Kan ÖIS bli ortens lag?

Hammarkullen konst

Har ni inte läst Erik Nivas text om AIK:s lyckade satsning på förorterna i Stockholm redan så gör det nu. Klicka här för att komma till artikeln (tyvärr är den numera plus-låst). Jag tänker inte gå in djupare på att förklara vad artikeln handlar om för att jag vill att ni ska gå in och läsa den från första till sista tecken. Så gör det nu!

Så, har ni läst? Bra.

Då kan vi fortsätta fokusera på sällskapet. ÖIS har en historia av att vara ett lag med sina rötter i stadens finare kvarter. Epitetet överklassklubb är inte något som alla är speciellt stolta över men att ÖIS är en klubb med många förmögna anhängare går inte att förneka. Klubbens bakgrund går att jämföra med kungliga AIK från Solna. Nutiden är dock en annan.

Nu för tiden är klubbarna ganska olika. AIK är en av Sveriges modernaste klubbar och man har på ett beundransvärt sätt lyckats integrera ungdomarna från stadens norra förorter i sin satsning på ett sätt som saknar motstycke bland svenska elitklubbar. För några år sedan hette idolerna i Solna Daniel Tjernström, Krister Nordin och Mats Rubarth och hade fostrats med det svenska föreningslivets geggiga grusplaner och oändliga löpmeter i januari. Nu finns visserligen Nils Eric Johansson och Per Karlsson men laget har kryddats med namn som Robin Quaison, Alexander Milosevic och Nabil Bahoui. Spelare uppfostrade med en teknisk fotboll på diverse asfaltsplättar på olika bakgårdar. Om man ska generalisera. En del fostrade hos AIK, vissa värvade i högre ålder.

RobinQuaison

Den nya utvecklingen har fått två viktiga konsekvenser. Dels är har man i Quaison, Milosevic och Bahoui fått en mycket lovande innermittfältare, en stabil allsvensk mittback och en mycket intressant yttermittfältare. Men det är kanske inte det absolut viktigaste. Det absolut viktigaste är att man helt plötsligt blivit det självklara valet för ungdomarna i stadens norra förorter. I en intervju Bojan Djordjic gjorde i podcasten Agendasättarna för några månader sedan pratade han om hur AIK-halsdukarna helt plötsligt börjar synas på tunnelbanestationen i hans gamla hemort Husby.

Med Bojan, Martin Mutumba och de andras inträde i AIK har ungdomarna i förorterna fått ett svenskt lag dom kan känna en koppling till. Ett lag där deras killar finns. Killarna från deras gårdar. Killarna som visar att även dom kan ta sig hela vägen till stora allsvenskan. Det har genererat klubben både nya supportar såväl som spelare.

Långt till Stockholm

I Göteborg har inget lag riktigt lyckats på samma sätt som AIK. Ganska få av stadens klubbar har någon koppling till förorten. Ganska få av stadens stjärnor har sina rötter i stadens mer invandrartäta förorter. Då är det inte heller speciellt konstigt att idolerna i förorten heter Messi och Ronaldo och spelar i Spanien istället för Leinar och Lindström i Göteborg.

Vad är då anledningen till att det inte finns någon tydlig satsning liknande AIK:s i Göteborg? Varför finns det inget lag i Götborg som lyckats integrera förortens talanger i sin verksamhet på ett lika framgångsrikt sätt som den allmänna idrottsklubben från Solna?

Mervan Celik

Mervan Celik, en av få förortsstjärnor i götet.

IFK Göteborg har fått ett rykte om sig ha svårt att hantera spelare som går utanför ramen. Detta har Mathias Ranegie beskrivit efter sin lyckade tid i Häcken . Gais lyckades visserligen slipa fram diamanter ur Mervan Celik och Bobbie Friberg Da Cruz och sätter nu sitt hopp till Malkom Moenza, men någon så tydlig satsning som AIK är det absolut inte.

BK Häcken har på senare tid börjat satsa mer och mer på ungdomar från trakten. Bröderna Gustavsson från Mölndal, Carlos Strandberg från Hisingsbacka och den makedonska U21-landslagsmannen Leonard Zuta från Västra Frölunda. Att Häckens satsning inom en överskådlig framtid ska ge samma resultat som AIK:s, där dessa spelare är bärande är svårt att se i nuläget.

