Några punkter från årsmötet

124:e årsmötet i ordningen och jag hade väl inga större förväntningar när jag gick dit. Det skulle bli intressant att få se vad interimsstyrelsen pysslat med och så om någon grillade Ranäng om ÖFAB. Jag förde inga anteckningar utan allt är taget om minnet, så jag kanske förstör Martins upplägg nu, men jag behöver skriva av mig lite.

  • 167 röstberättigade medlemmar närvarade. Fler än förra året men färre än 2008 och 2009. Jag förstår dock inte hur man kan trycka in 100 personer till i den lokalen som vi uppenbarligen gjorde 2009.
  • Av våra nygamla spelare så var Mikael Odin, Jacob Olsson, Markus Gustafsson, David Leinar, Peter Abrahamsson, Sebastian Johansson, Jonathan Lindström och Valter Tomaz Jr närvarande. Reserverar mig för om det var någon jag missade. Janne Carlsson och Marcus Allbäck syntes också till.
  • Lars Ranäng öppnade mötet med att prata om Köpenhamns affärsidé och att det är något sådant man behöver göra för att kunna bedriva en framgångsrik elitverksamhet i dagens läge. Han passade också på att slå ett slag för FC Gothia. I samband med Ranängs inledningstal blev det också officiellt att Ranäng inte har för avsikt att ställa upp till omval som ordförande i föreningen. Dessutom uppmanade han den kommande styrelsen att ta ett moraliskt ansvar och se till att friidrotten får tillbaka den miljon som försvann när ÖFAB gick i konken. Han tyckte också att ÖIS skulle se till att vara kvar inom Alliansen och han fick även in den där Göteborgsandan på ett hörn. Jag vet minst en som mådde väldigt dåligt när han fick höra det. Dessutom tyckte Ranäng att det var synd att det inte blev något med Qviding.
  • Stefan Thynell-look-a-liken valdes i vanlig ordning till mötesordförande och Bengt Gabrieli blev sekreterare.
  • Verksamhetsberättelsen var betydligt tunnare än vanligt eftersom ÖFAB:s alla poster inte längre fanns med. Ögnade igenom den men det fanns inget speciellt som fångade mitt intresse.
  • Föreningen hade runt 3 miljoner kronor i likvida medel om jag inte minns helt galet. 3 miljoner och gröna siffror var det i alla fall i någon spalt.
  • Revisorn ansåg att Örgryte IS styrelse skulle beläggas med ansvarsfrihet för det gångna året. Här var det en mötesdeltagare som opponerade sig, eftersom ÖIS styrelse haft majoritetsmandatet i ÖFAB och låtit det vanskötas så. Det här ingick dock inte i 2010 års revision och eftersom bolaget inte finns längre så är det upp till konkursförvaltaren att avgöra om det har skett några oegentligheter som gör att han inte beviljar ÖFAB:s styrelse ansvarsfrihet. Det verkade som att konkursförvaltarens rekommendation per automatik kommer att följas, men jag tvivlar på att han tar i beaktande att det i Örgryte IS verksamhetsidé står att verksamheten ska bedrivas med en sund ekonomi. Således bör inte ÖFAB:s styrelse beviljas ansvarsfrihet av nästa års årsmöte även om konkursförvaltaren anser att styrelsen körde bolaget i konkurs på ett fair sätt.
  • Sedan blev det frågestund kring Örgryte Fotboll AB. En av brottningens eldsjälar ville ha detaljer kring den miljonen som friidrotten lånat ut till ÖFAB. Han hade några vettiga synpunkter, men även en del mundiarré och lite väl kraftig artikulering för min smak. En äldre herre var riktigt upprörd över hur mycket personal ÖIS har haft trots den prekära ekonomiska situationen, och han tyckte det rimmade illa med att man har ondgjort sig över hur lite pengar man har haft. Ranäng bemötte väl aldrig just det men pratade om att spelarna hade allsvenska löner i Superettan för att det inte gick att skriva in nedflyttningsklausuler i kontrakten om man ska ha de spelarna vi hade. Det var viktigare att ha ett bra lag än en sund ekonomi. Samma brottningsgubbe tog sedan på sig rollen som mötesordförande och tyckte att vi skulle lägga det som hänt bakom oss och blicka framåt istället, vilket bifölls av mötesordföranden. Det var inte så många fler som hade några frågor om ÖFAB men jag gillar inte när någon tar sig mandat att bestämma när något är färdigdiskuterat.
  • Den enda inlämnade motionen, om att 51%-regeln ska utredas rejält innan den klubbas, bifölls på samtliga tre punkter. ÖIS ska skicka ett brev till Riksidrottsförbundet och Svenska Fotbollsförbundet och klargöra sin ståndpunkt.
  • Det valdes en ny ordförande till Örgryte IS huvudstyrelse. Valberedningens förslag, Dan Cameras, fick årsmötets stöd. Han är 52 år, advokat, fotbollsfarsa och har suttit i styrelsen i början av 2000-talet. Verkar vara ett bra val.
  • Två nya ledamöter valdes också in i ÖIS huvudstyrelse. Pers Perspektiv Rosén blev invald utan att ens närvara på mötet och presentera sig. Så kan det också fungera…
  • Valberedningen kommer från och med i år innehålla en supporterrepresentant utsedd av Balders Hage. Det presenterades fyra alternativ men eftersom ingen hade blivit tillfrågad innan så beslöt man att ge Balders Hage mandat att utse någon. Tre ”vanliga” och en supporter kommer sitta i valberedningen i år.

