Bosse Backman klar som ny ÖIS-tränare

Nu är det klart vem som blir ny huvudtränare i ÖIS efter Janne Andersson. Det blir ett gammalt bekant ansikte, ingen mindre än Bosse Backman som tränade Sällskapet under 1998. Backman har tidigare också varit i klubben som ungdomstränare och har ett stort ÖIS-hjärta. Med sig till ÖIS tar han assisterande tränaren Bengt Kristensson.

Ni kan läsa en förträfflig intervju med Bosse Backman här.


'Bosse Backman klar som ny ÖIS-tränare' have 67 comments

  1. 27 december, 2010 @ 17:30 DocentJonas

    F-n. Det kunde alltså bli värre än vad det var.

    Svara

    • 27 december, 2010 @ 17:36 Martin Johansson

      Ja, det här känns inte jättebra, men förhoppningsvis blir vi överraskade. Brant uppförsbacke nu.

    • 27 december, 2010 @ 17:52 DocentJonas

      Bosse ”har inte förlorat på 10år”…skall man skratta eller gråta…?

    • 27 december, 2010 @ 17:53 Martin Johansson

      Både och?

  2. 27 december, 2010 @ 17:37 Johan Gellerman

    Det känns grått, anonymt, jättetråkigt och dåligt.

    Svara

    • 27 december, 2010 @ 17:39 Martin Johansson

      De första två köper jag, de andra två har vi ingen aning om.

    • 27 december, 2010 @ 17:49 Johan Gellerman

      Inte jättetråkigt som att det blir skit, utan snarare som i grått och anonymt. Spontant känns det även som att det kommer bli dåligt, nu var väl Bosse Backman i ÖIS före den värsta ryggdunkarmentaliteten satte sig i väggarna, men det känns ändå som att Ulrika nu får tillbaka en gammal kompis när hon blir av med sina andra.

    • 27 december, 2010 @ 17:54 Martin Johansson

      Jo, jag får lite de känslorna också. Å andra sidan kan man ju ställa sig frågan hur många som var beredda att ta jobbet. ÖIS är inte världens mest attraktiva klubb just nu.

    • 27 december, 2010 @ 17:57 Jonathan

      Hade nästan tagit Janne C i detta fall.. Känns som att man då vet vilken skit man får och inte tar grisen i säcken

  3. 27 december, 2010 @ 17:47 Björn

    Kanske det bästa för ekonomin,det blev en Öisare ialla fall

    Svara

    • 27 december, 2010 @ 17:51 Martin Johansson

      Jo, det här var väl verkligen ”det ekonomiska valet”. Full förståelse för att man gör så men det känns inte som att ÖIS kommer att ta några stormsteg framåt nästkommande säsong. Det blir sannolikt bottenhäng och mycket tjong. Känns så där just nu.

    • 27 december, 2010 @ 18:12 Anonym

      Några större stormsteg nästa år hade ”man” väl inte räknat med ändå? Nu gäller det att bygga från grunden – in med unga, lovande killar som samtliga har Anklevs inställning…. Jävlar annama, kroppar och attityd av stål… Och hålla sig kvar, vilket borde kunna gå om vi får behålla Margus, Danny, Robin och hoppas, hoppas Peter…

    • 27 december, 2010 @ 18:13 Anonym

      Och Nico och Luca…

    • 27 december, 2010 @ 18:17 Elfström

      Både Peter och Markus skall väl säljas, viljan hos dem att vilja skriva på ett deltidskontrakt med ÖIS blir ju knappast större med Bosse som coach.

    • 27 december, 2010 @ 18:19 Mendel

      Nån ska ju köpa också…

    • 27 december, 2010 @ 18:22 Martin Johansson

      Peter borde inte vara svårsåld, Mackan däremot…

    • 27 december, 2010 @ 18:25 Johan Gellerman

      Vi får vara glada att det är få klubbar som har förstått hans storhet!

    • 27 december, 2010 @ 18:33 Martin Johansson

      :-D

    • 27 december, 2010 @ 18:55 DocentJonas

      Bara en mamma, eller sambadef, kan se någon storhet i honom. Hoppas fortfarande vi kan lura på honom någon annan (dam?)klubb.

    • 27 december, 2010 @ 18:20 Martin Johansson

      Nej, det har du rätt i, men BB osar inte direkt nytänkande och revolutionerande lir. Jag hade hellre tagit en chansning med någon som vågar tänka nytt och fräscht och som kan ge killar som Jakob Olsson en kick och en tro på att han kan utvecklas bra i ÖIS. Jag är inte helt säker på att BB kan det. Det var mest det jag menade.