Om vi då går tillbaka till ursprungsfrågan om varför det ser ut så här så finns det troligtvis flera anledningar. En ganska snabb slutsats att dra är att det finns en puttrande rasism bland ungdomsledare och folk på ledande positioner i storklubbarna. Det kan säkert finnas ett visst mått av sanning i det. Då det finns en utbredd främlingsfientlighet här och där i vårt samhälle vore det väl inte helt otroligt att det letat sig in även i föreningslivet. Men det är inte hela sanningen. Den är troligtvis mer komplex än så.

Förutom BK Häcken jobbar stadens elitklubbar ganska lite i stadens mer invandrartäta förorter. Kontakterna mellan klubbarna i förorterna och stadens elitklubbar är förhållandevis få och i Öis fall försvinnande få. För att lyckas med en omställning måste elitklubbarna jobba mycket närmare förortsklubbarna. Detta gör att avståndet mellan klubben i förorten och elitklubben blir större och förståelsen för varandras vardag och verklighet blir mindre. Dessutom är ledare med en bakgrund i förorten en enorm bristvara i många av stadens elitklubbar.

I ett rödblått perspektiv

Vad har då detta med ÖIS att göra? Jo, självklart finns det massor av paralleller att dra mellan ÖIS och AIK även om det just nu är två klubbar som just nu är ganska långt ifrån varandra storleksmässigt. Ska en ny kurs tas när det gäller ungdomssatsning är det lika bra att ställa in den kursen redan nu. I de relativt lugna vattnen i Division 1 Södra.

Under året har ÖIS på ett eller annat sätt arbetat socialt utanför Göteborg i ett försök att marknadsföra klubben. Man har dessutom slutit avtal med Mölnlycke IF och Kode IF om samarbetsavtal gällande olika sorters utbyte på ungdomsnivå. BUS-projektet är dessutom något man arbetat aktivt där man i olika kranskommuner till Göteborg anordnat spontanfotboll på skoltid. I framtiden finns också planer på någon form av helg- och kvällsverksamhet där spontanidrott ska arrangeras. Vilken väg dessa planer tar nu när laget inte längre tillhör elitfotbollen är dock oklart.

Allt detta arbete handlar självklart om att stärka klubbens ”varumärke” hos ungdomar utanför Göteborg. Med projektet når ÖIS ut till ungdomar som annars kanske inte alls hade brytt sig om svensk fotboll över huvud taget. Nu ökar man chansen att dessa ungdomar börjar hålla på ÖIS istället för Barcelona, Manchester United eller Real Madrid. På så sätt är projektet smart och helt rätt. Dessutom gör detta att unga spelare med talang redan har bra koll på ÖIS och mycket väl kan tänka sig att hamna på ÖIS-gården någon gång i framtiden.

BUS-projektet

Glada BUS-ungdomar i Mölnlycke

Problemet är dock att man gör det lite för enkelt för sig själv. När BUS-projektet ska ut och lanseras åker man inte till Angered, Bergsjön eller Hammarkullen. I nuläget vet jag inte om det finns planer på att röra sig ut mot fler förorter än dom ganska välbärgade områdena längs Boråsvägen men det är i varje fall där man börjar.

Anledningen till att BUS-projektet förläggs dit det gör är med största säkerhet att det är enklast så. Kontakterna är redan knutna, avståndet är inte långt. Vare sig geografiskt eller kulturellt. Stigarna är redan upptrampade

Det går dock att argumentera för att man gör det aningen för enkelt för sig.

Det är självklart oerhört behjärtansvärt att man ens tar sig ut och tar samhällsansvar, även om det också handlar om marknadsföring, men frågan är om man verkligen sätter in insatserna där det borde? Enligt min mening hade en seriös satsning på stadens mer invandrartäta förorter gett ett bättre resultat.

Av naturliga skäl har många invandrare inte något svenskt favoritlag. Supporterskap ärver man ofta och är föräldrarna inte ursprungligen från Sverige så är det inte så konstigt om man inte har något svenskt lag närmast hjärtat. Där har ÖIS en gyllene chans att etablera sig på samma sätt som man nu försöker göra i Härryda och Mölnlycke.

En plan

Vad krävs då för att ta detta steg?

Först och främst handlar det om att förstå sig på de områden man vill in i. Det är ingen myt att ÖIS till stor del består av män i äldre medelåldern i prassliga jackor och ett välfyllt bankonto. Det finns såklart både fördelar och nackdelar med detta och säga vad man vill men det är en form av identitet det också.

