Matchen mot Norrby är inställd

Skiten fortsätter. Enligt Norrby IF:s webbplats är söndagens match mellan Norrby och ÖIS inställd. Förklaringen till den inställda matchen är givetvis Örgryte Fotboll AB:s konkurs. I och med konkursen upphörde samtliga spelar- och tränarkontrakt att gälla och därmed har inte Bosse Backman och Bengt Kristensson mer än ett knappt tiotal spelare att förfoga över i samband med helgens match. Det räcker förstås inte och då måste man givetvis ställa in. Vi beklagar det hela och hoppas att ni står ut med abstinens ytterligare en tid.


'Matchen mot Norrby är inställd' have 41 comments

  1. 11 februari, 2011 @ 17:51 Black Francis

    Har Bosse ens sig själv att förfoga över?

    Svara

    • 11 februari, 2011 @ 17:52 Martin Johansson

      Krångla inte så förbannat. Är trött, stressad och tjurig.

    • 11 februari, 2011 @ 18:07 Black Francis

      Det var inte menat som krångel utan som en fråga. Är Bosse, liksom Leinar, anställd av ÖFAB, eller är han, liksom övriga med omförhandlat kontrakt, anställd av Örgryte IS.

      För övrigt låter det som att du behöver varva ner lite. Stäng av datorn, sätt på Doolittle på lagom hög volym och häll upp ett glas rött. Dessutom behöver vi andra en Martin i form och ett fungerande SD, för annars finns det ingen fast punkt kvar att klamra sig fast vid. Så ta det som en order, inte som ett vänligt menat råd.

    • 11 februari, 2011 @ 18:12 Martin Johansson

      På fråga 1 svarar jag att jag inte vet, men jag trodde att BoB och Bengt var anställda av ÖIS.

      På fråga 2 svarar jag att det var precis min plan fram till det att ett pendeltåg fick en lokskada som stoppar mitt X2000 från att komma fram till Göteborg. Har sett fram mot att komma hem korka upp en flaska rött och sätta mig framför stereon hela dagen. Och nu står vi still i fucking Lerum. Baha!

    • 11 februari, 2011 @ 18:37 Black Francis

      Jag tror den korrekta benämningen är ”fucking jävla kuk Lerum”, eller möjligen ”Lerum – mer än du tror”.

      Minns inte, men något av dem.

  2. 11 februari, 2011 @ 21:12 Koffe

    Fast per definition så upphör inte en anställning i samband med en konkurs. Det är upp till konkursförvaltaren att välja om han skall driva verksamheten vidare eller säga upp de anställda. Och eftersom lönegarantin kickar igång igen så kommer konkursförvaltaren att förföga över de anställda.

    Svara

    • 11 februari, 2011 @ 23:24 Jonathan

      Hade varit intressant och veta vilka uppe på Öis kansli som är anställda inom ÖFAB eller är det allihop?? Svårt detta med att skilja verksamheterna åt

    • 11 februari, 2011 @ 23:47 Jonathan

      Tack Magnus.. En av tre alltså. Hoppas verkligen att man tänker sig för vilken den nya organisationen blir och man anställer för framtiden. Nytt kött och blod behövs inom öisgårdens väggar. Vi kan inte fortsätta på samma sätt som vi gjort de senaste 10-15 åren

  3. 11 februari, 2011 @ 23:55 Vinz

    Det här är ju en lysande möjlighet att bli av med det oprofessionella i föreningen, läs Ulrika Rosén med flera. Tragiskt att se att Olof Lundh babblar om att en allsvensk klassiker går i graven osv. Det enda som händer är att vi degraderas en serie, det skulle i alla fall jag inte kalla för att gå i graven.

    Svara

    • 11 februari, 2011 @ 23:58 Jonathan

      Jag är bara rädd att man anställer personer efter ”vänskap” eller ”lång och trogen tjänst”. Jag skiter fullständigt i vilka som är bästa vänner eller hur trevliga och bra vissa personer på öisgården är om de inte klarar av att sköta sina uppgifter. Hur man är privat och hur man är på arbetet är två olika saker och om vi skall bli en proffsklubb i framtiden krävs det att man skiljer dessa åt.

    • 12 februari, 2011 @ 00:12 Anonym

      Ja det har varit sådan anställningar på sista tiden som blivit total katastrof.

