IMG_5385

ÖIS spelade 2-2 mot IK Oddevold

För att inte riskera någon form av avstängning tänker jag vänta med analysen till en annan dag. Detta blir enbart ett sterilt och objektivt matchreferat. Eventuella åsikter yttras en annan dag.

Efter en slarvig inledning av båda lagen kunde IK Oddevold ta ledningen i den nionde minuten då Johan Patriksson sköt ett skott ur snäv vinkel som Fredrik Andersson lämnade retur på. Returen var motståndarnas Tobias Mikaelsson först på och kunde trycka in i nät. Snopet för hemmalaget som nu hamnade i ett underläge de sannerligen inte hade räknat med.

Matchen fortsatte som den börjat och kvalitén var inget att skriva hem om. Hampus Bohman tvingades utgå efter en kvart och ersattes då av Andreas Östling och Jakob Lindström tog därmed ett steg bakåt i banan och fick agera vänsterback medan Andreas Östling och Niklas Klingberg fick bilda centralt mittfält. Bytet fick dock ingen tydlig effekt då chanserna fortsatt uteblev.

I paus kunde de tappra själarna på läktaren konstatera att ställningen var 0-1. Tungt för hemmalaget som hade hoppats på så mycket mer, för att inte tala om vad de tappra på läktaren hoppats på.

I paus gjorde huvudtränare Marcus Lantz matchens andra byte när han lät André Nilsson lämna planen till förmån för William Atashkadeh. Detta gjorde att Sebastian Ohlsson fick ta plats på kanten istället för den anfallsposition han innehaft hela försäsongen.

William Atashkadeh var också den som fick andra halvleks första riktigt farliga rödblå chans då han bröstade ned en boll i straffområdet som han sköt vid sidan av målet hårt men inte så välplacerat och ställningen var fortsatt 1-0 till de tappra på läktarens förtret.

Motståndarna var dock inte ofarliga utan var två gånger om i den andra halvleken nära att utöka ledningen men ÖIS kunde rensa undan på mållinjen båda gångerna. Stämningen på läktaren var nervös och aningen irriterad då många kände sig snuvade på konfekten. De tappra hade ju blivit lovade något så fint och helt plötsligt såg det inte alls bra ut. Nervositet och besvikelse spred sig.

Men skam den som ger sig. Som en skänk från ovan fick ÖIS en straff som Sebastian Ohlsson förvaltade till 1-1. Glädjen blev dock kortvarig då bortlagts Daniel Janevski snabbt kvitterade efter en tilltrasslad situation i Fredrik Anderssons straffområde. 2-1 såg ut att stå sig matchen ut och ilskan spred sig på läktarna.

I matchens absoluta slutskede kunde ÖIS dock kvittera när George Mourad satte pannan till en boll som lyfts in i straffområdet. Bollen seglade förbi Erik Dahlin i motståndarmålet och precis på mållinjen kunde Stellan Carlsson trycka in bollen. 2-2 var ett faktum.

Matchens sista chans fick dock bortalaget som var ytterst nära att kvittera igenom anfallaren Johan Patriksson som dock brände det fina läget. Matchen slutade 2-2. Kanske inte riktigt vad de tappra på läktaren hoppats på men sådan är fotbollen.

Vi tar nya tag! Heja ÖIS friskt humör!

Vi återkommer med åsikter om såväl matchen som hela verksamheten senare i veckan. Jag ska bara avreagera mig en aning först. Håll er inomhus.


'ÖIS spelade 2-2 mot IK Oddevold' have 61 comments

  1. 25 april, 2015 @ 19:49 Putte

    Försöker alltid att vara positiv, men jag undrar om tränare Lantz menar att vi ska vinna någon match överhuvdtaget genom att väldigt tempofattigt spela bollen i sidled?

    Svara

  2. 25 april, 2015 @ 20:09 Anders

    Fakta, Öis ,Oddevold, Landskrona,Trelleborg, Öster är lagen med bästa budgeten och fått välja vilka spelare dom vill.
    Dom här lagen ska utan undantag kämpa om seriesegern allt annat är bedrövligt..
    lag som Qvissling och utan budget och Lund samt Höllviken Eskilsminne , Oskarshamn mm ska inte ha en CHANS med deras budget!!
    Tycker vi startat uselt och skäms som en hund just nu…FY FAN

    Svara

  3. 25 april, 2015 @ 20:12 Johan

    Undrar hur han kan sätta Lillström som Vänsterback. Ut med Hannes på kanten och ner med Klingberg som mittback. Nu hade vi helt plötsligt en Vänster kant som tvingades vända hem för att slå ett inlägg.Tycker att ML är taktiskt okunnig, han är INTE rätt man att leda oss in i framtiden.