    • 27 december, 2010 @ 19:01 DocentJonas

      Precis. Här kan vi chansa hur som helst egentligen. Ingen förväntar sig något…och så safeas det med en 442 tjongartränare som känns lika fräsch som…usch. Förstår verkligen hur man tänkte här. Det finns säkert 10 andra ”billiga” öisare att testa.

    • 27 december, 2010 @ 19:04 Martin Johansson

      Hör du också ljudet av ryggdunkar?

    • 27 december, 2010 @ 21:53 John

      Lirade inte Bosse Bolldoktorn (får vi sno det epitetet?) 3-5-2 under 1998? Skulle bli väldigt glad om vi fick se ett offensivt frejdigt 3-4-3 nästa år. TvB, Leinar och Robin där bak.

      Får lite Sven-Agne vibbar nu när den värsta besvikelsen lagt sig. Tror ett par äldre grånade mysgubbar kan vara rätt för våra ungtupåar. Skapa lite stämning.

      Conny ville säkert ha betalt och det hade vi ju inte råd med. Efter att Askebrandt föll igenom så kändes det som allt bara var andra val. Jävla synd att det sket sig. Hoppas bara detta innebär att man lyckats köpa ut Janne C också. Annars tar väl han hand om U21 och försöker sig på en revolution därnere istället. Kan aldrig sluta väl.

  4. 27 december, 2010 @ 17:49 1234-stege!

    ÖIS har alltså anlitat en människa som inte tränat ett fotbollslag på 10+ år, som redan fått kicken av klubben en gång?

    Låter grymt! :S

    Svara

  5. 27 december, 2010 @ 17:50 Garotta de Ansjovis!

    Välkommen tillbaka Bosse! Nu kämpar vi!

    Svara

  6. 27 december, 2010 @ 18:51 Garotta de Ansjovis!

    Rent allmänt vilken tränare av rang, hade vi kunnat få på en halvtidslön ?

    Svara

    • 27 december, 2010 @ 18:56 Martin Johansson

      Sannolikt ingen.

      Frågan man kan ställa sig är väl om man inte kunde gjort ett undantag när det gäller tränare. En tränare spelar väldigt stor roll för vilka spelare man lyckas locka till sig och om vi nu ska börja om från början och bygga nytt genom att locka till oss unga spelare finns det kanske anledning att inte anställa en tränare på deltid. Känns som att det måste funnits andra ställen att dra ner på där. Jag är tämligen övertygad om att dealen som erbjöds Janne Andersson inte rörde en deltidstjänst. Varför det är så nu har jag ingen aning om.

    • 27 december, 2010 @ 19:04 Garotta de Ansjovis!

      Håller med om att vi borde anställt en tränare på heltid, man kan ju undra hur dålig ekonomin är ?
      För visst är det en ekonomisk fråga ?
      Eller är det ngt krav från nån ev sponsor ?

    • 27 december, 2010 @ 19:07 Martin Johansson

      Det är säkert en fråga om ekonomi, men det får inte bli ”dumekonomi” för den sakens skull. Det finns en gräns någonstans där det ekonomiska sinnet kostar oss mer än vad det ger oss. Bevisligen hade man råd med något annat när man förhandlade Janne Andersson. När den dealen föll igenom har man tydligen bestämt sig för att skära även på tränarposten. Går knappast att göra någon annan tolkning. Dess värre känns det som att man skjuter sig själv i foten här. Men som alltid hoppas jag att jag får fel.

  7. 27 december, 2010 @ 19:11 Yodabul

    Frågan är: Vilken typ av fotboll kommer Öis att spela med Bosse Backman? Nån som vet hur det såg ut senast han domderade? Han är säkerligen en duktig tränare men om vi måste pressa han till rolig fotboll får vi nog göra det…

    Svara

  8. 27 december, 2010 @ 19:13 Anonym

    Det här kommer bli bra! Båda tränarna brinner för sin uppgift.
    Visst kunde man tycka att tränaren kunde få vara heltidsanställd
    Tror inte detta är så viktigt

    Svara

    • 27 december, 2010 @ 19:16 Martin Johansson

      Jag tror två saker:

      1. Elitklubbar har heltidsanställda tränare.
      2. Talangfulla ungdomar vill gå till elitklubbar.

      ’nuff said!

      Hoppas dock att du får rätt. Å andra sidan, om ”att man brann för sin uppgift” var allt som krävdes hade ÖIS fortfarande tränats av Janne Carlsson.

