Kent Carlzon: Vi tittar över hela världen

Det har pratats om den länge men nu är den äntligen här. Intervjun med sportchef Kent Carlzon. Förhoppningvis reder den ut lite saker för er och mig.

När jag ringer upp Kent frågar han direkt hur lång tid intervjun kan tänkas ta. Han ska snart in i ett möte och perioden han just nu är inne i är en av de mest hektiskta perioderna en sportchef kan uppleva. Beslut ska fattas snabbt och samtidigt vara väl genomtänkta. Varenda krona ska vändas på i en klubb med ÖIS skrala ekonomi och det är där vi hamnar omgående. När jag frågar om hur situationen med Christofer Bengtsson är.

– Christofer och jag har haft samtal och det är en situation där vi ännu inte kunnat tillmötesgå hans ekonomiska krav. Vi har en mycket begränsad ekonomi och måste prioritera. Just nu ligger fokus på att hitta en främst en anfallare och även en mittfältare, det är där vår fokus ligger just nu.

 

Så vi kan räkna bort Bengtsson?

Nej det ska vi inte. Vi ska sitta ned igen efter helgerna med Christofer.

Jag frågar också om Emil Karlsson och där bekräftar Kent det vi redan varit inne på ganska många gånger.

– Vi har kommit överens med Emil om att han inte ska fortsätta med klubben och det är på Emils initiativ.

Många är nöjda med kontraktsförlängningarna så här långt. Att man exempelvis lyckades förlänga avtalet med George Mourad är många väldigt nöjda med. Hur ser hans avtal ut?

– Som du kanske förstår så kan jag inte gå in i detalj på hur olika avtal ser ut men det finns externa företag som går in och hjälper till. Det gäller flera spelare i truppen. Fredrik Andersson har ett liknande avtal och det är så vi måste jobba. Vi får jaga lösningar som dessa varje dag. För det säger ju sig själv att vi inte kan plocka hit en spelare från Västerås hit utan en sådan lösning.

Du säger att ni letar anfallare och mittfältare. Vad är det för typ av mittfältare ni söker?

– Många pratar om att vi ska ha en defensiv mittfältare. Men om man säger defensiv mittfältare vad menar man då?

En rutinerad Sebastian Johansson-typ är väl det jag tänker på.

– Jo, men vi har ambitionen att föra matcherna. Det kanske kan låta naivt men det är så vi tänker. Därför söker vi i hellre efter lite kraft och fart. Vi tror att vi kommer att föra matcherna och då behöver vi spelare som kan sätta fart och hjälpa till i omställningar. Det är så vi tänker. Vi ersätter hellre Emil än Sebastian om vi säger så.

En kvick ytter är vad ni söker med andra ord?

– Ja så kan man beskriva det.

Det är tydligt att Kent har hängt med i diskussionerna som gått om vilken typ av spelare som behövs på mittfältet. Många har pratat om behovet av att få in en defensiv kraft på mittfältet. Kent vill dock gå en annan väg. Spelaren man söker behöver dock inte finnas nästgårds.

– Vi tittar över hela världen.

Okej, har ni scouter ute eller är det genom agenter?

– Både och kan man säga. Jag har ju själv varit i agentbranchen och jobbat på olika ställen så vi har koll på en marknaden. Men som sagt måste man hela tiden kolla på ekonomiska lösningar för att  kunna plocka in spelare utomlands som matchar våra krav.

Det har dock funnits en spelare klubben haft på sin radar som för några dagar sedan som opererar i den roll på innermittfältet som Kent poängterade att man i första hand inte letar efter spelare. Jonas Bjurström blev för några dagar sedan klar för FC Trollhättan och i slutändan var det inte speciellt nära att bli rödblått.

– Vi har gjort en bedömning med Jonas Bjurström. Han har varit på anställningsintervju med jobb som vi har erbjudit honom vid sidan av fotbollen. Jobb som han inte varit så nöjd med. Men han har också en historik där han förra året spelade en match för att sedan träna rehab i två. Så vi gjorde bedömningen att för skadebenägen för att vi ska våga lägga pengar på en sådan spelare. Det är den bedömningen vi har gjort.

När beräknar ni att truppen är spikad?

– Till stora delar vill vi ha den klar tills den sjunde (Träningsstart reds. anm.) men vi kommer förmodligen hålla en plats öppen efter det. Kanske två.

Har ni några namn på gång?

– Vi jobbar mycket på anfallare och vi har ett namn som vi diskuterar med.

Ett rutinerat namn?

– Ja, men inte allsvenskt.

Så var intervjun över. Kent har bråttom till det där mötet. Kanske sitter en ny Pavel Zavadil i rummet, kanske en Iheb Hamzeh. Eller så är det nått helt annat.


'Kent Carlzon: Vi tittar över hela världen' have 95 comments

  1. 2 januari, 2014 @ 14:59 Kocken

    Bra, Felix!

    Svara

  2. 2 januari, 2014 @ 15:40 Rödblå gubbe

    Tack Felix för ytterligare en lysande artikel.

    Svara

  3. 2 januari, 2014 @ 15:50 Daniel K

    Kanon Felix!

    Får du säga mer om vad som händer den 29/1?