    Svara

    • 25 april, 2015 @ 20:27 Eric

      Håller med! Eller varför inte flytta ner Lillström som mittback, där Lantz faktiskt testade honom på försäsongen?
      I övrigt alldeles för dåligt tempo och rörelse matchen igenom. De riktigt farliga målchanserna lös med sin frånvaro kändes det som. En annan som lyser med sin frånvaro är Johan Hedman, väldigt dålig skött situation, han har inte gjort bort sig på något vis (nåja förra säsongen mot Qviding(?) när han trixade som sista man.)
      Mot Halmia på lördag önskas följande elva av undertecknad, Bohman skadad?:
      Andersson
      Ingvarsson-Björk-Klingberg-Sahlin
      Anklev-Östling-Lindström-Paulsson
      Atashkadeh-Ohlsson

  4. 25 april, 2015 @ 20:20 Åke

    För mycket sidled,snabbare till anfall är ett måste. Vi ger oss inte, mycket kvar,ÖISARE av hela mitt HJÄRTA

    Svara

  5. 25 april, 2015 @ 20:24 Anders G

    Mourad, Mourad, Mourad, med lite självrespekt byter du ut dig själv, Lantz gör det ju inte. Fan! Du gör rätt Felix, bäst att vänta med analysen, så jävla förbannad att det är svårt att tänka klart.

    Svara

    • 25 april, 2015 @ 20:39 Mats

      Mourad vann nästan alla höjdbollar. Tyvärr var sällan någon med på hans skarvningar.

  6. 25 april, 2015 @ 20:37 Viktor

    Mycket besviken just nu och skall väl inte vräka ur mig alltför mycket. Tycker dock att det såg oerhört lojt ut, vart fanns viljan? Oddevold har 3 hörnor i andra halvlek, en går i mål och de två andra är direkt livsfarliga. Att vara först på att nicka ut en defensiv hörna är inget annat än en inställningsfråga och när det såg ut som det gjorde idag tycker jag att man kan sätta ett stort frågetecken för den.

    Svara

  7. 25 april, 2015 @ 20:49 MJ

    Jösses vad dåligt.

    Inställningen = inte på plats. Höga bröst men ingenting bakom.

    Målvakt = otrygg värre med fötterna, felbedömer inläggen, dirigerar uppenbarligen dåligt och tar på tok för lång tid på sig vid igångsättandet.

    Försvar = dåligt positionsspel, svaga uppspel.

    Mittfält (inner) = hotar aldrig med skott eller instick till forward som går i djupet. Lättläst.

    Mittfält (ytter) = ideliga bolltapp, stannar upp attackerna, inga tidiga inlägg.

    Forwards = inga distinkt löpningar som kan variera uppspelen. Då avser jag möten , sida – sida, djupet, visa sig för tidiga inlägg. Lufsande lättläst och oengagerat.

    Ledaren = sätter sig på bänken sista 5 när vi skall vara desperata. Marcus L……borde väl ändå ha gjort sitt nu. Vad skall killen ha för material för att lyckas?

    Om vi vill rulla ut motståndarna krävs en helt annan rörelse och passningstempo.

    Svara

    • 25 april, 2015 @ 21:06 Nil

      Klockren analys… Hur är det möjligt med detta material att se trötta, håglösa ut och att inte verka gilla det man ska göra efter tre omgångar???

  8. 25 april, 2015 @ 20:58 Nil

    Lite reflektioner efter 3 omgångar…

    *Psyket i laget är fortfarande långt ifrån topp. Matchen i dag är ett resultat av den bedrövliga inställningen laget visade upp mot Eskilsminne. Förlusten där satte spår mentalt vilket de inte hade återhämtat idag.

    *Inledningen är skrämmande likt de sista 5-6 matcherna i serien i höstas…

    *Hur är det möjligt i omgång 2 att underskatta motståndarna så kapitalt? Och att inte vilja göra jobbet… Syntes så tydligt sista 10 i Helsingborg där det pendla fram och tillbaka. Eskil var nästan alltid mer spelare i försvaret när vi anföll och kom ofta fram med mer spelare än vad vi försvara oss med när de anföll…De sprang mer och kämpade mer. Då vinner man också ofta mot ett lag som viker ner sig.

    *Trodde faktiskt att vi hade skaffat oss ett antal pådrivare och ledargestalter? Vart tog dem vägen?

    *Vad har hänt med Anklev? Han var inte bra i Helsingborg och han var direkt dålig idag. Kommer fel med brytningar och slarvar i passningsspelet… Var direkt orsak till Oddevolds första mål.

