Jonas Karlén: ”Sammantaget gör vi det bra”

Sambadefensiv pratade med Jonas Karlén efter 0-2 mot IFK Göteborg på ett fullsatt Valhalla.

Kommentar till matchen?

– Jag tycker vi är riktigt bra i första. Vi inleder starkt och är det bättre laget, sedan äter IFK sig in i matchen, äger boll och får styra och ställa lite mer. Första halvlek är helt jämn och det syns inte att det är nån skillnad på serietillhörighet.

Och andra halvlek?

– Då tar IFK över. Vi blir långa och de får vandra fritt. Vi är också lite fega och passiva i egen box, vilket gör att de kan få två mål. Första är att vi inte får undan bollen efter en hörna. Det andra är de vandrar in från högerkanten och trixar sig igenom, medan vi är lite passiva. Tyvärr är det en tendens i det skedet av matchen att vi just är passiva. Vi är inte tillräckligt bestämda och möter bollhållaren.

Varför blir det så?

– Hela laget tröttnade efter hand, men då skulle vi klarat av att hålla ihop laget bättre och jobbat tillsammans, sedan gör IFK det svårt för oss med bra anfallsspel också. De är duktiga, men vi är inte långt efter.

Såg det ut som du trodde?

– Jag hade väntat mig att vi skulle vara så bra som vi var i första, sedan är det inte konstigt att det blir en skillnad efter paus. Där vinner de matchen på sin fysik och skicklighet, då orkar vi inte med riktigt så där är vi efter dem. Det är inget konstigt med det, men sammantaget så gör vi det bra, riktigt bra.

Vi har väldigt unga spelare på mitten.

– I andra vann IFK den fighten, men i första var vårt innermittfält bättre.

Hur viktigt är rutin?

– Klart att det är viktigt, men det är ännu viktigare med karaktär och utstrålning och det har vi fast de är unga. Vi har ännu inte hamnat i nån situation där vi känner att vi brister i rutin, snarare att vi är bra på de bitarna.

Nån detalj som du är nöjd med?

– Johan Lundgrens uppspel till forwards i första halvlek. Vi har pratat om det i veckan och det såg bra ut.

Mindre nöjd med?

– Hur vi låter IFK vandra in i plan i andra och komma till klara målchanser.

Nu väntar Svenska Cupens gruppspel.

– Det ska bli roligt. Vi har tre matcher med Allsvenskt motstånd, så det blir en bra värdemätare för oss.

Vad ska vi ha för förväntningar?

– Vi har inte satt något mål, men jag hoppas att det blir jämna matcher och att vi ska ta nån poäng – om inte mer…


'Jonas Karlén: ”Sammantaget gör vi det bra”' have 27 comments

  1. 24 februari, 2013 @ 02:46 Q

    Jag var inte särskilt imponerad av första halvleken. Stressade långbollar så fort man fick tag på bollen.

    Ingen kan kräva ett resultat mot ett allsvenskt mittenlag när man kommer från div 1 men med tanke på att våra killar visat hjärta under så lång period så var det tråkigt att se att de totalt vek ner sig från minut 10.

    Lundgren, Abris. Sahlin, Rosen och Leinar dem enda som kvitterar ut godkänt betyg. Ytterspelarna extremt svaga och spets i anfallet behövs fortfarande för att överhuvudtaget hota bättre lag.

    Nyförvärven är unga och utveckling kan ske på kort tid när serien drar igång men med tanke på det vi har tappat känns det i dagsläget som om laget är svagare än förra året.

    Svara

    • 24 februari, 2013 @ 11:19 Top 10

      Delar din åsikt, bl a pga
      I förstauppställningen just nu jmf med 2012 så har man ersatt
      Robin med Azulay
      Sebastian J med Johan Lundgren
      Björkeryd med Jacob Ericsson
      Även om de skulle vara minst lika bra så har man tappat rejält med rutin
      På bänken har man ersatt
      Lycèn med Sebastian O, även där tappad rutin

      Nog behövs det två till tre man till gärna ngn med lite rutin från S1 i första hand på mittfält o i anfall. Glöm inte bort att det finns ngt som heter skador!

    • 25 februari, 2013 @ 11:52 Axel

      Håller med! En innermitt, en yttermitt samt en anfallare.
      Pivkovski kanske är en lösning?
      Det finns 35 dagar kvar på övergångsfönstret så jag hoppas Prytz med mm verkligen tänker till och tar vara på pengarna!

    • 25 februari, 2013 @ 19:13 JD1887

      Hur svårt är det?! Det finns inga pengar att använda, möjligt något för en lönepost!

