Dussinet fullt!

Och så fortsatte ÖIS att kryssa sig genom Superettan. I dag 1-1 mot Syrianska FC efter mål av Peter Ijeh i den 32:a minuten och Pavel Zavadil drygt fyra minuter senare. Och nu är ÖIS bara en oavgjord match från att tangera Bodens rekord från säsongen 2004. Strongt!

Syrianska pressade tillbaka ÖIS rätt rejält under inledningen av den första halvleken. I det fjärde minuten dribblade Robert Massi sig fram till inläggsläge på vänsterkanten, men istället för att gå på inlägg spelade Massi snett inåt bakåt till Kutshi Kanga som valde att klippa till direkt. Inga som helst problem för Peter Abrahamsson.

ÖIS första målchans i matchen kom i den åttonde minuten, när Björn Anklev hittade fram till Alexander Mellqvist inne i Syrianskas straffområde med nätt lyftning. Mellqvist tog ner bollen med högern och drog till med en gång. Syrianskas målvakt, Christian Frealdsson, hann dock ut för att skära av skottvinkeln och skottet gick ut till hörna. Bistert.

Med knappa kvarten spelad av matchen spelade Syrianska en långboll upp på ÖIS planhalva som Peter Ijeh tog ner och fördelade vidare ut på högerkanten där Isa Demir hittat en fri ytan. Demirs inlägg nådde fram till Denis Velics panna, men nicken gick två meter över.

När ÖIS mötte Ängelholm i onsdags släppte man in två mål på två omställningar. Efter matchen menade Janne Andersson att det var bättre att ta ett kort på mittplan än att låta sig bli sönderkontrade. Av allt att döma hade Jakob Olsson lyssnat på Andersson för när Syrianska fick läge att ställa om i den 24:e minuten tog Olsson en lång löpning ut på Syrianskas vänsterkant och klippte Robert Massi. Resolut! Rakt över knäna! Helt enligt instruktionsboken. Varning till Olsson, men också stopp på Syrianskas kontring.

Med en halvtimme spelad av matchen stressade Dinko Felic fram en hörna genom att jaga skiten ur Christofer Bengtsson inne i ÖIS straffområde. Ett misstag som visade sig vara ödesdigert eftersom Denis Velics hörna träffade Peter Ijehs panna perfekt och Syrianska tog ledningen med 0-1.

ÖIS lät sig inte nedslås utan satte direkt i gång jakten på en kvittering. Och i den 36:e minuten vann Markus Gustafsson bollen ungefär mitt på ÖIS planhalva och satte fart över mittlinjen samtidigt som Álvaro Santos och Björn Anklev drog i väg i djupet. Gustafsson höll dock i bollen och väntade och väntade och väntade.

På vadå!?!

På att Pavel Zavadil skulle fylla på i ytan på högerkanten. Gustafsson drog sig långsamt ut mot vänsterkanten och Syrianska flyttade över. Ungefär tolv meter in på Syrianskas planhalva vände Gustafsson tillbaka spelet till högerkanten med en underbar svepande passning. Smart! Öppen gata för Zavadil! Och helt fri med Christian Frealdsson gjorde inte Zavadil något misstag. 1-1!

Efter kvitteringen tog ÖIS kontroll över matchen och med tre minuter kvar av halvleken vaskade man fram en hörna, som ledde till ytterligare en hörna, som ledde till ytterligare en hörna. Den tredje hörnan blev också väldigt farlig. Efter att bollen nickats bort från mållinjen fick Björn Anklev volleyläge strax innanför straffområdesgränsen. Och Anklev klippte till. Bra träff! Bra tryck! Bra bana! Tyvärr befann sig för många spelare mellan boll och mål och med lite flyt kunde Syrianska freda sitt mål.

På övertid fick också Álvaro Santos ett fint läge att ge ÖIS ledningen i matchen, när Jakob Olsson hittade in med ett inlägg i ytan mellan backlinje och målvakt. Santos nick blev dock allt för klen och Frealdsson kunde enkelt rädda avslutet.

I inledningen av den andra halvleken testade sedan Jakob Olsson lyckan från distans vilket satte Frealdsson på prov. Strax därefter presenterade Valter Tomaz Jr sig själv genom att sänka Joakim Hagernäs. Och det trots att Hägernäs gick in i situationen med sträckt ben och dobbarna före.

Det kan göra ont att möta Valter!

Allt efter som regnet föll blev Gamla Ullevis gräsmatta mer och mer svårbemästrad för spelarna. Och därmed avtog också målchanserna.

Åtminstone fram till den 66:e minuten när Markus Gustafsson och Danny Ervik spelade allt för snålt i eget straffområde och Joakim Hagernäs fick en gratischans mitt framför ÖIS-målet. Peter Abrahamsson hann dock ner på Hagernäs strumprullare.

Med tolv minuter kvar av matchen bestämde Janne Carlsson sig för att terminera det norenska äktenskapet mellan Santos och Anklev. Danny Ervik fick kliva av till förmån för Luka Mijaljevic och Anklev gick ner som högerback. Och med en gång skapade ÖIS lite tryck på Syrianska. Men så mycket mer än en nick utanför av Santos och en halvchans för Alex Perreira skapade man inte.

Syrianska visade sig vara snäppet vassare och i den 83:e minuten öppnade Yussuf Saleh eld och Peter Abrahamsson fick visa upp sina fina reflexer när han tippade Salehs stenhårda mörsare till hörna. Och i den 88:e minuten sprang Martin Vunk ifrån ÖIS-försvaret ur misstänkt offsideposition, drog Dennis Jonsson och sköt mitt på Peter Abrahamsson. Svettigt värre.

Sett till hur spelet såg ut under matchens slutskede ska ÖIS vara glada över en poäng. Igen. Syrianskas chanser var helt enkelt lite, lite hetare, även om ÖIS hade en hyfsad chans genom Alex Perreira på övertid.

Oavgjort igen. Det börjar bli något tröttsamt det här. En oändlig historia. Nu är ÖIS bara en oavgjord match från Bodens rekord på tretton oavgjorda matcher säsongen 2004. Å andra sidan, om man tänker positivt, så vinner man Superettan på femton oavgjorda, två förluster och tretton segrar. Kom igen gubbar, bara sju vinster och tre oavgjorda kvar nu! Kryssa oss tillbaka dit vi hör hemma!

Avslutningsvis en liten uppmaning till er alla. Nu är det dags att säga upp prenumerationen på GP (om ni inte har gjort det redan) och sluta köpa GT och/eller Aftonbladet. I dag fanns inte någon av de stora drakarna på plats på Gamla Ullevi. Rambergsvallen lockade tydligen mer. Lata djävlar! Därmed blev det ingen bevakning eller presskonferens. Tydligen var inte Sambadefensivs två utsända tillräckligt för att låta de två tränarna delge oss sin syn på matchen. Om ni nu inte vill säga upp er tidning kan det vara på sin plats att skicka ett vänligt, men bestämt, mail till GP och dess sportredaktion. Det här är nämligen inte tolererbart!

