Spelarbetyg ÖIS-Gefle IF 0-1

Årets första förlust i en tävlingsmatch är ett faktum. Surt, surt som fan, men inte mycket att göra åt. Gefle spelade smart och ÖIS-spelarna vad alldeles för uddlösa när man väl fick lägen för att riktigt kunna utmana fejk-skoterraggarna.

Dessutom är sviter till för att brytas. Och nu har vi gjort vår förlustmatch på ett tag. GIF Sundsvall ska inte tro något annat. ÖIS visar återigen att man kan spela en bländande fotboll när underlaget väl är det rätta. Skönt också att återse Alexander Mellqvist.

Spelarbetygen är den här gången satta av Mikael Carlsson och Martin Johansson. Kommentarerna är dock Mikaels.

Peter Abrahamsson 3 (båda 3)

Inte speciellt mycket att göra idag men det han företar sig ger ett bra intryck. Stod på rätt plats vid några vassa lägen som Gefle skapade och avvärjde målchanserna.

Christofer Bengtsson 2 (båda 2)

Christofer är en bra högerback. Han är offensiv och har ett monsterinkast och ofta fina inlägg när han väl kommer till. Dessvärre ser Christofer seg ut och tajmingen är inte alltid 100%. Vad kan man begära av en kille som knappt har fått någon speltid alls på en och en halv säsong? Jag vågar inte svära på om det finns någon djupare orsak till varför Christofer har varit utanför laget så mycket som han har varit. Det är i alla fall synd att hans utvecklingskurva har stannat av, men vi får hoppas att han kan få lite boost efter cupmatchen och kan konkurrera på allvar med herr Anklev om högerbacksplatsen. Jag gillar Bengtsson.

David Leinar 3 (båda 3)

Är stabil som mittback. Han gör inte bort sig och gör Gefles anfallare ständigt medvetna om att de är bevakade. Han och Jonsson håller ihop det bra och det känns bra att ha Leinar som nu konkurrerar på allvar om att få starta.

Robin Jonsson 3 (båda 3)

Spelar som vanligt säkert och tryggt för det mesta. Personligen kan jag bli lite nervös när Robin försöker komma förbi sin anfallare och bryta passningen framför. Idag lyckades det inte så bra mot Hasse Berggren som med hjälp av en diger rutin kunde ta emot bollen mer eller mindre ostört och tämligen enkelt manövrera bort Robin vid Gefles uppspel och utsparkar. Men Robin behåller positionen och låter aldrig Hasse få vända runt och komma rättvänd mot ÖIS mål. Det var bra.

Tommy von Brömsen 2 (båda 2)

Mannen med 2 stycken innebandyblad till fötter och med förkärlek för uppspel som mer går på höjden och med knapp styrfart och extremt mycket backspinn på bollen. Han gjorde väl en av sina bättre matcher i dag men det känns aldrig som om ÖIS kommer upp på Tommys vänsterkant offensivt. Den kanten gapar oftast tom på Öisare och Tommy visar ingen som helst ambition att gå framåt eller att bredda. Det är inte bra. Ser oftast osäker ut när det börjar bli pressat. Det är återigen via vänsterkanten ÖIS baklängesmål kommer och det efter att Tommy inte kan haka på en framstormande Geflespelare.

Björn Anklev 3 (båda 3)

Som jag har saknat Björns offensiva raider och teknik på kanten. Jag gillar hans direkthet i löpningarna. Tyvärr känns det som om det var lite väl länge sedan Björn hade den rollen han hade i dagens match. Han vägde stundtals väldigt lätt och när han väl kom till avgörande inlägg så blev det oftast för långt eller för ballongaktigt. Jag vill se lite mer teknik och genombrott av Björn från kanten, men givetvis saknas väl den där hundraprocentiga timingen. Till stor del på grund av för mycket högerbacksspel med motståndaren framför sig i 9 fall av 10. Jag är dock inte främmande för att få se mer av Björn på högeryttern i framtiden.