Sedan var det dags för fotbollssektionens interimstyrelse att presentera sitt arbete. Egentligen borde jag överlåta den här delen åt någon som tog bilder/anteckningar på powerpointen som presenterades, för den helheten fick i alla fall mig att bli mäkta imponerad och jag har redan investerat hela mitt förtroendekapital i dom. Man kommer aldrig att lägga en minusbudget eller äventyra föreningens ekonomi (fet känga till Ranäng med styrelse) och man var inte med i förhandlingarna med Qviding utan tyckte det var en direkt dålig idé. Jag kan inte hjälpa det, men jag njöt i fulla drag av att se kompetenta människor förklara för Lars hur han har skött saker och ting. Den förra styrelsen anklagades också för att vara kasst organiserad (kommer inte ihåg exakt, fanns en grande formulering i powerpointen).

I stora drag så handlade det i alla fall om att man satsar på att förlägga hela verksamheten till ÖIS-gården och få en röd tråd genom hela fotbollsbiten (Sören Börjessons uppdrag). Alla lag ska kunna träna och spela sina matcher på ÖIS-gården, och även ungdomslagen ska få träna på gräset, vilket bara a-laget fått göra innan. ÖIS-gården är så pass dyr i drift (ÖIS-gården kostade 2,9 miljoner kronor att driva under år 2010) att man typ var tvungna att göra något sånt.

Gällande att a-laget ska spela sina matcher där med så verkar det till 99 procent helt klart. Vi sparar/tjänar en ansenlig summa pengar på att spela där istället för på Valhalla/Gamla Ullevi. Ranäng uppmanade dom att se till så att vi kan ta oss tillbaka till Gamla Ullevi om vi skulle avancera i seriesystemet, men det hade dom redan tänkt på och skulle ha möte med GUAB i morgon. Ranäng blev rätt ägd… Så som tanken är kommer man flytta staketet ut mot parkeringen och sätta upp portabla ståplatsläktare på den långsidan. Initialt är tanken att det ska vara 2000 ståplatser, som kan utökas vid behov. Det fanns även en skiss med 1000 sittplatser och 1000 ståplatser men den verkade inte vara aktuell från början. Jag frågade om arenan var godkänd för spel i Superettan, med tanke på att man måste ha ett visst antal sittplatser under tak, men det hade de väl inte utrett något närmare men tanken finns nog där.

Man har budgeterat med ett publiksnitt på 800 åskådare och man ska gå bra med plus samtidigt som det finns en god felmarginal.

Jag må vara naiv men allt dom sa och presenterade lät fullständigt fantastiskt. Den här säsongen kan blir hur jävla bra som helst!


'Några punkter från årsmötet' have 60 comments

  1. 10 mars, 2011 @ 00:45 Black Francis

    Mycket spännande. Tack förr snabb och välskriven information!

    Svara

    • 10 mars, 2011 @ 11:46 gäst

      Inte ett ord här om planerna på hotelbygget, vilka spelare är spelklara?

    • 10 mars, 2011 @ 14:47 Jan Banan

      Titta på förra inlägget.

    • 10 mars, 2011 @ 16:34 gäst

      Tja 11 man + några juniorer ser ju bra ut (not), pengarna till hotellbygget + läktare talas det tyst om.

    • 10 mars, 2011 @ 16:49 Magnus Börjesson

      Presentationen på årsmötet var från den nya fotbollsstyrelsen. Hotellprojektet drivs av huvudstyrelsen, vars nye ordförande Dan Cameras förmodligen inte har hunnit sätta sig in i ämnet ordentligt än.