Jag förstår att det är svårt i dag, men glöm inte bort att du kan rösta fram matchens bästa Öisare


'Dussinet fullt!' have 88 comments

  1. 8 augusti, 2010 @ 20:26 Bosse

    Snabbt jobbat i vanlig ordning, Martin! Trots väderleken …

    Svara

    • 8 augusti, 2010 @ 20:43 Martin Johansson

      Haha! Ja, i dag blev det att skriva hela referatet på telefonen då laptopen fått fuktslag. Men det gick rätt OK det med. Om bara spelarna var lika bra på att anpassa sig efter motstånd och väderlek. ;-)

  2. 8 augusti, 2010 @ 20:43 Kuba

    Jag börjar tro att årets säsong är en pr-kupp från Stena Line. På kryssning i Superettan…

    Svara

  3. 8 augusti, 2010 @ 21:02 Rompan

    Var finns Öis offensiv. Idag hann inte Santos först på en enda boll alltid steget efter.

    Svara

    • 8 augusti, 2010 @ 21:12 Martin Johansson

      Nja, det där är inte riktigt sant. Han vann en del i luften och fixade en del frisparkar på offensiv planhalva (ÖIS gör ungefär 50 procent av sina mål i anslutning till fasta situationer). Han hade dessutom något riktigt fint tillbakaspel till Pavel. Problemet är andrabollarna och kortpassningsspelet runt offensivt straffområde, där står Santos allt som oftast på hälarna och hinner sällan fram i tid eller in i situationerna. Ett annat problem är att han hamnar lite långt ner i banan och därmed inte hinner in i straffområdet när inlägget kommer. Vill dock säga att han vann ett par dueller inne i straffområdet också, bl.a. en nick som gick utanför i andra halvlek.

    • 8 augusti, 2010 @ 21:13 Voldemort

      Har santos hunnit först på någon boll i SE? Tyvärr så är han trög i steget, har dålig förstatouch och ser allmänt ointresserad ut. Speciellt trött blev jag när han inte bara trycker in nicken på övertid. Där har du ointresse…
      Även om han tror att han är offside så tryck in den för fan…..
      Däremot så var det kul att se Valter på plan igen. Och när man vänder på diamanten och får upp Pavel högre så tror jag att det blir en bättre offensiv också på sikt.

    • 8 augusti, 2010 @ 21:19 Martin Johansson

      Håller med om att Santos avslutning på övertid i första halvlek är riktigt klen. Där måste man som ”stjärnanfallare” kunna leverera. Dock tycker jag att ni överdriver Santos ointresse en aning, men jag kan ha fel. För mig känns det mer som att ÖIS spelar med två halvskadade spelare som forwards – man chansar helt enkelt – och att Santos har åtminstone fem till åtta kilo för mycket på kroppen, vilket gör att han inte riktigt hinner med. Håller med om att han hann in i för få situationer. Att inte var i matchform är förvisso under all kritik, men det kan finnas andra förklaringar till det än ointresse. OK, nu har jag försvarat Santos nog för i kväll. Go easy on me… :-)

    • 8 augusti, 2010 @ 22:11 Tml

      Du har inte försvarat honom för mycket… Det har helt enkelt blivit jävligt poppis att skylla allt på Santos i öis supporterled.. Tråkigt men sant. Blir lite rädd för inkompetensen hos supportrarna när man match efter match hävdar att Santos inte bidrar i spelet. Han vinner massvis med situationer när den ständigt långa bollen kommer, mycket tack vare sina extrakilon.. :)

      Och detta samtidigt som anklev springer som en blind höna där framme, kan nästan tro han studerat nico på träning ;)

    • 8 augusti, 2010 @ 22:20 Nikh

      Hur som helst är väl de flesta överrens, precis som Martin skriver, att killen lider av övervikt.

      Hur kan det komma sig när man är proffs att man springer runt med 5-8 kg övervikt på kroppen?

      Han är heltidsanställd och har all tid i värden att bli vältränad och i rätt matchvikt. Även när han är skadad finns det massa att träna för att förbränna. Tränar han för dåligt? Är han för lat? Hur ser hans kostvanor ut? Har han något fel på ämnesomsättningen?

      Skulle vara intressant att försöka få ett svar på detta.

    • 9 augusti, 2010 @ 08:21 Voldemort

      Han hade inget fel på ämnesomsättningnen då han var i HIF eller FCK. Då var det en rätt slank santos som rann omkring som en järv på plan. men det kan ju givietvis kommit senare. Jag såg matchen på tv igår och med blöt tröja och avslöjande närbilder så syns det rätt klart att han har lite flytväst på sig. det är det här jag menar med ointresse och disrespekt för sin arbetsgivare. Om du nu är ett proffs som är skadad och bara kan rehabträna (läs försäsong) då har du också all möjlighet (skyldighet) att göra något åt den flytvästen. För vem som helst som försvarar santos idag kan inte med vildaste fantasi komma och säga att hans tröghet, osnabbhet osv enbart kommer av att han är matchotränad och ur form?

    • 9 augusti, 2010 @ 08:52 Martin Johansson

      Jag måste faktiskt erkänna att jag hade lite bilder från Grundsund där Álvaro är mer lik Stefan Rehn än Ronaldo. Valde dock att inte publicera dem här på bloggen. Kändes inte särskilt givande. Jag tyckte inte heller att det var fair play då det var paparazzibilder från långt håll tagna med superzoom.

    • 9 augusti, 2010 @ 09:15 Voldemort

      Martin, du får sälja bilderna till GT så kanske dom gör ett upplägg på dom…. och du får slantar för ditt slit…. :-)

    • 9 augusti, 2010 @ 09:16 Martin Johansson

      Haha! Nja, jag tror inte det. Tror dessutom att jag har raderat dem från minneskortet nu. Kändes inte som att de gav så mycket när de aldrig kom till användning.

    • 9 augusti, 2010 @ 19:55 Nikh

      Håller med dig fullständigt Voldemort.

    • 9 augusti, 2010 @ 08:09 E

      I kommentarer från tidigt i våras hade vi uppe diskussionen om Alvaros vikt. Detta är en diskussion som gör mig helt vansinnig. Jag har krävt ;) att detta utreds!! Om Alvaro som högavlönat proffs släpar på 5 kg övervikt är det helt oacceptabelt. Det skulle ta honom ett antal veckor att komma till rätta med en sådan sak.

      Har denna fråga ställts till Jannarna. Dvs, är Santos överviktig? OM det är så är den naturliga följdfrågan: Vad har du som huvudtränare gjort för att hantera detta?