Pavel Zavadil 4 (båda 4)

Ja, han kämpar och sliter och är verkligen en av ÖIS viktigaste kuggar i offensiven. Utan Pavels bolltrolleri och driv så är det inte alltid så mycket som kommer fram till anfallarna som är värt att jobba på. Även om jag blir mäktigt trött på Pavels onödigt många touch på bollen. Allt som oftast så är det bara att böja sig inför det faktum att utan Pavel så finns det inget direkt offensivt spel att tala om via mottfältet även i dåliga matcher från ÖIS sida. Han är viktig för ÖIS. Måtte han hålla säsongen ut.

Sebastian Johansson 3 (båda 3)

Han kämpar och sliter och det var länge sedan jag såg honom så här bra. Möjligen har han vant sig vid att sömn är en bristvara som nybliven far och det är bara att lära sig leva med det. Även som fotbollsspelare. Sebastian stod för många fina prestationer idag och tog verkligen för sig på mitten. Dessutom verkade han vara vän med bollen i dag, inte minst med tanke på det fantastiskt vassa skott han fick på som så när satt i maskorna i Geflemålet.

Markus Gustafsson 3,5 (Mikael 4 & Martin 3)

Ja, han gjorde en jättematch i dag. Han är en gudabenådad tekniker och i dag så gick han i alla fall in i 60 procent av närkamperna han var tvungen att facea. Det var bra. Vill se ännu mer jävlaranamma från grabben men jag måste säga att han, tillsammans med Pavel, är lagets bästa spelare i dag.

Luka Miljaljevic 3 (båda 3)

Jag gillar Luka. Jag gillar hans styrka och vilja. Dessvärre så kommer han ännu inte till de lägena som man förväntar sig av en anfallare. Han är inte den där killern som man hade hoppats på. I alla fall inte än. Det krävs lite mer matcher tror jag och framförallt lite mer bollar att jobba på som rättvänd för att vi skall få utnyttjat Lukas färdigheter. Han har ju ett skott som jag vill se mer av. Som det är nu så måste han stångas väldigt mycket med ryggen mot moståndarens mål och får sällan bollarna med sig på det rätta sättet. Jag tycker dock att det tar sig för varje match som Luka spelar. Det kan bli bra med tiden. Riktigt bra.

Ken Fagerberg 2,5 (Martin 3 & Mikael 2)

Inte bra. Inte bra. Jag tycker mig se en tung Fagerberg och det tär på honom att inte få komma loss och sätta dit några bollar. Tyvärr tar det sig uttryck i att Ken drar sig allt längre ut från boxen och jobbar in bollar alldeles för långt från mål, och även långt ut i hörnen. Om det är bollarnas fel som han får levererat till sig vet jag inte men det slutar i alla fall alltid långt ute i hörnen eller i en mycket snäv vinkel vid mål om det ens leder till en farlighet. Jag hörde Björn Anklevs allt mer intensiva manande på Ken att hålla sig framför mål och inte ute vid hörnflaggan i slutet av matchen då ÖIS jagade en kvittering. Då var det dock i senaste laget och något som man borde instruera Ken att göra mycket tidigare.

Alex Perreira spelade för kort tid för att betygsättas

Var inne för kort tid för att kunna betygsättas, men jag tycker han har en fart som vi saknade tidigare i matchen, eller i alla fall strax efter Gefles mål.

Alexander Mellqvist spelade för kort tid för att betygsättas

Var inne för kort tid för att betygsättas. Oangenäm uppgift att komma in med bara minutrar att kvittera på. Men men, glädjande att han är tillbaka på allvar.