    • 24 februari, 2013 @ 16:45 Stojan

      Leinar har spelat fotboll i snart 25 år och aldrig lyckats etablera sig högre än Superettan. På Allsvensk nivå var han en katastrof, och han var långt ifrån lysande som Superettaspelare. Godkänd i Div. 1. Är det inte dags att sluta betrakta honom som en nyckelspelare? För mig framstår han som medioker och brister framför allt i spelintelligens. Det enda han gör är att slå långbollar, klarar sällan av att spela upp via mittfältet. Med åldern har han även blivit sämre i rent försvarspel. Det kommer visa sig redan nästa helg att backspelet inte längre kan byggas kring honom. Ju förr Prytz inser det, desto bättre.

    • 25 februari, 2013 @ 14:14 Kent agent

      Hårda ord Stojan, -utan grund?

      16 november 2007
      Andreas Alm utser vinnarna i Årets Superettan-gala

      ÅRETS LAG
      Målvakt(er): Nuredin Bakiu, Norrköping och Fredrik Sundfors, Sundsvall.
      Backar: Mikael Lustig, Sundsvall, Kristoffer Arvhage, Norrköping, David Leinar, Ljungskile.
      Mittfält: Daniel Bamberg, Norrköping, Mikael Blomberg, Norrköping, Kristian Bergström, Åtvidaberg, Erol Bekir, Bunkeflo, Eirik Dybendahl, Norrköping
      Anfallare: José de Oliveira, Häcken, Johan Patriksson, Sundsvall.

      Dagens AIK-tränare tog alltså ut Leinar till årets lag, som även innehöll dagens högerback i landslaget…

      Och i Allsvenskan har han tydligen varit ok också…

      http://www.expressen.se/sport/kronikorer/johan-orrenius/orrenius-efter-detta-har-ljungskile-min-fucking-respekt/

    • 25 februari, 2013 @ 14:28 Stojan

      Han hade lite flyt med Ljungskile, men efter flytten till ÖIS föll han igenom. 15 raka förlustmatcher för ÖIS i Allsvenskan och jag såg tyvärr många av dem. Leinar var definitivt en av orsakerna till den monstruösa förlustsviten.

      Sedan om någon tyckt han varit bra, har det ändå begränsat värde – vad betyder det att någon ”expert” (som du själv?) tycker att en spelare är bra? I realiteten lever många ändå inte upp till ryktet – som många gånger är grundat på någon lyckad insats i en specifik match. Finns fler exempel i ÖIS på spelare som av sportchefen ansetts hålla A-lagsnivå, men som aldrig kommer leverera. Framtiden får utvisa.

    • 25 februari, 2013 @ 15:08 Kent agent

      En av orsakerna, ja säkerligen, men hur många olika orsaker går att finna? Att han fick spela forward i ett flertal matcher pga skador på stjärnorna, Allbäck och Santos etc?

      Expert, en specifik match? Jag nämnde Alm som tog ut hela årets elva i Superettan, lite skillnad.

      Sedan att jämföra en som gjort närmre 200 elitmatcher med en talangfull spelare som får chansen i ett A-lag och som inte lyckas direkt vet jag inte vart du vill komma med.
      Och att Jeremejeff aldrig kommer att leverera får stå för dig, jag vet inte hur många träningar du sett som gör att du kan bedöma honom rättvist men jag både hoppas och tror att han mycket väl kan ha en lyckad karriär framför sig! Sedan verkar vi i och för sig ha olika syn på vad just en lyckad karriär innebär, och vad bra kan betyda, men jag tror att ”Jerry” kommer att uppnå en nivå du själv hade varit mäkta stolt över om du varit i hans skor.

    • 25 februari, 2013 @ 15:15 Stojan

      Öis måste våga vara ärligt om vi skall klara oss upp i Allsvenskan. Det vilas alltför mycket på gamla meriter och nostalgi. Om bäst-före-datum passerats på spelare måste man våga inse det – om ambitionen är Allsvenskan.

    • 25 februari, 2013 @ 15:34 Felix Jonsson

      Stojan. Det kortet funkar inte riktigt den här gången. Med den yngsta truppen i Superettan är det ganska svårt att på ett trovärdigt sätt säga att spelarna lever på gamla meriter. Där får du nog tänka om.

    • 25 februari, 2013 @ 16:07 Sven R

      Stojan:

      Det har sagts förut, men jag säger det igen; Det är inte i år vi skall gå upp i AS, målet är betydligt mer ödmjukt – nämligen att hänga kvar i SE.

      Även om du därför skulle ha rätt i sak, faller din argumentation när du drar upp avancemang till AS! (Förresten är jag inte ens säker på att ytterligare tre spelare, skulle räcka för att kunna sätta ett sådant mål…)

    • 25 februari, 2013 @ 14:35 Stojan

      …tänker exempelvis på Jeremeieff.