    • 12 februari, 2011 @ 01:08 Benhinnan

      Word

    • 12 februari, 2011 @ 00:08 Nugget

      Flippade ur totalt på Olof idag på fotbollskanalen, med alias ”Andreas Palmqvist” la jag in ett flertal sura/elaka inlägg riktat mot honom.
      Förstår inte hur en så pass professionell skribent och fotbollsvetare som han kan misslyckas så fatalt i en artikel.

    • 12 februari, 2011 @ 10:48 bisse

      Exakt,tanten måste bort,en kompis sa när hon kom från Lerums IS ”Snart spelar ni i samma serie som Lerum” så rätt han hade,vi är på väg dit

    • 12 februari, 2011 @ 20:19 bisse

      Det kommer en till …..Leinar,säg inte nåt annat.Han har fjäskat in sig under en tid allmänt hatad av övriga spelare

  4. 12 februari, 2011 @ 00:07 Anonym

    Det som blir konstigt om Öis och Qviding går ihop och skall ha ett lag i Supperettan så kommer ju laget till största delen bestå av Qvidingspelare och fyllas ut med några få Öisspelare. För Qvidingenspelares kontrakt är ju kvar medan Öisarnas upphört. Qvidingen har redan en trupp på ca 20 spelare så det finns ju inte plats för så många till.
    Känns tungt, tänker på spelarna och dom anställda.

    Svara

    • 12 februari, 2011 @ 00:31 Black Francis

      Å andra sidan är deras trupp inte särskilt dyr. Den är anpassad till en klubb med 400 på läktarn och utan stöd från SEF. Gissar att nya Öis kommer skriva kontrakt med en hel del från konkursade ÖFAB. Visst, det blir en fånigt bred trupp till en början, men en hel del som inte platsar kommer nog att söka sig till andra klubbar.

  5. 12 februari, 2011 @ 00:39 Anonym

    Gå in och läs om VarbergsBois http://www.hn.se/sporten Bois sportsliga succe ekonomiskt fiasko.

    Svara

  6. 12 februari, 2011 @ 10:05 Hasta La Vista

    Jag lovar er att detta är bara början på en serie konkurser som kommer komma. Gais har börjat belåna sina spelare. MFF backar ofantligt många mille. AIK gör nyemission pga likviditetsproblem t.ex. Låt Öis gå igenom stålbadet först nu så kommer vi ut starkare på andra sidan! Vi ger aldrig upp! Öisare tills vi dör!

    Svara

  7. 12 februari, 2011 @ 10:50 Edwin

    Jag …. fan vad sur jag är

    Svara

  8. 12 februari, 2011 @ 12:43 PriMax_ÖIS

    ”I stället för match tränar A-laget på Valhalla klockan 18.00 på söndag. Alla är givetvis varmt välkomna dit! Det utlovas mycket tvåmål!” Källa: ois.se

    Kommer ni med och stödjer laget?

    Svara

    • 12 februari, 2011 @ 12:47 Martin Johansson

      Men vad helvete! Av alla tider på hela helgen måste de välja den enda tid jag inte kan.

      /Trött, upprörd och blåst

  9. 12 februari, 2011 @ 13:27 AuriSakraFame

    Bästa som kan hända är ju att Ulrika mfl försvinner. Eller, tja, förhoppningsvis gör dem det iaf…

    Som anonym sa, så är det ju just kompisanställningar som fuckat upp klubben något enormt. Vet exempelvis att några här vill se Geigert for president, men killens lön motsvarade ju ffs en kompetent spelares lön. Att han hade fått jobbet på öisgården utan Allbäck är väl också naivt att tro?

    ”Göteborgsandan” måste verkligen bort snabbt som fan för att föreningen öht skall fungera.

    Svara

    • 12 februari, 2011 @ 13:30 Martin Johansson

      Dude et dudettes, skulle man kunna be om att vi försöker lägga våra kommentarer till ”rätt” inlägg? Den här diskussionen om vem som bör vara anställd och vem som får gå vid konkursen hör mer hemma i inlägget om konkursen. Under det här inlägget kan vi väl snacka Norrby-matchen och söndagens träning. Inte så svårt, inte sant?

      /Ordningsmannen

    • 12 februari, 2011 @ 16:00 AuriSakraFame

      Allt hänger ihop sas :)

      Tråkigt med matchen iaf.