'Spelarbetyg ÖIS-Gefle IF 0-1' have 33 comments

  1. 26 maj, 2010 @ 11:08 okänd

    Är någon av er möjligen släkting eller dylikt med Mackan G? Killen är ju helt lost so far denna säsong…

    Svara

    • 26 maj, 2010 @ 12:03 Martin Johansson

      Nej, mig veterligen är ingen av oss släkt med Markus Gustafsson. Johan G har förvisso en bromance med The Second Coming, men jag tror inte att det är därför som Markus stundtals får höga betyga från oss. Om man dessutom går igenom samtliga spelarbetyg för säsongen, vilket jag har gjort, kan man se att Markus har fått allt från ettor till fyror i betyg. I vissa matcher har han fått hård kritik, i andra matcher har han rosats. Personligen tycker jag att vi är tämligen nyanserade i vår betygsättning. Visst, jag kan förstå att man inte alltid delar vår bedömning eller vår entusiasm för Markus, men att påstå att han varit helt lost under hela säsongen är väl ändå att ta i? Killen har trots allt Janne Anderssons förtroende och det får man inte så lätt, särskilt inte om man är helt lost under säsonginledningen, kolla bara på hur Alex Perreira har hamnat på bänken. Nej, jag tycker du tar i när du säger att han varit lost. Han är upp och ner. Precis som de flesta unga spelare.

    • 26 maj, 2010 @ 13:31 Anonym

      Det kanske ligger hos dig personligen att du inte är fan av Mackan. Jag ser en ung spelare som utvecklas hela tiden och jag har följt han under de senaste åren. ”Är inte släkting” Så vi ser väl inte samma saker!

  2. 26 maj, 2010 @ 12:11 Polarojd

    Kan hålla med om mycket i detta inlägg även om jag tycker att försvaret i allmänhet och Robin och Christofer i synnerhet förtjänar bättre betyg. Tycker att Bengtsson dominerar sin kant, kommer på riktigt många bra överlapp med Anklev och har vassa inlägg. Står rätt och känns mycket gedigen trots sin drygt årslånga (oförståliga) petning… Han gör två misstag, ett felpass i 60e minuten som orsakar en snabb omställning och ett konstant tryck i 5 minuter med tre-fyra hörnor som föld. Ett fel pass i ca 70e minuten som även det orsakar enorma problem bakåt. Men jag kan ha överseende om detta med tanke på avsaknaden av matchtempo. (Han har i stort sett aldrig mött allsvenskt motstånd…) Men i min värld får han en 4.

    Robin oerhört stabil och brytsäker idag. Går fram i rätt lägen, backar när han skall backa och släpper inte en jävel över bron… I min värld även detta en 4.

    Ken, bättre än tidigare, jobbar riktigt bra men kommer tyvärr till alldeles för få avslut. 3

    Luka, lite valpig fortfarande, men besitter en oerhörd potential. Svår att betygsätta idag, men en 3 förtjänar han…

    MarGus, Mmm… Ibland bländande men oftast för mycket juniorfel. Du är för gammal för så enkla misstag Mackan!! 2

    Pavel och Seb, gedigna insatser. Jobbar oerhört för laget och Pavels avslutning var fantastisk att beskåda. Han sprang och sprang och sprang som om han precis blivit inbytt. Dock använder han sig lite för sällan av sina lagkamrater… Är det bara jag som tycker att han och seb inte var lika styrda idag? Turades om att vara off/def. Kanske en melodi som kan fungera..? P 4 S 3.

    Anklev, ÄNTLIGEN får han spela mittfält. Men tog han den chansen?? Naaee, tycker nog att Bengtsson var den som stod för de bättre inläggen, men i det hela taget funkar de båda jävligt bra ihop trots begränsad speltid ihop. Detta kan bli bra, kanske t.o.m. mycket bra..?! 2

    Abrahamsson, hade inte mycket att göra. Men kom vid ett par tillfällen totalt fel i sina ”utflykter”. Men med lite bättre timing på dem så tar han nog den där U-21platsen snart… 3

    Von brömsen, hans bästa insats i år. Men som vanligt han är ingen vänsterback och han kommer tyvärr nog aldrig att bli någon bra vänsterback… 2

    På det hela taget tycker jag att vi gör en fantastisk match över 2/3 av banan. Får vi till anfallet ordentligt kan vi bli riktigt bra i år…

    Nu satsar vi på det som är viktigt, 3 poäng i Norrland till helgen och jag är glad igen…

    Ps. Martin, är det för sambadefensivs räkning du har pressakreditering (stavas det så, jag har ingen) eller skriver du även någon annanstans som jag missat??

