Nyförvärv, seger och tankar

Tystnaden har rådit på Sambadefensiv den senaste veckan. Under denna tystnad har som ALLA vet ÖIS värvat två spelare. I halvtid i dagens match mot Utsikten så presenterades Nicolas Sandberg och Mattias Strinäs som båda förstärker anfallet efter sommaruppehållet. Vad att tro om dessa två herrar då? Den ena vet man väldigt mycket om och den andra vet man en aning mindre om. Som jag skrivit tidigare så ser jag Nico som en utmärkt värvning. ÖIS:are i hjärta och själ. Djupledslöpande anfallare. Beprövad på nivån vi befinner oss på. Inte mycket mer att säga. Strinäs har jag nästan aldrig sett spela, men det räcker att kolla på hans mål- och assistfabrikation för att förstå att det är en giftig anfallare. Äntligen lite konkurrens där framme, mitt bland alla skador. Bra ÖIS! Bra Matz Thorsson! Att kontrakten endast gäller året ut och att de finansierats av Metallservice och Matz Thorsson gör att jag ser ytterst få baksidor med dessa värvningar.

ÖIS-Utsikten

Det spelades en match också. En bra sådan. Åtminstone den första halvtimmen, som definitivt var ÖIS bästa period i år. Total överkörning. Jakob Lindström och Andreas Östling dominerade helt och hållet innermittfältet och vann varenda närkamp och varenda andraboll. Kantspringarna med Daniel Paulson i spetsen sprang och sprang och skapade lägen framåt. Det dröjde inte heller mer än cirka åtta minuter innan just Daniel Paulson fick göra sitt första mål för i år. Efter att ha smygit över från sin vänsterkant och in i mitten fick han en boll i djupet, avancerade in mot mål och placerade bollen stolpe in bakom Utsiktens målis. Inte många minuter efter detta kom mål nummer två, efter ett bombardemang från ÖIS sida. Lillström sköt, Paulson sköt och på chans nummer tre tryckte Frantz Pangop in bollen i nätmaskorna.

En fantastisk start spelmässigt, en fantastisk start målmässigt och även om tempot gick ner och chanserna uteblev sista kvarten av halvleken så kändes det hela väldigt lugnt i paus. Kanske för lugnt. För andra halvlek blev något helt annat. Det fina spelet gick inte alls att känna igen, och en del av det är jag helt övertygad om har med att Andreas Östling tvingades kliva av i slutet av första (början av andra?) att göra. Lillström fortsatte att vara stundtals majestätisk på det defensiva mittfältet men i anfallsväg hände det inte mycket, och Utsikten tog över matchen mer och mer ju längre den led. Detta är ett mönster som går genom hela denna säsongen, att ÖIS slår av på takten och försöker genom att lägga sig på försvar, just försvara sin ledning. Det sket sig mot Qviding, det var nära att skita sig mot Trollhättan, men idag gick det vägen. Men det var sannerligen med nöd och näppe tillslut. 2-1 kom tidigt i halvleken efter att Luka Mijaljevic fått med sig en straff som han själv inte tog hand om. Straffen sattes i alla fall. Sedan var det till slut ganska många bud på kvittering.

Jag kan tycka att det är bra att med en ledning inte ge några ytor bakåt, men när ÖIS knappt håller bollen inom laget längre än en tiotalet sekunder åt gången sista 20 minuterna blir det lite väl inbjudande för motståndarna. Vi var oändligt mycket bättre än Utsikten i första halvlek, de skall inte få komma in och ta över matchen så som de gjorde i den andra halvleken. Inte så markant.

Överlag ändå en bra insats av ÖIS. Vinst mot en toppkonkurrent och takterna från 2012 med att ösa in mål första kvarten av matchen börjar hitta hit och det tackar åtminstone inte jag nej till, med reservation att man inte slutar spela i andra halvlek.

Läktaren

Ja, så var det det här med läktaren. Med sången. Mot Oskarshamn var det kanon, som jag skrev. Jag tänkte att det kanske skulle kunna hålla i sig i alla fall några matcher. Men icke sa nicke. Idag var vi tillbaka i nivå med matchen mot IFK Uddevalla. Inga ursäkter behövs. Jag skiter i att det är sommar, jag skiter i att det pågår något VM någonstans. Vi måste tänka längre än så. Vad är det som gör ÖIS till att vara ÖIS? Vad är det som gör att vi som en Division 1-klubb fortfarande kan locka till oss hyfsade spelare trots all skit som hänt de senaste åren? En gång i tiden hade vi Sveriges högsta publiksnitt (ett rekord som står sig), en gång i tiden hade vi landslagsmän, en gång i tiden hade vi brassar. En gång i tiden hade vi pengar.

