Så ska ÖIS-gården bli med ”arena”

I samband med onsdagens årsmötet presenterades ett förslag om att ÖIS i framtiden ska spela sina hemmamatcher uppe på ÖIS-gården. Just spel på ÖIS-gården verkar vara prioriterat av interimsstyrelsen. För tillfället kan ni med andra ord glömma allt snack om Gamla Ullevi och Valhalla Idrottsplats.

De fördelar som man från interimsstyrelsens sida ser med att spela hemmamatcherna på ÖIS-gården – i stället för på Gamla Ullevi eller Valhalla – är att man slipper hyreskostnaderna. Utöver de minskade kostnaderna menar ÖIS att man genom spel på ÖIS-gården får bättre möjligheter att dra in pengar på matcher och verksamhet. Framförallt framhåller man möjligheten att sälja reklam som ett starkt argument för spel uppe på ÖIS-gården. Men man räknar också med att föreningen ska kunna dra in pengar på försäljning av korv, kaffe och mazariner.

De kalkyler som har gjorts pekar på att det skiljer så mycket som 3 miljoner kronor mellan att stanna kvar på Gamla Ullevi (eller att flytta till Valhalla) och en (tillfällig) flytt till ÖIS-gården. Genom spel på ÖIS-gården hoppas man också skapa en mer familjär stämning. Man planerar bland annat att ha en läktare särskilt för de egna ungdomsspelarna. Till denna läktare kommer man också att släppa 200 öronmärkta gratisbiljetter. Allt för att skapa en så pass motiverande och utvecklande miljö för de egna spelarna som möjligt.

Alla tecken tycks peka i en enda riktning; alla vägar bär till ÖIS-gården. Och för interimsstyrelsen tycks valet därmed vara mycket, mycket enkelt. Den här frågan präglas av tankesättet ”att det är bättre att vi tar stålarna än att Göteborg FC eller Got Event gör det”. Och på sätt och vis kan man ju tycka att det är ett helt rätt sätt att tänka på när ekonomin är ansträngd och föreningen sitter med foten i rävsaxen. Har man en gång stirrat ruinens brant i vitögat (hur fan nu det skulle gå till, men ni förstår vad jag menar) tänker man vanligtvis nyktert och kvickt kring problem och lösningar. En fråga som man dock måste ställa sig är vilka långsiktiga konsekvenser en flytt till ÖIS-gården får för ÖIS som förening? Om man lyfter blicken lite längre än till perioden april till oktober 2011, vad ser man då? Hur påverkar en flytt publikutveckling och nyrekrytering av supportrar och sponsorer? Vilka realistiska möjligheter finns det egentligen att sälja sargreklam och matchsponsorskap till tretton matcher i Division 1 Södra? Är de ekonomiska kalkylerna verkligen korrekta; skiljer det verkligen så mycket som tre miljoner kronor mellan att spela på Gamla Ullevi och att spela på ÖIS-gården? Och vad händer med ÖIS möjligheter att återvända till Gamla Ullevi om vi nu – mot all förmodan – skulle återvända till Allsvenskan inom en femårsperiod?

Som ni kan se finns det en hel del frågetecken som skulle behöva rätas ut. Den här artikeln är dock inte rätt plats för en sådan diskussion utan nu ska vi fokusera resterande del av texten på hur ÖIS-gården kan ”göras om” för att fungera som hemmaplan under säsongen 2011?

Vi kan väl börja med att konstatera att det rör sig om ett tämligen omfattande projekt. Det är mycket som ska till innan ÖIS-gården duger för spel i Division 1 Södra. Den plan som nu har tagits fram för en tillfällig arena uppe på ÖIS-gården har utgått från de kriterier som finns för spel på elitnivå. Det handlar bland annat om att det ska finnas en säkerhetszon om tre meter runt hela planen (ni vet de där problemen som Got Event har när det gäller Valhallas spelduglighet), vilket inte är helt lätt med tanke på att ÖIS också vill klämma in en läktare som kan svälja över 2 000 åskådare och ha lite plats över för parkering. Dessutom ska det finnas ett gångstråk på en och en halv meter mellan reklamsarg och läktare. Publiken ska också ha tillgång till toaletter och andra faciliteter.