    Svara

    • 26 maj, 2010 @ 17:15 Martin Johansson

      Härligt med lite återkoppling! Och du har många poänger.

      Och ja, på hemmamatcherna har Sambadefensiv en pressackreditering. Så gentila är ÖIS. Å andra sidan kan man ju hävda att Sambadefensiv skriver mest (och förhoppningsvis bäst) om ÖIS så vi sliter faktiskt för ”brödfödan”.

    • 27 maj, 2010 @ 08:17 polarojd

      Ja, nu handlade frågan inte om huruvida du betalar eller ej, utan om du skrev någon annanstans eller ej.

      SJÄLVKLART, är du värd detta efter all tid du lägger ner för att vi övriga skall få vårt lystmäte!

  3. 26 maj, 2010 @ 12:41 Jens

    Bengtsson va en av dom bästa i laget i går och får bara en 2:a i betyg… Känns helt fel!

    Svara

  4. 26 maj, 2010 @ 15:31 Mikael Carlsson

    Om vi ändå stirrar oss blinda på betyget och inte kommentaren så får jag väl försöka förklara mig lite mer ingående då :)

    2:an på Christofer kommer i min mening av att hans första halvlek var sådär och att han inte hamnade rätt hela tiden. Många av hans offensiva raider blev till farliga omställningar bakom hans position som Leinar, Anklev eller t o m Zavadil fick reda ut. Jag jämför med vad Christofer har presterat innan och det han gjorde igår var bra, men inte lika bra som när han spelade 2008 från början. Han saknar matchtempo och timing och det i sig är inget konstigt. Det syntes ett par gånger. Ser man till Christofers andra halvlek så får han en 3:a för då kom ÖIS mer fram på just hans kant och Christofer vågade mer och fick mer hjälp av Anklev att komma upp i banan.

    En 3:a för mig får en spelare som är uträttar det han skall utan något extra och mer eller mindre är ”felfri” (ingen är felfri men de felande besluten är färre än de rätta besluten sett över en hel match). Spelaren skall kännas ”stabil” överlag. 4:an tilldelas den spelare som utöver sitt jobb och bjuder på något extra eller helt enkelt är avgörande på plan i någon riktning och skapar duktigt med oreda för motståndaren i det spelaren företar sig. Spelaren glänser. En 5:a kommer jag mycket sällan att dela ut och senast jag skulle göra det vore isåfall när Ailton gjorde 4 mål och ÖIS vände ett 0-2 underläge mot Elfsborg till 4-2 2005, eller när Afonso sköt IFK Göteborg i sank 2003. En 5:a får en spelare i världsklass eller som helt enkelt är så bra mycket bättre än både motståndare och medspelare på sin position. Spelaren är outstanding!

    Svara

    • 26 maj, 2010 @ 15:56 Polarojd

      Okej, jag förstår dig… Även om jag fortfarande inte riktigt håller med om din syn på Christofers insats…

      Sedan kan vi väl konstatera att du har ett lite bredare spektra på din betygsättning än den jag har. Jag menar att man kanske inte skall kunna gå rakt in i Barcas förstaelva för att förtjäna en femma, då detta gör att betygsstegen för en superettaspelare blir lite långa… Men med denna insikt undrar jag vad du ser i MarGus som jag inte gör. För fyran på honom ser (i min värld) helt obegriplig ut.