    * Hur f-n kan vi släppa till Oddevolds superchans i 95:e minuten?

    *Fredrik Andersson verkar riktigt osäker… Var är beslutsamheten och hans spel i luftrummet? Vi ligger under och det är en kvart kvar och han tar en minut på sig att sätta igång en inspark…

    *Marcus Lantz…. Nu har han snart haft två år på sig att sätta spelet. Bäst när det gäller? Verkligen inte….Vad har han att skylla på nu?

    Svara

  9. 25 april, 2015 @ 21:04 Bengt

    hej alla glada (???) ÖISare
    Det här var ingen munter tillställning.
    Förstår inte vad det spel vi hade under försäsongen har tagit vägen. Det börjar likna 2013 med en mycket bra försäsong och … Ja ni kommer nog tyvärr ihåg.
    Försvaret var virrigt, mittfältet (innan Östling kom in) segt, anfallet omständigt osv.
    Sen hur kan man förvalta en boll så dåligt som ÖISaren som tappade bollen och Oddevold kvickt kunde ställa om och 2-1. Junioraktigt.
    Hur skall vi vända detta?
    Är vi ett topplag? Inte idag.
    Sur idag

    Svara

  10. 25 april, 2015 @ 22:22 Putte

    finns det någon anfallsspelare i klubben som är villig att ta lite löpningar, så vi slipper se det här statiska där alla blir stillastående medan bollen rullas runt i sidled. Det är väldigt lätt att försvara sig emot den typ av spel. Herr Lantz nu är det upp till dig att väcka spelarna igen, om du har tänkt dig ha en fortsatt tränarkarriär!

    Svara

  11. 25 april, 2015 @ 22:44 Johan

    Har ALDRIG kunnat se vad Lantz är första av spel. De berömda linjerna i spelat existerar helt enkelt inte. In med Prytz

    Svara

    • 26 april, 2015 @ 16:52 Anonym

      Nej inte Prytz. Janne Carlsson. Han höll till på ståplats i Värnamo den ödesdigra mörka höstkvällen vi alla minns…

  12. 25 april, 2015 @ 23:16 Calle

    Inte mycket stämde idag.. Andersson såg allmänt skakig ut, Anklev gör bort sig och tar dumma risker, Klingberg är väldigt ojämn och väger lite lätt i många dueller..

    Seb Olsson bäst idag, som vanligt nu för tiden. Svårt att ge någon cred idag faktiskt..

    Svara

  13. 26 april, 2015 @ 01:33 Kommittén för Statssäkerhet

    Ankan va ju sämre än valfritt fyllo på N3… Hur länge kan vi ha en skånepajas till tränare?

    Svara

  14. 26 april, 2015 @ 01:47 Lagerfeldt

    Prytz bättre än Lantz japp alla dagar i veckan, känns som om man redan lagt denna säsong i soptunnan och blickar fram mot 2016?

    Svara

  15. 26 april, 2015 @ 01:52 droupa

    Hur kan ingen bli tokig på Attaskadeh (Stavning?) Tre, fyra gånger idag vänder han upp åt fel håll. Mittfältet fyller på utanför sen slår han bort/tappar bollen OCH stannar eller lägger sig ner. Tappar man bollen i en omställning skall man fan vara först hem. Så jävla lat och loj att man blir tokig. Lämnar hemjobbet åt mittfältet som precis löpt 50m för att vara med uppe. Bänka han tills han återfår motivationen. Vi kan inte ha två långsamma lata forwards. Wallen hade varit skönt att ha tillbaka. Han hade iallafall jobbat livet ur sig själv.

    Svara

    • 26 april, 2015 @ 07:24 Putte

      Håller med helt och hållet om William, så får man fan inte agera!

    • 26 april, 2015 @ 12:16 Kalle H

      Håller med dig. Oddevold var ju bra på att försvara sig men det är ju ganska enkelt när ÖIS sjunker ner i deras tempo och inte kan slå de enklaste passningar. Dax för en psykolog?Jag kan inte förstå hur man kan sjunka så mycket i spelkvalite på ett par matcher.

  16. 26 april, 2015 @ 07:00 Anders Dahlby

    Tja, kan bara hålla med all tidigare inlägg.
    Men vad är felet i klubben nu ?
    Hoppas innerligt att den nya styrelsen så sakta hinner sätta en bättre prägel på laget,
    Få killarna taggade och Gå igenom med Lantz vad som behövs !
    Att ha spelat i Bundesliga och själv varit en god allsvensk spelare ger ingen tränare på denna nivå.
    Vad har Lantz för utbildning, eftersom dessa ständiga märkliga byten och brist på coaching syns så tydligt ?