    Svara

  4. 2 januari, 2014 @ 16:01 Daniel K

    Skulle det inte vara värt att ge Luka Mijaljević chansen igen?

    Svara

  5. 2 januari, 2014 @ 18:13 voldemort

    Då ser vi snart den bildsköne hos Gais. Dom söker en billig ytterbackslösning….

    Svara

    • 2 januari, 2014 @ 19:15 Hico

      Där har du fel. Bengan har ett riktigt ÖIS-hjärta och skulle aldrig lämna för en konkurrent och framförallt inte för Gais. Blir det ingen fortsättning i Sällskapet varvar han antingen ner i en lägre division eller läger skorna på hyllan helt. En av få i dagens trupp med ett brinnande rödblått hjärta!

    • 2 januari, 2014 @ 22:58 voldemort

      Ja,ja. Hjärta hit o hjärta dit. Större under har skett och Bengan har väl visat att han håller ytterligare ett år i SE. Vi får väl se…

    • 3 januari, 2014 @ 10:23 voldemort

      ..och jag är glad att jag såg fel. Den blev en Sandeep Mankoo från ljungskile..

    • 2 januari, 2014 @ 20:09 Felix Jonsson

      Förhoppningsvis går dom efter Bobbie Friberg Da Cruz som är kontraktslös i nuläget. Han vill uppenbarligen till Gais och kan spela både mittback och högerback. Känns som en fullt logisk övergång för mig. Dock har den inte kommit än så vi får väl se.

      Att dom skulle gå efter Bengan känns dock inte helt troligt i nuläget. Han är nog lite för gammal för att göra den flytten faktiskt. Jag har iallafall svårt att se den övergången komma i nuläget.

    • 2 januari, 2014 @ 23:29 Anonym

      Min första tanke direkt när jag läste om Bengtsson . Han håller ju nivå ,en av få spelare som verkligen levererade säsongen 2013. Han är värd att få spela superettan de år han har kvar av sin fotbollskarriär . Det är ju enkelas att byta sida än rycka upp från boende mm. Kent väljer åter att putta bort spelare? Jag önskar bildsköne lycka till oavsett om det skulle bli med Gais , han har varit ett nöje att ha i laget. Det är ju Kent val i så fall anser jag.

    • 3 januari, 2014 @ 00:35 1887 Örgryte

      Tror inte Kent väljer bort spelare som Bengtsson, vi har dock en begränsad ekonomi så för att föreningens skall finnas även efter vi är en alliansförening så går det inte att skriva avtal som är särskilt fördelaktiga för spelarna vilket gör jobbet att få ihop en stark trupp svår

  6. 2 januari, 2014 @ 19:06 Anonym

    Förstår Kent när han menar att vi SKA vara spelförande,men,för att ställa om snabbt med
    snabba spelare, måste vi först erövra bollen, DÄR kommer en defensiv mittf.in i bilden!
    En sån spelartyp Gais precis värvat!

    Svara

  7. 2 januari, 2014 @ 20:01 Daffy

    Tack för en intressant intervju Felix!

    Svara

  8. 2 januari, 2014 @ 21:28 C

    Tack.

    Vore kul att få några ord från huvudtränaren om tankarna och spelide inför säsongen!

    Svara

    • 2 januari, 2014 @ 23:19 Oskar Ängermark

      Tills vidare kan du höra vad Marcus tänkte kort efter säsongsavslutningen HÄR.

  9. 3 januari, 2014 @ 00:43 Zorich

    Kan också skönja en viss logik i ”Agentens” uttryckliga vilja att vi inte ska tänka på en defensiv innermittfältare. Desto mindre håller jag med i resonemanget.
    En defensiv mittfältare och tillika ”städpojke” tror jag är en förutsättning även om man är ett spelförande lag. Vad händer tex om vi blir av med bollen? Finns det bara spelande och offensivt lagda spelartyper på plan, vem ska då göra grovjobbet när vi tappar bollen, tro mig det kommer vi att göra förr eller senare. Eller vill ”Agenten” på fullaste allvar förmedla till oss att vi aldrig kommer att behöva erövra boll under kommande säsong?
    Om nu Kent har varit med så många år som han vill göra gällande, borde han om ngn, inse allvaret om en defensiv mitt inte finns på plan.
    De senaste 12 åren har ÖIS varit väldigt beroende av just en defensiv mitt. Vill man att laget ska spela som Lantz redogör för, dvs offensivt, då måste man kunna undvara en kille som tänker defensivt. Annars tror jag det går käpprätt åt skogen. Vi har tyvärr varit med om detta fenomen allt för många ggr. Utan en defensiv mitt kommer inte vår offensiv tillgodo eftersom någon eller några kommer att behöva offra sina offensiva kvalitéer att tänka hemåt. Får vi inte ut max av vederbörande då vete katten om hans offensiva tänk funkar helt ut ändå.
    Av just den anledningen ser jag att Kent reviderar sin ståndpunkt. Kent verkar leva i en fantasivärld om han tror att ÖIS kommer att föra spelet i 90 minuter.