      Sedan skall jag erkänna att betygssättning är svårt, sitter man och analyserar sina egna betyg så kan man vrida och vända dessa i all evighet, så ingen kritik till er som sätter betyg!! Utan jag ser frågeställningarna runt dessa som viktigare än själva betyget…

    • 26 maj, 2010 @ 21:11 timberhochmandie

      Jag kan inte heller förstå varför MarGus skulle ha varit bättre än de andra. Ok, att han kanske överträffade sig själv, men det räcker väl inte för att hamna i betygstoppen? I så fall kan vi väl lika gärna slänga iväg en fyra till von B också, om det nu bara handlar om att prestera bättre än förra matchen… MarGus orkar inte spela en hel match. I slutet av matcherna yrar han mest omkring som en halshuggen höna och vet inte vad han ska ta sig för. Han tog slut även igår. Jag kan inte fatta att Janne väntade till 85:e med att byta in Alex. Vad skulle han hinna med på fem minuter? Nej, MarGus pallar i ungefär 60 min så då borde Alex ha kommit in. Inte ok av Janne att sitta och hålla på bytena tills det var för sent, som om han redan hade räknat hem förlängningen.

    • 26 maj, 2010 @ 21:46 Mikael Carlsson

      Svarar både Pol… och Timber… här.

      När jag säger outstanding så menar jag outstanding på den nivå man spelar (svensk elitfotboll och i det här fallet Superettan) och därmed är Barca inte ens med i mina tankar för att förtjäna 5:an. I mina ögon har däremot inte någon i ÖIS förtjänat i närheten av en 5:a i år på Superettanivå. Jag använde helt klart fel ord i ordet ”världsklass”. Jag menade inte ordet egentliga betydelse utan är född i den ironiska och ordböjande generationen. Generation 70-tal. Världsklass menas i sammanhanget ”riktigt jävligt bra gubbe som vinner matcher åt laget på egen hand”… typ.

      Jag tycker att MarGus visade prov på jävligt fin teknik och snurrade upp det allsvenska motståndet med riktigt bra och valde en hel del fyndiga passningsvägar under matchen igår. Hans kvickehet gjorde att Gefle aldrig fick grepp om mittfältet som annars var en av mina största farhågor innan matchen. Jag är inget frälst fan av MarGus som alla vet som har läst mina tidigare kommentarer om honom men igår tycker jag att han visade att han också håller mot allsvensk motstånd. Iallafall igår mot Gefle. Kanske sågar jag honom i nästa match, vem vet. Men igår så gjorde han vad han skulle och han bjöd i mina ögon Geflespelarna på några härliga vändningar under tiden han spelade. En av MarGus bättre matcher för i år i mina ögon. Därav 4:an. Att han inte fixar en hel match håller jag med om och det är ett problem. Men sålänge han orkade var han en sevärd spelare med bra lösningar på trånga ytor. Jag gillar hans spelstil då det verkligen går hem. Det gör det dock inte alltid och då gillar jag det inte och det avspeglar sig på betyget.

      Det som man kan avläsa av våra betyg här på Sambadefensiv om MarGus prestationer fram tills dagens datum (sett över hela säsongen hittills) är väl just att han blandar och ger. Ena dagen brilliant (höga betyg) för att sedan se ut som om han kommer från en annan planet i osäkerhet (låga betyg).

      Men återigen, jag respekterar och hyllar att man har andra åsikter om betygen och jag är inte sen att erkänna att jag med min annars rätt så negativa inställning till MarGus faktiskt kanske var lite väl lättimponerad när det väl i mina ögon stämde för grabben? Vem vet. Jag hade kallt räknat med förlust faktiskt inför gårdens match (vilket det också blev) men fraförallt att ÖIS skulle riskera att bli överkörda. Låga förväntningar överlag alltså. Men jag står ändå för mitt betyg och kan nog inte förklara mer kring varför det blev som det blev. Precis som Polardoid skriver. Betygsättning är svårt.