    • 12 februari, 2011 @ 18:14 Martin Johansson

      Jo, det stämmer, på sätt och vis, känns bara som att vi underlättar för oss själva om vi håller diskussionerna samlade under ”rätt” inlägg. No biggie! :-)

  10. 13 februari, 2011 @ 20:34 Anonym

    Kommer det nån rapport från träningen ?

    Svara

    • 13 februari, 2011 @ 20:59 Martin Johansson

      Ja, men det dröjer. Kommer nog inte att komma upp förrän vid 23-24 i kväll. Ledsen, men jag har lite annat att fixa först.

    • 13 februari, 2011 @ 21:22 Anonym

      De ä lugnt jag är glad att det kommer nåt öht

  11. 14 februari, 2011 @ 09:07 Robbban

    Vadå ”GAIS har börjat belåna sin spelare…”. For your information; ett kommanditbolag, GAIS KB Intressenterna ägde spelartruppen till 49% fram tills nyåret -09. Under -10 omvandlades KB:et till ett AB och de flesta involverade gick in i den nya konstruktionen.

    Att KB:et har ägt spelartruppen har knappast påverkat GAIS ekonomi till det sämre och framförallt inte gjort att föreningen närmar sig konkurs. KB:et bildades -02 då GAIS var timmar från just konkurs. Upplägget då var att delar i ett bolag såldes och så fick GAIS in pengar. Spelartruppen då, klubben låg i den division ni ska lira i om ett par månader, var inte värd de pengar som las in, ungefär två miljoner.

    Man kan alltid diskutera huruvida spelartruppens värde ska vara garant för en förenings framtid eller ej. Alltså, nödvändigheten att sälja för fem – tio miljoner varje år för att täcka ett underskott. Så har GAIS klarat sig i sex-sju år. Vi har varje år sålt för ungefär den summan och därmed undvikit att backa ekonomin. En fråga, vad har ÖIS sålt för under 00-talet…?

    Wallin håller hårt i pungen, låter inte kanslit växa och därmed dra på sig kostnader som måste täckas med extraordinära inkomster. Han tillåter aldrig värvningar på lånade pengar eller från extra stålar från utomstående. Vi handlar alltid billigt (nåja, vissa har varit dyra och värdelösa – typ Migen Memelli).

    För oss gaisare är det nödvändigt för att ALDRIG mer hamna i den sits vi var i för nio år sedan. Och femton dessförinnan. Och trettio år sedan…osv.

    Men. Som fotbollssupporter innebär det ju att glamouren och det festliga uteblir. Och även då publiken faktiskt. En oerhört svår balansgång. Vart ska degen komma ifrån om inte från spelarförsäljningar?

    ÖIS har gjort en jävla massa felsatsningar men ni har också en jävla massa otur. När ni väl satsar på något som ska dra in pengar utanför fotbollen – Hotellsatsningen – ja, då får ni oflyt med omständigheter. Fast glöm en vinstmarginal på fem miljoner. Det innebär en vinstprocent på rörelse på tio. Få företag som har det.

    Jaja, invändningen att det kommer många konkurser är tror jag felaktig. Det skulle möjligen vara AIK då. MFF har för mycket pengar.

    Svara

    • 14 februari, 2011 @ 11:34 Martin Johansson

      Eftersom du ställde frågan ”Vad har ÖIS sålt under 00-talet?”. Och med tanke på vad man har sålt och för hur mycket man har sålt det framstår hela den här sörjan än mer obegriplig (för om man dessutom lägger in alla stålar som ÖIS tre stora sponsorer ”skänkt” till klubben under 00-talet undrar man ju lite över var alla pengar har tagit vägen. Men jag gjorde en sammanställning av ÖIS och GAIS transfers enligt Transfermarkt.de och då ser det ut på följande sätt:

      ÖIS
      Johan Elmander 25 000 000
      Marcus Allbäck 14 000 000
      Afonso Alves 9 700 000
      Paulinho Guara 3 000 000
      Ola Toivonen 9 700 000
      Ailton Almeida 36 000 000
      Ken Fagerberg 15 000 000
      Totalt: 112 400 000

      GAIS
      Wilton Figueiredo 5 500 000
      Pär Ericsson 9 000 000
      Wanderson 19 000 000
      Totalt: 33 500 000

      Siffrorna är givetvis inte exakt vad klubbarna fick för spelarna men det är väl de officiella övergångssummorna och de säger ändå något om hur mycket pengar som ÖIS respektive GAIS dragit in på spelarförsäljningar under 00-talet.