      Vad gäller pengar så verkar nye fotbollsordföranden Martin Larsson tämligen tät, och villig att investera i ÖIS. Han köpte ju glatt in Öisgården från konkursboet. Och när han presenterade en snubbe som skulle hjälpa till med marknadsföringen sa han något om att denne jobbar i ”ett av mina bolag”, så han äger tydligen flera…

  2. 10 mars, 2011 @ 00:58 Oskar Ängermark

    Din entusiasm angående den nya fotbollsstyrelsen och deras idéer delar jag! Så jävla gött!

    Svara

    • 10 mars, 2011 @ 09:54 Jan Banan

      Satt i bilen hem, var helt varm och glad. OCH DET VAR TACK VARE ÖIS! Lääängesedan ;)

  3. 10 mars, 2011 @ 01:10 Dahla

    Det mesta låter ju bra, men matcherna på gården låter sådär…
    Ska vi samlas på burger king innan match då för att gå där ifrån till planen?
    Eller var ska vi samlas för att ha trevligt före och efter matcherna?
    Hyra in buss från skotten?

    Svara

    • 10 mars, 2011 @ 01:42 KG

      Har av praktiska skäl redan kollat in detta och vi slipper sitta under några träd för att komma i stämning. En kort(väldigt kort) promenad till Berzeliegatan så checkar vi in på grön eller röd express direkt till ÖIS-gården. Skulle vi mot förmodan fylla samtliga reguljära turer så fixar vi en egen express.

      Delar i övrigt den övervägande optimism som finns här just ju och är nära att kräkas av all den kompetens som bara sköljer över oss då där när man minst anar det.

      Säsongen 2011 kommer bli en kultupplevelse av ringa skådat slag!

      Hoppa om ni älskar ÖIS ;-)

    • 10 mars, 2011 @ 13:04 Salcini

      Vi kan väl göra en Getafe och skaffa oss Burger King som huvudsponsor?;) Skämt åsido så tror jag att matcher på ÖIS-gården kan bli hur bra som helst och skapa en närmare känsla till klubben. Det är fint där uppe och det kan bli en väldigt fin spelplats för vårt a-lag. Min dröm är att göra en fast arena där uppe någon gång, hade varit helt underbart.

  4. 10 mars, 2011 @ 07:43 PriMax_ÖIS

    Låter ju nästan för bra! Hoppas att läktarna på ÖIS-gården placeras så att vi får en bra stämning.

    Svara

  5. 10 mars, 2011 @ 08:03 Kardinaltetran

    Kan göra ett tillägg angående 51 % frågan. Pratade med delar av den nya huvudstyrelsen efter mötet och då det är en fråga för RF kommer ÖIS inte bara skicka en skrivelse till RF och SvFF utan även till Brottningsförbundet, Bowlingförbundet och Friidrottsförbundet.

    Delar optimismen. Har varit på ganska många årsmöten i mina dagar och det här va det som jag lämnat med mest glädje i kroppen. Hemmamatcher på gården kan bli hur grymt som helst! Vi får förhandla med BK om utskänkningstillstånd… ;)

    Svara

    • 10 mars, 2011 @ 08:09 Johan Gellerman

      Det måste ju gå att fixa ett öltält som Bajen och DIF har där bara medlemmar/årskortsinnehavare får handla.

    • 10 mars, 2011 @ 09:49 tml

      Varför inte öltält för alla? Mer pengar till Öis och fler bjuds in i ”gemenskapen”.

      Eller finns det regler mot det, typ slutet sällskap eller liknande? Isf kan man iaf ha för medlemmar/årskort/biljettinnehavare. Går ofta med kompisar som inte är öisare, men vill ändå kunna njuta av en öl innan match. :)

      Öltält i anslutning till matchen låter iaf trevligt.

      Mot en spännande säsong!

    • 10 mars, 2011 @ 15:32 Voldemort

      varför inte införa bandyportfölj..? ;-)
      Kan väl behövas att vara sketpackad för att se på div 1 fotboll på öisgården…

  6. 10 mars, 2011 @ 08:39 Tjuvnyp

    Älskar allt som Gellerman skrivit ovan. Suverän artikel. Och slutsatserna du dragit låter precis lika bra hos mig.

    Att budgetera för blygsamma 800 pers är också helt i linje med vad jag vill se. Inga jävla luftburna siffror och spekulation – utan krass, hårdnackad nästan småländsk hålla-i-plånboken-stajl. I love it!!!