Vad finns kvar? Två saker finns kvar. En historia och en levande ståplats. Historian kommer aldrig att försvinna, vi kommer alltid vara svensk fotbolls fader. En aktiv och levande läktarkultur är inte en garanti. För att kunna upprätthålla det som fortfarande gör ÖIS till ÖIS krävs att fler personer tar sig i kragen. För att kunna bevara en av de största faktorerna till det som fortfarande gör ÖIS till en klubb med ambitioner och konkurrenskraft krävs att fler inser vad det gör när man väljer att sjunga och stötta ÖIS.

Jag har FULL förståelse för att inte alla varken vill eller kan sjunga i 90 minuter. Jag förstår det. Jag kommer aldrig tvinga någon att ställa sig och sjunga och jag kommer aldrig se ner på någon som väljer att stå vid sidan av. Däremot skulle jag vilja få in en tanke hos alla som tänker att de kanske inte orkar sjunga, att ”det där är inget för mig”. Ju fler som sjunger, ju fler som viftar med flaggor, ju fler som stöttar ÖIS på något sätt, desto längre kommer ÖIS att leva. Så fort sången dör på våra läktare har en stor del av ÖIS dött.

Det är kul att sjunga, men framförallt det hjälper laget och klubben vi alla älskar. In i mitten på ståplats och ös, gammal som ung. Utan detta är vi Västra Frölunda, men med en fin historia. ÖIS skall framåt och uppåt, och alla kan hjälpa till!

KROSSA TRELLEBORG.


'Nyförvärv, seger och tankar' have 71 comments

  1. 24 juni, 2014 @ 00:11 Vad hade Sven-Agne gjort?

    Bra rutet!

    Svara

  2. 24 juni, 2014 @ 00:53 Henning

    Betygsättaren på Svenska fans är ett skämt. Ser människan på matcherna? Totalt urusel bedömning. Har redan i förväg bestämt sig för hur det skall betygsättas. Lägg ner skiten, spelarna blir så otroligt fel bedömda .. Lägg ner….

    Svara

    • 24 juni, 2014 @ 09:02 Lanslarke

      Jag antar att du syftar på Sebastian, eftersom du tokhyllat honom i tidigare inlägg. Han är helt OK i första, men faller igenom helt i andra. De enda tillfällen han syns då, är när han tappar bollen efter att ha dribblat bort sig. I mitt tycke är det inte självklart att han får starta i nästa match.

      Nej, jag har ingenting med betygssättningen på SF att göra.

  3. 24 juni, 2014 @ 01:00 Nicko

    Vi hade tur under andra halvlek då allt rasade ihop och 2-2 låg i luften samt nya skador på öisare igen är det för många glaslirare i laget? :-(

    Svara

  4. 24 juni, 2014 @ 02:21 Zorich

    Tycker resultatet inte speglar de värvningar vi gör. Vad ska vi med två forwards till? Franz har kommit igång, Hedman spelar fram och gör mål då och då. Deremellan väntar vi på att Stellan ska få bollar att jobba med. Men ser vi till dagens resultat. Vad händer när Östling tvingas utgå? Jo, vi tappar mittfältet pga av att Lillström tar mer dedensivt anasvar och inte orkar med det offensiva. I den bästa av världar borde vi ha värvat en till Östling och tilika städgumma. Nico, frågan är vilken nivå han håller då självförtroendet inte lär vara på topp? Senast han spelade i den röda tröjan rosade han inte direkt. Han var snarare en av anledningarna till att vi inte gick upp pga av ett målsumperi av sällan skådat slag. En mittfältare till är vad laget behöver. Om Nico gör mer än 4 mål blir jag förvånad.

    z

    Svara

    • 24 juni, 2014 @ 08:05 Snorig

      Ha, ha, fortsätt du att hylla genomusle Stellan, så gläds vi andra över värvningen av Nico!

    • 24 juni, 2014 @ 09:10 Lanslarke

      Jag håller med dig om att vi saknar mittfältsalternativ vid sidan av Lindström och Östling.

      Framåt är det dock ännu tunnare. I dagsläget har vi ingen forward alls. Hedman kan väl till nöds räknas som forward, men är egentligen mer en offensiv mittfältare. Fast då måste han ha två mittfältare bakom sig som i första halvlek.

      Franz har en bra bollbehandling, rör sig ibland bra, men har ett patetiskt närkampsspel. Så fort en motståndare kommer i närheten ramlar han eller tappar bollen. Det skulle förvåna om han får fortsätta när korttidskontraktet går ut inom kort.

      Det är möjligt att Stellan kan vara bra när det stämmer för honom, men det har vi inte sett någonting av i ÖIS. Nu har han i vilket fall som helst tappat självförtroendet fullständigt och bidrar inte alls. Igår tyckte jag mest synd om honom. Efterslängen, som kunde (borde?) ha gett utvisning, visar tydligt frustrationen.