    • 9 augusti, 2010 @ 08:55 Martin Johansson

      Nej, ingen har ställt frågan till Jannarna. Vet inte riktigt hur den ska ställas heller utan att man får allt för mycket skit och aldrig mer får någon intervju med någon av Jannarna. Det är liksom lite det som är problemet. Allt är inte så enkelt som att ställa vilka frågor som helst. Kanske att det är möjligt att få klarhet i detta den dag Álvaro lämnar klubben, men jag är tveksam. Jag kan dock göra ett försök att se om jag kan luska fram någonting bakvägen.

    • 9 augusti, 2010 @ 20:14 Nikh

      Förstår dilemmat Martin. Går kanske om man garanterar källskydd… eller lindar in frågan t.ex. Santos ser muskelös ut! Han måste lagt på sig mycket muskler eller? ;)

      88 kg står han noterad på till sina 181 cm på ois.se. Nu är det ju inte säkert att den vikten är riktig (risk att den är en bit över 90) men kan undra om det går att rota fram vikten från HIF eller FCK.

      Bra jobbat och lycka till.

    • 9 augusti, 2010 @ 21:05 E

      Förslag till frågeformulering. Kanske kan man ställa frågorna till fysio, Last eller någon av Jannarna…

      – Många fans ifrågasätter Santos fysiska status, och menar att han tappat i snabbhet och ser tung ut. Ligger det något i påståendena att han inte har optimal matchvikt?
      – Hur följer Öis upp spelarnas fysiska status, är det invägning, mätning av fetthalt vs. muskelvävnad, syreupptagning?
      – Ställer Öis krav på vilken kost spelarna håller under säsong?

      Om inte ansvariga representanter för Öis kan ta den här typen av frågor är något allvarligt fel i organisationen. Alvaro har många år kvar som fotbollspelare, men är han för tung för att han inte får rätt kostråd och rätt uppföljning/krav från sin arbetsgivare är det en stro brist i Öis organisation som måste åtgärdas.

      Det här är ju inte en fråga om påhopp eller nedlåtande kommentarer mot en spelare utan en fråga om att optimera lagets största stjärnas möjligeter att bidra. Stå på dig MJ, blir du portad för att söka svar på den här frågan så bör vi som fans bojkotta påföljande hemmamatch!!

    • 9 augusti, 2010 @ 21:26 Martin Johansson

      Kanske inte så mycket frågeformuleringarna det handlar om. Mer att jag knappast tror att jag kommer få något ärligt/vettigt svar på frågorna. Tror helt enkelt inte att det är något som man är beredda att ”lämna ut” i nuläget. Man skulle sätta Santos i en djävligt besvärlig situation och det tror jag inte att man känner att man har något att tjäna på. Det där känns mer som en fråga att ta för diskussion efter säsongen istället för under brinnande jakt på den allsvenska kvalplatsen. Kanske är det en fråga man kan ta med Micke Henriksson när kvalplatsen är grejad.

    • 9 augusti, 2010 @ 22:23 E

      Du resonerar klokt, men det botar inte min frustration :). Därför går jag loss fullständigt…

      Alvaro köptes loss för att bidra till att göra Öis till ett allsvenskt lag, trots skador och många missade matcher tryckte han in 10 mål förra säsongen. Det är mycket imponerande givet antalet spelade minuter och att han innehaft en anfallsposition i ett extremt bottenlag.

      I år har Alvaro sämre målsnitt (0.46 mot 0.53), trots en mycket sämre serie, och ett flertal matcher med rejält underbetyg från Sambadefensiv. Väger man 89kg och är 1.77 cm lång har man ett bmi på 28,4. (data för 2010 från Svensk Fotboll)

      Ingen av Superettans 10 bästa målskyttar är i närheten av den toppnoteringen:

      24.0 Hallenius
      24.8 P Cederqvist
      23.3 Hasani
      23.4 Åkervall
      25.1 Samulsson
      22.9 Fagercrantz
      22.4 D. Alexandersson
      26.0 F. Karlsson
      25.6 M. Eriksson
      22.0 Eklund

      Ingen av de äldre spelarna i Öis trupp är heller i närheten av detta bmi (de yngre kan vi ju bara glömma):

      24.1 Valter
      26.3 Leinar
      25.7 Ken
      23.2 Zavadil
      25.1 Seb
      28.4 Santos

      BMI är ingen exakt vetenskap för att bedöma en spelares fysiska status, men stämmer siffrorna på Alvaro så kan han gå ner 10kg och fortfarande vara långt över medelvärdet (25.2 mot medelvärdet 23.95) för de 10 främsta målskyttarna.

      När en elitfotbollspelare är skadad bör det vara normalt att han tappar i vikt, dvs muskelmassan minskar, så skador som en orsak till viktökning bör inte finnas på kartan i en professionell klubb.

      Detta är fakta som Öis tränare bör respondera på eller kommentera. Man köper inte en spelare för miljonbelopp och låter honom förfalla.

      Att fika sig i form är svårt…än finns det tid att få Alvaro i matchform. Ställ över honom i två tre veckor och sätt honom på stenhård diet och stenhård fettförbränninsgträning. Få honom att förstå att detta är allvar.

      MJ får också fundera över sitt ansvar som ”granskande journalist”. Är du en snäll pojke får du kanske komma hem till Alvaro och äta pepparkakor när han berättar om hur han gjorde matchens enda Öismål när Öis kvalade ur Superettan……:)

    • 10 augusti, 2010 @ 07:46 Martin Johansson

      Det var inga små förväntningar man hade här. Ring Janne Josefsson! Han har ju visat sig vara bra på att granska hur Öisare sköter sig. I övrigt trodde jag att det var uppenbart att mitt enda mål med Sambadefensiv är att få dricka kaffe och äta småkakor tillsammans med Álvaro Santos.

      I övrigt måste jag säga att det var en föredömlig sammanställning du gjort. Riktigt bra. Artikelmaterial!

    • 10 augusti, 2010 @ 08:32 E

      He He, skall du umgås med Alvaro så är det småpratande runt 18km:aren i Skatås som är att rekommendera.

      När det gäller BMI kalkylerna så vore det intressant om ni ville spinna vidare på den analysen. Jag vågar försiktigt sticka ut hakan och påstå att Alvaro har högst BMI av alla fotbollspelare (utespelare) i svensk elitfotboll. Tar tacksamt emot smäll på fingrarna om detta kan falsifieras.

      Då förhållandet mellan massa och acceleration är linjärt proportionerligt vid konstant kraft (F=ma) så innebär det att Alvaro skulle förbättra sin snabbhet (acceleration) med 11% om han går ner 10kg med bibehållen muskelstyrka i relevanta muskelgrupper. Då är han fortfarande tyngre (högre BMI) än genomsnittsanfallaren i S1an.