  9. 27 december, 2010 @ 19:25 Anonym

    Ligger mycket i det du säger Martin. Det kanske är dags
    För Öis att byta styrelse. Känns som att dom dumsnålar på utgiftspost

    Svara

  10. 27 december, 2010 @ 19:25 Mendel

    Håller tyvärr med dig. Därför gäller det nu för ÖIS att verkligen ”fjäska” för de yngre förmågorna, lyfta upp de som förtjänar och få dem att känna att det satsas på dem, att de har en chans att spela i A-laget…. INNAN elitklubbarna knyter dem till sig…

    Svara

    • 28 december, 2010 @ 11:13 Nya ÖIS

      Men när kommer detta hända? Dom har inte ens förhandlat klart med de som har kontrakt och man vill behålla. Risken är att flera av de unga tröttnar på att vänta

  11. 27 december, 2010 @ 20:05 Hox

    Var på presskonferensen men måste samla kraft för att skriva ut den, om jag ens orkar. Måste säga att jag inte såg Backman-lösningen komma utan jag trodde på en ung spännande kille med stort Öishjärta. Det var tre farbröder som satt tillbakalutande i sina stolar och levererade klämkäck Göteborgshumor. Det kändes inte bra alls. Det kändes 1980, syntfrissa och DDR all over again. Och framförallt kändes det inte seriöst. Usch.

    Svara

    • 27 december, 2010 @ 20:07 Elfström

      Kom igen nu, tror de flesta vill läsa om presskonferansen. :)

    • 27 december, 2010 @ 20:30 Hox

      Om vi ska se något positivt, och det kanske man ska, så var det att man vill utnyttja både brottningen och friidrottens kunskap i träningen.

    • 27 december, 2010 @ 20:32 Martin Johansson

      Äntligen!

  12. 27 december, 2010 @ 20:06 Elfström

    En sån som Joakim Olausson måste ju bara erbjudas en plats i A-laget i år, annars sticker han garanterat.

    Svara

  13. 27 december, 2010 @ 20:09 Anonym

    Tror han drog till med 13 utan seger 98 men spelet innan dess va inte någon tjong fotboll inte. Snarare naivt offensivt. Och med en match jag sent glömmer 0-2 efter 10min. 5-2 till slut och det mot Blåvitt.

    Svara

    • 28 december, 2010 @ 09:47 Tjuvnyp

      Jag säger klackarna i taket. Öis ska spela som Öis igen!
      5-2 matchen glömmer jag aldrig.

      Det blir offensivlusta och galen defensiv. Det blir tokröj över Öis igen. Tillbaka till klackar och snurrfinter, tillbaka till horribelt försvarspel. Jävligt Öisigt med andra ord. Om det här var bra eller dåligt egentligen vetefan. Men budgetvarianten var nog ett måste, och rutin behövs – om inte annat på bänken – när våra knattar ska ut o lira match framåt vårkanten.

      Jag tror det kan bli bra. Riktigt bra. Om gubbarna på bänken nu får halvhyfsat material att jobba med vill säga.

      Och deras ålder, bortavaro från eliten etc – nä, det betyder inte ett smack. Ålder är fan bra. Inte något dåligt. Frågan är väl bara om det är tillräckligt slipade för att lyckas få laget att spela krigar-fotboll på en leråker som Ullevi. Känns som BB och Jesus Kristenson behöver en platt matta för att kunna leka boll som de vill….

  14. 27 december, 2010 @ 20:23 Vergilius

    Känns lite som om vi dammar av en gammal mumie för att ha en date vilken som helst, till skolbalen. Vi får väl ge karln en chans, vi spelade väl rätt hyggligt i början av -98 iaf… men Bosse Backman tar oss knappast in i framtiden. Som nämnts ovan, nu var ju verkligen rätt läge att chansa på en helt färsk tränare med nya idéer, vi har ju absolut ingenting att förlora.

    Låt oss hoppas att old school är rätt väg att gå, han kanske gjort en Nanne Bergstrand, dvs halvtaskig tränare på nittiotalet, duktig under 21a århundradet.

    Svara

  15. 27 december, 2010 @ 20:55 Kuba

    Fasligt vilka sura miner det var här… Tycker ändå man borde ge Bosse en chans innan man dömer ut honom helt. En kille som till och med lyckades få Henrik Bertilsson att börja göra mål kan inte vara helt igenom värdelös… :)

    Svara

    • 27 december, 2010 @ 21:16 Martin Johansson

      Vad kan jag säga… jag är en sur gammal gubbe. Jag är försiktigt negativ till allt. Det är bara sunt. :-) Hoppas dock alltid att jag får fel.