Enligt nuvarande bedömning uppfyller ÖIS-gården dessa krav. Det går att få till en säkerhetszon och ett gångstråk, samtidigt som man får in en läktare och lite parkering mellan ÖIS-gårdens gräsplan och Bäckravinsgatan. Och kraven på toaletter kommer att lösa med hjälp av mobila enheter, vilket kanske känns lite halvdassigt, men det är väl bara att gilla läget och drömma sig tillbaka till Roskildefestivalerna från början av 1990-talet. Detsamma gäller för kiosker och entré, som kommer att lösas med hjälp av mobila enheter.

Till en början planerar ÖIS att hyra in läktare. På sikt får man dock se vad som händer och det är inte helt omöjligt att det i framtiden dyker upp permanenta läktare runt gräsplanen. När det gäller själva driften av arrangemangen vill man från interimsstyrelsens sida ha in ett engagemang från ungdomslag, föräldrar och supportrar. För sponsorernas del kommer man att förlägga en sponsorslounge i klubbhuset. Nedanför huset kommer man sedan att ha en sittplatsläktare för sponsorer.

Det återstår dock vissa problem att lösa och det har att göra med parkeringsmöjligheterna. De är helt enkelt för dåliga. ÖIS hoppas kunna lösa detta genom att bland annat använda den grusade planen vid sidan om konstgräsplanen (ni vet den där ytan som Lars Ranäng tyckte var en perfekt campingplats), pendelparkeringen utmed motorvägen och Saab Aerospaces parkeringsplatser.

Ambitionen är nu att fram till och med den 16 april färdigställa ÖIS-gården för spel av matcher i Division 1 Södra. Enligt de uppgifter som presenterades i samband med årsmötet ska det inte vara några som helst problem att hinna klart med arbetet i god tid till säsongsstarten. Att iordningställa tillfälliga läktare utmed långsidorna beräknas ta omkring en vecka.

Den föreslagna ”arenan” har i sin nuvarande utformning en maxkapacitet på 2 100 platser, men det finns enligt beräkningarna goda möjligheter att utöka kapaciteten genom att bygga till ytterligare läktarsektioner. Det förslag som man nu har tagit fram håller för spel i division 1. Om ÖIS skulle gå upp i Superettan måste man se över belysning, säkerhet och möjligheter till sittplatser under tak. I division 1 är inte belysning något problem eftersom matcherna alltid spelas på helgdagar och då oftast under dagtid. När det gäller säkerheten tycks det dock återstå en hel del att lösa. Till exempel blev styrelsen svaret skyldigt när det gällde frågor som hur man ska hantera och lösa säkerheten om det faktiskt dök upp 2 100 personer till en match (som ni vet har man budgeterat på ett publiksnitt på 800 åskådare denna säsong). För spel på högre nivåer måste man också hitta en lösning så att man får till stånd en avskiljd bortaläktare med separat entré.

Som ni kan se återstår det med andra ord en hel del arbete innan vi kan börja prata om vår alldeles egna arena, men kanske är det här ändå ett steg i rätt riktning.


'Så ska ÖIS-gården bli med ”arena”' have 27 comments

  1. 11 mars, 2011 @ 15:17 Edwin

    Dem har inte tänkt på att folk faktiskt ska ta sig ut till Gården också?

    Svara

    • 11 mars, 2011 @ 15:36 Mikael Carlsson

      Det tror jag inte är deras huvudfokus och dessutom så tror jag inte det är några större problem om man tänker efter. Personligen är jag bilburen och tar bilen på samma sätt som till Gamla Ullevi. Istället för att parkera i garaget under Nya Ullevi och promenera bort till GU så ställer jag bilen precis vid ÖIS-gården nu istället. Är man smart så fixar man så att man kan samåka med bil med sina polare.

      Bästa alternativet är ändå bussen (Grön Express till Nysäter via Mölnlycke) och hoppar av vid Delsjömotet, ett stenkast från ”moderskeppet” och planen. Vill man ta en pilsner innan så hoppar man med fördel på bussen inne i stan på följande ställen i nämnd ordning:

      * Nils Ericsson Terminalen (Centralstationen)
      * Brunnsparken
      * Kungsportsplatsen
      * Berzeliegatan
      * Korsvägen

      Om man hoppas på redan vid Nils Ericsson Terminalen så tar det 16 min enligt Västtrafiks reseplanerare. Det är inte hemskt farligt. Hoppar man på vid Korsvägen tar det endast 5 min.

      Att klaga på att ÖIS-gården ligger ”off” får man göra. Men att säga att det är alldeles för långt och komplicerat att ta sig dit för att se ÖIS spela håller inte. Detta säger heller inte du Edwin, men jag har sett andra dra den slutsatsen av ÖIS planer på att flytta matcherna till ÖIS-gården.