      Vi kan debatera hur länge som helst om Alvaro används rätt, får rätt bollar, har rätt inställning, mår bra etc…men det är fel ände att börja analysen tror jag. Ge Alvaro tröjnummer 79 och börja nedräkningen. Han är Öis överlägset skickligaste fotbollspelare sett till inneboende förmåga och han har många år kvar på planen med rätt fysisk status.

      Jag har väldigt svårt att förstå varför detta skulle vara en känslig fråga eller tabu i dialogen med Öis ledning, spelare och tränare. I väldigt många sporter är diskussionen kring matchvikt ett naturligt inslag i bevakningen från media och en erkänt viktig faktor för att kunna prestera på elitnivå (segling, backhoppning, kampsporter, friidrott).

      Jag vet inte hur analysen skulle se ut för Ken Fagerberg om man jämför 2008 med 2010, men en förklaringsfaktor (som inte har med självförtroende etc..at göra ) för honom kan vara att han lagt på sig för mycket muskler. Med 25.7 i BMI är han klart över medel i S1an han med.

      Jag går själv på hemmamatcherna iklädd tröja 18 och köper gärna en 79 istället, med samma namn.

    • 10 augusti, 2010 @ 09:08 Voldemort

      Men BMI är inte intressant. Det är ett så grovt mått. Är du tung och har mycket muskler, vilket alvaro har, så kommer BMI visa att han är åt helvete för fet. Mer eller mindre färdig för en magsäcksoperation. Och det vet vi ju att det inte är sant. Ett mer intressant värde är att mäta fettprocent och det förutsätter jag att Öis gör. Vi måste ta den här diskussionen till rätt level. Det är ju inget fetto vi pratar om. Snarare en kille som har lagt på sig för mycket muskler för fotboll och blivit tung och trög. Visst har han några kilo för mycket men det känns som om han snarare har tränat fel. För lite cardio och för mycket styrketräning. Han skulle platsat bättre i rugby med den kroppen han har just nu än i fotboll. Och där måste man börja ställa sig en funderare i Öis fysteam. …(vilket dom säkert redan gör)
      Det som är oroväckande är att han går sönder i parti och minut och det verkar som om hans ligament, ledband och muskler inte riktigt tål belastningen. Men jag tror att Alvaro helt enkelt är en sådan stor stjärna så ingen vågar säga något till honom i den här frågan. I allafall inte från Öis sida. Då strejkar han säkert. Man kan iallafall konstatera att killen inte ser ut att må bra och är det någon som skulle behöva hjälp av en mental coach så är det han.

    • 10 augusti, 2010 @ 10:36 E

      På vilket sätt för jag diskussionen på ”fel nivå”? Jag har ingenstans hävdat att Alvaro är ett ”fetto”. Min tes är att han skulle prestera extremt mycket bättre och bli mindre skadebenägen om han gick ner ca 10 kg (det måste naturligtvis vara RÄTT 10kg).

      Att avfärda BMI som ”inte intressant” är ett starkt påstående. En spelare med lågt BMI är lättare i kroppen än en spelare med högt BMI. Detta mått använder inga storheter kopplade till fett eller fetthalt. Exempelvis så ser man snabbt att snittvärdet av BMI för mittfältare är lägre än för försvarare..osv.

      Min tes är att Alvaros kroppskonstitution inte är optimal och du säger samma sak. Sen menar du att Öis är tillräckligt professionella för att hålla koll på relevata fysiologiska mått, men att man samtidigt inte ”vågar” konfrontera en spelare i truppen?? Då är väl Öis inte tillräckligt professionella när de gäller ledarskap och coaching?

      Har han sen som du säger tränat för mycket styrketräning och för lite cardio vill jag gå så långt som att den som är ansvarig för fysträningsupplägg bör söka ett annat jobb. Det är ju en mycket allvarlig brist som du isåfall pekar på, eller?

    • 10 augusti, 2010 @ 11:43 Vergilius

      Håller med om att BMI generellt är ett ganska uselt mått, men i just detta fallet blir det trots allt ganska intressant eftersom en fotbollspelare helst inte ska ha för stora tunga muskler. Även en extremt deffad kille med BMI över 28 är på tok för tung för fotboll. Man blir orörlig, orkar inte lika mycket eftersom man släpar runt på massa muskler som kostar energi och eftersom fotboll innehåller så mycket riktningsförändingar öker skaderisken i det närmaste exponentiellt(och här höftar jag grovt) med en för tung kropp. Det du skriver om leder och ligament som inte tål belastningen är förmodligen spot on och beror säkerligen i mångt och mycket på en för tung kropp.

      Sen är jag helt med på att man måste ta hänsyn till kroppstyp osv, Alvaro kommer akdrig se ut som Stefan Holm, men om han vill komma i närheten av den spelare han en gång var måste han ner i vikt oavsett vad den består av.

      Du har även rätt i att för mycket muskler är rejält svårt att göra sig av med, speciellt om man vill undvika att förlora explosivitet, många fotbollsspelare har fallit i fällan att dra på sig onödig muskelmassa och aldrig kunnat plocka bort den. Jag tycker till exempel att Zlatan skulle behöva göra sig av med lite barlast på överkroppen. Christiano Ronaldo löper nog också risk att bli för tung vad det lider.
      Många glömmer bort att bygga muskler är en ganska långsam process, speciellt om man gör det vid sidan av exempelvis fotbollsträning, om du lägger på dig nåt extra kilo muskler varje år blir du till slut för tung för vad som är vettigt för fotboll utan att egentligen märka det själv förrän det är för sent.

      Alla som såg gamle mexaren Blanco i VM förstår hur kantigt det kan bli när man blir för bitig på fotbollsplanen, det finns stenabåtar som rör sig smidigare.

    • 10 augusti, 2010 @ 11:55 Voldemort

      Right on target. Det räcker bara med att titta på santos ben (som är så stora att han knappt får isär dom) och jämför dom med MarGus så blir det rätt talande. Ett ben är ungefär lika stort som MarGus överkropp… ;-)

    • 10 augusti, 2010 @ 12:03 Voldemort

      ……vilket då också betyder att att Alvaro är slut som fotbollsspelare? För att jag har svårt att tro att han har minst 10 pannor fett på kroppen. Men det får du först reda på om du gör en fettmätning… ;-)

    • 10 augusti, 2010 @ 17:33 Martin Johansson

      E, Voldemort & Vergilius, är det OK att jag utser er till Sambadefensivs rådgivande organ i frågor som har med medicin och grundträning att göra? Jag tror att vi behöver något sådant. Grymt jobb av samtliga inblandade! I like!

    • 10 augusti, 2010 @ 22:27 Voldemort

      Det är lugnt med mig. Jag är nästan subdoktor ändå… :-)

    • 10 augusti, 2010 @ 17:34 Martin Johansson

      Oops, dags att någon tar ett snack med Luka Mijaljevic! Sägs att han spenderar tid i gymmet både före och efter träning. Och att just nämnde Ronaldo är den fysiska förebilden.