    Svara

    • 26 april, 2015 @ 14:21 Kalle H

      Tyvärr har vi inte råd att sparka tränaren. Tror att Lantz saknar ödmjukhet och engagemang för den här nivån. Det finns ju inget som säger att man blir en bra tränare för att man har varit en bra spelare.

  17. 26 april, 2015 @ 10:11 Lill-Berra

    In med Rotting så går vi upp!

    Svara

  18. 26 april, 2015 @ 10:12 Axel

    Tycker det är så löjligt att se hur folk byter åsikt direkt om Lantz, det var ingen som klagade på försäsongen. Visst, 4 poäng på 3 matcher är uruselt men vi har ju bevisat på försäsongen att vi kan spela en rolig och snabbare fotboll och även vinna mot lag högre upp.

    Är det något vi inte behöver så är väl det ett hastigt tränarbyte? Ge det lite tid. Jag är helt övertygad om att det kommer lossna och att vi kommer rada upp trepoängare.

    Svara

    • 26 april, 2015 @ 10:28 Kommittén för Statssäkerhet

      Lantz har ju inte lyckats med ngt än så länge, har vi råd att låta honom misslyckats igen? Uppenbart att det är en mental bit för spelarna som inte funkar, lika uppenbart är det att Lantz inte är den som kan lösa den biten… Ta bort Lantz nu innan det är försent, klubben borde gjort sig av med honom redan förra året…

    • 26 april, 2015 @ 15:56 Nil

      Det är en jävla skillnad att vinna träningsmatcher mot att vara bäst när det gäller. Lantz har onekligen haft jättesvårt för det sistnämnda som tränare.
      Vi minns Värnamo borta 2013, Utsikten och Assyriska i höstas…

      Gäller att få laget att våga, jobba stenhårt och att älska tävlingsmatcher när pressen är som hårdast.

      Några av Lantz brister är det mentala och hans osmakliga sätt att alltid skylla ifrån sig vid motgång.

    • 27 april, 2015 @ 13:57 Lanslarke

      Blir det ingen bättring under den närmaste tiden, lär Lantz försvinna vare sig vi tror oss ha råd eller inte.

  19. 26 april, 2015 @ 10:16 Truls

    Det var inte många rätt på planen igår. Lite regnet också men det är lika för båda lagen. Björn får ta på sig första målet. Egentligen helt fel start på matchen i det där vädret och med tanke på att Oddevold spelar rätt snålt.
    Tycker inte att det fanns någon som höjde sig. Vi får hoppas att dom här två matcherna var årets pissmatcher för sämre än det var igår kan det knappast bli. Och om det nu är så att det är den här nivån vi har så är det inte mycket att göra. Varken för Lantz eller någon annan.

    Svara

  20. 26 april, 2015 @ 10:38 Johan

    Har sen Lantz tog över i Superettan ansett att han inte är tillräckligt bra som tränare. Han är taktiskt okunnig. Att inte visa sig på plan när det går dåligt, men stå och vara med när det går bra visat på en mental svaghet. Vi har materialet, gäller att gå ut det på plan.

    Svara

  21. 26 april, 2015 @ 11:55 zigge

    Världslaget ÖIS vägrar lyfta. Kilometer av skriverier om hur ”oustandning” ÖIS anno 2015 är, och hur lätt vi skall lalla igenom ettan till S1 – verkar stämma dåligt med facit såhär långt. Just nu finns inget i laget som visar på att tillskrivna epitet och hyllningar – innan seriestarten – är verklighetsförankrade. ÖIS ser ut som vilket ettanlag som helst från vischan. Allt ”flashigt” som skapats och som använts för att hypa ÖIS, baktänder. Det blir svårt, det här – att stilfullt och enkelt vinna ettan. ”Säljet” har varit alldeles för aggressivt. Vi ser ut att halka på vårt eget backslick.

    Svara

    • 27 april, 2015 @ 17:28 Anders

      Grundproblemet är att samtliga spelare oberoende av varandra i olika intervjuer säger saker i stil med ”vi har en trupp redo för superettan…”.
      Ingen spelare inser att man måste spela alla matcher och vinna divisionen för att ta sig upp.
      De är redan i superettan och någon annan i truppen får göra skitjobbet för de är för fina för Division 1.
      Skall Lantz verkligen behöva säga detta till spelarna som har allsvensk eller superettanerfarenhet?
      Spelarna måste ta sitt EGNA ansvar!!!

  22. 26 april, 2015 @ 15:00 DrJonas

    Många tröttsamma kommentarer ovan. Det är inte Lantz som är på plan och det har bara gått 3 matcher…varav första halvlek i första matchen är det bästa jag sett öis spela på många många år.