    • 11 mars, 2011 @ 17:03 Edwin

      Kan inget annat än att hålla med dig Mikael, jag tror det är som du säger. Folk tycker att det verkar vara mer ”off” än vad det faktiskt är. ÖIS borde skriva på internet sidan hur enkelt det verkligen är att ta sig dit. Jag själv skulle inte bry mig om det tog mig en timme eller tio minuter att ta mig till matchen, vet att många andra håller med mig. Tänkte mer på de som går och ser matcherna lite sporadiskt.

  2. 11 mars, 2011 @ 15:45 Robbban

    Jag har all respekt för att ni, i er situation, måste anpassa er till en ekonomisk verklighet och därmed tycker, glatt verkar det vara och alls inte under galgen, att detta är en bra idé.

    Jag måste säga att jag är förvånad. Som gaisare tar jag ju glatt emot det här och inser att vi är av med en konkurrent för rätt lång tid framöver. Men som alliansbroder, vilket jag också är, ser jag med bestörtning på att ni tuggar i er detta.

    Vad blir ÖIS för klubb? Ytterby IS har en liknande anläggning, med jättefint klubbhus och en plan med rudimentära läktare (när vi mötte dom 2003 hade dom satt upp mobila läktare) som heter Yttern.

    Så ser det ut mina ögon. Finns det ingen av er öisare som tycker att detta är ytterligare ett steg neråt statusmässigt, prestigemässigt och i intresse?

    När GAIS senast spelade i tredjedivisionen så var Gamla Ullevi ett perfekt ställe att spela på – mitt i stan, enkelt att nå, bra ställen runtomkring. Drog till oss en massa förstagångsbesökare som fortfarande går. Hur många sådana har ni möjlighet att dra till er? Det är ju bara die-hards som resonerar i era banor härinne. Men vad händer med resten, de som är lite ljummet intresserade?

    Nåväl, ni gör som ni vill naturligtvis men jag tycker ni kapitulerar alldeles för lätt.

    Svara

    • 11 mars, 2011 @ 16:03 Johannes

      Om man tänker efter, i ärlighetens namn så är det väll inte speciellt poppis att bli Öisare i nuläget ändå? Jag tror inte det hade dragit till sig fler nya ansikten på läktaren om vi spelade på Ullevi, de som kommer gå på Öis matcher i Söderettan är människor med Verkliga Öis hjärtan och eldsjälar.

    • 11 mars, 2011 @ 16:10 Magnus Börjesson

      Ni Gaisare jämför gärna med när en liknande idé var aktuell hos er för några år sedan. Jag är inte inläst på hur det förslaget såg ut, men en stor och uppenbar skillnad är läget. Gaisgården ligger ju långt inne i djungeln, medan Öisgården ligger mycket bra till kommunikationsmässigt. Är man t ex på Flying Scotsman på Avenyn så går det troligen fortare att ta bussen till Öisgården (från Kungsportsplatsen eller Berzeliigatan) än att gå till fots bort till Valhalla eller Gamla. Vi får väl hoppas att Balders Hage tar en dialog med Västtrafik så att de kan sätta in en extrabuss eller tre på någon lämplig tur inför varje match. Med bil blir det också hur enkelt som helst att ta sig till matchen, och tillgången till Ruags parkering gör det enkelt att ställa den. Möjligen blir det lite jobbigare för kommunalt åkande kranskommunbor, som nu inte bara kan åka in till centralen och sedan gå till fots, utan behöver göra ett byte.

      Den andra fördelen med att spela centralt skulle väl vara att klubben ”syns på stan”. Men ÖIS supportrar får helt enkelt se till att ladda inne i stan även i fortsättningen, och gärna marschera gemensamt och demonstrativt till bussen, så är det problemet löst. Att någon nämnvärd andel av publiken tidigare skulle ha bestått av folk som ändå var inne i stan och råkade gå förbi arenan betraktar jag som mycket osannolikt. Snarare finns det bättre möjlighet att locka sådana ströbesökare till Öisgården, med hjälp av en alert skylt ute på RV40.