  12. 14 februari, 2011 @ 14:33 Robbban

    Är inte detta siffror som behöver uppdateras något? Jag vet ju att det har förekommit vidareförsäljningssummor här för ÖIS – som i Afonsos övergång till Birmingham, Toivonens till PSV. Fick ni inte vidareförsäljning även på Elmander och Allbäck?

    ÖIS
    Johan Elmander 25 000 000
    Marcus Allbäck 14 000 000
    Afonso Alves 9 700 000
    Paulinho Guara 3 000 000
    Ola Toivonen 9 700 000
    Ailton Almeida 36 000 000
    Ken Fagerberg 15 000 000
    Totalt: 112 400 000

    Här bör vi uppdatera något också. Vi hade vidareförsäljning på Wilton på drygt sex miljoner (övergången till Saudi för drygt 40 miljoner – en summa som aikåare ihärdigt förnekar men jag vet vad GAIS fick i sin vidareförsäljning och den procenten var femton, bara att räkna bakåt…). Khari Stephenson betalade AIK i runda slänga fem miljoner för, honom har du glömt i sammanställningen. Vi fick runt sex miljoner för Pär Ericsson, en summa som inte är utbetald ännu då det är antal spelade matcher med i affären. Wanderson fick vi två miljoner dollar för, utbetalt en miljon åt gången, vilket innebar att den summan vi fick var mindre än den miljon som landade hos klubben i somras…valuta ni vet…lite så GAIS gör affärer så att säga ;-(
    En mindre summa i sammanhanget är Lindströms miljon från HIF, fastställd summa i det kontrakt han skrev med GAIS.

    GAIS
    Wilton Figueiredo 5 500 000
    Pär Ericsson 9 000 000
    Wanderson 19 000 000
    Totalt: 33 500 000

    Kontentan är den att GAIS har använt en, kanske två försäljningar om året för att täcka backen i driften. Utöver det har Wallin aldrig toksatsat utan köpt billigt. Sedan Wiltonförsäljningen -05 har det varje år förekommit en sådan. Skillnaden mot ÖIS är väl den att vi aldrig har kammat in tjugo-trettio miljonersvärvningen. Den som skulle kunna skapa ett överskott att investeras i spelarköp. Nu täcker vi bara back i driften.

    Svara

    • 14 februari, 2011 @ 15:39 Håkan Wall

      Mmmm, de siffrorna är inte korrekta.
      – Ken Fagerberg fick vi 12M för (samt klausul).
      – Afonso ägdes ej av ÖIS, pengarna för försäljningen gick till Mineiro. Det är möjligt att vi hade procent på försäljningen, men det var inga 75%. Pengar för viderförsäljningen till Middlesbrough kan endast varit solidaritetsersättning och det rör sig om max 1,5M. Så här kan jag/vi bara gissa men nästan 10M låter en bra bit över det tänkbara inkomstintervallet.
      – Ailton kostade FCK 3M€, vilket var runt 30M. Dock så bör det nämnas att han kostade ÖIS över 10M i övergångssumma, ryktesvis 11.
      – Grinola såldes till Malmö för lite över 6M och sedan var det en vidareförsäljningsklausul som gav i runda slängar 11M till.
      – Paulinho kostade mer än han såldes för så att ta upp honom som något positivt i just det hänseendet är ju fel. Det är samma för Alvaro Santos som kostade två miljoner och väldigt mycket lagmoral.
      – Det finns ingen vidareförsäljningsklausul på Elmander kan gett pengar. Han hade ju inte någon klockren start på sin proffskarriär och var ju och vände i både Djurgården och Bröndby innan den tog fart ordentligt.
      – Ej med på listan: Markus Johannesson, 3M.
      – Ska man ha en sådan här lista så är det också relevant med de större köp man gjort, då tar vi förstås upp Paulinho, Ailton, Mackan Allbäck och tjockisen. Sedan var väl inte Patrik Elmander gratis heller, men jag har förträngt den övergångssumman….

    • 14 februari, 2011 @ 16:02 Robbban

      Låg inte köpen av Allbäck och El Gorgo utanför ÖFAB – typ Weawering som la upp degen? Patrik Elmander, var det från oss ni köpte honom? Minns något i stil med 900 000. Kan det stämma? Oavsett, så är ju det niohundratusen i sjön.

      Toivonen måste ju vara er kassako all-time. Elva miljoner i vidareförsäljning. Jisses. Har ni procent på nästa steg också? Kan ju ge lika mycket om han fortsätter i den här stilen.