Vad som däremot blir ett problem är att det finns ganska lite kunskap och förankring i stadens mer invandrartäta förorter. I ungdomssektionen finns visserligen en hel del spelare med invandrarbakgrund men på ledarsidan är det ganska illa ställt med folk med en annan bakgrund än svensk medelklass.  Detta är givetvis ett problem om man vill bli en mer mångkultuerell klubb.

För om man ska vända på skutan och verkligen dra nytta av all den talang som finns i stadens förorter före någon annan klubb i stan förstår vad det handlar om så räcker det inte att titta på spelare vilken spelare som är bäst i Lärje-Angered i Gothia Cup och plocka in honom till U16 så snabbt det är möjligt. Då behöver man gå hela vägen.

Vill man bli det självklara valet för kidsen i Angered, Bergsjön och Hammarkullen måste man först och främst baxa ut BUS-projektet dit och lägga tyngdpunkten där. På kvällar och helger ska ÖIS spontanfotboll vara det självklara valet för ungdomarna. Då bygger man relationer med ungdomarna på plats och bygger namnet ÖIS som någ0t man kan lita på.

Sedan krävs samarbeten med klubbar i samma områden. Dels för att vägen för spelarna ska bli kortare mellan exempelvis Lärje-Angered och ÖIS men även för att kunna ha någon form av tränarutbyte. Som jag tidigare nämnt kommer det inte räcka med att locka in enstaka spelare för att bli ”ortens lag” man måste gå hela vägen och förnya överallt. Det finns ett enormt engagemang på många ställen i stadens förorter och kan man ta del av detta och väva in det på ÖIS-gården har man vunnit mycket.

Ska Öis blir en klubb som går hem på andra ställen än Grundsund, Örgryte och Långedrag krävs en renovering överallt. Se till att locka de mest engagerade ledarna i förortens föreningar och ge dem den utbildning som krävs för att träna ungdomslag i klubben. Tränarbristen i klubben är ett faktum och ska Öis ha en akademi att vara stolt över är det inte bara spelare som ska utbildas. Det ska även ledare göras.

Bollen ligger där framför er kära sällskap. Det är bara att klippa till.

Källor: Linje Blå AIK, Agendasättarna avsnitt 36,


'Kan ÖIS bli ortens lag?' have 64 comments

  1. 20 november, 2013 @ 16:08 Samuel

    Har svårt att se hur samarbetet mellan ÖIS och Mölnlycke IF gynnar oss överhuvudtaget, vet någon vad vi får ut av det hela?
    En bra början hade varit att ta sig till Mölndal och Fässbergs IF istället för Mölnlycke. Tror inte det har undgått någon med koll hur bra det gick med – och sedan för – bröderna Gustafson.
    Därifrån är steget till nordöstra Göteborg inte heller lika långt bort.

    Svara

  2. 20 november, 2013 @ 16:48 Mattias Åsén

    Bra skrivet Felix. Det måste dock tilläggas att den som slog upp portarna för Mutumba var Björn Wesström. Enligt Leif Sjöqvist, legend inom förortsfotbollen i Göteborg som tränare för Hisings-Backa och därmed Carlos Strandbergs mentor, så måste klubbarna anlita någon med ”rätt kontaktytor”. Någon som killarna från Bergsjö IF och Hisings-Backa kan lita på. Någon som nästan har ett kriminellt förflutet men hittat rätt väg. Har svårt att se att David Leinar, hur fantastisk han än är som människa, ska vara den mannen. Tyvärr för ÖIS del så vet jag inte om man någonsin haft den ledartypen. Frågan som egentligen bör ställas är alltså: Är ÖIS organisation är redo att göra den rekryteringen?

    Svara

    • 20 november, 2013 @ 17:31 Felix Jonsson

      Bra invändning. Självklart behöver ledningen avspegla de ”anställda” som i detta fall är klubbens aktiva och för att kunna bredda sitt intagningsområde så behövs självklart nytt folk överallt.

      Som svar på din sista fråga så är det ganska lite som lutar åt det hållet. Det är förmodligen där det största problemet finns.

    • 20 november, 2013 @ 17:58 Rude Boy

      Ett naturligt sätt är ju att använda lokala hjältar för att knyta till sig barn från deras område. Som Lindström i Ahlafors. Ivica Skiljo marknadsförde Öis på det viset i Kortedala. Men här finns en massa att göra. Jag tror på att använda befintliga spelare snarare än att försöka upparbeta kontaktytor som inte finns.

  3. 20 november, 2013 @ 17:30 Dock

    Öppet mål här ÖIS bara att knoppa in bollen innan BKH hinner först ännu en gång.