      En av anledningarna att vi tappar totalt i andra halvek, är att det inte finns någon att spela där framme. Frantz och Hedman vinner aldrig en närkamp, så det är meningslöst att slå långa bollar mot dem. Stellan hinner aldrig ens fram till närkamperna. Nico hade gjort en stor skillnad igår. Då kunde man slagit vilka tjongbollar som helst. Nico hade sprungit upp en del av dem och vi hade kunnat flytta upp spelet.

  5. 24 juni, 2014 @ 08:38 ÖIS-Kba

    När vi väl sätter fart på bollen finns det ju inte ett lag i den här serien som har skuggan av en chans. Frågan är väl vad dessa ständiga scenförändringar i matcherna kan bero på? Är det orken som tryter, huvudet som inte är med eller är vi lätta att få stopp på när motståndarlaget väl kommit underfund med hur de skall göra? Mycket fina inledande 30 annars igår men det finns allt att jobba med.

    Grymt nöjda skall vi iaf vara med säsongen så här långt mtp alla skador och med de nya värvningarna finns all anledning att se ljust på framtiden. Heja ÖIS!

    Svara

  6. 24 juni, 2014 @ 10:01 Henning

    Lanslarke, jag syftar främst på att vissa alltid betygsätts väldigt högt , framförallt om dom kommer från egna leden. När det gäller Sebastian så har han nu legat bakom dom 5 senaste målen, han har passat i samtliga målen till den som fått assisen, han har genomgående varit en av dom bästa. Att inte start? Det skulle varit ett ändå större skämt

    Svara

    • 24 juni, 2014 @ 10:26 Lanslarke

      Jag har inget emot Sebastian för hans blåvita förflutna. Inte Bratt heller för den delen. Men du har rätt i att många andra kan vara negativa av den anledningen.

      Jag har inte röstat på SF ännu, men mina betyg igår blir. Lindström 4, Paulsson 3 och Sebastian 2.

      Lindström tycker jag var outstanding igår. Han räddade oss i andra halvlek.
      Paulsson håller jag som genomgående bättre än Sebastian. Mer komplett helt enkelt. Sebastian är svag bakåt och klen i närkamperna. Jag tror han behöver förbättra sig där, om han ska lyckas högre upp i seriesystemet.

      Vem som startar bestämmer Lantz. Har han en lika hög uppfattning om Sebastian som du har?

  7. 24 juni, 2014 @ 10:03 Anonym

    Fy fan va trötta alla gamla gubbar till klackrävar är förtillfället.

    Svara

    • 24 juni, 2014 @ 16:58 M

      De som övergivit klacken och ställer sig bredvid taket borde rannsaka sigsjälva.

    • 24 juni, 2014 @ 19:59 Pehr

      Med IÖ som hejaklacksledare så är den utvecklingen att vänta.
      Har de haft nån ny ramsa de sista 5 åren?
      Ingen humor eller kvinnor i leden.
      Häcken håller på att gå om Öis i klackkultur…

    • 24 juni, 2014 @ 20:48 Karl-Gustav

      Hur kan du få det till att den enda organiserade supportergruppen som aktivt bidrar till ÖIS läktarkultur än den som stjälper den? Det enda som irriterar mig när det gäller Inferno är det förbannade flaggviftandet. Visst ser det väldigt snyggt ut från planen och sittplats men det är väldigt respektlöst mot oss som vill se matchen. Utöver detta skulle jag vilja säga att de verkar göra ett hästjobb i en allt mindre klack som verkligen tagit mycket stryk av flytten till Valhalla.

      Kanske att andra aktiva supportrar som inte sympatiserar med Inferno borde bilda en egen grupp. Denna grupp skulle kunna bidra på sitt eget sätt och föregå med gott exempel. Jag tror att det skulle kunna locka tillbaka många till klacken som känner att det inte riktigt finns någon plats för dem sedan Inferno tagit över fullständigt.

  8. 24 juni, 2014 @ 11:22 Anonym

    Titta på matcherna framöver och titta på hur många närkamper Sebastian vinner , du måste verkligen vara negativt inställd till Sebastian om du inte ser hur många han vinner och hans teknik och speluppfattning är i en klass för sig, spelar ingen roll vad du säger och ja, Lantz kan nog inte undvika att ta ut Sebastian om han vill att det här skall gå vägen. Om du verkligen är Öisare så är det nog dags att uppskatta spelare som tillför något kreativt, inte konstigt att han blev bäste spelare i 4 matcher förra året i superettan men du kanske sov under dom matcherna? Bratt har gjort det riktigt bra, lindström var bra i första halvlek igår, Robin är genomgående bra. Om spelarna klarar av att ta emot passningarna och sen spela tillbaka till Sebastian när han gång på gång bryter in mot straffområdet så skall nog detta gå vägen

    Svara

    • 24 juni, 2014 @ 11:31 Lanslarke

      Är du och Sebastian släkt?