    Svara

    • 26 april, 2015 @ 15:13 Kaiser

      Nåja, Husqvarna kommer inte ta många poäng med det de visade upp i första matchen. Deras inställning gjorde att vi såg bättre ut än vi var. Jag såg en stillastående trög Mourad som gick in halvhjärtat i dueller och alibilöpte även då, en Seb som envisas att kladda på bollen vid varje mottagning och folk som krockade när de sprang in i varandras ytor osv. Hade det varit en av våra bästa halvlekar på många år hade vi gjort åtminstone sex mål istället för två.

  23. 26 april, 2015 @ 15:10 Vörtbrödet

    Håller med Dr Jonas. Vad är ni för rookies? Det har sett betydligt värre ut än såhär en oändlighet med gånger. 1 p mot ett topplag trots dålig form. Hade det varit blävitt hade vi imponerats av deras styrka och äcklats av deras förmåga att göra mål i slutminuterna.

    Svara

  24. 26 april, 2015 @ 18:33 Baldrick

    Ja, Eskil var inte en slump. Det var extremt tydligt igår. Att jag ogillade dojandet av Prytz och tillsättandet av Lantz gäller fortfarande men nu är det som det är. Vad som är oroande är att vi sitter med så många ”utmaningar” samtidigt just nu. Defensivt uppträder vi som ett mittenlag i div 1. Vi släpper in över ett mål per match, har lite hönsgård och allmän oordning. Offensivt gör vi mindre än två mål per match. 40% av målen är straffsparkar, och utan Seb på plan blir det inga mål. Fasta situationer defensivt ger klara målchanser medan offensiva dito är helt ofarliga. Våra spelare älskar att kladda med bollen, passa sidled/bakåt och tar gärna risker som sista man men inte en mot en som topp. Vi har återfått en gedigen rödblå profil som alla dar i veckan bör ha kaptensbindeln, men ML väljer att låta Mourad behålla bindeln. Har inget mot Mourad som person eller spelare, men i ärlighetens namn har vi inte råd att viga en startplats åt en spelare som gör 100 m på 25 s. Det har varit ett antal lägen där djupledsbollar slagits (jo faktiskt!) men där den gode Mourad inte klarar av att löpa in och nå bollen. Här har vi alternativ. Ser hellre Hedman/Stellan som startspelare och offensiv omdisposition. Det löser ju inte våra omfattande problem, men då kan vi iaf ha vårt bästa lag på plan.

    I bedrövelsen vill jag lyfta fram två små saker: 1. Vi sätter våra straffar 2. Vi fick med oss en (mkt orättvis iofs) pinne efter slutforceringen.

    Mot Allsvenskan 2017

    Svara

  25. 26 april, 2015 @ 19:36 Daniel K

    Även om försäsongen lovade mycket mer (vilket jag tror kommer) så ska Vi ta med oss att de aldrig gav upp, utan KRIGADE hela matchen. Förra året hade Vi förlorat en match med liknande matchbild ex. den mot Utsikten.

    Ja, vi har rätt att vara besvikna.
    Ja, vi har rätt att vara frustrerade.
    Ja, vi har rätt att vara arga.

    MEN oavsett känslor ger det inte oss supportrar rätten att kasta ut Hjärta och Hjärna.
    Jag skäms över den del av publiken som beter sig som neandertalare mot spelarna efter slutsignalen.
    Om VI menar att #ViärÖIS, då vinner och förlorar VI tillsammans.
    Lika mycket som ledare och spelare ska se sig själva i spegeln och rannsaka sig, så ska vi supportrar också göra det.
    Hur bidrar vi på bästa sätt att ingjuta positiv energi till spelarna?
    Den jobbiga sanningen är att klacken inte var speciellt mycket bättre än det spel vi bevittnade på planen.

    Tänker lite kring de budskap vi har i våra sånger. Hur mycket lever vi supportar upp till det som sjungs?
    Givetvis kan vi ha olika tolkningar på ordet: Stötta. Enligt min mening ingår inte burop och olika mindre smickrande skällsord i den tolkningen.
    Skam den som ger sig – KRIGA!

    Svara

    • 27 april, 2015 @ 21:38 Kalle B

      Öisklackens sånger består tyvärr lite för ofta av mummel i D-moll. Inget man kan få någon schvung i.

    • 28 april, 2015 @ 14:00 Spring-Heeled Jack

      Håller med Kalle B! Ofta kan man göra det enklare på läktaren, lite ö ö ö i i i s s s och kom igen rödblått, så får man med sig folket även utanför klacken och då blir det bättre tryck, förhoppningsvis även mot motståndarmålet!