    Svara

    • 10 mars, 2011 @ 09:34 Tommy

      Nej, Man mådde ju dålig när Ranäng för några veckor sedan sa att han räknade med att vi inte skulle tappa publik, utan ligga på ungefär samma snitt som föregående år.

      Rimmar ju ganska bra med hans tidigare uttalande om att vi höll budget för våra utgifter 2010 men det var lite för lite inkomster (20 milj). Var det David Stenman som la budgeten?

  7. 10 mars, 2011 @ 09:10 Töffe

    Om vi ska spela matcherna på gården kan vi nog inte räkna med fler…

    Martin & Co verkar ta uppdraget på största allvar men jag är fortsatt mycket tveksam till matcher på gården. Visst, vi som skriver här och som åker på obskyra träningsmatcher på bortaplan i snömodd kommer naturligtvis gå på matcherna men det finns en fråga som ofta glöms bort.

    Det är att publiksnitt kan höjas genom medvetet arbete, jag är tveksam hur lätt det är för oss att locka ny publik till en plan som andas mer Flodala IP än Allsvenskan. Vallhalla tycker jag fortsatt hade varit ett bättre val, är överygad om att vi skulle dra fler folk inne i stan än ute i skogen, tillräckligt många för att gå plus mot hyran.

    Nej, signalen detta skickar är att vi lägger oss ner och accepterar att vi inte skall tillbaks till Allsvenskan. Jag är helt för realistiska budgetar och satsning på egna produkter men frågan är hur attraktiv ÖIS blir som klubb att gå till för ungdomar om man inte på något sätt visar att vi hör hemma i Allsvenskan.

    Svara

    • 10 mars, 2011 @ 09:20 JP

      Om jag förstod det rätt så kommer kapaciteten att vara 2 100 pers och där man kan öka till det dubbla med ganska enkla medel.

    • 10 mars, 2011 @ 09:31 Alex u

      Å andra sidan spelar vi inte allsvenskan.. Detta året blir det definitivt lite en bugdet arena på gården, vilket är perfekt i div1. Men det är väldigt enkelt att utöka för eventuellt spel i superettan Nästa år. Och att spela i skogen är ju inte helt sant det ligger ju relativt centralt det tar ca 5 min(?) med buss från korsvägen till gården sen när/om hotellet är byggt blir det ännu större. Det märks kanske att jag tycker det är fantastiskt att utnyttja våran kära Öis gård ännnu mer!

    • 10 mars, 2011 @ 09:59 Töffe

      Det är inte kapaciteten jag är tveksam till, det är signalerna det skickar. Vi visar nu att vi själva ser ÖIS som ett lag i klass med Frölunda, Qviding, Gunnilse och Lindome, inte som ett av de stora i Göteborg.

      Jag menar inte att vi ska blåsa på och tro att vi skall ta SM-guld om 5 år men vi borde titta på vilken väg vi bör ta för att kunna utmana om 25 år.

      Vilket sätt är bäst för att få en femåring i östra Göteborg som vill börja spela fotboll idag att bli lagkapten i det ÖIS som vinner allsvenskan 2036?

      Jag kan ha fel men jag inbillar mig att potentiella nya åskådare inte kommer ta sig till Öisgården.

      Vad gäller utskänkningstillstånd så kommer jag ladda inför matcherna på uteserveringen på Delsjö GK.

    • 10 mars, 2011 @ 10:30 DK Gôtet

      Signalen ÖIS sändermed detta är att vi inte tänker sitta still i båten medans ifk seglar iväg utom synhåll både ekonomiskt och sportsligt.
      ÖIS går sin egen väg och med en riktigt kompetent och proffsig styrelse, så tror jag att både ifk o gais kommer att följa ÖIS nysatsningar med nyfikenhet och oro. Oro för om detta slår väl ut så kommer ÖIS att bli en mycket farlig maktfaktor i Göteborg igen!! =)

      Nya underbara vackra sköna ÖIS!!!!!!!!!!!!!! :-D

    • 10 mars, 2011 @ 18:16 Black Francis

      Men vi är inte ett av de stora lagen i Göteborg!! IFK är överlägsna oss, GAIS har definitivt en större bas och Häcken har sina pålitligt miljoner från Gothia. Att tro att vi skall kunna konkurrera med dessa lag genom att spela på samma arena som två av dem och bara köra på i gamla hjulspår är bara dumt. De senaste 10-15 åren har väl visat med all tydlighet att det inte fungerar. Om vi skall ha någon chans så måste vi hitta på något nytt istället för att köra i samma spår och se de andra lagens ryggar bli mindre och mindre framför oss.