    Svara

    • 20 november, 2013 @ 17:58 Rude Boy

      Hur menar du?

  4. 20 november, 2013 @ 18:48 Zorich

    Faktafel. Norra förorter? Tror knappast att nämnda spelare såso Quasion, Bahoui och Milosovic kommer ifrån Danderyd, Täby, Näsbypark, Djursholm eller andra Norra förorter. Jag misstänker att killarna snarare härstammar från Botkyrka, Rinkeby, Alby mm. Dessa platser är knappast Norra förorten, snarare västra eller södra förorter.
    Bara för att förtydliga. Jag har inga som helst fördomar mot personer som härstammar från södra förorter. Däremot kan jag tycka att man bör använda sig av rätt geografi när man pratar norr respektive söderort.
    Rent jämförelsevis skulle man således betäckna Angered som södra Gbg om man applicerar det hela till Gbg.

    För övrigt en text som väcker en hel del tankar…

    Z

    Svara

    • 20 november, 2013 @ 19:22 Anonym

      Med norra förorterna menas Rinkeby, Tensta, Husby med flera. Danderyd och Täby är egna kommuner.

    • 20 november, 2013 @ 20:10 Mattias Åsén

      Vad lustigt det blir när man rättar faktafel och är totalt ute och cyklar. Blåa linjen ligger nordväst om Sthlm. http://sv.wikipedia.org/wiki/Rinkeby

    • 21 november, 2013 @ 00:54 Zorich

      Ja, Rinkeby kan knappast räknas till norror, he he..

      Helt rätt att Danderyd och Täby är egna kommuner. När det stod sthlm så trodde jag att allt inom närområdet räknades, oavsett kommuntillhörighet. Nämner man Stockholm brukar i alla fall jag även räkna med exempelvis Solna och Danderyd. Ungefär på samma sätt som Mölndal förhåller sig till Göteborg…

      Men men, bara en liten bagatell i sammanhanget. För övrigt en mkt läsvärd text!

      Z

    • 21 november, 2013 @ 06:26 bagatell?

      Sådana futtigheter som att inte ha koll på fakta har aldrig stoppat Zorich.

  5. 20 november, 2013 @ 19:32 Daniel K

    Grymt bra artikel Felix!
    Hoppas att ÖIS vågar sträcka sig utanför bekvämlighetszonen.

    En möjlig plattform för att nå ut är att samarbeta med de bostadsbolag som är partners till ÖIS. Tror att det skulle vara mycket välkommet!

    Svara

    • 21 november, 2013 @ 09:44 BUS:aren

      Bra artikel Felix!

      Vill bara klargöra några saker.
      Vi har redan varit utanför ”bekvämlighetszonen”, vi har haft vår spontanfotboll i områden som Biskopsgården, Rannebergen och Kortedala. Detta gör vi alltså i samarbete med flera utav våra fastighetsbolag, det är deras hyresgäster först och främst som utgör deltagarna.

      Dessutom har vi varit ute i en skola i Bergsjön under hösten så det växer hela tiden.

      Om Ni även läser infon här http://fotboll.ois.se/oisfotboll_data/documents/BUS-Projektet-digi.pdf så ser Ni även att vi inom snar framtid även hoppas kunna komma ut på helger och anordna spontanturneringar i ÖIS regi. Då handlar det självklart om områden där det är mer ”stök och bråk” än normalt.

    • 21 november, 2013 @ 09:58 Felix Jonsson

      Tack för infon.

      Läste igenom formuläret om BUS innan jag skrev texten. Men det är bra att du klargör att arbetet kommer att fortgå även i andra områden än Härryda Kommun.

      Ser framemot att se hur projektet utvecklas.

    • 21 november, 2013 @ 10:59 Rude Boy

      Möcke möcke bra.

    • 21 november, 2013 @ 14:43 Anonym

      Grymt bra!

    • 21 november, 2013 @ 15:08 Daniel K

      Tycker att BUS-projektet är kanon bra! Vet att det nämns längre ner, men vill ändå understryka att ÖIS har mycket att vinna på att dels söka samarbete med förortsklubbar och även få till sig kunniga tränare med olika bakgrund!

  6. 20 november, 2013 @ 19:59 Torgny

    Mycket bra skrivit Felix, stort tänkande, när jag läste våra motståndares laguppställningar under året fanns det minst 5-6 spelare per lag som hade annat ursprung än Sverige, där låg vi långt efter.