    • 10 augusti, 2010 @ 17:29 Martin Johansson

      Till E:
      OK, nu gör vi så här. Det här är bevisligen en så pass het fråga att den måste behandlas. Det är så pass många som är intresserade av att få ett svar på frågan så jag viker mig. Jag tar med dig dina frågor, din första sammanställning och det som Voldemort och Vergilius har skrivit i tråden och nästa gång jag är uppe på ÖIS-gården försöker jag göra något på det. Antingen genom att prata med Mikael Henriksson eller Janne Andersson. Förhoppningsvis får vi ut någonting av det. Det kan dock dröja för jag hinner nog inte göra något vettigt på det förrän till på fredag.

      Jag har ändå funderat på att försöka få till en intervju med Henriksson och Fredrik Larsson någon gång för att jag tycker att det är intressant att höra hur de arbetar med och förbereder spelarna inför säsong/match.

      Jag vill dock redan nu förbereda dig (och er andra) på att ni inte ska ha så höga förväntningar. Janne Andersson har så sent som i lördags gjort klart att han inte svarar på frågor om enskilda spelare eller kommenterar enskilda spelares insatser. Och jag är tämligen övertygad om att Henriksson är av samma åsikt. Dessutom tror jag att ÖIS gör sitt yttersta för att ”skydda” Álvaro Santos och försöker hålla honom på så gott humör som möjligt. Att då ”tipsa” eller göra ett uttalande till en skribent om att Santos bär på ett par onödiga kilon tror jag man aktar sig väldigt noga för. Om vi också lägger till att Santos – efter sina uttalanden till kvällspressen, Sportsday och Offside i vintras – redan är, som Ice Cube skulle ha sagt, ”the player you love to hate”, tror jag att man är än mer försiktig med vad man lämnar ut för information om hans fysiska status. Det har ingenting med ledarskap eller professionalism att göra.

      Tänk bara på vad som skulle kunna hända om det dessutom visar sig att Santos inte har skött sin träning på bästa sätt och att han därmed inte presterar på toppen av sin förmåga. Killen har fått omkring nio miljoner, lyfter en OK lön, har spelat ner laget i Superettan, gnällt vitt och brett i pressen om att han vill lämna klubben och nu visar det sig att han inte har skött sin träning. Hur tror du att det kommer låta från läktarplats då? Jag hör redan nu en massa skit som riktas mot Santos från läktaren. Och jag har nog med fantasi att föreställa mig vad som kommer att skrikas efter en sådan nyhet.

      Men med alla dessa brasklappar lovar jag ändå att försöka göra mitt bästa för att redan ut det hela. Låter det som en OK deal?

    • 9 augusti, 2010 @ 21:39 Nikh

      Du har en stor poäng där E. Det handlar inte bara om Santos utan om hela Öis som en proffessionell klubb eller inte!

      Om Öis som arbetsgivare inte ställer sådana grundläggande krav på en spelare i A-truppen (högavlönad stjärna), hur står det då egentligen till med elittänket?

      Slarvar vi (Öis) med sådana här saker vi faktiskt kan påverka så kan man ju misstänka att vi är oproffissionella i mycket.

    • 9 augusti, 2010 @ 22:00 Martin Johansson

      Av det lilla jag har sett och hört så tror jag knappast vi behöver tvivla på att tränarteamet ställer sådana krav på spelarna. Det kan man nästan ta för givet. I Santos fall – och det här har ju Janne A sagt ett par gånger under säsongen – är det ju lite problematiskt eftersom han har varit halvskadad hela tiden och varit tvungen att köra rehabträning. Det är med andra ord samma visa som förra året. I övrigt måste jag säga att det har gått lite troll i det här att hela tiden misstänka ÖIS och Álvaro Santos för att inte sköta sin business på ett proffsigt sätt.

  4. 8 augusti, 2010 @ 21:04 Garotta de Ansovis!

    Dax att skrota firma Ankan/Santos, tror Björn passar som hb bättre.
    Tycker oxå att det fanns ngra plus idag, när Valter kom in i 2a.
    Pavel tog ett steg upp i banan då…
    Tror det är rätt medicin på sikt.

    Svara

    • 8 augusti, 2010 @ 21:14 Martin Johansson

      Jag tror inte att man vågar bänka Álvaro. Jag vill se Anklev och Luka Mijaljevic på topp igen. Tror inte på ett anfallspar bestående av Álvaro och Luka. Det blir som Ken och Álvaro. För statiskt och likriktat. OCh låt mig påminna om att ÖIS skapade mindre i andra halvlek än vad man gjorde i första. En sak att lägga på minnet.

    • 8 augusti, 2010 @ 21:24 Garotta de Ansovis!

      Vill spela Santos ensam på topp, Pavel strax bakom…

    • 8 augusti, 2010 @ 22:14 Tml

      Agree! Redan förra säsongen visade Santos att ha e vassast som ensam forward…

      Det va även kul å se Pavel tillbaka på off mitt!

    • 9 augusti, 2010 @ 11:37 Martin Johansson

      Då tror jag att du gör bäst i att lobba för ett tränarbyte. Kanske han Özcan Melkemichel kan vara något. ;-)

    • 8 augusti, 2010 @ 21:47 Krüddan

      Hareide petade ju Santos vid ett tillfälle vilket fick mycket god effekt. Det var synd att Hareide sedan coachade bort vårt kontrakt mot Dif borta när allt annat var så bra..

    • 9 augusti, 2010 @ 12:05 Martin Johansson

      Kanske är det så att Santos hyste mer respekt för Åge Hareide än vad han gör för Janne Andersson och Janne Carlsson. Personligen är jag lite rädd för hur Santos skulle ta en petning. Känns inte som att han trivs så där överdrivet bra (dagens understatement) och om han då petas kanske han blir heltidspensionär.

  5. 8 augusti, 2010 @ 21:21 Bosse

    Gott råd om uppsägning av tidningsprenumerationen när det gäller Göteborgs-Posten. I varje fall om man anser sig vilja läsa om ÖIS. GP är idag helt och hållet en klubbtidning för IFK och inget annat. Möjligen kommer vi i morgon att få läsa resultatet från Ullevi och en text som helt och hållet är hämtad från Ois.se – eller Sambadefensiv.

    Svara

    • 8 augusti, 2010 @ 22:26 Mendel

      Läser man GP så får de det i alla fall att låta som om de hade en Anders Johansson på plats – som till och med pratade med Syrianskas tränare…. Om det inte är sant så är det jävligt dålig journalistik.

