Bra eller anus?

Ja, definitivt inte anus. Jag tycker den är bra. Jag pratar givetvis om ÖIS.se och den nylanserade hemsidan för vårt vackra rödblått. Det lite ”smygrebelliska” och ganska löjliga betygsystemet för ”bra eller dåligt” har jag givetvis snott från Fredrik & Filip på Kanal5.

ÖIS hemsida. Den har varit en tagg i ögat för mig ett bra tag, för som den såg ut tidigare så var iallafall jag inte riktigt nöjd. Jag är ju en soffcoach i fotboll (ofta med öl i energiflaskan och chips som boost när spelet dippar) och tillika en ”förstå-sig-på-are” vad gäller webdesign. Det vill jag tro iallafall. Det sista kommer av mitt alldeles egna intresse och vissa färdigheter i ämnet även om det är mycket lite utförande för min egen del i nuläget. Däremot så tycker jag j-vligt mycket i mitt jobb om just design så jag kan ju inte lämna ÖIS nya hemsida utanför mitt ego.

Första intrycket är väl inte direkt ”Wow!” men efter ett tag så tycker jag den känns helt rätt. Iallafall mer rätt än innan. Jämfört med tidigare designer så känns den mer ”affärsmässig” nu. Den är inte unik, men den ställer sig fint i ledet för hur andra föreningssidor designas och ser ut i dagsläget, med ett fåtal undantag. Det jag gillar mest är startsidan och samtidigt får man väl säga att just startsidan följer med i hela navigeringen för sidan. Som en klassisk ram. Den kan tyckas vara rätt så plottrig men samtidigt så tycker jag man har lyckats samla allt skåpnyttigt på en och samma plats utan att något av det tar överhand.

Det är härligt att snabbt kunna se om det har kommit något nytt på Studio ÖIS. Det är ju en given sak att ha tabellen för den serie laget spelar i på förstasidan, samtidigt som det kommande programmet snabbt finns tillgängligt via en kallender. Trevligt är också alla de smålänkar till bl a Radio ÖIS, Partners o s v till höger sida. Sen får man inte glömma nyheterna som nu sorteras under ett datum och inte läggs på en oändlig hög med överdimensionerade bilder i headern, omöjlig att navigera sig igenom. Nej, det är ”ordnung” nu tycker jag. Det känns bra.

Det som kan kännas lite B, och det jag stör mig på allra mest i den nya designen, är reklamen som omger hela sidan som en yttre ram. Att ha sponsorerna sparsamt med i fronten på startsidan är en sak, men att se reklam för rakblad, Telia, Svenska Spel och resor till Cypern och allt vad det kan vara känns inte så ÖIS-igt helt enkelt. Vad anledningen är till varför man har sådan reklam på sidan fattar jag inte. Men jag hoppas anledningen är bra och att det isåfall genererar lite pengar eller annat gott utmed vägen.

Någon wow-känsla infinner sig som sagt inte men det känns ändå skönt att ÖIS nu faller in i ledet och anpassar sig lite till tiden. Det är inte jättesnyggt. Det är heller inte jätteunikt, men det är bra mer funktionellt nu än tidigare och det känns på något sätt som om att ÖIS reklamfönster via webben börjar ordna upp sig. Det är alltid något.

Sen om jag återvänder till mitt andra liv. Det dubbelliv jag ständigt lever.  Som soffcoach. Ja, då  skiter jag fullständigt hur min klubbs hemsida ser ut så länge de presterar bländande fotboll på plan. Fotbollsplanen. Det om något borde ju vara det bästa reklamfönstret man kan ha som en fotbollsförening. Jag tror ändå att ÖIS marknadsföring har mycket mer att göra med hur laget presterar och hur man förvaltar sina talanger och får klubben att växa den vägen. Hemsidan är viktig, men knappast mer än en bara mycket liten del i ett oänligt mosaikmönster av detaljer som omger klubben. Men som jag sa. Hemsidan är mycket bättre nu. Det är alltid något. Nu skall vi bara upp i Allsvenskan igen också!