  5. 26 maj, 2010 @ 16:04 Egon

    Bengtsson va en av dom bästa i laget i går och får bara en 2:a i betyg… Känns helt fel!
    MarGus höga betyg oxå fel enligt mig.

    Svara

    • 26 maj, 2010 @ 17:11 Martin Johansson

      Bengtsson en av de bästa på plan!?!

      I beg to differ.

      Jag tror väldigt många är förblindade av att man vill ha upp Björn Anklev ett snäpp i planen. Tro mig, det vill vi alla. Men att för den sakens skull helt bortse från vad som sker på planen tycker jag är att gå för långt.

      I mina ögon gjorde inte Bengtsson någon bra match. Under den första halvleken slarvade han en hel del och gick ett par gånger bort sig rejält i offensiven, vilket dock löstes med hjälp av fint hemarbete från Zavadil. Under den första halvlek låg han dessutom fel i position vid ett flertal tillfällen. Upphävde offside. Det syntes att han var ringrostig. Och låt mig inte börja skriva om hans långsamhet. Killen har inte speed nog för att ta sig ann allsvenskt motstånd.

      Jag är ledsen men att Bengtsson har varit borta från startelvan i ett drygt år har inte bara med skador att göra eller att tränarna vill honom illa utan med att han inte riktigt hänger med/håller måttet mot bättre motstånd. Vi har bättre spelare på den positionen.

      Under den andra halvleken blev det bättre, men jag kan inte bortse från de två horribla felpassningarna. Den ena var dessutom när han var helt ohotad. Enbart slappt och lojt och i min bok är inte det OK.

    • 26 maj, 2010 @ 20:11 Hox

      Kan inte någon lära Björn slå inlägg? Tills han lär sig det så är jag iaf mot att flyttas från högerbacken. Jag får psykbrytet Allan på läktaren varje gång han skickar iväg sina… sina… AAAAARRRRRRRRGGGHHHHH!:) Nej men allvarligt, lyckas han med inläggen på träning så det bara är en mental grej?

    • 26 maj, 2010 @ 20:18 Martin Johansson

      Haha! Underbart inlägg. Anklev har verkligen inga vidare inlägg. På så sätt har ju Markus G oftast bättre kvalitet i sina inlägg. Tyvärr kommer han väl inte till riktigt lika många lägen. Anklev skär ju inte in i planen lika mycket som Markus utan han håller sin kant.

    • 26 maj, 2010 @ 17:12 Polarojd

      Jag tror att Jens och Egon haft samma svensklärare…

  6. 26 maj, 2010 @ 17:23 Polarojd

    Martin, vi såg matchen från samma vinkel sånär som på två-tre meter…

    Men jag tycker att han gjorde en match över all förväntan, t.o.m. riktigt bra. Jaaaa, han slog bort två passningar och precis som du säger den ena helt ohotad. DET var illa!! Men å andra sidan så slog Anklev bort ett par, brömsen ett tiotal, MarGus varannan, och seb i stort sett varje passning… Så jag kan ha överseende med dessa två, även om de kostade massor!!

    Att han saknar matchtempo är inte hans fel och går att reparera. Och precis som du säger jag VILL ha Ankan högre upp. Så i stort tycker jag att högerkanten gjorde sin absolut bästa match denna säsong. Det är inte där problemen finns…

    Sedan kan man ha olika uppfattningar om hur offensiv en ytterback skall vara. Och om man kan lita på medspelarna (läs Anklev, Zavadil). Men JAG gillar detta sättet att spela fotboll, och jag hoppas och tror att Bengtsson startar även nästa match, med Ankan framför sig…

    Nu till problemen. Vem skall vi ha som vänsterback efter sommaren, efter transferfönstret öppnat?

    Svara

    • 26 maj, 2010 @ 18:02 Martin Johansson

      Fast jag hade glasögon på mig! Det har jag alltid.