      En nackdel jag däremot ser kan vara att en primitiv plockepinnarena avskräcker den mer bekväma delen av publiken, som gärna vill ha sköna stolar, riktiga toaletter och inte minst tak över huvudet. Vi får väl hoppas på tur med vädret…

    • 11 mars, 2011 @ 16:22 DK Gôtet

      Bor man i ex. Partille, Mölnlycke, Landvetter, Kungälv, Borås, Stenungsund, Kinna, Skene så behöver man inte byta buss för att ta sig till ÖIS´gården!!=) :-D

    • 11 mars, 2011 @ 18:03 Black Francis

      Varför inte marschera hela vägen till Öisgården? Det är ungefär 4 kilometer från korsvägen, vilket betyder 45-50 min rask promenad. Lite jobbigt kanske, men vi skulle i alla fall synas och höras.

      Kanske inte varje gång. Men varför inte till premiären och någon eventuell avgörande match i slutet av säsongen?

    • 12 mars, 2011 @ 00:07 Voldemort

      jag ska vinka till dig innan jag kör över dig på boråsvägen…. :-) Du kommer bli en rödblå vägbula…….

    • 12 mars, 2011 @ 09:34 Barda

      Inte alls någon dum idé… Tyvärr tror jag att gemene ÖISare är på tok för lat… motbevisa mig alla!

    • 11 mars, 2011 @ 16:56 Mikael Carlsson

      Skalbarheten på ÖIS-gården kan vara/bli ett problem. Men som det är nu så är ÖIS ändå inget lag att räkna med i de högre seriesammanhangen. Vi har en verklighet som ser ut allt annat än när GAIS spelade i tredjedivisionen och vad Gamla Ullevi kostade att hyra in sig på då bl a. ÖIS sparar många silverpenningar på att göra det här och jag är ganska så säker på att antalet ”strösupportrar” knappast hade vägt upp den summan som GU kostar att hyra under en hel säsong i dagsläget.

      Skulle nu ÖIS gå som tåget de kommande åren och spela en bländande fotboll så att ÖIS-gården och ”arenan” där anses för liten så får vi väl hoppas att en flytt tillbaka till GU inte är omöjlig. Hellre en ”knökad” plockepinnarena i nuläget än ett ekande tomt GU ifall att någon strösupporter kanske får lust att gå på ÖIS matcher någon gång.

      Visst skall det vara bekvämt att gå på underhållning i stan, men nu har vi spelat på Göteborgs nya arena som t o m herr Ranäng sade skulle locka allt fler ÖISare till matcherna. Vad blev resultatet? Ja, inte har jag sett några fullsatta läktare under viktiga matcher för ÖIS än iallafall… Jag skulle knappast tro att division 1 fotboll skulle locka fler personer nu om laget spelade på GU helt enkelt.

    • 11 mars, 2011 @ 17:40 Magnus Börjesson

      På årsmötet, när förslaget om spel på Öisgården presenterades, lyfte Lars Ranäng just den frågan, att det var väldigt viktigt att i så fall se till att det fanns möjlighet att komma tillbaka till Gamla i ett senare skede. Ranäng såg nästan lite triumferande ut, som om han med den frågan hade satt ”rookiesarna” på det hala. Följaktligen såg han aningen snopen ut när han fick svaret att de hade bokat in ett möte om just det redan följande morgon! (Minns inte om mötet var med Georgsson, Higab eller vem det nu kan ha varit.) Frågan om möjlighet att komma tillbaka till Gamla är alltså under kontroll.

    • 11 mars, 2011 @ 22:09 Martin Johansson

      Nja, det där är väl en väldigt välvillig tolkning av Martin Larssons svar på Ranängs påstående. Allt han sa vara att man skulle ha ett möte med GUAB där frågan skulle diskuteras. Jag spelade in hela dragningen och jag kan inte höra något om att frågan är ”under kontroll”.

    • 11 mars, 2011 @ 22:27 Magnus Börjesson

      Ja, det var ju det jag sa. Man skulle ha ett möte. Därmed är frågan under kontroll, dvs man är medveten om problematiken och tittar på det. Under kontroll är inte nödvändigtvis lika med löst!

    • 11 mars, 2011 @ 22:30 Martin Johansson

      Ja, du gjorde en välvillig tolkning av ett uttalande om ett möte.

    • 11 mars, 2011 @ 22:12 Martin Johansson

      Robban, du har en poäng. Det är lite det jag menar med de frågor som finns ungefär mitt i texten. En annan sak som jag tycker är lite intressant är hur man väljer att rama in hela den här händelsen. Man får en neddragning och ambitionssänkning att låta som en satsning. Undra hur länge det håller innan någon börjar fucka med dem.