      Även om vi tappar en del publik initialt på att spela på Öisgården så leder det till bättre ekonomi på grund av minskade utgifter. Bättre ekonomi ger i sin tur bättre förutsättningar för sportsliga framgångar, vilket gör att publiken förhoppningsvis kommer tillbaks. Jag skriver förhoppningsvis eftersom det inte går att veta. Vad som däremot går att veta är att om vi fortsätter att spela i stan (med de utgifter det innebär) så kommer definitivt avståndet till IFK, GAIS och Häcken bara bli större för varje år.

    • 10 mars, 2011 @ 10:29 Oskar Ängermark

      Det tar till och med bara 4 minuter från korsvägen ;)

  8. 10 mars, 2011 @ 10:08 SB

    Helt plötsligt har vi en klubb, ett halvt lag, en STYRELSE (!) och en egen hemmaplan. Länge leve livet i Div. 1. Det var det bästa som kunde hända ÖIS.

    Angående gården som hemmaarena så tror jag det kan bli fantastiskt. Åtminstone under en viss tid. Skall man lyckas på sikt måste man dock skapa goda skäl för marginalpubliken att ta sig ut. Därför vill jag nog ändå luta åt att man på sikt bör satsa på en upprustning av Valhalla. Tills dess att den är fullgod (krävs från dagens läge en hel del i mina ögon) är det gården som gäller. Diskussionen här blir om man bör se gården som en fast hemmaplan på sikt för att kunna bygga den bra redan från start. Vi behöver en riktig hemmaplan. ÖIS har haft ett kontinuitetsproblem i det här avseendet de senaste åren, så det är nog på sin plats att man bestämmer sig för ett permanent alternativ, vilket det än må vara.

    Åt helvete med med alla, det är rödblått som är det nya undergroundlaget!

    När Ranäng nämner Göteborgsandan så är det minst sagt lite gulligt. En anda av goa kamratliga förbindelser mellan offentlig förvaltning och privata intressen som lett till korruption, förskingring och allmänt vanstyre inom både kommun och föreningsliv…
    Hej då! Ingen saknar dig, Mr. Gothia.

    Fan, när man tänker på det så liknar Ranängs agerande i frågan om Qviding slutscenerna i filmen ”Undergången”. Hade man haft en kamera på hans kontor så hade man säkert kunnat hitta en sekvens där han säger att Qviding-angreppet kommer att ordna upp allt…

    Angående den här nya inkluderande policyn mot BH så låter jag en länk tala: http://www.youtube.com/watch?v=GnG8keJA17A

    Sammantaget så är det ändå första gången på länge som man ser en ljusning. Gott!

    Svara

  9. 10 mars, 2011 @ 11:05 Göran, Sthlm

    Suveränt Johan, stort tack för att du skriver så bra och informativt!

    Jag tror att ungdomsverksamheten blir ännu viktigare nu, fler kan räkna med att bli uppflyttade de närmaste åren eller hur?

    En nyckelperson blir ”rekryteraren” nu gäller det att hitta guldkornen tidigt innan mer resursstarka klubbar blir intresserade. Vad som kan locka unga talanger är klubbens ambition att komma tillbaka till allsvenskan och att möjligheterna är större att få spela a-lagsfotboll än i Gais, Häcken eller IFK.

    Det här kan bli en underbar kultsäsong:)

    Svara

  10. 10 mars, 2011 @ 11:48 Benhinnan

    Så jävla gött det låter!

    Kommer bli klockrent. Tänk om även hotellet kommer med tiden. Vägtullarna kommer ju leda mer trafik förbi där och därför kan en ev. arena även byggas ut med gym, mataffär etc och så får vi vårt egna Öisville.

    Hoppas Larsson även rensar ut i tröjträsket och styr upp rena tröjor från Nike med 3-4 sponsorer på bara. Vore så schysst att komma från HB Bygg o all skit. Svenska Garantiprodukter har iaf en hyffsad logo.

    Fågel Fenix!

    Svara

    • 10 mars, 2011 @ 11:52 SB

      Nike? You mad? You really mad? You mad, bro. You mad.

    • 10 mars, 2011 @ 12:16 Benhinnan

      Kappa? Hummel?