  16. 27 december, 2010 @ 21:01 Anonym

    Nej Backman skall få en chans till tycker jag

    Svara

    • 28 december, 2010 @ 13:06 Martin Johansson

      Klart han ska få en chans. Det är väl ingen som påstått något annat. Alla ska få en chans. Däremot har man rätt att uttrycka en viss oro över valet av tränare. Det är bara sunt och logiskt.

  17. 27 december, 2010 @ 21:15 Krilliano

    Det finns ju två spår o gå på här. Ett är att han faktiskt drog ner ett riktigt bra lag i skiten -98 och sen kom Erik och styrde upp skeppet mot strålande tider.
    Eller så väljer man att se honom som den som ändrade spelstilen som KGB hade infört och starten på det som va Öis bästa tid dom senaste tjugo åren..
    Och den innebar definitivt mer glädje och lir än den som Karl Gunnar förespråkade även om jag tyckte att han också gjorde ett okej jobb.
    Lite grann som Lasse Lagerbäck.
    Starkt defensivt och stabilt men relativt tråkigt.
    Det enda problemet jag har är väl att han verkar inte gjort så mycket den senaste tiden.
    Men som sagt han har ju ett Öishjärta och om inte annat så räcker det ganska långt. Speciellt i ett läge som detta.
    Glömde namnge min anonyma kommentar här uppe och kollade laguppställningen i just den matchen. Otroligt bra.
    Det enda som saknades var väl en riktig striker. Kanske va det ändå så att han drog ner ett bra lag.
    Men jag väljer att se det positivt och hoppas han kan göra det bra med det lilla som kommer finnas kvar.

    Svara

  18. 27 december, 2010 @ 21:49 Jacke

    Det blir nog bra. Han har ett ungt spelarmaterial att tillgå. Då är det nog ingen dum idé med en slug gammal räv vid ratten!!

    Svara

  19. 27 december, 2010 @ 23:04 Felix

    Är inte detta början till den där Hollywoodfilmen som virgelius skrev om för nån vecka sen. En gammal räv som ingen tror på vid rodret för en sargad trupp?

    Svara

    • 28 december, 2010 @ 10:31 Vergilius

      Good point. Jag blev plötsligt försiktigt positiv. Bara en sån sak som att de vill utnyttja kunnandet från brottning och friidrott.

    • 28 december, 2010 @ 10:41 Martin Johansson

      Ja, det borde ju du gå i gång på, du har ju tjatat om det under lång tid. En dag händer det!

    • 28 december, 2010 @ 10:55 Vergilius

      Fast det är ju alltid lite obehagligt när de gör som man vill, då får man facit och om det är totalt misslyckat så är det bevis på att man inte är den demontränare man tror man är…

  20. 27 december, 2010 @ 23:14 Johan Gellerman

    Ser att Conny Winge är uppsatt på tränarlistan i Göteborgsområdet och att han söker satsande division 2-lag eller uppåt. Det hade varit intressant att få veta hur snacket gick kring honom, om han ens diskuterades. Eftersom han kan nöja sig med division 1-2 så känns inte hans löneanspråk som alltför stora.

    Svara

    • 28 december, 2010 @ 08:28 Oskar Ängermark

      Där ser man. Spontant och så här på morgonkvisten känns det som att Conny hade varit en perfekt tränare för det här laget. Det känns tyvärr också som att när Ranäng och gänget får höra om Conny så kommer de säga ”Just det ja… vi kanske skulle kollat med honom också”.
      Jag tror dock att Bosse inte kommer göra bort sig. Det viktigaste vi behöver ha i en tränare den kommande säsongen är ett grymt engagemang och en glöd som smittar av sig till spelarna och det är väl ändå något som Bosse har?

  21. 27 december, 2010 @ 23:57 Anonym

    Mycket snack och lite verkstad här. Sitta hemma och gnälla är allt ni kan. Jag vet att detta är seriöst. Ingen kan påstå att BB saknar kunnande och Hjärta hos sällskapet.
    Det finns ingen genväg till framgång. Svett och tårar. Gammal gedigen fotbollskunskap är vad sällskapet behöver. LYCKA TILL BB.

    Svara

    • 28 december, 2010 @ 09:11 Martin Johansson

      Ja, det är mycket snack, det är så vi jobbar här. Jag vet inte om du har märkt det, men en blogg är (oftast) textbaserad. Det leder till mycket snack. Inget lustigt med det. Personligen har jag inga större ambitioner än att snacka heller. Att skriva vad jag tycker och tänker. Och som jag alltid säger, passar det inte så är det väl bara att låta bli att läsa. Allt kan inte vara för alla.