    • 24 juni, 2014 @ 12:35 DrJonas

      Eller är det Greg Poehler bakom ”Anonym”? ; )

    • 24 juni, 2014 @ 12:48 Jonathan Larsson

      Haha. Han är överallt!!!

    • 24 juni, 2014 @ 15:58 Lanslarke

      Nej, inte med någon av dem. Jag känner mig hyfsat objektiv.

    • 24 juni, 2014 @ 16:00 Lanslarke

      Hoppsan! Kommentaren ovan är svar till Anonym nedan.

    • 24 juni, 2014 @ 13:51 Anonym

      Är du släkt med Lindström? Paulsson?

  9. 24 juni, 2014 @ 11:44 Daniel K

    Varför var inte André med igår?
    Sjuk, skadad, petad?

    Svara

    • 24 juni, 2014 @ 12:35 Gabriel

      Undrar också detta. Tyckte mig se honom utanför arenan icke-ombytt.

    • 24 juni, 2014 @ 12:46 DrJonas

      Fortfarande avstängd?

    • 24 juni, 2014 @ 15:46 Daniel K

      Om det stämmer att han blev avstängd i 3 matcher, så skulle han varit spelklar igår.

    • 24 juni, 2014 @ 20:59 Anonym

      Lantz tyckte att han skulle ha någon match med U-laget innan han är med i laget igen. Annars är han spelklar och skadefri.

    • 27 juni, 2014 @ 07:21 Mogge

      Han kommer att starta snart

  10. 24 juni, 2014 @ 12:42 andreas

    Bor utanför göteborg nu mera så detta var första matchen jag såg denna säsongen och detta var mina reaktioner:

    Riktigt roligt att se första halvlek, det gamla sambaliret var tillbaka kändes det som. Jag tycker att Andreas Östling var bra och tror att det är en spelare som öis behöver då han till skillnad från lindström han hålla i bollen och har bra blick för spelet(lite xavi aktig). Lindström var bra på det han brukar göra dvs brytningar och ”one-tuch” passningar.

    Daniel Paulsson: Roligt att se hur kvick och snabb han var och verkligen sprang och slet samtidigt som det fanns teknik och bra passningar inblandat. Kan inte varit roligt att möta honom varken offensivt lr defensivt med hans ettriga inställning!

    Många här nämner Stellan så förlåt för att jag säger det, men killen har ingenting på ens denna divisionen att göra enligt denna matchen iaf(har inte sett honom innan).. han löper och löper men klumpiga steg, noll snabbhet, det enda han kan är att gå upp i nickdueller och öis behöver mer än så. Tack nicco för att du kommer hem!

    Ang klacken: Förlåt men en match som denna tror nog folk att de som stod där rökt på lite väl mycket igår, varför skulle man annars sjunga ”vi ger aldrig upp”-låten nästan hela andra halvlek när vi leder.(man fick nästan lite begravningskänsla av det).. skulle detta tagga igång spelarna? mycket tveksamt enligt mig, själv var jag nöjd att jag stod en bit bort idag!

    Mvh En tillfälligt utförflyttad Öisare

    Svara

    • 24 juni, 2014 @ 12:55 Jonathan Larsson

      Jag ser logik i att sjunga den sången just där och då. Det går att se lite längre än att man bara sjunger den vid misär och underlägen. Att inte ge upp innefattar även att inte lägga sig ner och dö när Utsikten pressade på rätt kraftigt sista tio minuterna.

      Det finns bara ett sätt att ge sig själv rätt att klaga på och påverka vad som sjungs. Genom att ställa sig där själv.

      Håller för övrigt med dig i det mesta angående spelar-analyserna.

  11. 24 juni, 2014 @ 15:06 patrasket

    Jag har väldigt svårt att se storheten hos Daniel P som många öisare verkar ha som favorit. Jag tror han skulle kunna bli bra men han är alldeles för högerfotad för att spela på vänsterkanten. Saknar en bra vänsterfot där ute. Daniel blir väldigt lättläst genom att hela tiden försöka komma in i banan istället för att slå inlägg.
    Tycker att det är synd att både Paulsson, André och sebastian är tre bra yttermittfältare men ingen är vänsterfotad. Till nästa säsong borde en av dessa bort och in med en vänsterfotad ytter. Robin har jag redan räknat bort.

    Svara

    • 28 juni, 2014 @ 12:03 Anonym

      robin k? han har inte fått spela spec mycket för att kunna visa upp sig. däremot har han gjort helt utmärkt ifrån sig på b-lags matcher, både på kanterna och som forward! 5mål på 5 matcher. tycker det är tråkigt att Lantz väljer bort honom i sin start elva!