    • 11 mars, 2011 @ 12:28 Barda

      Kappa eller Lotto hade juh varit grande

    • 10 mars, 2011 @ 12:46 Alex u

      Asics gör ju ett bra jobb med genoas tröjjor ;)

    • 10 mars, 2011 @ 16:10 Kardinaltetran

      Hummel vore en dröm! Snyggt och ett företag med en uttalad moralisk kompass. 2011 kommer dock Uhlsport vara kvar.

    • 10 mars, 2011 @ 16:22 Oskar Ängermark

      Åååh! Umbro vill jag ha! Mmm…

      Tänk er den här tröjan fast med rött istället för gult då såklart:
      Läcker jävla Umbro-tröja!
      Så jääääääävla läckert!

    • 10 mars, 2011 @ 19:40 Garotta de Ansjovis!

      Vi ska självklart ha Legea precis som Livorno och Nordkoreas landslag har…

    • 10 mars, 2011 @ 22:19 Anonym

      Umbrotröja röstar jag på.

    • 11 mars, 2011 @ 09:25 Voldemort

      jag vill hellre ha vasco tröjan som umbro har. den hade varit fräck med blå rand…

    • 11 mars, 2011 @ 11:31 Oskar Ängermark

      Den är snajdig. För mig funkar den finfint den också :)

    • 10 mars, 2011 @ 19:44 Sjögräs

      Här är mitt bidrag. Hoppas länken funkar nu då…

      http://img809.imageshack.us/f/fotbollstrjaiskappa.jpg/

    • 10 mars, 2011 @ 22:11 SB

      Oskar… Jag vet inte vad jag skall säga. Umbro får mig att tänka på David Seaman, som får mig att tänka på sjölejon, som i sin tur får mig att tänka på fisk och då blir inte avståndet långt till GAIS och annan inavel. Nej, Umbro måste vara brist på smak. Förövrigt var tröjan du länkade riktigt ful, men det är ju bara vad jag tycker.

      Nä, Kappa hade varit en dröm. Ja, så måste det vara.

    • 10 mars, 2011 @ 22:51 Oskar Ängermark

      Kappa är snajdigt. Det är det verkligen men att kalla Umbro för brist på smak är inte rätt. Vad var det som var fult med tröjan? Jag kan köpa det ifall du menade färgen men jag självklart ska färgen vara röd och det skrev jag dessutom. Du får ha lite fantasi när du föreställer dig tröjan SB.
      Umbro är ett av de mest klassiska sportmärken som finns och lag som har haft snygga Umbrotröjor finns det mängder av.
      Exempel:
      New York Cosmos 76
      England 1966
      Manchester United 93/94(?)

      Samtidigt vill jag säga, igen, att Kappa är good shit. Som fan.

    • 10 mars, 2011 @ 22:59 timberhochmandie

      Fantasi? Det är ju bara att klicka på rött så får du den röd… Kappa-bygget var för ljusrött. Färgen ska matcha klubbmärket, inte Stena Line-loggan.

      Sen tycker jag nog själv att NY-tröjan här ovan var tuffast. :-) Najs retro! (Jaja, inte då…)

    • 10 mars, 2011 @ 23:06 Oskar Ängermark

      Problemet när man kollar den röda tröjan som är färdig är att det borde vara blåa ränder och en något mörkare färg. Men visst blir det lättare att få en bild av hur en sådan ÖIS-tröja skulle kunna se ut :)

      Jag håller med. Cosmos tröja är fan den läckraste ;)

    • 10 mars, 2011 @ 23:58 Sjögräs

      Ja, jag vet att den borde vara mörkare. Hittade den bara bland massa gamla Photoshop-experiment, orkade inte ändra ;)

      Vet inte om det är Stena Line som ska vara där heller, men det var det bästa jag kunde hitta på.

      Cosmos-tröjan är skitsnygg by the way.

    • 10 mars, 2011 @ 22:54 Anonym

      Nästan allt utom Uhlsport är en dröm.

  11. 10 mars, 2011 @ 12:37 x-et på räcket

    Diadora, Puma? Nästintill reklamfritt är att föredra, åtminstone på hemmaplan;=).

    I övrigt, en bra rapportering skriven på känsla, impuls och instinkt – härligt Johan, du får ett gammalt läktarvrak att le!

    Svara

  12. 10 mars, 2011 @ 15:54 Nystart

    Presenterades det någon budget för 2011?

    Svara

  13. 10 mars, 2011 @ 18:25 Black Francis

    Kan man inte bygga hotell och arena i ett? Integrera ena långsidan med hotellet så att rummen blir loger. Skulle säkert locka en och annan extra hotellgäst.