    Z

    Svara

    • 3 januari, 2014 @ 11:39 Anonym

      Håller med Zorich och den skickliga analys som Sambadefensiv gjorde för några veckor sedan. Att det behövs en defensiv mittfältare är självklart; hoppas att Kent C är felciterad! Det är bra att vi vill föra matcherna men, som Zorich skriver, vi måste också ha spelare som återerövrar bollen och som skapar respekt hos motståndarna. För mig är det uppenbart att en av anledningarna till att vi åkte ur serien var just att vi saknade en Sebastian-typ. Vi hade två offensiva mittfältare som både ville hämta bollen, ibland bakom försvararna, och glappet mellan forwards och mittfältare blev för stort. Om nu Kent C inte är felciterad hoppas jag att Marcus L ryter till.

  10. 3 januari, 2014 @ 14:15 Truls

    Ja.. Om inte annat för att Lantz var precis en sådan spelare. Har svårt att tro att han godtar att inte ha en sådan spelartyp. Har dock ingen koll alls på hur den nya killen är eller om man tänker att Lillström ska axla den rollen. Man måste inte väga 100 pannor men man måste vara smart.

    Svara

  11. 3 januari, 2014 @ 16:14 Zorich

    Varken S.Johansson eller M.Johannesson var tungviktare, om man syftar på vikt och således kilo. Vad gentlemännen saknade i muskler ”fetma” tog dom igen på ren och skär vilja i kombination med kämpaglöd som saknar motstycke. Jag är tämligen säker på att flertalet spelare i serien inte såg fram emot att möta våra defensiva killar just pga att dom aldrig gav upp. Att det skavdes en del på hälsenor och andra kroppsdelar emellanåt var snarare en regel än ett undantag. Man kan ösa superlativ över våra forna defensiva giganter. En av de absolut största styrkorna var dock att det väldigt sällan gick över gränsen även om vissa situationer såg ganska tuffa ut.
    Jämför man med ”Lillström” är jag övertygad om att flertalet ÖISare gärna hade sett att Jacob hade fått samma digra utbildning i konsten att spela tufft utan att för den skull dra på sig onödiga kort. Det är ett mästerverk som ”Lillström” i dagens läge inte behärskar. Och vitt jag kan se, ingen annan heller, i dagens trupp.

    Grovjobbet är en sällsynt gåva som inte ger många pluspoäng i tidningar. Desto mer uppsktattas det av supportrar. Allt som oftast brukar vi själva rösta fram den defensiva mittfältaren som årets viktigaste spelare inom supporterled, förutsatt att det går någorlunda bra. Går det dåligt beror det allt som oftast på avskaknaden av en klanderfri defensiv mittfältare. Det är säsongen 2013 ytterligare ett bevis på.
    Om ”Agenten” inte ser det som flertalet av oss supportrar upptäckt borde insamlingen vid sammankomsten på Skotten oavkortat gå till en synundersökning avsende Kent Agent.

    Vår sportchef har onekligen gjort ett bra jobb med vissa förlängningar. Men att inte prioritera en defensiv mittfältare tror jag inte är rätt väg att gå.

    Z

    Svara

    • 3 januari, 2014 @ 18:07 J

      Jag hade gärna sett en ny stark defensiv mittfältare i ÖIS tills nästa säsong men jag vet inte om jag håller med att det är den viktigaste positionen att förstärka. För mig kan Lillström axla den manteln. Marcus Lantz vet vad som krävs för denna roll och han kan ge Lillström de direktiv som behövs.

      Att vi saknade bredd på mittfältet i år är ganska uppenbart men vi saknade också spets i offensiven vilket gjorde att vi hade förbannat svårt att göra mål.. Därför tycker jag det är helt rätt av Kent Carlzon och Marcus Lantz att försöka förstärka med två offensiva spelare. En snabb teknisk ytter och en bra (förhoppningsvis snabb och rivig) anfallare skulle vara riktigt bra värvningar.

    • 3 januari, 2014 @ 22:36 DrJonas

      +1. Lillström kan axla defmitt om han bara slutar ta varningar i tid och otid. Det som behövs är en offmitt som kan göra några gubbar samt göra EGNA mål. Kan bli tufft att finansiera en Fabregas med en så begränsad budget dock…

    • 3 januari, 2014 @ 23:02 MBE

      Helt säker på att Lillström skolas om till defmitt och han kommer bli en bra sådan!

    • 4 januari, 2014 @ 09:27 Anonym

      han har ju inte hängt med de två senaste säsongerna

      är ju tvungen att spela fult för det går för fort tyvärr

    • 4 januari, 2014 @ 10:58 Truls

      Va snackar du om? Han var ju grym när vi gick upp i superettan. Sen hade han en riktigt risig första halva av superettan men på slutet tog det sig. Resten av laget var rätt ruttet första halvan också.
      Tror att Lillström kommer igen rejält i år. Speciellt med en tränare som är lite mer taktiskt smartare än Prytz.

    • 3 januari, 2014 @ 18:59 Anonym

      Får gåshud av din text. Att inte synas, att inte få dom stora kommentarerna, att göra dina kompisar bättre etc. Jag vet, jag har sett och inombords vrålar jag att vissa killar borde få så j-a mycket mer chanser och uppmärksamhet.

    • 4 januari, 2014 @ 19:37 Manne

      +1

  12. 3 januari, 2014 @ 18:38 Daniel K

    Bra twitterinlägg av Kent Agent!