    • 28 juni, 2014 @ 13:36 Hocus Focus

      Är iofs ingen större fan av Robin K. men Lantz har ju alltid spelat med honom på höger mittfält.
      Kanske hade kommit bättre till sin rätt på vänstern eftersom han är extremt vänsterfotad.

    • 28 juni, 2014 @ 16:43 Anonym

      Tycker ändån inte att han har fått någon speciell chans att visa upp sig på a-lags matcherna och kan därav inte döma ut honom helt. men vänster sidan hade kanske passat honom bättre som ovanför skrev..

  12. 24 juni, 2014 @ 19:19 Zorich

    Klacken är och förblir ett skämt för närvarande. Ibland men inte alltid, passar det faktiskt att konstatera att det var bättre förr. Jag har ingen universallösning på problemet sorgligt nog. För egen del handlar det om att jag inte orkar stå i klacken längre. Numer unnar jag mig lyxen att hålla till på sittplats tillsammans med barnen. Skulle jag någon gång ställa mig på ståplats blir det lite längre ut då jag inte har ngt större förtroende till de som styr klacken i nuläget. Dessväärr tror jag inte jag är ensam…

    Z

    Svara

    • 24 juni, 2014 @ 22:07 NN

      Herregud, du är ett troll i helt egen klass. Jo, klacken var eventuellt bättre förr…då vi också var sisådär tio gånger fler. Per kapita vågar jag mig säga att den är bättre än någonsin, om det nu spelar någon roll. Anledningen till att den är mindre är inte IÖ, tro det eller ej, snarare tvärtom existerar knappt klacken bortsett från IÖ nu. Igår var det enbart de under taket som sjöng, och så har det varit hela säsongen. Vi hade inte varit läktarmässigt bättre än Oddevold utan IÖ. Frågan jag ställer mig är varför du ska lyfta detta nu? Vidare tycker jag att du kan försöka göra något positivt istället för att gnälla, hur fan bidrar du positivt? När körde du senast 90 för fulla muggar? Gjorde Tifo osv…?
      Pajas.

    • 24 juni, 2014 @ 22:22 Gabriel

      Känsligt ämne.

    • 26 juni, 2014 @ 18:14 NN

      Kan du ge dig fan på. Hur skulle du känna ifall du lägger ner ditt jävla liv för att skapa något positivt för ÖIS, och sen blir pissad i ansiktet gång på gång på grunder och med en fullständigt ickeexisterande logik? Klart som fan det är irriterande, i synnerhet då de själva gör få knop för att själva bidraga, vilket ändå kan vara det minsta att förvänta sig i och med att de själva upplever sig ha mandat att gnälla på de som faktiskt gör det, eller försöker.

    • 27 juni, 2014 @ 13:41 Gabriel

      Ja, det måste kännas illa. Keep up the good work!

    • 24 juni, 2014 @ 22:34 Jonathan Larsson

      Jag tycker det är trist om fallet är så att man väljer att stå vid sidan av för att man inte sympatiserar med de andra som står där. Dom står där för ÖIS och jag står där för ÖIS. Dom står inte där för mig, och jag står inte där för dom. Alla strävar vi efter att lyfta ÖIS och det är det jag tycker fler borde fundera över, varför man väljer att faktiskt inte stötta ÖIS med sin befintliga röststyrka. ”Personliga” angelägenheter borde inte gå över det kan jag tycka.

      Det gynnar ÖIS om fler väljer att sjunga eller stötta på andra sätt.

      (Detta är inte riktat enbart till dig Zorich så känn dig inte utpekad :-) )

    • 25 juni, 2014 @ 00:28 Johan

      Jag är medlem i Balders Hage och står alltid i klacken under hela 90 min och sjunger ikapp med alla andra. Har hört flera från det lite äldre gardet att dom inte gillar Inferno och därför håller sig en bit utanför.

      Det jag inte förstår är varför kommunikationen mellan Inferno och Balders Hage verkar vara minimal, om den ens existerar?
      Just nu är det bara IÖ som håller igång klacken och anordnar tifo, etc. Detta är dom lysande på och ska ha ett stort tack för allting dom gör!

      Våran gemensamma kärlek för ÖIS borde väl ändå vara starkare än lite smågnabb mellan personer som måhända har lite olika åsikter hur klacken ska bedrivas, men som båda har hjärtan bankandes för Rödblått?!

      Nu tycker jag det är dags att vi sluter upp på Östra Stå. Det är nu vi ska stå upp för ÖIS och släppa alla hämningar åt sidan. Låt oss förenas i glädje och sång, och tillsammans sjunger vi upp ÖIS till Superettan!

      Forza Rödblått!

    • 25 juni, 2014 @ 09:15 Christian

      Till stor del handlar det väl om att många inte anser sig stå bakom Infernos olika budskap. Dels olika banderoller (“Håll käft, ÖIS!” ett exempel), men även vid de tillfällen då bengaler, rökbomber och/eller annat stök förekommit. För många, tror jag, vill man inte förknippas med detta – och ställer sig således vid sidan i någon form av tyst protest.