    Svara

    • 21 november, 2013 @ 09:05 Felix Jonsson

      Tack för berömmet. Visst har vi mycket att jobba på där. Den som vinner förorten i Göteborg tror jag har stora möjligheter att ta ett kliv.

    • 21 november, 2013 @ 11:20 Rude Boy

      Det är dock viktigt att skilja på hemodlade talanger och utländska proffs. Östersund hade ju t ex en väldigt multietnisk laguppställning men väldigt få av dem hade några som helst rötter i Jämtland eller Sverige.

  7. 20 november, 2013 @ 20:39 öisare på vift

    Mycket bra skrivet!!!

    Svara

  8. 20 november, 2013 @ 20:49 Benkarn

    Har vi någon spelare från någon förort i laget, eller någon med invandrar bakgrund alls?

    Svara

    • 20 november, 2013 @ 23:23 Felix Jonsson

      Ricky och George Mourad är ju de enda två spelarna i laget med en invandrarbakgrund men det är ju inga spelare ÖIS själva hittat i närområdet och förädlat. George slog ju igenom i Västra Frölunda för att sedan gå till Blåvitt och Ricky är ju som bekant från Borås. Vad jag eftersöker är en stark koppling till Göteborgs förorter och hitta de talanger som finns där för att själva kunna förädla.

    • 21 november, 2013 @ 11:04 voldemort

      Men det enda sättet du kan göra det på är att plocka in några bra tränare från Lärje, Gunnilse eller Solväders. då kommer spelarna automatiskt. Jag vet tränare i Gunnilse som är långt bättre än de som vi har på ungdomssidan i Öis. Det som är det största problemet här är inte att få till sig tränarna utan det som sitter i Öisväggarna. Vi är Öis. Så här har vi alltid gjort och så här kommer vi alltid att göra. Städa undan en del folk (börja med Sören) och tänk nytt.

    • 21 november, 2013 @ 11:08 Zeman1887

      +1

    • 21 november, 2013 @ 12:23 Felix Jonsson

      Där är jag helt på din linje. Det går inte att enbart plocka duktiga spelare från förorten. Som jag skrev i slutet av texten bör man också leta ledare där. Det finns som du skriver ett enormt engagemang och många duktiga ledare i förortsklubbarna.

      Som Mattias skrev ovan behöver man också få in folk i styrande positioner ovanför ledarna som förstår sig på förorten för där är man inte riktigt just nu. Det är ett problem.

      Vi lär komma tillbaka till ämnet tror jag. Det finns mycket att skriva om.

    • 21 november, 2013 @ 14:47 voldemort

      Kunde inte vara mer enig, Felix. Först då kan vi bli ortens favoriter…

    • 21 november, 2013 @ 11:16 Rude Boy

      Spelarnas etniska bakgrund varierar ju från år till år och några som kommit fram genom Öis u-lag detta seklet är Chekroun, Zhubi, Vega och Jeremejeff.

    • 21 november, 2013 @ 12:20 Felix Jonsson

      Visst har det kommit upp spelare med en invandrarbakgrund men ännu har man inte lyckats få ut den potential som jag tror finns i Göteborgs förorter. Det är min fullständiga övertygelse att det går att få fram riktigt bra spelare därifrån om man bara sköter sina kort rätt.

  9. 20 november, 2013 @ 23:06 Den osaliga anden

    Tro benhårt att vi kan bli men redan är förorternas lag över alla andra.

    Kungsbacka, Hovås/Askim. Härryda och Mölndals rikare delar, Stråket upp mot Alingsås exklusive det som ligger däremellan. Skara slätten och stora delar av Bohuslän län med betoning på Tjörn, Skärhamn, Grundsund och Lysekil (Tack J.). Ytterligare stöd från mindre men stolta delar av småland (=södra Sverige inklusive Varberg och blekinge) avrundat med ett stolt och nobelt sällskap i hufudstaden Tjockult aka Stockholm. Inte att förglömma de utplacera runt om i världen och minst inte de som regererar från diverse skatteparadis och vackra öar i inväntan på preskribition. I Götet finns vi överallt, i nordstan och på ”hemliga platser” runt centralen. Ja, vi finns precis överallt med undantag av parkbänkar (well, vi har några där också) och i den absoluta maktens styrning av Göteborg som fortsatt gullar med poppis lag typ blä vitt.

    Var spelarna kommer ifrån är irrelevant…så länge vi är bäst och vinner.

    Shejk på er alla!

    Svara

    • 21 november, 2013 @ 06:00 Don-Johan

      Japp. Fokusera på att bli starkare i klassiska ”Öisområden istället.