    • 28 april, 2015 @ 14:15 Spring-Heeled Jack

      Kanske även kan uppmärksamma att det är 30år sen senast sm-guldet. Varför inte damma av den fina ”svenska mästarna är rödblått, svenska mästarna är Öis, svenska mästarna är rött, svenska mästarna är blått, svenska mästarna är Öis från Göteborg!” Skulle någon ha invändningar kan man hänvisa till nån annan sektion. Visst är vi väl regerande mästare i någon gren, som höjdhopp (Emma Green?) eller 54-kilosklassen i grekisk-ortodox brottning?

    • 30 april, 2015 @ 21:52 Eric Wallander

      +1

  26. 26 april, 2015 @ 19:38 Putte

    Jag har kallats Putte i hela mitt liv och kommenterat här under just det namnet, nu är det någon annan som kommenterar under samma namn. Tacksam om du som också skriver under namnet Putte vänligen byter, vill ej stå för dina tankar. TACK

    Svara

  27. 26 april, 2015 @ 22:14 jidevik

    Hade gärna sett lite intervjuer hur tränarna ser på inledningen av serien. vilka planer det finns på att vända det skrala spelet. någon intervju med någon etablerad spelare. t ex anklev efter hans ruggigt dåliga insats senast.

    Svara

  28. 27 april, 2015 @ 07:02 Truls

    Ska man säga något positivt så är det att alla andra lagen verkar kunna tappa poäng mot varandra också. Nu behövs en trea i nästa. Det får se ut hur som helst. Bara vi vinner.

    Svara

    • 27 april, 2015 @ 11:02 Kalle H

      Bra skrivet!

    • 27 april, 2015 @ 16:38 C

      Ja, vi är bara tre poäng efter. Visst blir man både orolig och arg på hur det sett ut, men det är 23 matcher kvar. Det kommer.

  29. 27 april, 2015 @ 11:00 Stewart Mcmanus

    Lite reflektioner från söndagen:
    – Alldeles för få avslut. Det är endast i matchens slutskede (när vi blir desperata) som vi får tryck och skapar chanser.
    – För få inlägg. Framförallt våra yttermittältare gör det för svårt för sig och får inte in bollen i straffområdet.
    – För lite folk i boxen. Yttermittfältare på motsatt sida av vad inlägget kommer från SKA ALLTID TA SIN LÖPNING OCH VARA INNE I BOXEN när inlägget kommer (nu kommer det för få inlägg men när det väl händer är vi inte tillräckligt med folk där)
    – Djupledslöpningar existerar inte. Två stillastående/mötande forwards blir för lättläst. INTE HELLER VÅRA INNERMITTFÄLTARE LÖPER I DJUPET.

    För övrigt tycker jag att Lantz är lite för feg i sitt coachande överlag. Anklevs och Paulsson med mycket spring i benen skulle med fördel kunna användas i en 3-5-2 modell som skulle kunna se ut såhär:
    Fredrik
    Ingvarsson – Björk – Sahlin
    Anklev – Lindström- Klingberg – Paulsson
    Mourad
    Sebastian – Atkasdeh

    Backlinjen är stark nog ändå och centreras. På Mourads plats ovan kan även Hedman eller Seb spela, rotation kan ske där mellan dessa tre. Atkasdeh kan byta mot Stellan eller någon av våra andra forwards. På detta vis skulle vi använda oss bättre av Anklevs fina löpsteg och få ett bättre tryck.

    Svara

    • 27 april, 2015 @ 11:37 Oskar Ängermark

      Ja! 3-backslinje! Jag tycker att ÖIS alltid (ALL-TID!) ska köra på 3-backslinje. Det säger något om vad man har för ambitioner som klubb och att man inte räd något jäkla bonkelag från en plats som inte haft en besökare sen Hep Stars behövde låna bensinstationens toalett när de åkte förbi på väg till ett gig i Vetlanda 1971.

      ÖIS ska alltid gå ut med inställningen att ”Vi kommer äga bollen så därför ser vi till att alltid ha mycket folk att attackera med”. Det finns ändå inga lag vi kommer möta som kommer spendera mycket tid på vår planhalva. Varför ska vi då ha onödigt många försvarare?

      PS: Jag är ingen taktiker. Jag gillar bara tanken att ÖIS ska kunna dra ned gylfen utan att skämmas.
      DS.