      Vi är inte fler än att när “vanligt” klackfolk visar missnöje med det som sker på Östra Stå, då är det i mångt och mycket bara Inferno kvar.

    • 25 juni, 2014 @ 13:46 Anonym

      Så sant som du skriver Johan, när inferno poppa upp så försvann jag samt alla mina kompisar som har kollat i princip varje hemma match sen 90talet.

    • 25 juni, 2014 @ 14:36 Anonym

      +1

  13. 25 juni, 2014 @ 09:55 Daniel K

    Det vore kanon om IÖ och BH hittar en gemensam väg framåt där båda sidor kan stå för och stödja det som händer. Helt enkelt(?) ett givande och tagande och kompromissande! Om så blir fallet är Örgryte IS den stora vinnaren!!

    Svara

  14. 25 juni, 2014 @ 18:48 Johan G

    Då det tydligen går att diskutera läktaren och IÖ i god ton på internet så tänkte jag bemöta några av de åsikter och frågor som har framkommit.

    Vi och BH kommunicerar med varandra, problemet är snarare att våra verksamheter och vårt fokus ligger på olika saker vilket medför att vi inte har speciellt mycket att prata om. BH har inte fokuserat på läktaren sedan början på 2000-talet när Balders Hage Tifo fortfarande bestod av en del folk från supporterklubben men sedan dess är deras enda reella bidrag till läktaren en banderoll och visst ekonomiskt stöd till några tifon, även om det var över fem år sedan senast. Även det här att få folk att åka på bortamatcher är ingenting som är speciellt högt prioriterat (och om det är det är det inget vidare utfört), och då resor och läktaren är fundamenten hos oss så är vår största gemensamma nämnare – om man ska hårddra det lite – att vi är två namngivna grupper/sammanslutningar som gillar ÖIS.

    Det är väl typ 20 personer som är involverade i Balders Hages verksamhet varje säsong och jag kan räkna antalet aktiva i BH som har stått i klacken på Valhalla den här säsongen på ena handens fingrar, och jag tror inte att de ens tillsammans kommer upp i 90 minuter. Med det intresset och engagemanget på individnivå är det svårt att motivera någon intensifierad dialog. Jag har framfört synpunkter till BH ett antal gånger att de borde ta ett större ansvar för vår supporterkultur, satsa på den och den resan etc., men det har inte hänt speciellt mycket. Och varför skulle de lyssna på mig? Jag är inte medlem och då ska jag ju bara hålla käften och låta de bedriva sin verksamhet på det sätt som medlemmarna önskar.

    Angående det äldre gardet så finns det garanterat några som ogillar oss men dom jag pratar med och de som brukar åka på bortamatcher gillar oss. Det största problemet sedan vi flyttade till Valhalla inför den här säsongen är att de som tidigare hade årskort och biljett i klacken på Gamla Ullevi nu väljer att ställa sig någonstans på ståplatsläktaren där de aldrig blir involverade i sången. Även om det i praktiken var fri placering på Gamla Ullevi med så var det ändå fler som valde att ställa sig i klacken och även fast man inte sjöng 90 minuter så hade man möjlighet att bidra. Det kanske är en missnöjesyttring från samtliga dessa, kanske har de andra mer varierade orsaker till att inte längre stå i klacken. När folk inte verkar ha något problem att stå bredvid oss på bortaplan så tror jag mer på det senare.

    Ibland signerar vi våra banderoller, ibland gör vi det inte, men då det bara är vi som gör något på läktaren och vissa av våra budskap ganska övertydligt har oss som avsändare även om det inte är signerade så tycker jag det är lite märkligt att folk känner ett behov av ta avstånd från oss på grund av det. Borde vi signerat Benny Rosén-banderollen mot Uddevalla, Dawit Isaak-banderollerna och övriga hyllningsbanderoller vi har gjort så att det inte råder något tvivel om vilka på läktaren det är som visar sin uppskattning gentemot dessa? Då slipper de som inte ligger bakom dem dessutom ofrivilligt att buntas ihop med ”ÖIS-supportrarna” när det skrivs om det i media.