  10. 21 november, 2013 @ 06:06 Greven

    Agendajournalistiken fortsätter på SD. Felix kanske ska byta till Gais/Häcken istället. Där kan du lalla runt med andra kamrater och kombinera med engagemang i RF/AFA.
    Låt ÖIS förbli ÖIS.

    Svara

    • 21 november, 2013 @ 06:30 Lill-Benke

      Lägg av.

    • 21 november, 2013 @ 07:37 Hico

      Lägg av.

    • 21 november, 2013 @ 08:24 Sektion LM

      Lägg av.

    • 21 november, 2013 @ 08:55 Felix Jonsson

      Jag tror inte att man behöver vara medlem i AFA för att tycka att det kan vara en bra idé att integrera fler delar av staden i ett lag. Tycker väl egentligen inte att det är en speciellt extrem åsikt.

      Just nu är jag tveksam till om jag verkligen vill att Öis ska förbli Öis. Vi ligger trots allt i division 1. För att ta oss uppåt i seriesystemet tycker jag att det kanske är dags att tänka om.

      Och vad är det i Öis som ska förbli som jag vill förstöra?

    • 21 november, 2013 @ 09:55 Angeredsöisare

      +1

    • 21 november, 2013 @ 11:01 Rude Boy

      Pucko.

    • 25 november, 2013 @ 01:02 Pehr

      +1

  11. 21 november, 2013 @ 07:53 ÖIS har fått dåligt rykte

    Juniorerna kommer få i alla fall att få svårt med externt tillskott av kvalitetsspelare, på grund av att många killar i den åldern känner varandra i Göteborg. Börjessons öppna fjäsk och favorisering av spelare redan förra säsongen, att hans kompisars söner kommer utifrån och kliver rakt in i TEÄ – som ”underåriga”, med mera, är redan vida känt. För att inte tala om Börjessons hantering av spelare som vågat vädra missnöje… Juniorverksamheten blir än mer bedrövlig kommande säsonger. Men – som man bäddar får man ligga, heter det ju.

    Svara

    • 21 november, 2013 @ 09:00 Anonym

      Om det nu är sant så bör det ju lyftas upp till ytan.
      Eller är det bara en sårad förälder?

    • 21 november, 2013 @ 09:59 Anonym

      Det är en sårad förälder som snakar skit……

    • 21 november, 2013 @ 10:29 Felix Jonsson

      Som jag har sagt innan. Skicka ett mail till oss och förklara saken mer noggrant så kan vi förmodligen följa upp det på något sätt. Men det du skriver här är ganska diffust. Under mina år som ungdomsspelare i handboll i diverse klubbar har jag aldrig varit med om att alla varit nöjda med tränaren och favorisering är ett ord som så gott som alltid används när man kritiserar en tränare.

      Men har du bevis för din sak och kan argumentera för det så är det fritt fram att prata med oss. Jag ska till gården idag vid 15.30 och kolla A-lagets träning. Antingen kan du prata med mig där eller skicka ett mail till kontakt@sambadefensiv.se så kan vi diskutera saken.

      Att det finns en tränarbrist på ungdomssidan och dom inte får de resurser dom vill är jag medveten om men det är knappast något man kan lasta Sören för. Men det har jag tagit upp. Det nämndes också på årsmötet.

  12. 21 november, 2013 @ 08:02 Anonym

    Extra illa var att många av killarna som inte blev uppflyttade från yngre juniorer till äldre, och tvingades lämna klubben, var minst lika bra eller bättre än de som plötsligt klev rakt in i TEÄ utifrån. Sådant sprider sig fort bland killarna i staden.

    Svara

    • 21 november, 2013 @ 10:58 Rött&Blått

      Du kan tala vad du menar med dessa bea som slutat är fel du skriver.

    • 21 november, 2013 @ 20:35 Rött&Blått

      Du kunde väl hittat på ett eget namn och inte använda ett som är upptaget. Men eftersom jag inte kommenterar regelbundet kanske du inte gjorde med avsikt? Angående kommentaren från ”ÖIS har fått dåligt rykte” så är det trist att läsa ett inlägg där man kritiserar Sören utan att redovisa fakta och ge konkreta exempel. Tyvärr känns det som en bitter spelare eller förälder som inte kan acceptera att han/sonen inte hade de kvalitéer som behövdes för att bli uppflyttad.

    • 21 november, 2013 @ 12:13 Anonym

      Vi behöver nam på spelarna så du nämde eller vara tyst……….