    Fast det är kanske dumt att stöka till hotellplanerna nu då man redan fått bygglov.

    Svara

  14. 10 mars, 2011 @ 18:34 DJ-CJ

    Ranäng hade ju också ett budgetförslag. Kontraktera lite f.d landslagsspelare på 80-talet till höga löner för att snabbt klättra upp i Superettan igen.

    Nej, skämt å sido, det här känns kanonbra. Verkar som att vi har fått en styrelse som fokuserar på en sund ekonomi. Det är exakt vad Örgryte behöver i dagsläget. Det här känns bra!

    Svara

  15. 10 mars, 2011 @ 19:53 Yodabul

    Cameras lät bra men sen lästa jag detta…

    http://www.allabolag.se/5564138773

    Svara

    • 10 mars, 2011 @ 19:57 Sushi

      Notera dock hur han vände 360k minus till 13k plus. Precis vad vi behöver

    • 10 mars, 2011 @ 20:27 Anonym

      0 i omsättning och ingen F-skattesedel. Vad är det som låter dåligt med att han har en icke-aktiv firma?

  16. 10 mars, 2011 @ 19:55 Alexander

    Gött, hoppas årskortsförsäljningen drar igång nu när arenafrågan är mer eller mindre löst! :D

    Svara

    • 10 mars, 2011 @ 20:19 nytko

      Det hoppas jag också verkligen!

      Inte någon som har lite mer information än oss dödliga eller? :)

    • 10 mars, 2011 @ 20:53 AlexU

      De var väldigt blyga med årskortsinfo, och när frågan kom var svaret ngt i stil med : du kan få årskort på sarjen (reklam sarjen) om du vill..

      frågan är om det kommer bli årskort öht, verkar som om man kommer få ta med sig kontanter härdanefter.

    • 10 mars, 2011 @ 20:59 nytko

      Hmmm :(

      Vi får hoppas att dom tar tag i det!

    • 10 mars, 2011 @ 22:25 Anonym

      Det är flera div 1 lag där du får betala kontant.

  17. 11 mars, 2011 @ 00:36 Håkan Wall

    Det är roligt att optimismen verkar ha kommit tillbaka lite grann bland oss supportrar. Den har varit saknad – med all rätt – och förhoppningsvis så är detta startskottet på något spännande. Helt klart verkar man missat något när man inte var på årsmötet. När t.o.m Johan skriver en optimistisk text så förstår man att det måste varit något i hästväg. Vi kanske borde döpa om det till väckelsemötet istället? Hellelujah, praise the Lord!

    När det gäller själva spelplatsen så får jag ju äta upp mina kommentarer om att det aldrig blir aktuellt för att det inte går att rodda ihop på den korta tid som återstår. Kan någon skicka saltet och den starka tabascosåsen till mina beska ord? Däremot så är jag inte alls såld på idén.

    Först och främst är det tidsaspekten och utredningsarbetet jag är mest skeptiskt till. Det är kort kvar till säsongsstart. Idén har hållits hemlig för gemene Öisare och ingen har fått komma med input. Man hade inte ens någon aning om man ens får komma tillbaka till GU om man väljer Öisgården eller om man kastas ut på bar mark. Om man inte ens kollat upp det än så måste jag fundera hur ordentlig utredningen är. Vad innebär det för ÖIS varumärke? Hur ställer sig publik och sponsorer till flytten? Nu var ju inte jag på mötet och man kanske presenterade en noga utredning, men baserat på det jag läst här och hört från de jag pratat med som var där så verkade det inte så.

    Först det andra, det ekonomiska. Det har nämnts att vi skulle spara tre miljoner på att flytta till Öisgården. Jag har (förstås) räknat på det och jag anser att den siffran inte är trovärdig. Det hade varit väldigt intressant att se ÖIS kalkyl.

    Tre, när man väljer detta alternativ så måste en konsekvens av det vara att man tittar vidare på möjligheten att bygga en egen ”arena” på Öisgården. Jag tror inte att Mölndals Kommun är eld och lågor över idén, tyvärr. Man planerar som bekant att bygga ut Bäckravinsgatan och även att utöka antalet pendelparkeringar, vilket var anledningen till att ÖIS fick flytta hotellets placering i höstas. Marken är dessutom oplanerad, vilket ju egentligen betyder att man helst ser att den lämnas orörd. Det är inte alls säkert att man kommer att godkänna en sådan byggnation. Vi får hoppas vår man on the inside kan fixa detta om det blir aktuellt.