    Svara

    • 25 juni, 2014 @ 19:36 Kommittén för Statssäkerhet

      Orkar aldrig stå i klacken på Valhalla, det är jobbigt att sjunga i 90 minuter… Som Gellerman skriver var det lättare att då och då gapa med på GU…

      Sen är Valhalla uselt om vi pratar ”tryck på läktarn” ljudet bara försvinner…

      Och japp jag räknas nog till det ”gamla gardet”

    • 26 juni, 2014 @ 16:09 patrasket

      Jag står inte bakom allt som inferno har gjort genom åren. En ilsken banderoll ser jag inte som någon big deal alls men otillåtna bengaler är dumt(om det nu ens är inferno,dåligt insatt).
      Med det sagt så måste jag ändå säga att det är väldigt småaktigt med all skit som kastas på inferno idag. Utan inferno hade vi varit ett Frölunda med lite mer publik. Jag tror många underskattar hur extremt viktigt det är att ha en levande läktarkultur för att på sikt kunna dra mer folk(och för att behålla dom få vi har). Jag hade gärna sett någon form av organiserat läktaruppror där både öis officiella, sambadefensiv och svenskafans pushar för en större uppslutning i klacken.

      När det gäller mig själv har jag tyvärr blivit en bekvämt sittplatsåskådare senaste året. Tyvärr har jag ingen vän längre som stöttar öis aktivt så mitt enda alternativ har varit att gå med familj. Som svensk vill man ju gärna inte känna sig som ett ensamt fån men det får nog bli ett slut på det nu! Nästa match skall jag ställa mig ensam i klacken och stötta öis men min röst!

    • 26 juni, 2014 @ 18:06 Jonathan Larsson

      Jag själv står ensam några matcher per säsong, och jag tycker det låter som en grym idé att du också ska göra det nästkommande match! Bra!

      Sen tycker jag även din idé om gemensamt ”uppror” är något som verkligen är värt att fundera på. Som du säger, och som jag försökte få fram, jag tror få förstår hur viktigt en aktiv ståplats är för ÖIS fortsatta framtid.

    • 26 juni, 2014 @ 19:33 patrasket

      Oj upprop är kanske ordet jag sökte efter. En öisare står aldrig ensam bland andra öisare. Vi ses i klacken!

  15. 25 juni, 2014 @ 19:01 Hocus Focus

    Jag tycker som vanligt att allt som stöder ÖIS är positivt.
    Tycker dock att inga banderoller , flaggor m.m. skall innehåll nåt negativt som t.ex.”Håll käft…” utan bara sånt som lyfter laget.

    Svara

  16. 25 juni, 2014 @ 20:53 Anonym

    Pinsamt att vi tappat så mycket som vi ändå gjort på klack-sektionen.. vi borde vara minst lika många som gajs.

    Svara

  17. 26 juni, 2014 @ 10:40 Nepotisten

    Nytt lågvattenmärke noterat vad gäller nepotism och fotbollsfarsor med kontakter – Jordan Larsson, Henkes grabb, tar klivet från div.2 till Allsvenskan. Jordan är anfallare – och gjorde ett (1) mål förra säsongen.

    …och så frågar sig alla varför svensk fotboll inte är bättre… …kanske dags att kicka ut fotbollsfarsorna och kompisrekryterarna…?

    Bodde några år i Frankrike och fick reda på hur fotbollandet går till där – farsor och anhöriga är bannlysta från träningar, farsor får inte träna sina söner, nepotism är förenat med dödsstraff. Franska lag är överrepresenterade av immigrant-fransoser, eftersom franska fotbollsförbundet har en extremt affärsmässig hantering av att vaska fram talanger: på mycket lokal nivå anordnas regelbundet uttagningar, där fotbollsfolk från utomsocknes kommer och bedömer spelarna. Således ingen risk för vänskapskorruption när unga fotbollspelare skall ges chansen att stiga i grader.

    Bästa spelarna går vidare, och i Frankrike är det mer regel än undantag att immigrant-kidsen vill och kan mest.

    Svara

    • 26 juni, 2014 @ 17:10 Björn

      Vem skall träna ungdomarna knappast att dom flesta klubbar i Sverige har pengar till att ha betalda tränare i ungdomsåren

  18. 26 juni, 2014 @ 15:08 elo

    Det är hittills i år han gjort bara ett mål. Men ändå åt helsike fel med sånt. Finns i öis också.

    Svara

  19. 27 juni, 2014 @ 00:52 Zorich

    För egen del skulle inte jag ha ngt emot en Old School Reunion bland oss som hängt med sedan 80-talet.

    Att försöka samla ihop oss gamla vid ett tillfälle kanske skulle kunna ge lusten tillbaks?
    Det skulle vara roligt att ta ledigt hemifrån, barn och fru. Samlas vid skotten eller nere vid arenan och sedan försöka uppnå stämningen från fornstora dagar.
    Jag skulle lätt kunna tänka mig att överge min sittplats för en liknande tillställning.
    Finns det ytterligare personer runt 40 strecket som skulle tycka det vore kul med en
    Old School Reunion?

    Z

    Svara

    • 27 juni, 2014 @ 07:19 Gustav Von Adel

      Jag kommer omgående att lämna företag och familj för en Reunion.
      Kul att byta ut dom fina vinerna mot en kall stor stark och prata med folket.