    • 8 augusti, 2010 @ 22:33 timberhochmandie

      Han satt väl framför TV:n é klart…

      Men man måste ju älska det här citatat: ”– De är tunga på fasta situationer och svåra att möta. Sen är jag inte deras tränare, men de borde kanske slå lite mindre långt och lira mer. De har bra spelare och skulle klara av det.”

      Nån här inne som håller med Syrianskas tränare? :-)

    • 8 augusti, 2010 @ 22:56 DrJonas

      gott sett timber, kul med en tränare som ser det öppenbara. Det är man itte bortskämd med…

    • 8 augusti, 2010 @ 23:46 Anonym

      Ligger helt klart något i det. Janne A:s smekmånad börjar närma sig sitt slut och jag måste säga att jag blir mer och mer besviken för varje match. Kändes så rätt när han kom men den gubben verkar inte ha många ess i rockärmen. ”Blandfotboll” = långa bollar på två forwards och trycka in så mycket folk i boxen som möjligt efter långsamma anfall mot samlade försvar.

    • 9 augusti, 2010 @ 08:11 Voldemort

      Men den här skiten som spelas nu är inte Janne A.s fotboll. Det är Janne C:s. om ni kommer ihåg 2008 så spelade vi samma typ av fotboll. Det var bara så att då hade vi Hr allbäck på topp som kunde skarva, ta ned och spela vidare samt nicka i sömnen. Nu har vi inte det och det är faktiskt det enda som jag kan ge Alvaro som cred. Det är inte hans spel. Han är ingen target utan en boxspelare av rang. Kanske därav hans ointresse.
      Just nu så liknar spelet tråkvitt light. Även om gårdagen innehöll fler uppspel efter marken (dennis Jonsson) än vanligt. Saknade verkligen robin. Tyckte det var alldeles för många uppspel som gick till rätt adress igår…… ;-)

    • 9 augusti, 2010 @ 15:26 Hox

      När det gäller de långa uppspelen så skulle de 2008 slås av ytterback och den forward som bollen skulle skarvas till skulle löpa ned mot hörnflaggan bakom ytterback. Man sökte även den ytan direkt med uppspelet ibland. Nu ska tjongbollen slås av mittback och skarvas vidare direkt i djupet, antingen mellan mittbackarna eller mellan mb/yb. Både 2008 och nu ska markuppspelen gå vi Zavadil, men hans roll är väldigt skiljd i år från 2008. Nu ska han fördela bollen, 2008 skulle han själv förflytta sig till en position för att skapa övertal eller obalans i motståndarens försvar. Nej, jag håller inte alls med om att spelet är JanneCs och det är definitivt inte 2008 style.

      När det sedan gäller Santos targetegenskaper jämfört med Allbäcks så är ju bägge rätt utpräglade boxspelare. Hasse Backe hävdade ju att Santos var en bättre target, felet är bara att den jämförelsen är med en Santos i någorlunda form och inte en Santos i hans nuvarande Las Vegas-Elvis-form.

    • 9 augusti, 2010 @ 16:03 Voldemort

      Som target efter backen, ja. Inte fan 2.70 upp i luften. Där är inte Santos någon stor spelare. Det finns stora liknelser mellan 2010 och 2008. Sedan är det bara fråga om man har folket som kan lösa spelet….likheten är att varje långt uppspel skulle gå på Allbäck precis som varje uppspel idag gå på Alvaro när man knackar långt. Allbäck var en mjukare spelare med bättre mottagningsförmåga som rörde sig betydligt mer. I går räknade jag till 75 % långa uppspel – både från Yb och Mb. Och då höll man ändå uppspelen efter backen fantastiskt ofta i jämförelse med andra matcher. Har ingen betydelse i vilken form santos är i när man skickar dessa pastejer hela tiden på honom.

    • 9 augusti, 2010 @ 16:18 Martin Johansson

      Min sammanställning från i går visar två tredjedelar långt och en tredjedel längs med marken. Ska vi enas om att vart sjunde uppspel var en tjongboll? I lördags pratade Janne Andersson lite om de frekventa långbollarna, han menade att de genom de långa bollarna trycker tillbaka motståndarnas backlinje och får därmed mer yta framför backlinjen. Dessutom hävdade han att ÖIS gör 50 procent av sina mål i anslutning till fasta situationer och att de långa bollarna från backlinjen ofta ger Björn Anklev löpdueller mot motståndarnas backar och att det ofta leder fram till bra frisparkslägen eller inkastlägen. Om jag minns rätt nämnde han att Björn och långbollarna i snitt ger ÖIS fyra bra fasta situationer per match. Och med tanke på vad alla motståndartränare säger om ÖIS fasta så får man ju ändå säga att det är en rätt smart taktik. Sedan är det inte så kul att kolla på.

    • 9 augusti, 2010 @ 16:51 Hox

      Nix, man skickade även långt direkt bakom ytterback för Boyd 2008 och man satte betydligt fler kortare tjongbollar (kan man säga korta tjongbollar?) på Boyd än man gör på Björn idag. Sedan satte man uppspelen oftare på kropp på Allbäck, vilket delvis berodde på att ytterbacken slog uppspelet från längre fram i banan än dagens mittbackar gör men även för att Markus skulle söka ytan framför mittbackarna. De bägge anfallsspelarnas rörelser är helt annorlunda nu mot 2008 och detsamma gäller mittfältets. Ok, en långboll är en långboll är en långboll, men dagens tjongande är inte 2008. Inte på något sätt.

    • 9 augusti, 2010 @ 16:54 Martin Johansson

      Den här diskussionen och Voldemorts och Timberhochmandies diskussion om Robin Jonsson i förra veckan är anledningen till varför jag älskar Sambadefensiv. Tack för att ni finns och gör dagen värd att leva! :-D

    • 9 augusti, 2010 @ 18:56 DrJonas

      alla är vi olika. För mig känns 2008 vs 2010 långbollandet som två olika nyanser av brunt. Blir mörkrädd av statisk som att öis skapar en målchans på fyra tjongbollar, typ. Öis skall lira fotboll! När såg vi t.ex en tunnel…?! Jag kan inte minnas någon i år. Hemska (Janne) tider…

    • 10 augusti, 2010 @ 17:45 Martin Johansson

      Dr Jonas, jag repeterar bara vad Janne A har sagt, jag försvarar det inte även om jag är pragmatisk och ”tar” allt som ger oss framgång. I övrigt har du ju helt rätt, vi har väl inte sett en tunnel eller en finess sedan Dennis Jonssons fantastiska klack i 4-2-matchen mot Kalmar förra hösten. Mer finess och lir, men gärna också ett par trepoängare!

    • 9 augusti, 2010 @ 08:13 Voldemort

      Med hänvisning till våra andra diskussioner så; ahhh, jag håller med… ;-)

    • 9 augusti, 2010 @ 11:31 Martin Johansson

      Allt jag vet är att GP inte hade någon på plats och att Ulrika Rosén blev fly förbannad och messade GP:s redaktör. Kanske är den här artikeln frukten av Ulrikas mail?