    Fyra, jag älskar att alla här köper det Fotbollssveriges nya älsklingsord ”Clean Court”. Ja, det kan vara en viktig del av en fotbollsklubb inkomst. Men nu när vi talar om spel på Öisgården i division ett. Låt oss vara realistiska: Reklamvärdet är försumbart, möjligheten till företagsaktiviteter likaså. Alla former av extrainkomst som clean court kan ge är rena och skära bidrag.

    Fem, jag känner mig säker på att det kommer att innebära minskad publik. Det är svårt att gissa hur mycket folk vi förlorar på att spela där (för vi kan väl i alla fall vara överrens om att vi förlorar folk) och rent generellt känns det svårt att gissa ett publiksnitt. Jag hade gissade på 1100, men det var på GU, kanske var det optimistiskt?

    Jag har tyvärr svårt att se någonting positivt alls med med arenavalet. Däremot så blir man ju lite varm i hjärtat om att man talat om röda trådar genom hela fotbollsverksamheten. För min del så tror jag att det är den bästa räddningsplankan för klubben. Hoppas man fokuserar på det.

    Svara

    • 11 mars, 2011 @ 09:59 Tjuvnyp

      Köper dina tankar, Wall. (släkt med Östers galne keeper ”Pål The Wall”?)

      Men då vi uppenbarligen gått back i, typ tio år i rad, på inhyrd arena – vore det då inte tjänstefel att nu, i en division lägre, som en nystart, försöka minska utgifterna?

      Egen ”arena”, istället för att spänna bågen för femtioelfte gången och hamna i ekonomisk brygga, igen, på ett Valhalla/GU där vi uppenbarligen omöjligt kan räkna hem en vinst…

      Bättre chans till nytänk än nu, det får vi aldrig.

      Det där med 3 miljoner förstår jag inte heller riktigt. Kan man inte tolka siffran som att gården kostar 3 milj i drift – och inte används maximalt. Enkelt uttryckt.

      Vad vi tjänar på att inte hyra in oss på en annan arena har väl egentligen inte nämnts? Eller har jag fel?
      Jag tycker det här är ett helrätt test hursom. Funkar det inte, då får vi väl omvärdera inför nästa år. Är övertygad om att detta projekt inte genomförs ifall GU/Valhalla säger tvär-nej till att vi får återvända när vi når högre divisioner (varför skulle de göra det?).

      Vad gäller publik så är det klart vi får ett bortfall – hur mycket vi tappar vetefan. Men går vi plus som förening på ett snitt på 800 pers så låter det mer än rimligt att prova.

      Är rent ut sagt okunnig på hur sponsorkontrakt skrivs. Men vi är i division tre. Riktigt kapitalstarka bolag, utan genuint Öis-intresse, lär ändå inte välja att sponsra ett division tre-gäng baserat på arenaval. Det är jag övertygad om. Vi är i en ökendivision i mediaskugga vare sig vi lirar på GU eller gården.

      Sponsorkontakterna i år handlar nog mestadels om småpengar, där snarare bygga bra kontakter mellan Öis och företag är viktigare än den satsade summan. Allt för att få lättare och bättre profilering inför framtida elitsatsning när återtåget mot eliten väl börjar.

      Att vi då väljer egen väg och framhäver oss som en särart med egen arena och unikt vägval – jämfört mot de andra elitlagen i stan (oavsett idrott) – det tror jag bara är bra. Riktigt jävla bra till och med.

      Kan vi profilera oss som en särart, med familjegemytligt klimat (som Leinar sa) –
      så tror jag snarare denna profilering gör oss till ett hetare sponsringsalternativ än om vi stannat kvar på en betongbunker. Åtminstone om marknadsföringen sköts så jävla bra som jag hoppas…

  18. 11 mars, 2011 @ 09:44 Bullen

    Måste väl vara läge att försöka nypa tag i Ghadaffi nu?
    han har deg o behöver goodwillen som ett fett gåvobrev till ÖIS innebär.
    Pengar luktar ju inte……..

    Svara

  19. 11 mars, 2011 @ 10:11 C

    Ordning och reda, styrning som i ett bolag. Detta bådar gott. Gillar idén att ge Sören ett övergripande ansvar för hur boll skall LIRAS i denna röd blåa klubb. Dessutom 11 spelare presenterade som klara. Nu har vi ett lag!

    Intressant att följa utvecklingen avseende PA, MG & JO. Vad kommer hända?

    Svara


Vill du svara Dahla

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se