    ”Följer på SD om defensiv mittfältare. Tips är välkommet. Skall vara rutinerad, bättre än de vi har. Helst spela för 2000 per månad, vem?”

    Svara

    • 3 januari, 2014 @ 19:18 voldemort

      Bjurström? som du tackade nej till, Kent Kalsong? ;-)

    • 3 januari, 2014 @ 19:21 voldemort

      …eller också får han väl ringa Källa. Storstilad i div 3 med Stenungsund så ung som han är pojken!! :-)

    • 3 januari, 2014 @ 20:33 Mendel

      Menade han verkligen 2000 kr. Då är vi ju mer stekta än jag trodde… Det får ju en 14-årig friidrottare med måttlig talang i träningsbidrag. Måste väl iaf vara 20 000kr?

    • 3 januari, 2014 @ 23:46 Anonym

      Ja, måste väl vara lite skämtsamt menat,,, står ju helst spela för,,
      Men en något märklig kommentar.

    • 4 januari, 2014 @ 01:20 Anonym

      Kent roffar väl åt sig alla pengar med en fet lön , det är ju svältlön och räcker inte till maten de behöver. Ursäkta är han en idiot eller???

    • 4 januari, 2014 @ 12:58 Daffy

      Men herregud människa, saknar du helt känsla? Alla förstår väl att Kent skrev ”helst spela för 2000 kr i månaden” för att markera att vi har dålig ekonomi och därför inte kan värva den defensiva kraft som alla inklusive Kent Agent förstår att vi behöver.

    • 4 januari, 2014 @ 09:24 öisarn1

      såg henkes bror daniel några u-21 och juniormatcher och han var riktigt duktig som def mitt.

      har han lagt av?

      skulle väl kunna vara något att testa?

    • 4 januari, 2014 @ 10:56 Karl

      Tror han letar klubb nu. Han har spelat 1år med Fässberg men vill spela i en högre serie.

    • 4 januari, 2014 @ 14:10 Anonym

      Att öis gått åt skogen beror mycke på att man alltid byggt lagen på att ta in kompisars kompisar. Nytt blod och tänk behövs i öis. Tror att 2014 blir spiken i kistan för klubben.

    • 5 januari, 2014 @ 18:20 Lill-Benke

      Exempel, tack! Afonso? Anders Roth? Roger Nordstrand? Örn Oscarsson? Pavel? Anklev? Vilka har varit kompisars kompisar?

  13. 3 januari, 2014 @ 19:24 voldemort

    Ett rutinerat namn?

    – Ja, men inte allsvenskt.

    Kan det vara Vasquez? Kan både spela ymf o anfallare. Sedan om han verkligen kan spela är ju en annan sak. Men han lär väl vara både billig o hungrig…

    Svara

    • 4 januari, 2014 @ 12:56 Daffy

      Skämtar du med oss Voldemort? På vilket sätt skulle utlandsproffset Vasquez passa in i beskrivningen rutinerad men ej allsvensk?

    • 4 januari, 2014 @ 21:25 voldemort

      tja, allting beror väl på vad man jämför med. Han har ju varit med ett tag även om det gått åt helvete vart han än varit. Fick sparken från Häcken i somras och är bevisligen inte allsvensk längre. Han letar väl klubb och är väl oerhört kontraktslös…förstår du mitt resonemang nu, Daffy?

  14. 4 januari, 2014 @ 13:45 Markus

    Ang defensiv mitt. Hade väl Trelleborg en reslig kille vid namn Michael Johansson, runt 190 lång runt 25 år. Kanske har by klubb men läste nånstans att han var kontraktslösa.

    Chatta lämnade? Ny klubb? Tyvärr dyr ;(

    Mika ojala?!?!

    Jaja vad vet jag…

    Trevlig helg alla öisare!

    Svara

  15. 4 januari, 2014 @ 15:51 Daniel K

    Är det någon som har koll på om Gren och Glans lockat några talangfulla juniorer till ÖIS?

    Svara

    • 5 januari, 2014 @ 11:49 Jocke

      De lär inte få några från göteborgsområdet i alla fall. ÖIS har just nu oerhört dåligt rykte bland juniorspelare. Ingen duktig junior har ÖIS som förstaval. B-juniorer kan vi dock säkert få till klubben. Och det är ju ärligt talat vad vi har i spelarmaterial just nu – klarade inte ens av att hålla sig kvar i allsvenskan, trots att uppflyttade ”stjärnorna” spelade i många matcher. Idag saknar tyvärr ÖIS unga spelare med talang utöver det vanliga. Men för division ett duger kanske några några av dem.

    • 5 januari, 2014 @ 12:22 Kocken

      Är dina söner kvar i klubben än?

    • 5 januari, 2014 @ 12:38 Jocke

      Bara en dotter. Men hon funderar på att byta klubb.

    • 5 januari, 2014 @ 13:07 Felix Jonsson

      Att Öis har dåligt rykte bland unga spelare må vara hänt. Jag känner inte speciellt många i den åldern så har inte jättebra koll på hur snacket går. Dock tror jag det inte är så mycket svårare än att ju bättre ditt a-lag, desto bättre ungdomsspelare får du tyvärr. Så att man inte lockar så bra spelare beror nog snarare på A-lagets kräftgång än något annat.