      Klockren kommentar av Özcan Melkemichel! Bara för Janne och Janne att läsa och begrunda.

    • 9 augusti, 2010 @ 11:39 Vergilius

      Har før mig att Melkemichel hade ganska bra insikter om våra brister sist vi møttes också. Kanske borde plocka in honom som trænare istællet før dubbel-Janne…

    • 9 augusti, 2010 @ 11:49 Martin Johansson

      Han hade ju det. Då angrepp han trögheten och bristen på rörlighet. Precis vad vi fick se prov på i går. Du minns med andra ord helt rätt. Han verkar kunna sin sak. Om Janne Andersson någon gång lämnar röstar jag för Melkemichel. :-)

    • 9 augusti, 2010 @ 11:35 Martin Johansson

      Som sagt, de hade ingen på plats igår vilket jag tycker är oerhört dåligt. Att de sedan fick ihop ett halvtaffligt referat som känns som en rewrite gör inte saken bättre. De ska dock ha kredd för den fina Melkemichel-kommentaren. Den gjorde min morgon.

  6. 8 augusti, 2010 @ 21:33 Tjuvnyp

    Valter var grym! Att efter så lång frånvaro fullständigt köra över varenda motståndare, vinna varenda nickduell såväl offensivt som defensivt är mäkta imponerande.

    MarGus och Zava kan, med VTJr på banan, gå ännu mer offensivt och tänka något mindre på defensiven. Suveränt.

    Synd att vårt kantspel både framåt och bakåt inte riktigt höll samma klass som övriga lagdelar idag. Det var för dålig kvalité åt båda håll. Kan bero på ett jäkligt bra motstånd eller tillfälligheter pga den månghövdade frånvaron. Men bättring behövs. All cred till Bengtsson dock, som trots sin enbenta högerfot, lyckades halvhyfsat på ”fel” sida plan.

    Tre pinnar i nästa match. Tack!!!

    Svara

    • 9 augusti, 2010 @ 11:44 Martin Johansson

      Alltså Valter är en hjälte, men du kan ju inte ha missat att han tog slut efter 25 minuter. Konditions- och tempomässigt är han inte riktigt tillbaka än. Dessutom, är det inte lite oroande att vi med Pavel, Alex och MarGus långt upp i plan skapade mindre än vad vi gjorde under den första halvleken? Jag är ledsen att sticka hål på Pavel som offensiv mittfältare-ballongen, men det offensiva spelet blev knappast bättre under den andra halvleken. Att hävda det är rent önsketänkande.

      Gårdagens kantspel föll ju på att både Jakob, Mellqvist, MarGus och Alex höll för lågt tempo. Inläggen höll dessutom rätt kass kvalitet. Skärpning! För helvete.

    • 10 augusti, 2010 @ 12:53 Tjuvnyp

      Håller med om att Pavel inte riktigt är en superstar i den sista tredjedelen av plan. Men slipper han ta så stort defensivt ansvar lär insticken och passningarna sitta lite bättre, lite oftare. Men om hans roll ska vara som off/def centralt eller på en kant låter jag vara osagt. För han har verkligen gjort fenomenala insatser var han än spelat. Inte alltid. Men ofta.

      En fulltränad VTJr är dock given som ankare på innermitten. Nu sist, fick han pingislunga. Är faktiskt inte orolig för hans kondis. Att snabbt tröttna efter ett inhopp händer väldigt ofta. Även fulltränade spelare av landslagsklass. Så en matchtest till, innan jag dömer honom till att kuta i backar i tre veckor…

    • 10 augusti, 2010 @ 13:17 Tomas Levin

      Med Seb borta, så behövs verkligen VTJ på plan. Frågan är hur länge och hur mycket han orkar om en vecka mot Landskrona.

    • 10 augusti, 2010 @ 17:38 Martin Johansson

      Kan inte göra annat än att hålla med. Det skadar verkligen inte att ha en köttare som Valter Tomaz på plan. Det är väl dock tveksamt om han är redo för spel från start redan mot BoIS på måndag.

    • 10 augusti, 2010 @ 17:41 Martin Johansson

      Nu kommer inte jag ihåg hur det såg ut, men var det verkligen så mycket instick etc. som Pavel levererade 2008. Var det inte väldigt många assist på snabba omställningar, inlägg och fasta situationer den säsongen. Vill minnas det. Vill också minnas att Pavel inte var lösningen mot lag som backade hem och gjorde det trångt för ÖIS på offensiv planhalva, läs BoIS och Qviding på Valhalla IP under hösten. Det är ju just precis den typen av försvar vi möter ofta i år. Är Pavel verkligen lösningen då? Jag är inte helt hundra på det, men jag har väldigt gärna fel för något måste till om vi ska spela i Allsvenskan nästa säsong.

    • 10 augusti, 2010 @ 18:18 Hox

      Det var väl inte ett enda instick på hela säsongen tror jag. I princip hörnor, frisparkar och inlägg för hela slanten som du säger. Däremot så var Pavel visst lösningen för de som försökte göra det trångt på den egna planhalvan, men inte om de kombinerade det med en hög aggressiv press som Landskrona hemma och BP borta. Då tjongade vi via Prytz i hela matcher…

    • 10 augusti, 2010 @ 18:24 Martin Johansson

      Det är skönt att veta att om du säger att det var på ett sätt så var det också det. Mitt minne fungerar ändå rätt hyfsat alltså.

  7. 8 augusti, 2010 @ 21:33 Krilliano

    Tyckte att Syrianska va oerhört bleka. Öis va inte riktigt på topp heller. Men att påstå att ett lag som knappt anstränger sig för att komma över halva plan som vasst är o ta i. Saknade Anderberg mycket.

    Svara

  8. 8 augusti, 2010 @ 21:35 Rompan

    Det är väl problemet med årets lag. Jannarna kör med Zavadil som defensiv mittfältare och därmed blir det inga mål. MEN ATT DET SKULLE TA 20 MATCHER FÖR JANNARNA ATT FATTA DETTA

    Svara

    • 9 augusti, 2010 @ 13:50 Bellman

      Jag förstår inte diskussionen om för få mål. Vi har gjort 32, vilket enbart slås av Norrköping och Sundsvall.

      Det stora problemet i många matcher är ju att vi inte klarar av att hålla vår ledning och att vi har svårt att försvara oss mot kontringar.

      Vi måste lära oss att spika igen helt enkelt!!

    • 9 augusti, 2010 @ 16:46 Martin Johansson

      Håller med här. Vi har nu spelat två och en halv match med Pavel som offensiv mittfältare. På den tiden har vi gjort tre mål. Så att påstå att det är lösning är inte helt korrekt. Dessutom är väl inte vårt problem att vi inte gör tillräckligt mycket mål utan att vi inte klarar av att stänga butiken och att defensiven blir stressad när man bara har en uddamålsledning.