      Allvarligt talat, en tvåa är kanske i underkant (måste erkänna att den en av de två passningarna stack i ögonen så djävla mycket) men samtidigt är en fyra definitivt i överkant. Och sedan måste jag säga att jag absolut inte har något emot att se samma elva fast med Santos istället för Luka på lördag.

  7. 26 maj, 2010 @ 18:36 Anonym

    Efter förklaringen med betygsystemet. Det bör ju sättas efter superettamått annars blir det missförstånd. Eller kan vi ta bort 5:a i betygskala, för det kommer ju ingen upp i enligt er aldrig någonsin.
    Så vad jag förstår är betygskalan 1 dåligt
    2 godkänd
    3 välgodkänd
    4 Mycket välgodkänd
    5 Världsklass ,outstanding ( 0erhört svårt att uppnå av
    en spelar i Superettan)
    Är detta en bra tolkning?

    Svara

    • 26 maj, 2010 @ 18:53 Martin Johansson

      Nu var det ju Mikael som förklarade hur han tänker när han sätter sina spelarbetyg och inte några gemensamma kriterier för Sambadefensiv.

      Så för att svara på din fråga: nej, det är inte en korrekt tolkning.

      Betygsättning är något individuellt och varje person som sätter betyg eller gör bedömningar av någonting gör det utifrån sin egen erfarenhet och sitt eget perspektiv. När vi snackar om något så oexakt som en siffra som ska ge uttryck för en spelares prestation över 90 minuter är det naivt att tro att man ska kunna ta fram någon form av gemensamt verktyg som leder till att alla alltid kommer att komma fram till samma bedömning. Det funkar inte så. Tyvärr.

    • 26 maj, 2010 @ 21:50 Mikael Carlsson

      Kolla mitt svar längre upp till Pol… och Timber…

      Där har du lite hur jag tänker och ordet världsklass var dåligt i sammanhanget.

  8. 26 maj, 2010 @ 19:14 Men för Helvete!

    Skola om Luka till vänsterback!

    Svara

    • 26 maj, 2010 @ 19:15 Martin Johansson

      Haha! Ja, och så gör vi von Brömsen till playmaker i Zavadilrollen. Och Leinar kan spela anfallare när Ken flyttar tillbaka till Danmark. Möcke bra!

    • 26 maj, 2010 @ 19:19 Men för Helvete!

      Nä Luka är snabb bra vänsterfot någorlunda stark i kroppen, kan bli en bra vänsterback! TvB kan vi slutas hoppas på…

    • 26 maj, 2010 @ 19:23 Martin Johansson

      Vadå!?! Du tror inte Tommy är en late bloomer? Dessutom, jag ger aldrig upp någon. Jag hoppas fortfarande att Angelo Vega, Henrik Lawenius och Christian Hemberg ska få sina genombrott och komma tillbaka till ÖIS och ta oss till allsvensk serievinst. Never give up!

      Dessutom gillar jag Luka som anfallare.

    • 26 maj, 2010 @ 19:28 Men för Helvete!

      Själv ser jag gärna att Iheb Hamseh och Slavo Drobac kommer tillbaka… Med Percy Olsson och Raimo Kekkelä som tränare…

  9. 26 maj, 2010 @ 19:29 Anonym

    Angående ytterbackarna så hade det varit kul med statistik på hur många gånger bollen går över sidlinjen i försök att lägga bollen efter kanten. Skrämmande mycket boll som bara kastas iväg match efter match. Ofta är det en fabulöst dålig förstatouch som sätter dem i sådan tidsnöd att de inte behärskar hitta till rätt adress.

    Sebastian gjorde inte en dålig match men jag kan tycka att han inte får ut tillräckligt av sitt bollvinnande i den offensiva rollen. Ska bli väldigt intressant att se vad Mellqvist kan åstadkomma på denna position som borde passa honom som handen i handsken.

    Leinar såg inte dum ut, känns som han tagit a-lags frånvaron på rätt sätt. Men visst känns det som han enbart konkurrerar med Dennis. För både Dennis och David på planen blir helt enkelt för stabbigt.