  13. 21 november, 2013 @ 08:28 Janne P

    Enok Goitom är dessutom divison 4-5 tränare i sin gamla stadsdel och sprider garanterat AIKs varumärke samtidigt. Kul artikel i ett av de senare numren av offside.

    Elitklubbar och andra etablerade delar av vårt samhälle skall självklart engagera sig i att utveckla hela Göteborg. Inte bar för egen vinning (som att hitta talanger) utanför att göra Göteborg bättre.

    Gillar din artikel

    Svara

    • 21 november, 2013 @ 09:03 Felix Jonsson

      Henok är en fantastiskt bra förebild på alla dess sätt och där har ju AIK kommit så långt att man nu inte behöver arbeta lika hårt för att ”sälja in” klubben i förorten längre. Det görs nästan av sig själv när det går bra för Mutumba, Quaison, Henok och gänget.

      Dit har ju Öis fortfarande en bit men det kan gå fort. Jag är ganska övertygad om att Mervan Celiks framfart i Gais öppnade ögonen för en hel del ungdomar i Biskopsgården där han är uppväxt. Om Gais kommer kunna slå mynt av detta eller ej får framtiden utvisa men det var knappast negativt för deras marknadsföring i förorten.

      För att Öis ska kunna ta sig in i dessa områden krävs ett hårt jobb och som du säger handlar det lika mycket om att få bra spelare till sig som att ta ett socialt ansvar. Men man har en lång väg att vandra för att nå till AIKs nivå som jag anser som Sveriges kanske modernaste förening på många sätt.

  14. 21 november, 2013 @ 17:20 Mattias Åsén

    Sen är ju frågan i vilken ålder man vill få över spelarna. Det bästa är kanske att de får spela i klubbarna närmast hem tills de är mogna och sedan plockas över efter bestämda mönster? Smaka på dessa siffror: 71% av de allsvenska spelarna 2012 var fostrade i klubbar vars A-lag spelade i division 2 eller lägre, 20 % var importer och endast 9% var fostrade i en elitklubb. Enligt Leif Sjökvist i Hisingsbacka så är 15 år bästa åldern för spelarna att gå vidare, när de helt enkelt är för bra för deras A-lag. Han sade också att det inte finns några avtal mellan de förortslag som klassiskt sett är bra på ungdomssidan och storklubbarna i Göteborg, även om Häcken börjat samarbeta med Hisingsbacka.

    Kanske kan man börja med att ta in erfarna ungdomsledare från förorten för att föreläsa för ÖIS styrelse om deras erfarenheter? Adele Baruffaldi tog sina P87:or från Bergsjön till två raka Gothiafinaler, sedan spreds de för vinden. Hon sitter inne på 15-20 års ovärderlig erfarenhet och brukar föreläsa för politiker och lärare om fotbollens sociala vikt i förorterna. Ta till vara!

    Svara

  15. 22 november, 2013 @ 08:50 Anders

    Om man tittar på en lagbild efter kvalsegern till Allsvenskan 1958 och läser presentationen av varje spelare framgår att i stort sett alla har arbetaryrken. En kartläggning som gjordes av de allsvenska lagen 1932 gav samma resultat. Lagen 1890-1920 hade färre arbetare generellt (IFK var då folkligare än ÖIS, men bara ”något” på spelarsidan), så uppenbarligen breddades sporten efter första världskriget. Samma utveckling fanns i England fast mycket tidigare. Så snacket om ÖIS bygger på fina stadsdelen ÖIS, jämför Djurgården (som aldrig plockat spelare från folk boende på Djurgården, förutom några clowner från Gröna Lund…

    Svara

  16. 22 november, 2013 @ 15:58 Dahl

    Varför inte ta en genväg och starta samarbete med Gunnilse och Lärje-Angered?
    Där lär vi kunna hitta folk som har rätt kontaktnät och rätt stil.
    Kolla ungdomsledare i stadsdelarna och gör ett försök att integrera dem i klubben.

    Svara

    • 22 november, 2013 @ 16:38 Daniel K

      LA verkar ju ha ett grymt bra ungdomsarbete!

    • 22 november, 2013 @ 19:41 Dahl

      Precis. Och vart tar dessa talanger vägen om de lyckas?
      Hade de inte haft fördel av att ha ett samarbetslag i form av ÖIS?