  20. 27 juni, 2014 @ 17:56 Zorich

    Om intresse finns tycker jag absolut det är värt att prova. Vi kanske tom kan engagera ÖIS och BH i marknadsföringssyfte. Djungeltelegrafen känns ganska osäkert, eller….???

    Z

    Svara

  21. 27 juni, 2014 @ 19:07 Hocus Focus

    Sjunga i 90 min. eller inte.
    Alla är vi olika , alla gillar kanske inte det , det viktigaste måste ju vara ATT man är på plats varje match oavsett motstånd , väder m.m.

    Svara

    • 28 juni, 2014 @ 00:11 Gustav von Adel

      Motståndet bekymrar ej icke och vid regn finns både paraply och villiga paraplyhållare. Några hundralappar tycker jag det är värt för att vara med
      i gänget. Broder bjuder självklart på lite tilltugg innan vi åker mot avenyn.

  22. 28 juni, 2014 @ 21:22 ¤¤¤

    Varför får inte Hawunger speltid? Börjesson tog honom i förtid till A-laget från juniorerna, eftersom legenden ansåg honom som outstanding. Börjesson – om någon – borde ju kunna bedöma spelarkvaliteter. Ge Carl speltid!

    Svara

    • 29 juni, 2014 @ 11:38 Anonym

      Klart det ska tyckas att någon ska få speltid. På vems bekostnad tycker du han ska få spela? Östling och Jakob är ju givna när dom är på banan.

    • 29 juni, 2014 @ 14:13 elo

      Varför var det i så fall så bråttom med att flytta upp Hawunger från juniorerna, när han ändå aldrig får spela match? U21-serien är ju helt värdelös att spela i med tanke på motståndet som ju är erbarmligt dåligt. Att vara bra på U21-matcherna betyder ingenting. Han måste få spela hela A-lagsmatcher.

    • 29 juni, 2014 @ 16:14 Daniel K

      Har sett några U21 matcher i år och där har ÖIS verkligen blandat och gett. Tycker tyvärr inte att Hawunger har imponerat. Spelar, det jag sett mittback i U21, men tycker att han känns mer rätt som defmitt.

    • 29 juni, 2014 @ 17:20 elo

      Varför håller Kent i så fall kvar spelare med ersättning om de efter två år på bänken fortfarande inte platsar i elvan? Får vissa formellt tillhöra a-laget bara för att de varit med länge i öis? Det vore väl ändå helstolligt.

    • 29 juni, 2014 @ 18:44 P

      Man behöver en hel trupp och inte bara 11 spelare. Se Bratt tex. Chanser dyker på för alla och då gäller det att vara redo och det är man bäst genom att vara med i truppen.

    • 30 juni, 2014 @ 06:58 Anonym

      Om Öis ska pyssla med elitidrott så kan man inte låta spelare spela bara för att dom är med i laget. Visst. Det är klart killen behöver matcher men så länge det finns andra som är bättre ska han inte spela. Hans tid kommer om han är bra nog.
      Det är inte knattelagsfotboll.

    • 30 juni, 2014 @ 11:24 Hyllvärmare

      skall bort från butikshyllan och ersättas med mer säljande varor. Metall-Mats borde kräva en inventering av spelarkvaliteterna och ersätta de som egentligen inte platsar, eller ens platsat från början, med spelare utifrån som klarar A-lagsspel i division 1. Finns ju hur många som helst som kan ersätta de spelare i A-laget som finns där av oklara anledningar.

  23. 28 juni, 2014 @ 21:45 Vad hade Sven-Agne gjort?

    Han fick nio minuter idag! Såg bra ut förutom att han rensade lite slarvigt en gång. Men att det överhuvudtaget ska behöva rensas, det är ju inte hans fel…

    Svara

  24. 29 juni, 2014 @ 14:04 Anonym

    Är det nån som bara kan skriva kortfattad info om Holländer? kommer han tillbaka eller vad händer, tycker det är märkligt att han fortfarande är med på a-lagstruppen när han inte spelat sen 2012(?)

    Svara

    • 29 juni, 2014 @ 15:32 Nisse Lidholm

      Han har kontrakt över 2014, därför är han fortsatt med i truppen oavsett om han spelar eller inte.

  25. 29 juni, 2014 @ 14:11 Litvad

    Jag tycker på det stora hela IÖ gör ett mycket bra jobb. Ta bort pyro, och småbråk (som dock finns i alla klackar från Sunne HC till Bajen Fans (men inte blir tuffare för det)) och variera mollsångerna med lite gladare dito ibland samt lägg en gnutta humor till gravallvaret så blir vi bäst på läktaren. Det är under de här åren vi lägger grunden för läktarkulturen under nästa storhetstid och IÖ gör mycket av det bra.
    /Gamla gardet

    Svara


Dela dina tankar

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se