      Däremot har du fel i de ”uppflyttade stjärnorna” mycket av diskussionen under hösten bestod faktiskt i att klubben inte släppte ner spelare som Paulson, Carlsson och Hawunger samt lät Tengfjord och Meriton träna med a-laget och på så sätt tröttade ut dem en aning. Så där har du faktiskt fel.

      En stor del av problemet i Öis är att de som är duktiga i U19 flyttas upp och då man inte har någon jättebredd i juniorleden försvagar detta lagen märkbart.

    • 6 januari, 2014 @ 11:26 Anonym

      Nu är det ju ändå så att när de fortfarande fick ”hjälpa till” i juniorallsvenskan förlorades matcher ändå med hockeysiffor, så sluta med dina ständiga försök till historieförfalskning Felix. Du förvränger alltid allt uppenbart negativt till att ändå i slutänden vara positivt för ÖIS. Verkligheten har kommit i kapp Felix – vi åkte ur S1 och ungdomsverksamheten har kraschat. Bli lite seriös, tack.

      Och felet är just att de som är ”duktiga” i U19 och som flyttas upp, egentligen inte är något utöver det vanliga – det är i jämförelse med resten av B-gubbarna i U19 som de framstår som duktiga. De skulle hållits kvar i U19 tiden ut. Men det fattar varken du Felix eller sportchefen. ÖIS är fruktansvärt amatörmässigt i sin juniorspelarhantering.

    • 6 januari, 2014 @ 12:28 Felix Jonsson

      Som vanligt är jag alltid välkomnande om man vill förklara situationen men det har ju ännu inte hänt att någon av er som kallar mig både det ena och andra här verkligen gör det.

      Jag är och kollar på A-lagets träning imorgon om du vill förklara dig.

    • 6 januari, 2014 @ 17:55 Harry

      Bra att du står på dig Felix, de finns gott om de som vet och kan allt.
      U19 gick ganska så bra vår / sommar 2013 och Öis var bara några få poäng efter IFK vid denna tidpunkt.

      När det gäller U 19 så spelade man inte med samma lag efter sommaren, det var 7-8 spelare som inte var med längre av olika anledningar. Matsson fick ta över själv som tränare samt man fick plocka upp några U17 spelare.
      Kanske inte så konstigt att det inte fungerade så bra.
      Men man repade mod i slutet och slog både Kalmar och Häcken som är bra lag.

      Man vann B finalen i Gothia cup samt gick till final i Mariedal cup trots att man bara har ” B juniorer” enligt våra experter på denna sida.
      Om man nu tycker allt är så dåligt i Öis, allt från U17 till styrelsen så bytt då för fan klubb så slipper ni skriva på denna sida.

      Jag tittar ofta på allt från U17 upp till A laget och visst finns det killar i U17 och U19 kan komma vidare.
      Talang är en sak men träning och många timmars träning är nyckeln till att lyckas.

    • 6 januari, 2014 @ 18:32 voldemort

      Men du, Harry…varför försvann 7-8 spelare mellan vår och höst? Anledningen till det är?
      Eller skall vi som vill något bättre bara byta klubb för att du skall få stå och gotta dig i din lilla outvecklingsbara värld?

    • 7 januari, 2014 @ 15:18 Rött&Blått

      Vem är det som förvränger? Jag tror att det är ”Anonym” som inte har riktig koll därför att Henrik C, Daniel P och Carl H spelade endast två matcher tillsammans under våren. I vinstmatchen mot Jönköping med 1-0 och i förlustmatchen mot Halmstad med 2-1. Således har killarna från A-truppen inte spelat tillsammans i U19 och förlorat med ”hockeysiffror”.

      Sedan vet jag inte vem som startat ryktet om att det försvann 7-8 spelare under sommaruppehållet. Det var ingen startspelare som lämnade klubben under sommaren, däremot så blev Haraldsson skadad och Hawunger, Carlsson och Paulsson fick inte spela med laget under hösten. Reservmålvakten Laneby var den enda spelare som försvann under sommaren.

    • 7 januari, 2014 @ 15:46 Lite info.

      Leo flyttade, spelade inget efter sommaren. Oskar spelade bara några matcher efter sommaren och Brolin inget p.g.a av sin axel.
      Man kan vända och vrida på detta men helt klart så fick man inte samma uppställning under höstens matcher.
      Ville bara med detta lägga till och då är vi uppe i 7-8 spelare.
      Nu ser vi fram mot 2014.

    • 7 januari, 2014 @ 23:05 Rött&Blått

      Till Lite info: Leo W spelade inte en enda match 2013, han försvann året innan. Oskar K och Magnus B var med under hösten men spelade inte så mycket pga skador. Alltså lämnade inte 7-8 spelare under sommaren utan det var bara en spelare (Laneby) som försvann från laget. Kan vi inte släppa detta nu och bara konstatera att det finns folk som sprider rykten som är falska.

    • 7 januari, 2014 @ 23:12 Rött&Blått

      Rättelse: Jag hade fel om Leo W. Han var med ett par matcher i slutet av vårsäsongen innan han drog till Spanien. Det var alltså två spelare som lämnade U19 under sommaren.