  9. 8 augusti, 2010 @ 21:49 Anonym

    Förstår inte hur folk kan klaga så mycket på Alvaro. Han kanske inte lyckas med så mycket men vem har gjort det egentligen? Han har ju gubbar på sig hela tiden och får ju inte så jättemycket hjälp heller. Han försöker och det märks tydligt tycker jag. Det går inte att säga att Björn, Luka, Nico eller Ken har gjort det bättre denna säsongen. Omöjligt. Stötta han istället!
    Och nej han har inte sagt någonstans att han är för bra för superettan. Vet inte var alla får det ifrån.

    Gött att se Valter igen. Han är kungen!

    Svara

    • 8 augusti, 2010 @ 22:11 Jens Z

      Det som sticker folk i ögonen är nog att Santos fått 9 miljoner för att inte lyckas med någonting medan övriga spelare kanske cashar in en tiondel av det över samma tidsperiod för samma prestation…

  10. 8 augusti, 2010 @ 22:11 Martini

    Dennis var duktig idag! Jag brukar alltid sucka på honom, men han gjorde inte många misstag.
    Danny däremot hade ingen särskilt lyckad dag. Omflyttningen med Björn och då Luka på topp borde kommit mycket tidigare.

    Svara

    • 9 augusti, 2010 @ 11:52 Martin Johansson

      Håller med! Dennis skötte sig fint. Inte så ringrostig som vissa vill göra gällande. Hade väl ett par missar men var annars hyfsad. Skönt att vi har en back-upp till David och Robin. Valter får väl agera mittfältare fram till Sebban är tillbaka.

  11. 8 augusti, 2010 @ 22:21 DrJonas

    Håller med Voldemort om Santos. Det ser verkligen inte ut som han har kul på plan. Till viss del kan man förstå honom, han får ju inga vettiga pass. 4-4-2 passar inte årets upplaga. Bättre med ensam forward och fem på mitten.

    Svara

    • 8 augusti, 2010 @ 23:51 Anonym

      Kul ser han definitivt inte ut att ha. Det håller jag med om. Däremot tycker jag det är fel att kalla honom ointresserad, han försöker. Problemet är bara att han är för långsam (alt otränad).

  12. 8 augusti, 2010 @ 22:28 Garotta de Ansovis!

    Skrivit det förrut, Pavel måste ligga högre upp i banan.
    Han kommer ju aldrig till skott längre… Öis bäste spelare måste vara närmare motståndarnas mål…

    Svara

  13. 8 augusti, 2010 @ 23:57 Krilliano

    Santos är inte dålig men jag förväntar mig mer. Han ska kunna dominera i superettan. Han har ju kapaciteten för det. Härligt o se Valter idag dock. Smäller på i vanlig gammal god anda…

    Svara

  14. 9 augusti, 2010 @ 00:27 Sjögräs

    Abrahamsson
    Bengtsson – R. Jonsson – D. Jonsson/Leinar – von Brömsen/Eriksson
    Valter Tomaz Jr. – Johansson
    Anklev – Zavadil – Gustafsson/Alex/Olsson
    Santos/Mijaljevic

    Något sådant vore intressant, tycker jag. Alternativt detta mittfält:

    Valter – Zavadil
    Anklev – Gustafsson – Alex

    Svara

    • 10 augusti, 2010 @ 19:09 Tjuvnyp

      Agree! Ser jättespännande ut. Riktigt rock n roll! Tror Anklev drömmer om denna uppställning.

  15. 9 augusti, 2010 @ 02:57 Anonym

    Alex anser jag har spelat bort sin chans för längesen! Vad gör gubben på plan? Han har ju ingen fantasi eller plan alls på vad han ska göra med bollen! sämst i öis. Alltid samma översteg (kom förbi 1 av 10 gånger), alltid går han på utsidan av backen, alltid ett misslyckat inlägg rätt på närmsta back. Han blir nästan alltid av med bollen och försöker sig alltid på samma fint. Killen tittar ju inte ens upp när han slår inlägg, utan gör det bara på chans, även om det står 5 motståndare i vägen. Nä, riktigt dåligt byte av Janne. Jonte Lindström borde fått chansen istället, alt. in med luka redan då och ut med anklev på kanten.

    Svara

  16. 9 augusti, 2010 @ 21:26 Nikh

    Och där gick direkttåget med första klass till Allsvenskan… Kvar finns en dressin som 8 lag slåss om att komma på för att sedan åka på en allt annat än säker ”kvalbana”…

    Då får man börja hoppas att två ”skitlag” åker ur och att (det bär emot) lag som Aik klarar sig…

    Svara

    • 9 augusti, 2010 @ 21:29 Martin Johansson

      Halmstad, BP, Djurgården eller Gefle please!

    • 9 augusti, 2010 @ 23:02 Anonym

      Tänk om vi klara av kvalplatsen och får kvala mot HBK! Men då får nog spelarna skärpa till sig, för där är vi defenitivt inte nu. Kom igen, här har vi moroten.

    • 9 augusti, 2010 @ 23:39 Anonym

      Röstar på Djurgården. Det är tufft att fixa två kval på raken.

  17. 10 augusti, 2010 @ 11:08 Voldemort

    Ja, men du verkar ju inte förstå vad jag säger. En spelare med Alvaros kraftiga kroppskonsitution (som han säkerligen haft hela livet) får ett felvärde när du mäter BMI. Hans värde blir då alldeles för högt i förhållande till de andra då han har en grövre kroppsbyggnad i utgångsläget. Dvs. även när Alvaro är fulltränad och inte har ett gnutta överflödigt fett så har han för högt BMI. Förstår du det enkla resonemanget? Därför är BMI totalt ontressant och på helt fel nivå. Att mäta kroppsfett är betydligt mer effektivt.
    Och hårda fysiska fakta har väl inget med ledarskap och coaching attt göra? det finns väl fler parametrar att ta tillvara när du i så fall konfronterar en sådan stor stjärna som Alvaro med att han bör gå ned i vikt? eller jobbar vi bara i en dimension? Det har jag svårt att tro när det gäller Öis ledare. Dessutom så är det väl inte så att Alvro har lagt på sig alla dessa muskler sedan han kom till Öis? Det är väl magstarkt att be fystränarna försvinna för något som dom säkerligen inte har kunnat påverka? Kan garantera dig att träna bort fett är enkelt jämfört med att träna bort muskler. Även om Alvaro går ned 5 pannor så har han fortfarande ett imponerande muskelpaket att dras med. Och ett för högt BMI….så förstår du problemet med ditt resonemang? BMI är värdelöst i sammanhanget så släpp det.

    Svara


Dela dina tankar

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se