    • 25 februari, 2013 @ 21:40 Älska fotboll!

      Gällande ´Jeremejeff, se vad Qviding skriver på sin hemsida,

      Falkenbergs FF – Qviding FIF 3-1

      2013-02-23 20:31

      Förlust trots bra spel och en tidig ledning som försäsongens stora spelare Alexander Jeremejeff slog in på en kvick kontring i 25:e minuten.

      Ikväll spelade herrlaget mot FFF, Falkenbergs FF, borta. Man spelade mycket bra och yog tidigt ledningen. Alex Jeremejeff, den duktiga nya och unga anfallaren i Qviding tryckte in en snabb omställning och det var mycket välförtjänt!

      Qviding höll uppe sitt fina spel i 60 minuter innan man började krokna. Då passade Falkenberg på och man vände matchen med början i 70:e minuten då Victor Sköld gjorde 1-1. Sedan rullade det tyvärr på och Falkenberg kunde spela in två bollar till innan matchen var slut. En rätt iogenom bra insats från Qvidings sida men tyvärr har nog inte laget fått träna upp sig tillräckligt inför säsongen än och man kroknade helt på slutet. Tur då att det återstår en månad träning innan Division 1 startar igen! Vi ser fram emot fler träningsmatcher!

    • 26 februari, 2013 @ 08:36 Polaren Per

      Kul att det går bra för ”Jerry”! Prytz trodde ju mkt på honom inför förra säsongen men han fick aldrig till det i serien. Hoppas att han gör en bra säsong i utsikten och kan komma tillbaks hem och blomma ut.

    • 26 februari, 2013 @ 10:30 Sven R

      Jättekul! Ett eller två år som startspelare i 1S kanske är precis vad han behöver! Hade ekonomin varit bättre kunde man gett honom till Qviding som lån, nu kan man bara hoppas på att avskedet från ÖIS skedde i god anda. Då kanske han kan vara en återkommare och såsmåningom vara med och skjuta upp laget i AS.

  2. 24 februari, 2013 @ 13:23 Göran, Sthlm

    Tycker att laget varit väl godkänt under försäsongen men tror att det finns risk att detta unga lag inte riktigt orkar hålla upp kvaliteten hela säsongen. ÖIS ställer i princip upp med ett U 21-lag och det kan i längden bli ett väldigt tungt år för lirarna. Vid skador och avstängningar på Lundgren eller Lindström kommer det att bli tunt och då kommer Sebbe att saknas mkt.

    Kan det inte vara så att Sebbe kände att han hade båda Lundgren och Lindström framför sig och därför inte skulle få spela från start förutom vid skador och avstängningar. Att det va det som fick honom att tappa lite av motivationen och att han i det läget hellre prioriterade familjen?

    Svara

    • 25 februari, 2013 @ 18:05 Christian Börjesson

      Det är ju det som är risken med ett för ungt lag – att de inte kommer att orka hålla uppe en hög, jämn, nivå genom 30 omgångar. Självklart är det så. Men å andra sidan finns det inte så mycket att göra åt det. ÖIS har inte råd att värva in äldre och mer rutinerade spelare. Det är ju så det är. Därför får man rikta in sig till de yngre. Och därmed får man också lägga sin tillit till att de kan hålla en hög nivå, kan spela under press och kan konsten att ha minst fyra lag bakom sig när serien är summerad.

      Angående din teori kring Sebban – nej, det tror jag inte. Det är inte någon konkurrenssituation det hänger på. Så mycket kan jag säga.

  3. 25 februari, 2013 @ 10:28 Mackarinho

    Har denna vinter fått möjligheten att se alla ÖIS försäsongsmatcher. Det som gnager i mig och det som stör mig är en enda sak. Varför gör vi inga mål? Jag vill se bättre fokus i anfallsspelet. Söderettan var vi för bra för… vi hade råd att bränna 5 klara målchanser och ändå göra 5 mål.

    Nu är läget helt annorlunda. I superettan kanske vi kommer fram till max tre stycken kvalificerade chanser per match och dessa har vi absolut inte råd att bränna. Den enda som brukar vara pålitlig i sina avslut är Wallén och det är skönt. Men Emil? Katastrofal utdelning sett till hur många chanser han har. Jag tror nog att det är dags att börja matcha Ricky lite mer nu… visst han kan gå osynlig under längre perioder, men jag har känslan av att när det väl hettar till där framme så är han mannen som är där och trycker dit den.