    • 7 januari, 2014 @ 23:37 Harry

      Jag sa att 7-8 spelare var inte med efter sommaren av olika orsaker.
      Inte att 7-8 spelare lämnade.
      Några fick inte komma ner och spela, några slutade samt att det blev skador.
      Se Harry 6/1 2014 kl. 17.55

      Till Röd&Blått och till Lite info.
      Nu släpper vi detta.
      Ha de bra.

    • 6 januari, 2014 @ 17:27 Pirlo

      +1

    • 6 januari, 2014 @ 19:16 Harry

      Nu var ju inte denna passningen till dig Voldemort utan till de som slog ner på våra juniorer U17 / 19.
      Du har ju gott om inlägg och verkar ha koll på fotbollen
      och vad jag vet har du inte slagit ner på spelare i U17/19.
      Du sätter ? 7-8 spelare, de som inte fick spela, de som slutade samt skada, tror nog att du hade koll på detta.

      Vad som får mig att reagera är när man slår ner på våra juniorer och detta är inte bra i min värld.
      Tror du håller med och förhoppningsvis skall det komma någon från U17/19 upp till A laget.

    • 6 januari, 2014 @ 19:31 Anonym

      Harry är du helt bakom flötet? När teä vann några gånger mot ”bra” lag – vet du motståndarlagen trupp vid tillfället? Och när de uppflyttade fortfarande spelade i teä, förlorade de stort mot lagen i serien. Sluta ge sken av att våra uppflyttade juniorer skulle var för bra för juniorfotboll.De klarade ju inte ens av den.

    • 6 januari, 2014 @ 19:46 Lill-Benke

      Anonym: 1) använd nick. 2) bemöda dig om en trevligare ton.

    • 6 januari, 2014 @ 19:51 Scarface

      jävligt grymt å oshysst av kc och plocka upp dom i förtid och få dom att tro att dom är bättre än dom är. de går ju inte bra för dom och det sätter sig på syket. jag tror inte vita kids från götets bättre stadsdelar har syket föf toppfotboll. icke svennebananer är vana att ta skit hela tiden och kämpa och fixar fotbollskarriären lättare än whitekidsen

    • 6 januari, 2014 @ 21:32 voldemort

      Jag håller i grund och botten med dig, Harry. Jag gillar bara inte när man kör med den gamla beprövade göteborgsvarianten ”är du inte med så lämna då för fan”: Jag tror säkert att det kommer att komma både U19 och U17 spelare. När de kommer till U17 så har de iallafall möjligheten med bättre tränare. Sedan får man se om huvudet är med och om man är villig att ta träningstimmarna, precis som du säger. Det känns som om t o m KC har börjat förstår det på kommentarerna från hans håll.

    • 6 januari, 2014 @ 22:26 Lill-Benke

      Voldemort eller ngn annan som vill Harry en åsikt: Hur är en bra tränare?

    • 6 januari, 2014 @ 22:41 voldemort

      Vad tror du om taktiskt kunnig, utan egen agenda, brinner för att utveckla unga spelare, favoriserar så lite som möjligt och kommunicerar med spelare så att de får veta vad de skall utveckla för att ta en plats? Förutom det får han gärna ha bestämda åsikter om hur han vill spela och driva den uppfattningen….ett misstag han inte skall göra är att bli ”kompis” med unga spelare.

    • 5 januari, 2014 @ 13:32 Daniel K

      Jag har ingen anledning att misstro dig när du skriver att ÖIS har dåligt rykte bland juniorer. Tror tyvärr att du kan ha rätt. Skulle dock vilja ha mer fakta på vad det är som ger ÖIS dåligt rykte. Ett argument jag hört är att det är för många föräldrar/outbildade tränare i juniorlagen.
      Utan att känna någon av tränarna i U17 så känns den organisationen allt annat än dålig.
      U14 laget som spelade så fantastiskt och gick till semi i Gothia Cup! Hur ser deras organisation ut?
      Sedan hoppas jag att Glans och Gren ger ÖIS på sikt ett mer seriöst rykte.

    • 6 januari, 2014 @ 12:35 voldemort

      Det är väl bara lite synd att man väntar med att få in ”riktiga” tränare tills man går upp till 17 år. Det är en del duktiga av de blivande 17-åringarna (97) som har slutat på vägen pga. undermåliga föräldratränare och andra tråkigheter. Den trenden kan man bryta tidigare i åldersklasserna. Jag tror nog Niklas allbäck och hans gäng blir alldeles utmärkta men som sagt, börja den satsningen tidigare om du skall kunna kalla dig en elitklubb och få duktiga spelare till dig….

    • 6 januari, 2014 @ 12:43 Daniel K

      Det är svaret twittrade Kent Agent:
      ”Alla lag i ÖIS akademi kommer att få mer resurser genom talangutvecklare etc. För att öka kvaliteten”

      Låter som ljuv musik i mina öron! :)

    • 6 januari, 2014 @ 16:50 voldemort

      Spot on! :-) Hoppas det är mer än ord från Kent Kalsong!

    • 7 januari, 2014 @ 09:00 Harry

      Håller med dig till 100% Voldemort när det gäller en bra tränare (Lill-Benke frågade ang. bra tränare).
      Bra att du påpekar det där med att prata med en spelare vad han måste utveckla och förbättra för att ta en plats i laget.
      En bra tränare tar detta med sina spelare, en spelare som aldrig får stöttning eller förklaring från sin tränare får svårt att hitta sin plats.