  30. 27 april, 2015 @ 15:14 Sven R

    Alla visste inför säsongen att årets serie skulle bli svår, även om vi har en spelartrupp som är den på pappret bästa sedan konkursen. Jag vill, minst lika mycket som någon annan, se Sällskapet spela fotboll i en högre serie. Dock har styrelsen en ännu viktigare uppgift; att se till att ekonomin balanseras och ett eget kapital börjar byggas upp. Lyckas man inte med detta kommer det att gå som det gjorde för Lundby IF – konkurs för moderföreningen och omstart i lägsta serien. I värsta fall (men inte alls otänkbart) drar man med sig de andra sektionerna/alliansföreningarna i fallet och Örgryte IS kommer inte längre att vara en signifikant del av svensk elitidrott. Det skulle i så fall vara första gången sedan 1887!

    Tidigare fotbollsstyrelsers inkompetens och dåliga beslut har inte bara satt fotbollen, utan hela föreningen i en katastrofal sits som måste lösas. Ett-tre år till i 1s för fotbollen är att föredra framför en konkurs som riskerar hela föreningen, hur ont detta än gör oss som fotbollssupportrar!!!

    Svara

    • 27 april, 2015 @ 18:46 Truls

      Vem säger att det blir mindre konkurs i ettan? Är det inte en fördel att spela i superettan?

    • 27 april, 2015 @ 19:09 Sven R

      Truls:

      Jag tror nästan att du med vilje missförstår vad jag försöker säga. Därför blir jag nu övertydlig:
      En satsning på återkomst till Superettan får ALDRIG äventyra ekonomin!!!
      Inte heller lyckades väl föregående fotbollsstyrelse bättre med ekonomin under året i Superettan, trots större inkomster, eller…?

  31. 28 april, 2015 @ 13:20 Truls

    Sven R.. Ingenting får äventyra ekonomin. Punkt. Men det går ju inte att komma ifrån att Öis förmodligen har bättre förutsättningar i SE än i Div 1. Sen måste det givetvis skötas på rätt sätt.

    Svara

    • 28 april, 2015 @ 13:53 Sven R

      Självklart menar jag inte att vi skall ha som målsättning att ligga kvar i 1s. Ingen blir gladare än jag (men många antagligen lika glada), om vi går upp redan i år! Vad jag försöker få fram och bara delvis lyckas med tycks det, är att ordning i plånboken måste vara prioritet 1 och avancemang prioritet 2 för fotbollsstyrelsen. En satsning på avancemang får aldrig överskugga kravet på ordning i ekonomin! Detta måste även vi som supportrar ha som ledstjärna. De som nu skriker på Lantz avgång, eller andra åtgärder som påverkar ekonomin negativt, måste sansa sig! Oavsett vad man tycker eller tror om vårt nuvarande tränarteams möjligheter att föra oss uppåt i seriesystemet, får vi leva med dem tills kontrakt går ut eller kan brytas utan kostnad.

  32. 29 april, 2015 @ 21:56 zigge

    Helt rätt Sven R, den ursvenska modellen att aldrig bråka, söka konfrontation eller tala klarspråk – skall absolut även appliceras med allt som har med ÖIS att göra. Tala är silver, tiga är guld. Det kör vi fortsatt på, som alltid. Allt med öis är egentligen alltid bra, eller hur? Nä, vi skall inte vara negativa, det är ju så tråkigt. Positivt skall det vara.

    Svara

    • 1 maj, 2015 @ 05:43 Sven R

      Zigge, Zigge, Zigge…
      Nu har du väl ändå läst mina inlägg ovan som F-n läser Bibeln, eller kanske inte alls…? Ingenstans ber jag dig eller någon annan att avstå från negativa kommentarer, konstruktiv kritik, rena personangrepp eller andra sätt som någon känner de har behov av för att få ut sin frustration (undantaget våld eller vandalism, såklart). Det enda jag begär/önskar är att vi supportrar inte skall skrika på åtgärder som påverka EKONOMIN negativt. Jag gör det av omtanke för en av landets äldsta idrottsföreningar, tillika en av de föreningar som haft störst (kanske allra störst) påverkan på svensk idrottsrörelse. Men för all del, om det är viktigare för dig att vi vinner 1s än att vi klarar oss från den konkurs som faktiskt lurpassar runt hörnet, så kräv åtgärder som kostar pengar. Vad gör väl det om brottningen och friidrotten går under, stjärnorna lämnar och föreningen saknar deltagare på nästa sommar-OS eller att fotbollen får börja om i lägsta divisionen – vi vann ju ändå 1s 2015!!! (Obs sarkasm)

      F-n, ta och väx upp lite!