'Bra eller anus?' have 10 comments

  1. 25 februari, 2010 @ 20:17 Joakim

    Hej.

    Jag kan förklara när det gäller ”reklamen” över och direkt på höger sida. Vi, liksom de flesta elitklubbar i Sverige har tecknat ett avtal med Webtraffic. Det innebär att dom säljer reklam som syns på alla olika klubbar/föreningars hemsida. Om du går in på andra lokal klubbars hemsidor så ser du att dessa redan har igång den här funktionen.

    Vi har iofs exkluderat en hel del olika branscher med tanke på våra huvudpartner men på det stora hela så kommer det att vara en hel del olika företag som kommer att synas.

    För ÖIS handlar det enbart om pengar i det här fallet och vi hoppas på att det skall falla väl ut och att vi kan få in pengar som täcker drift av hemsida + de som jobbar med de olika uppdragen kring densamma. Detta är en inkomstkälla som i takt med att vi får mer trafik på hemsidan, genererar mer pengar till ÖIS.

    Men du pekar ändå till det mest väsentliga i slutet. Ingenting är viktigare än att vi tar oss tillbaka till Allsvenskan så fort det bara går…

    I övrigt så är jag glad att det blev mer åt Bra än Anus i den här bloggen. :)

    Joakim

    Svara

    • 26 februari, 2010 @ 10:55 Mikael Carlsson

      Att reklamen ger ÖIS intäkter är ju en godtagbar och bra förklaring till varför den är med. Det är väl klokt att ha någon form av intäkt för sidan för att täcka kostnaderna för arbetet med den så att den fortsätter vara en levande sida.

      Nu skall här köpas Cypernresor och rakhyvlar utav bara f-n så vi kanske t o m kan börja finansiera nyförvärv tack vare den också. ;)

      Underbart att vi får lite svar från officiellt håll! Tack för att du tog dig tiden Joakim! :)

  2. 26 februari, 2010 @ 12:08 Magnus Börjesson

    Det var mer en känsla av ”jaha” än av ”wow” när jag gick in på den nya sidan första gången. Men det är väl så det skall vara, en officiell sida skall inte sticka ut för mycket. Det viktigaste med designen är att den skall vara rödblå, och där finns ju inget att klaga på. Huvudsaken är att sidan fyller sina funktioner, nyhetsförmedling och informationssamling. Hur bra den är på det får ge sig över tid.

    En sak jag saknar är något så grundläggande som en sökfunktion. Eller två sökfunktioner faktiskt – dels en allmän för hela sidan, och dels en som specifikt letar igenom nyhetsarkivet.

    Svara

  3. 26 februari, 2010 @ 12:59 Rosko

    Informationen, som ändå är huvudorsaken till att man besöker sidan tycker jag nu är väldigt lätttillgänglig och ett enormt lyft mot hur det var tidigare. Även bra att öismedia fått ett mer centralt utrymme. Vad gäller designen så känns den sådär men ändå som att den är på rätt väg, ett par förbättringar och den kan bli ganska skaplig. Tycker mig se en del inspiration från engelska lagsidor.

    Svara

    • 26 februari, 2010 @ 13:02 Rosko

      Det känns som den översta bannern käkar upp för mycket av sidan och drar ner det initiala intrycket ganska rejält.

  4. 26 februari, 2010 @ 18:14 Magnus Börjesson

    En sak till som jag saknar på nya ois.se, förutom sökfunktionerna jag nämnde ovan, är möjlighet att skriva ut artiklarna. Det märkte jag nu när jag skulle skriva ut texten inför Ängelholmsmatchen (att ta med om jag åker dit i morgon). Det gick inte alls! Allt som kom med i utskriften var ramen runt, inte själva artikeln. Jag fick klippa in texten i en editor och skriva ut därifrån istället. De flesta sidor där layouten omöjliggör direktutskrift har en liten knapp ”Utskriftsversion” underst i varje text, som leder till en avskalad version av bara texten utan allt lullull runtomkring.