    • 22 november, 2013 @ 19:54 Nuff

      Till Chelsea t.ex. Varför skulle LA vilja samarbeta med oss? Vi får nog se till att få ordning på ekonomin först.@

    • 23 november, 2013 @ 19:23 Dahl

      Direkt från LA till Chelsea? Knappast.
      Det är nog inte många som går direkt från LA till Allsvenskan heller.
      Jag är ganska säker på att de kan dra nytta av ett samarbete.

    • 23 november, 2013 @ 22:23 Nuff

      Du får nog läsa på lite. Kolla efter LA-spelare i Chelseas ungdomsverksamhet.

    • 24 november, 2013 @ 10:13 voldemort

      Både LA och Gunnilse har väldigt goda relationer med akademier ute i Europa. Det är väl endast i undantagsfall man släpper iväg spelare till svenska klubbar och beror snarare på hur gammal spelaren är samt vad han och hans familj vill.

  17. 23 november, 2013 @ 00:35 DrJonas

    Intressant men lite väl mycket svart eller vitt för mitt tycke. I dubbelbemärkelse. Det blir kanske färre och färre, men det finns en hel del folk med ”svenska namn” i förorten också. Det verkar folk glömma..? Det finns inte heller per definition mer talanger i förorten än city. Om Öis vill vara seriösa med en sådan här sak så får man nog flytta permanent på sig själva…till Bläsebovallen eller Majvallen eller annan lämplig vall med stort upptagningsområde. Öisgården ligger lite väl avigt till…och i unga åldrar mår kidsen bäst av att spela med kompisar.

    Svara

  18. 23 november, 2013 @ 01:22 Sprite

    Varför är det sexigare för en kille i Angered att spela i öis än i Lärje?
    Varför är det sexigare för öis i Kallebäck att hämta spelare från Angered än från Mölnlycke? Mölnlycke ligger perfekt till, 10 minuters kollektivtrafik till öisgården, expansiv förort i en medelklasskommun. Låter helrätt om ni frågar mig och jag tycker det känns pinsamt att gnälla på ett sådant samarbete.

    Resultaten – Ligger man i allsvenskan kanske man kan få grabbarna i förorten att snacka. Men ligger man i tvåan så glittrar det inte när man sätter på sig en overall oavsett vilket klubbnamn som står på ryggen.

    En viktigare fråga, har GAIS fått mervärde av att Biskopsgårdens Mervan Celik slog igenom där och vart proffs?
    Har dom fått mervärde av sitt samarbete med Azalea och Assyriska BK från Frölunda?

    Jag är tveksam, tittar jag på GAIS laguppställningar så ser jag inte lovande Hisnings eller Frölunda produkter eller ens kurder. Celik är kurd. Tvärtom, deras spelare med utländska namn tycks vara två eller tre killar från Majorna, en från Kongahälla och en från Gunnilse. Känns adhoc.
    Däremot så har Göteborgs talanger noterat att GAIS satsar på lokala spelare som får extra träning och får A lags möjligheter.
    Ett exempel, hela Västsverige plus diverse kontinentala akademier jagade Gunnilses Adnan Maric 2013. Samtliga Göteborgsklubbar lockade och pockade på honom och hans föräldrar. Han valde att gå till GAIS trots att han har noll koppling till klubben. Hans egen kommentar till varför han valde GAIS är att de är enklaste vägen till proffslivet.

    Nej, jag tror att Örgryte skall satsa resurser på de som redan spelar där. Förortskillar och lovande spelare kommer om de ser att utbildningen och miljön är den bästa för att de skall kunna utveckla sig och nå det mål alla förortskillar idag har, nämligen att bli proffs.
    När sålde Öis senast en Göteborgare till proffslivet nere i Europa?

    Svara

    • 23 november, 2013 @ 16:40 voldemort

      Marcus Allbäck var väl den senaste…och det säger väl mest om att inga göteborgare kommer fram eftersom de blir undanskuffade av andra ”stjärnor” från resten av landet?
      Köper inte riktigt ditt resonemang. Förortskillar kommer inte per automatik till Öis för att de har en bra utbildning o miljö. Speciellt inte förortskillar med invandrarbakgrund där vi väl ser flest talanger idag. Och speciellt inte till ett lag som av tradition är väldigt ”svenskt”. Då får du locka med dig ledare från förorten, med en annan typ av fotboll och ett annat tänk än som finns idag i öisväggarna.
      Dessutom; vari ligger samarbetet mellan Gais o Azalea? på vilket plan?

  19. 24 november, 2013 @ 20:07 Anonym

    Detta är SD bästa artikel sedan begynnelsen! (ÖIS ledning läs och lär av Felix)

    Svara


Dela dina tankar

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se