  33. 1 maj, 2015 @ 08:56 zigge

    F-n, Sven R, skall du fortsätta vara lika strykrädd livet ut…? Hört talas om begreppen ”att stämma i bäcken”, ”sätta klackarna i backen”? Att agera medan tid är – sker alltför sällan. Efteråt hörs alltid ”…man borde gjort nå’t…man såg ju vart åt det barkade…”.

    Svara

    • 1 maj, 2015 @ 10:13 Sven R

      Efter några års frånvaro på läktaren på grund av tidsbrist, blev mina besök på matcher mer frekventa under hösten 2011. Det är sant att jag i några inlägg, som säkert fortfarande går att hitta, under 2011 och 2012 försvarade både fotbollsstyrelsen och enskilda individer mot den kritik som då lades fram här och på andra ställen. Jag tyckte då att den verkade orättvis och att den inte stämde överens med mina erfarenheter. Under 2013 kom jag i kontakt med information som, kopplat till de beslut som togs i styrelsen och på ÖIS-gården, fick mig att inse hur fel jag haft. Om du fortsätter att leta i kommentarsfälten under 2013 och 2014, kommer du att märka att jag också (ganska kraftfullt om jag får säga det själv) gav uttryck för detta. Bland annat tog jag, med hjälp av några kompisar, fram förslag på nya ledamöter till fotbollsstyrelsen och presenterade de både här och till valberedningen inför årsmötet 2014. Jag fortsatte även att kritisera fotbollsstyrelsen under 2014.

      Det är också sant att jag försvarade Lantz, eller åtminstone tyckte att han skulle få en chans, när han tillträdde. Precis som jag, på samma sätt, uppmanade folk att ge Prytz en chans när man kritiserade honom vid tillträdet. Jag tycker fortfarande att det var korkat att sparka Prytz, inte i första hand för att han lyckades särskilt väl under vårsäsongen 2013, utan för att det väldigt sällan ger utdelning för ett lag att byta tränare under säsong. Något som också visade sig stämma i ÖIS fall under säsongen 2013. Jag tror fortfarande att det hade varit bättre att byta ut Prytz efter säsongen.

      Nu verkar det i dina kommentarer som om du är ute efter Lantz skalp (har jag missuppfattat detta så får du ursäkta mig) och att du tycker att det är värt de pengar det kommer att kosta. Jag säger att det inte är värt det i det ekonomiska läget som föreningen befinner sig i och dessutom pekar jag återigen på det faktum, att det sällan blir bättre resultat efter ett tränarbyte under säsong. Om du tycker att detta är fegt, så får det stå för dig. Men att säga att jag är rädd för konfrontation och inte har kritiserat de som haft förtroendeposter eller varit anställda i föreningen är bara fel!

      Hur är då mitt förtroende för Lantz idag och tror jag att han är rätt man att leda Sällskapet tillbaka till fotbollens finrum? Svaret på de frågorna är ’lågt’ respektive ’nej’ och detsamma gäller för Carlzon som sportchef. Tyvärr är det så att tidigare fotbollsstyrelse tecknade ett 3,5-årskontrakt med Lantz, som då var en helt oprövad tränare. Något som gör att föreningen är tvungen att betala hans lön, inte bara i år utan även nästa år. Att betala ut mer än 1,5 årslön för att ta in en ny tränare (som antagligen är dyrare än Lantz) är inte bara slöseri, det är rent ut sagt oansvarigt under rådande ekonomiska förutsättningar. Detta gör att jag hellre går på 1s-matcher ett par år till, än att jag riskerar att tvingas gå på Heden, Majvallen, Påvelund, Åbyvallen och Mölnlycke IP för att se Sällskapet spela div 7-matcher. Om du är beredd att riskera detta är det naturligtvis din fulla rätt att framhäva så, men kom inte och gnäll på konsekvenserna om mina farhågor vid ett sådant scenario slår in!

  34. 1 maj, 2015 @ 13:50 zigge

    …orkade läsa halvvägs…människors kroppar består av 90 % vatten, men frågan är om inte Sven R’s kropp består av >90% ord…;=)

    Svara

    • 1 maj, 2015 @ 16:55 Sven R

      …inte längre…

      (men att du antagligen inte är van att läsa längre texter än tweets, förklarar ju varför du inte förstått något av mina inlägg ovan) ;)

    • 1 maj, 2015 @ 22:40 Limpan

      Jädrar i min själ vad det måste skvalpa när du rör dig.. Vanligtvis består en människa av ca 65% vatten.. Något mer för nyfödda.
      Hälsningar: Viktigpettern :-D

  35. 1 maj, 2015 @ 19:57 Kommittén för Statssäkerhet

    Sparka Lantz kostar inget… Sören är ju redan anställd.

    Svara


Dela dina tankar

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se