rätt och fel! Spelförståelse och snabbhet är svårare, fysik och passningsspel lättare…

      Hedman är anfallare i grund och botten, och snabbare och smartare än Oskar Wallen är han redan nu i mitt tycke.

      Det andra kan lösas med träning :)


Dela dina tankar

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se