      Och bara för protokollets skull, ingen har ifrågasatt hjärtat för ÖIS hos BoB. Däremot uttrycker vi en oro över att han ska arbeta på deltid och att han gjorde sitt sista jobb som elittränare för över tio år sedan. Om det är gnäll i dina öron så är det helt OK med mig. Vissa personer är känsligare än andra och tar ord, åsikter och tyckande på allt för stort allvar.

  22. 28 december, 2010 @ 00:40 E

    Att oroa sig över vem som håller i träningarna känns som en småsak. Den viktiga frågan är vilka som skall tränas.Utan etablerade spelare och talangfulla yngre så klarar inte ens Sir Alex av att leda Öis till framgång. Nu finns det iallafall någon som ser till att sätta fart på vinterträning för befintligt manskap, bättre än att hålla spelarna i vänteläge…

    Svara

    • 28 december, 2010 @ 09:15 Martin Johansson

      E, jag tror att du har fel i detta. Jag tror att det faktiskt spelar väldigt stor roll för en klubb vem som flyttar koner och som gör tankearbetet i träningsupplägg, spelsystem, personlig utveckling etc. Precis som jag skrev i går tror jag att det spelar roll när det gäller att locka till sig unga lovande spelare. De vill komma till en utvecklande, inspirerande och elitsatsande miljö. Där spelar tränaren en stor roll. Vi kan ju bara ta Ola Toivonen som ett exempel. Vi vet alla att Zoran Lukic var direkt avgörande för Toivonens val att spela för ÖIS.

      Och sist men inte minst, i Superettan skulle Sir Alex göra succé även om han bara hade min morsas hund, min syrras unge, Lars Ranäng och den svenska regeringen att tillgå. You don’t fuck with Sir Alex. Bara så att du vet det.

    • 28 december, 2010 @ 11:40 Sjögräs

      Håller med dig, Martin. Hade Sir Alex tränat en superettaklubb hade han också fått in spelare av klass bara genom sin närvaro.

  23. 28 december, 2010 @ 09:36 Nya ÖIS

    Det finns gott om tankar både för och emot den nya tränarduon. Nu vet vi dock vad som gäller, alltid något. Besked har vi inte varit bortskämda med.
    Nu vill vi snart besked om vilka spelare som är klara, positiva spelarbesked skulle sitta fint. Att det sedan kan försvinna spelare fram till siste mars får vi nog leva med , speciellt i år. Blir intressant att se vilka som finns på plats den 10 januari.

    Svara

  24. 28 december, 2010 @ 11:08 Björn Söderbergh

    Det som oroar mig mest är att vi inte värvat några mittbackar än. Vid det här stadiet av mellansäsongen så brukar vi gjort klart med 3-4 stycken mittbackar?
    BoB-effekten redan?

    Svara

  25. 28 december, 2010 @ 20:57 C

    Svåra situationer får inte alltid perfekta svar, eller hur.

    En förutsättning var att tränarna i fråga skulle träna laget i vårt hjärta nästa år oavsett division (och, kan tilläggas tycker jag, spelartrupp). Janne C hade sannolikt tagit det. Men vem annars?

    Min känsla är att BB inte var den som fick frågan först. Tycker vi kan lägga till det positiva kontot att vi nu fakltiskt har denna pusselbit på plats och kan börja arbeta igenom truppen nu.

    Och, för den som misströstar, så är det ju så att nu för tiden så stannar tränare i Öis inte allt för länge.

    Svara

  26. 28 december, 2010 @ 22:13 DJ-CJ

    Se på Conny Karlsson som folk hade dömt ut för ett par år sedan. Tog Över Assyriska 2009 och var nära på att ta laget upp till AS. Blev värvad till HIF och sågs som en tråkig tränarvärvning, blev tvärtom.

    Vad jag vill säga är att vi ska ge honom en ärlig chans. Han har ett oerhört ÖIS-hjärta och det känns som en väldigt viktig egenskap hos en tränare i ett läge som det här. Någon som vill rädda kvar klubben i elitdivisioner för sin egen skull och inte för att det trillar in pengar på kontot. Någon som går in helhjärtat. Han har säkert en del revanschlust med tanke på att han fick kicken senast han tränade laget.

    Säger inte att det här kommer att bli bra, inte heller dåligt, men jag är väldigt intresserad av att veta. Jag välkomnar hur som helst BB till ÖIS på nytt och önskar honom all lycka till!

    Svara


Dela dina tankar

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se