    • 7 januari, 2014 @ 12:05 voldemort

      Ja, så är det. har tyvärr sett alltför många dåliga exempel på det inom ungdomsfotbollen i Gbg. Har själv varit tränare för ungdomar och vet hur svårt det är. Men, det gäller att hela tiden ha en dialog med sig själv om vad du har för grundvärderingar som tränare. Och framförallt inte skaffa sig favoriter. Speciellt inte sin egen son eller dotter. Det är förödande för gruppen och för dig som ledare. Det är där man knäcker många goda talanger och skjutsar iväg dom till andra idrotter, datorer eller ren skit…

    • 7 januari, 2014 @ 14:57 Anonym

      Svennebananen är så hämmad i allmänhet, och vad gäller konflikter, i synnerhet. Mattson/Nacka – gud vare prisad att han är borta från öis – och Börjesson körde tysta leken med teä-spelarna. De var ta mig fan som autistiska ungar i sitt ”ledarskap”, med ett ständigt osäkrt flin på läpparna. Det var helt och totalt värdelösa som tränare…för att inte tala om träningarna. Undra på att killar med koll valde att sticka vid första bästa tillfälle från öis – ”De Osäkra Flinens Klubb” = den så kallade ÖIS-andan?

    • 7 januari, 2014 @ 18:32 Truls

      Jag vill ha källa på vem det är som säger att det är såhär. Sen tycker jag att du kan gå ut med vem du är också.
      Eftersom du verkar vara en som står för vad du tycker och kallar andra för konflikträdda.
      Att sprida sånt här om det inte är sant är riktigt ruttet i annat fall.
      Tycker att Felix eller annan tar bort sådant här om det inte är fakta för det sprider ganska mycket skit runtomkring.

    • 10 januari, 2014 @ 15:53 Anonym

      Öis u14 har u19 tränaren Johan Matsson vet jag. Tror även de har nackas lillebror Niklas.

  16. 6 januari, 2014 @ 09:22 Zorich

    Sedan blir det inte bättre av att styrelsen verkar prioritera åldrarna kring P12…

    Nuvarande fotbollsstyrelse har nästintill noll erfarenhet av elitverksamhet. Den stora frågan är vad flertalet i fotbollstyrelsen överhuvudtaget fyller för funktion i klubben?
    Varför sadlar inte styrelsen om och ställer sina platser till förfogande och istället koncenterar sig på att sälja korv uppe vid ÖIS gården när det är pojk och flick verksamhet där uppe? Men det kanske inte passar herrarna, då det inte ger någon stjärna på kavajen…
    Nu börjar klubben sakta men säkert att gå tillbaks till den en gång stängda klubben för inbördes beundran igen. Tragiskt att vi tillåter nuvarande styrelse att sitta på sina platser utan att någon överhvudtaget ifrågasätter.

    Ett önskescenario är att vi medlemmar ska få in minst en person inom styrelsen som vi har förtroende för och som dessutom är en föreningsmänniska till skillnad mot dagens, rentutsagt pajaser. Kan vi jobba gemensamt mot detta mål under ett års tid borde vi kunna få resultat vid nästa års möte.

    Z

    Svara

    • 6 januari, 2014 @ 10:51 Lill-Benke

      Om det är som du säger, vilket jag iofs inte sett några belägg för, är det väl inte helt fel? Vi behöver ju bygga från grunden. En dysfunktionell ungdomssektion kan ju inte förändras enbart bland 17-åringarna. Bästa nyheten på länge om du frågar mig.

    • 7 januari, 2014 @ 20:13 Sven R

      En del ifrågasättande har det väl ändå varit? Även om det dött ut lite på sistone…

  17. 6 januari, 2014 @ 11:12 Nicklas

    Äre våran gammla sköne Ailton som är på väg hem? ;)

    Svara

  18. 8 januari, 2014 @ 14:19 voldemort

    Något som gör mig lite irriterad att se är Öis oförmåga att kolla upp duktiga Gbg killar. Om det här har skett i flera fall så blir man lite matt…
    Jag tipsade folk inom Öis redan för några år sedan om Edouard Zuta (lillebror till Leonard Zuta som spelar ytterback i Häcken). Han spelade då i juniorallsvenskan med Askims IK.s -92 lag (samma lag som Azulay spelade i). Själv är Edouard född -94. Han har riktigt fina kvaliteter som innermittfält och imponerade på de flesta av oss som såg honom. Tipset gick som sagt till Öis och 6 månader efter det så spelade han i…Häcken. Må ju vara hänt eftersom hans bror redan spelade där men det som är intressant i kråksången nu är att man tror att Öis efter tips kanske hade lagt upp en lista med intressanta Göteborgskillar? Som dessutom har landslagsmeriter? Det verkar uppenbarligen inte vara på det viset eftersom killen precis är på väg att provspela med….Varberg. Jag blir förvånad. Eller också ser Öis något som Varberg inte ser. Ungefär som Häcken inte såg vad Öis såg med Jeremejeff….men åk till Västerås för fan. Eller Korpilombolo och hämta spelare där. Det är väl för fan dumt att titta sig runt omkring i Göteborg….?