    Emil, är otroligt stark, vinner mycket dueller och löpningar… men till vilken nytta då bollen sällan sitter…

    Svara

    • 25 februari, 2013 @ 18:02 Christian Börjesson

      Amen to that. Det är ju exakt det jag tjatat om jag vet inte hur länge just nu. Effektivitet från våra forwards totalt sett har varit för låg hittills. Det håller inte att missa de mest klara chanser denna säsong. Men som du säger: i Söderettan gick det – eoftast vägen ändå. Just för att vi var såpas mycket bättre som lag och för det faktum att vi fick hur många heta målchanser som helst. Den verkligheten finns inte i Superettan. I alla fall inte för ÖIS upplaga 2013. Det är den bistra sanningen. Kommer vi fortsätta missa sådana klara chanser som vi gjort under 2012 och som vi också gjort nu under försäsongen så kommer det att straffa oss hårt när serien drar igång. Vi kommer ha något att sätta emot, helt enkelt. När man är tillbakapressad är det oerhört viktigt att man kan konsten att göra mål på de få lägen som dyker upp, just för att kunna störa och hota sin kanske något bättre motståndare (vilket topplagen i serien kommer att vara). Men där är vi inte i dagsläget…

    • 25 februari, 2013 @ 20:09 Anonym

      Imponerad! Det finns åtminstone en nykter och sansad i ledningsgruppen för SD! Tröttsamt annars med de okritiska hyllningstexterna till allt som har med ÖIS förehavanden att göra. Dig kommer jag läsa med intresse i fortsättningen. Är du Sören Börjesson son?

    • 25 februari, 2013 @ 20:33 D

      Fast man kan ju ändå ha en förhoppning av att någon tar det steget ;) Dumt att chansa, i båda riktningarna! Finns inget rätt besslut

    • 25 februari, 2013 @ 23:01 laban

      tränarns pôjk fattar nu varför ni blir så jävla sura när någon tar upp juniorernas problem sittuation

    • 26 februari, 2013 @ 08:21 Christian Börjesson

      Nej, att efternamnet är detsamma är det enda jag har gemensamt med Sören. I övrigt antar jag nästan att alla är med mig i effektivitetsfrågan. Den är för låg, helt enkelt. Så är det ju. Ingenting att blunda för. Emil Karlsson framför allt skulle må så bra av att få trycka dit ett eller två bollar i en match. Kanske, kanske skulle det lossna och gå lite mer per automatik därefter. Men vad vet man, det såg ju ut precis så här under långa stunder av 2012 också. Det är kanske så enkelt som att han inte riktigt behärskar just avsluten. Det har ju utan några som helst tvivel varit hans största akilles häl i ÖIS, i alla fall.

    • 25 februari, 2013 @ 22:06

      Utan Emil har vi inte mycket framåt. Möjligen Oskar undantagen. De övriga fattar jag inte varför det sätst hopp till överhuvudtaget. De är verkligen inga S1-spelare. Emil har snabbheten som krävs – kanske även för Allsvenskan. Han må ha missat målchanser men de övriga kommer ju sällan eller aldrig ens till skott/lägen. Oskar som sagt undantagen.

    • 25 februari, 2013 @ 22:25 Mackarinho

      Javisst, jag håller med om att Emil är urstark och superviktig för anfallet och det är i honom ÖIS anfallspotential bör finnas. Dock så ser jag det här med forwards ganska svart och vitt. En forward är meningslös om han inte nätar.

      Till detta vill jag också tillägga att jag är för radikala metoder för att ”pränta” in nätande i en forwards mindset. Kolla bara vad Capello gjorde med Zlatan när han kom till Juve… jo, han fick nöta avslut inne i boxen och detta i oändlighet. Resultat, en forward som nätar :). Jag bryr mig inte så mycket om hur delaktig en forward är i det övriga spelet, allt handlar om att näta.

  4. 25 februari, 2013 @ 20:53 Axel

    Anfallet känns tunnt, men det är klart, sätter Emil sina lägen så kan det bli succé!
    Men jag får en känsla av att man får lite magont inför match om vem som ska lägga målen om vi inte får någon riktig skyttekung inom laget.
    På tal om ingenting så tycker Emil och Nico Sandberg är ganska lika, båda sliter som djur på planen och är vindsnabba men förvaltar inte avsluten. (När Nico spelare i ÖIS)
    Men jag håller tummarna för att Emil ska hitta lugnet och sätta vartenda friläge, för han gör det så bra fram tills det lilla sista. Det är bara att nöta och nöta så sitter det till slut!

    Svara

  5. 26 februari, 2013 @ 16:25 Hocus Focus

    Man kan ju också se det som att om Emil med sin snabbhet hade satt ”alla” sina lägen hade han ju inte spelat för oss öht, utan för nån av storklubbarna i landet…

    Svara


Dela dina tankar

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se