    Svara

    • 26 februari, 2010 @ 19:51 Joakim

      Point Taken :)

  5. 26 februari, 2010 @ 20:16 Anonym

    Något som man skulle satsa på är enkla texter för barn som dom kunde läsa under en flik ÖIS FOR KIDS riktade till åldrarna 6-9 år, något speciellt till dom. + lite bilder. allt för att knyta/locka till sig både publik och nya fans. Det var kul med en ny sida utveckling framåt.
    En annan sak när man skall åka på borta matcher, är vad sjutton ligger planen? Går det på något enkelt sätt länka till karta. Eller någon beskrivning. Kanon med direkt till studio ÖIS .

    Svara

  6. 10 mars, 2010 @ 21:32 timberhochmandie

    Mja… Jag är inte överförtjust. Nu har den fått en viss tid på sig (för att jag ska hinna vänja mig), men det hjälper inte riktigt. För det första är den för seg. Jag har haft bredband tillräckligt länge för att ha NOLL tålamod med sidor som inte laddas blixtsnabbt. Jag tycker att färgerna känns lite väl skrikiga. Jag får absolut knäppspel på allt som rör sig! Rörlig störig reklam, rörlig sponsorruta ute till höger och dessutom de ständigt bläddrande nyhetsbilderna uppe i mitten. Den stillastående bannern med sponsorer är däremot kanon. Enkel, elegant och dessutom fullkomligt nödvändig för att ge oss en paus från allt det röda. Perfekt.

    Högerkolumnen är bra – enkel och snygg. Vänsterkolumnen hade jag gärna sett lite smalare för att inte dra fokus från huvudinformationen. (Antingen man kollar in nyheterna eller kontaktinformationen så är det ju det som finns i mitten som är huvudinformationen.)

    Utrymmet under ”övriga nyheter” känns lite dåligt utnyttjat… Thumbnails? Eller en kort ingress till varje nyhet? Nånting behöver i alla fall göras, för just nu har det ungefär samma upphetsningseffekt som telefonkatalogen.

    Älskar de små inforutorna som dyker upp när man håller pekaren över ett datum i kalendern. Så enkelt, så självklart, så rätt. In med mer info i kalendern, dock. Även om träningsschemat inte är spikat för mer än den närmaste månaden så finns det ju ett spelprogram för superettan – in med det. Utnyttja kalendern så mycket som möjligt.

    Tabellen tillgänglig till vänster är jättebra, men vad är det för fel med länken i ”nästa match” uppe till höger? Jag vill inte ha biljettbokningssystemet när jag klickar där! Jag vill ha info om matchen. Särskilt när jag klickar på en match som redan har varit..! Truppen, byten, kort, mål osv. Matchfakta, helt enkelt. Och så matchrapporten när den är färdig. Om man absolut vill att det ska gå att få tag i biljetter den vägen (trots att det tydligt står ”biljetter” en halv skärm rakt nedanför) så får väl länken till beljettförsäljningen ligga på matchsidan sedan.

    Nya lagbilden kom ikväll – härligt! Men kom igen, den måste vara klickbar! de där små myrorna är ju knappt urskiljbara… Få fart på de individuella bilderna nu också (och varje år framöver) och se för guds skull till att uppdatera infon om spelarna också. Både ”torr-infon” som antal säsonger, längd och vikt, och ”det där lilla extra” – en lastgammal intervju är inte jättespännande. Nytt varje säsong. Kanske låta spelarna ha nån liten blogg eller så på sin sida om de vill? Mer trafik på sidan = mer reklamintäkter?

    Sist men inte minst: Var finns föreningsinfon? Stadgarna, styrelsen, protokoll från årsmöten… Den delen ska givetvis finnas på ALLA sektioners sidor.

    Nu har jag betygsatt det mesta, känns det som. Resten får vänta till en annan dag.

    Svara

  7. 11 mars, 2010 @ 16:04 Anonym

    SKA VI HA SAMMA MATCHTRÖJA?!:O

    Svara


Vill du svara Magnus Börjesson

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se