    MarGus är snabbare än vad han ser ut att vara när han vaknat på rätt sida. Eller så är det så att han är en sådan spelare som anpassar sig till matchens tempo men inte själv kan dra upp det.

    Blir inte klok på klok på Ken. Steget har kommit tillbaka nu men känns så väldigt långt ifrån att ens nosa upp en halvchans, på Pavels skott i andra borde han varit där på returen men agerade väldigt passivt när Pavel fick bollen trots att det var väldigt tydligt att han skulle skjuta. Gillade dock hans våldtäkt av Gefles vänsterback i första, det var så Ken.

    Svara

    • 26 maj, 2010 @ 19:56 Martin Johansson

      Apropå ytterbackarna och passningsprocent etc. skulle det vara jättekul om det gick att göra någonting på det. Jag tror dock att man behöver vara ett par stycken som hjälps åt för att det ska bli riktigt bra. Jag fixar inte att hålla koll på det själv. Om det finns några som är intresserade av att testa ett par matcher så är det bara att höra av sig till mig via mail så sätter vi upp någonting. Vore askul!

      I övrigt känns det som att vi såg samma match. Håller med i all spelarkritik. Och ja, David och Dennis konkurrerar nog om en plats i backlinjen. Frågan är vem Robin konkurrerar med? Är han så given just nu eller ryker han om Valter kommer tillbaka. Sedan är det kul att det finns någon mer som ser fram mot Alexander Mellqvist i Sebastians roll. Jag tror att det kommer att bli så djävla bra. Den rollen känns verkligen som klippt och skuren för Mellan.

  10. 26 maj, 2010 @ 21:38 C

    Fick vi inte nog av hedersamma förluster ifjol?? En gång ingen gång, 3 poäng i Sundsvall!!

    Kul att Bengtsson och Leinar börjar ge dem övriga konkurrens. Skönt med lite fler alternativ och bevis på att det finns lite bredd.

    Svara

    • 26 maj, 2010 @ 22:03 Martin Johansson

      Nja, hade vi så många hedersamma förluster under fjolåret? Men visst det är aldrig kul att spela bra eller till och med vara det bättre laget bara för att sedan förlorar. Det håller inte. Med Santos på plan tror jag dock att ÖIS vunnit med 2-1.

      Och ja, det ser lovande ut att David Leinar utmanar om en plats i startelvan. Dock tror jag att Bengtsson får nöja sig med bänken även på lördag. Serien är så pass viktig att Janne A inte chansar. Hur gärna vi än vi det.

  11. 26 maj, 2010 @ 23:41 okänd

    Håller med polarojd, Bengtsson gjorde en väl godkänd insats. Att en felpass eller två kan orsaka kaos i 5-10 minuter säger ju mer om tilliten spelarna har till varann, och hur bekväma dem är i defensiva situationer. Att en felpass innebär en direkt målchans för motståndarlaget (vilket lag det än är;läs Falkenberg, wtf) är tyvärr något som man börjar bli van vid.

    På tal om uppspel från backlinjen, skulle jag också tycka det var askul om vi kunde föra statistik över säg 3-5 matcher lr något, och därefter låta Janne kommentera på den. Kna ta med penna/papper till nästkomande match.

    Svara

  12. 27 maj, 2010 @ 09:57 Jacko

    Varför inte testa Dennis som vänsterback? Spelade han inte på den positionen stundtals under tiden i blåvitt?

    Abrahamsson

    Bengtsson – Leinar – Robin – Dennis

    Anklev – Seb – Zavadil – Markus G

    Santos – Luka

    Svara

    • 27 maj, 2010 @ 12:57 Martin Johansson

      Dennis Jonsson spelade högerback i Blåvitt. Det är med andra ord ingen lösning på ÖIS problem på vänsterbacken.


Dela dina tankar

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se