    Svara

    • 8 januari, 2014 @ 14:34 Daniel K

      Kent Agent: Om/När du läser här, vore det intressant att veta vilka resurser ni har med att kolla upp lokala (Gbg med omnejd) talanger?
      Kan vi supportrar hjälpa till?
      Vem mer än du kan man kontakta?

    • 8 januari, 2014 @ 16:00 Superettan

      Det kanske är så enkelt att killarna inte är intresserade av ÖIS.
      För tio år sedan var detta en styrka hos ÖIS. På den tiden var bland annat Sören ansvarig för denna verksamhet och man hade sommar- och höstproffs då man bjöd in lovande spelare.
      Att man inte har råd till detta kan jag förstå, men man borde ju ha någon eller några personer knutna till sig som kan scouta unga lovande spelare i närområdet.

    • 8 januari, 2014 @ 16:25 voldemort

      Ja, eller också har man helt enkelt ingen kommunikation med killarna och då är det ju inte så lätt att vara intresserad? Man måste sälja sig idag. Fattar inte Öis det så blir det svårt. Men det tror jag innerst inne att de har full koll på det. Frågan är bara vem som skall göra det…

    • 8 januari, 2014 @ 22:07 Stig

      Förr kanske man kunde tycka att det var konstigt att vi inte fick unga riktigt lovande killar till vår förening.
      Nu däremot undra jag VEM som vill komma. Vi spelar inte i Juniorallsvenskan, vi har nu ingen organisation för U-19 mer en 1 styck tränare och hans gymnastik kompis som assisterande.
      Träningstiderna gör att U-19 kommer att ha ett stort glapp mellan skola och träning vilket gör att maten blir ett faktum. Hemma sent, äta, plugga..upp tidigt för morgon träning för de som går i fotbollsgymnasiet.
      Hej gubbar, detta är inget som lockar någon lovande yngre bra spelare..

    • 9 januari, 2014 @ 09:20 voldemort

      Nej, det är helt galet. Vi kan väl krasst konstatera att sällskapet inte riktigt klarar epitetet elitklubb längre…men jag tror inte att självbilden riktigt hänger med. Precis som med profil och image. Profilen är elitklubb – imagen är solkig föredetting…

    • 9 januari, 2014 @ 10:59 LuKass

      voldemort: jag har sett Häcken U19 ganska många gånger under 2013, och kan konstatera att Eduard Zuta håller mycket hög klass. Är grymt förvånad att ingen klubb i Göteborg har plockat honom. Så Kent Agent skulle nog se till att slå lillebror Zuta en signal om det inte blir något med Varbergs Bois.

    • 9 januari, 2014 @ 16:00 voldemort

      Ja, där ser man. Han har alltså utvecklats så som jag trodde redan för ett antal år sedan. Undrar hur många fler Edouard det finns i Gbg som Öis inte snackar med?

    • 12 januari, 2014 @ 20:11 Dala

      Det var väl Qviding som såg A.Jeremieff potential!
      I Öis fick han inte spela Qvidings tränare tog emot honom med öppna armar!!

  19. 9 januari, 2014 @ 19:42 OppiTopp

    Per Nylander har skrivit på för Utsikten. Trodde han var aktuell för Sällskapet, han verkade vara en intressant påläggskalv ihop med RH efter Bengtsson
    Om nu inte Bengtsson blir kvar så tyder väl det på att de räknar med R Haraldsson o Bratt och sedan skulle försvaret vara klart? Nog tror jag att Nylander är väl så bra som RH o TB om de nu inte lyckas komma överens med CB

    Svara

  20. 9 januari, 2014 @ 21:38 OppiTopp

    Om Bengtsson försvinner, är det ngn som vet ngt om Karlstads 20-årige duktiga stötte och allroundspelare Stefan Zarkovic? Han är både försvarare och mittfältare, i första hand mb o cmf. Kanske Jacob E vet ngt? Även om han har kontrakt för 2014 så kan han säkert bryta det pga kbks degradering

    Svara

  21. 11 januari, 2014 @ 10:48 Daniel K

    Tänk om VTJ kunde hjälpa ÖIS att hitta dolda Brasilianska talanger!?

    Svara

  22. 12 januari, 2014 @ 13:06 JD1887

    Det finns många intressanta spelare som är kontraktlösa enligt fotbollstransfers!

    Robin Jonsson, seif kadhim mm som är gamla öisare dessutom! Kanske borde Kent kika på den listan?

    http://www.fotbolltransfers.com/site/club/155

    Svara

    • 12 januari, 2014 @ 23:56 Anonym

      Glöm inte bort de gamla ÖIS:arna Alieu Darbo och Luka Mijajlevic. Bryan Massa är också ett spännande namn på den där listan.

    • 13 januari, 2014 @ 18:55 voldemort

      Skulle kunna tänka mig Richard Spong också, faktiskt. Om vi skulle vilja få in lite kraft på mittfältet..

    • 14 januari, 2014 @ 19:58 Anonym

      Stor skaderisk/skadehistoria!

  23. 13 januari, 2014 @ 21:22 Anonym

    Ta hem Seif Kadhim och ge Luka en chans till, sen kan man ju drömma lite om en Oscar Möller!

    Svara


Vill du svara OppiTopp

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se