      Det som är intressant är ju summorna för Allbäck och Elmander (och Afonso, om ni nu hade del i honom). Tidigt noll-nolltal och bara ett par år efter börja ni blöda för att -05/06 ligga riktigt risigt till. Vad hände där med nästan femtio miljoner? Läge för en Sherlock Holmes – insats helt enkelt. Martin, de där tre månaderna du pratade om, intecknade redan ser jag…

    • 14 februari, 2011 @ 16:31 Martin Johansson

      Weavering-mannen hostade upp deg för Santos. Hur det var med Allbäck har jag faktiskt ingen aning om. Har haft ett samtal med Ranäng en gång om Mackans övergång och fick då intrycket att han inte kostade allt för mycket (men det är Ranäng vi snackar om så blåste mig säkert).

      Och det där med var har alla pengar tagit vägen och hur hamnade vi i den här situationen är definitivt på to-do-listan, men inte under de där tre månaderna. De är vikta åt annat (åtminstone till större delen).

    • 14 februari, 2011 @ 17:26 Black Francis

      Tycker inte alls det är så märkligt. Frågan är snarare vad Öis fick alla pengar ifrån som gjorde att vi hängde med så länge i allsvenskan, och dessutom flera år var med i toppen. Vi hade under de bästa åren en snittpublik som låg ungefär 5000 under snittet för allsvenskan. Räknar vi lågt kostar en biljett 100 kr. Det betyder att vi förlorar en halv miljon mot medellaget i allsvenskan varje match. Mot topplagen förlorar vi snarare en miljon varje match. Sen kommer sponsorintäkter och TV-avtal som också är direkt kopplade till hur många supportrar laget har.

    • 14 februari, 2011 @ 17:37 Martin Johansson

      Tv-pengarna har ju en särskild fördelning:

      ”TV- och Svenska Spel-avtalen fördelas bland medlemsklubbarna och största delen går till de allsvenska föreningarna. En grundersättning som är lika för alla, en placeringsbonus efter vilken placering man når i serien och en ersättning för de matcher som man spelar i TV4 huvudkanal och Veckans Match i CANAL+ (både hemma- som bortalag får ersättning).”

      Placering är mig veterligen det som väger tyngst och om jag har förstått saken rätt har de allsvenska klubbarna varit ”garanterade” någonstans mellan 10 och 15 miljoner beroende på placering. Nu vet jag inte om det var samma fördelning under framgångsåren (mycket talar snarare för att det var en än mer ”solidarisk” fördelning på den tiden) men där borde vi inte ha ”tappat” mot övriga klubbar. När det gäller sponsorsintäkter har jag för dålig koll. När det gäller publiken är det ju inget snack om att vi antigen behövt konstgjord andning eller varit ena djävlar på att dra in sponsorspengar. Men ÖIS gick ju back även på den tiden (eller minns jag fel nu).

    • 14 februari, 2011 @ 17:44 Johan Gellerman

      Fördelningen av TV-pengarna är 74-13-13, där 74% delas lika mellan alla klubbarna, 13% beroende på hur många matcherna man visas och 13% beroende på placering. Om fördelningen hade skett som i de flesta andra länderna i Europa så hade många klubbar inte haft en janne när det hade kommit till att få ihop sin ekonomi.

    • 14 februari, 2011 @ 18:59 Black Francis

      Jag tänkte mest på PPV? Har för mig att jag läst att det ger klubbarna mer pengar om fler köper deras matcher. Men det kanske var fel, eller har slutat gälla.

    • 14 februari, 2011 @ 16:29 Martin Johansson

      Nej, det är klart att de inte är korrekt. De var ett försök att på fem minuter svara på Robbans fråga om vad ÖIS sålt under 2000-talet. Och givetvis saknas en del spelare (Johannesson stå t.ex. angiven som fri transfer men jag vill också minnas att vi fick stålar för honom) och en del siffror är felaktiga. Men så blir det när man tvingas använda Transfermarkt. Bättre än inget i alla fall. Dessutom vill jag påpeka att jag på inget sätt försökte ge sken av att ingen av dessa spelare hade kostat någonting. Det var aldrig menat som ett försök att ge någon heltäckande bild utan mer visa på att ÖIS sålt en hel del spelare under åren och att man har gjort det för relativt omfattande summor. That’s all!


Vill du svara Koffe

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se