  3. 11 mars, 2011 @ 15:48 Jacko

    Självklart går det att ta sig till Öisgården men det är krångligare och tar längre tid för många. Vi som åker med Alingsåspendeln in till matchen är vana att ha 18 minuter på oss från det att tåget rullar in på Centralen till matchen börjar. En flytt till Öisgården innebär att man får ta ett tåg tidigare och då det bara är 2 avgångar i timmen så får man lämna hemmet 30 min tidigare alternativt så blir man sen till matchen. Kan även bli tight att hinna med tåget hem och vill det sig då illa så kan man få vänta en timme på centralen.
    Hoppas verkligen inte på en flytt till Öisgården……

    Svara

  4. 11 mars, 2011 @ 16:28 Rude Boy

    Stämmer siffrorna om tre miljoner i ökad nettoförtjänst är jag lätt på.
    Annars är jag benägen att hålla med Gais-Robban en historisk första gång.

    Svara

  5. 11 mars, 2011 @ 16:38 Anonym

    Jag är definitivt beredd att betala ett betydligt högre biljettpris på Valhalla än på Gården.

    Och inte fan är nettoskillnaden mellan gården och Valhalla 3 milj.

    Nej, den nya styrelsen borde kollat med oss supportrar först.
    .

    Svara

    • 11 mars, 2011 @ 17:32 Anonym

      Vi spelar 13 hemmamatcher 2011 och att då skillnader mellan Valhalla och Gården skulle vara dryga 230 000 SEK/match låter helt extremt. Vad kostar Valhalla i hyra per match? Någon som har en uppfattning?

    • 11 mars, 2011 @ 17:34 Martin Johansson

      Tror kanske att det är så att jag slarvat lite. Glöm Valhalla i jämförelserna (för tillfället i alla fall). Vippen faller på de begränsade sponsorsmöjligheterna.

    • 11 mars, 2011 @ 19:02 Anonym

      Vilka begränsade sponsormöjligheter är det vi talar om?

      ”Clean Court” och Groggveranda?

    • 12 mars, 2011 @ 09:37 Barda

      Där gjorde du min dag: Groggveranda, vilket jefla ord :D

  6. 11 mars, 2011 @ 19:08 nytko

    Jag tycker att det här, i alla fall känslomässigt, liknar Qviding-dealen. Jag var försiktigt optimistisk till en början men ändå med någon äcklig magkänsla av att det kan bli riktigt kasst…

    Så känns det här också, jag tycker det är en sund idé, men jag har ändå någonting som gnager inne i magen och säger att allt står inte riktigt rätt till..

    Men vi får se hur det blir helt enkelt!

    Svara

    • 11 mars, 2011 @ 21:00 DrJonas

      Spot on. Hade tänkt skriva samma, men hann itte ens göra en Leinar

  7. 11 mars, 2011 @ 23:33 Krilliano

    Jag kanske är konstig men jag gillar Gu av den anledningen att man ser jävligt bra. Och när man varit på tex Ruddalen när det begav sig så vill man inte ens tänka på hur urusel den pisshålan till arena är. Charmig.. Yeah right. Är rädd att blir lite samma med det här. Hade gärna sett att dom hade byggt en ordentlig arena med sådär en 6-8000 platser där men vad är oddsen på det. Ungefär lika stor chans som att man skulle tycka det va trevligt att bli mjölad en lördagmorgon dagen efter sitt eget bröllop. Risken är väl att det blir fullständigt fiasko. Känns verkligen inte som ett genomtänkt förslag. Jag får verkligen känslan av kvartersklubben som säljer bingolotter och serverar mazarin och blaskigt pumptermoskaffe. Givetvis står den hårdnackade och trogna tant Vera ca 73 i kassan. Och det är väl charmigt på sitt sätt men frågan är om det drar folk och framför nya supportrar till klubben. Jag kommer gå men redan när vi spelade på vippen var jag på vippen att bli tokig pga av den alltför primitiva känslan. Ett Valhalla som är upprustat eller en egen arena i framtiden borde vara ett mål och om det är det som är tanken med att börja spela på gården är jag med.

    Svara

  8. 11 mars, 2011 @ 23:40 Anonym

    PASSA PÅ och njut i morgon lördag är det match på
    Vallhalla kl 11.30 gratis inträde. Värnamo är motståndare

    Svara


Vill du svara Robbban

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se