Jonas Thern, något för Öis? JA!

Säsongen 2011 känns väl kanske inte som något man vill gräva ner sig i mer nu va? Mitt förslag är att se fram mot nästkommande säsong – och vidare.

Hur vill vi att vårt kära sällskap ska formas inför framtiden? De enda klara riktlinjerna som har lagts fram än så länge för oss supportrar är väl egentligen en slags ungdomssatsning som man inte riktigt hunnit visa upp. Så länge, så gott skulle jag vilja säga. Jag skulle dock vilja ta det ett steg längre och lägga till lite i spelidé och en vidareutveckling av filosofin.

Vi går direkt till spelidé och varför slänga bort något som man redan byggt upp och som är bra. ÖIS är (kanske snarare var?) Lirarnas Lag och det ska vi förbli. Vi ska satsa på att vara mer bollskickliga än våra motståndare och vara kända för att inte slå bort en enda passning under en match. Okej, jag kanske överdriver en smula nu. En passning kan vi väl kanske gå med på att slå ut över sidlinjen. Vi har redan en ganska god grund att stå på här med vårt spelarmaterial. Om vi börjar i försvaret så har vi bollskickliga spelare där i Adam Eriksson, Pontus Otterstedt, Joakim Hall och inte minst Danny Ervik. Lägg där till en viss David Björkeryd så skulle jag nog vilja säga att rent bollskickligt och tekniskt så ligger vi ganska bra till bland svenska klubbar.

I de offensiva lagdelarna kan vi inte heller klaga på att vi inte har bollskickliga spelare. Jakob Lindström, Jonathan Lindström i viss mån Nicolas Sandberg men framförallt Jakob Olsson är killar som verkligen vet hur man behandlar en boll på ett bättre sätt en Don Juan vet hur man snurrar upp en dam runt lillfingret.

Vad är det vi saknar då? Med så många bollskickliga spelare så behövs väl inte den här texten? Jo, den behövs. Det är några väldigt viktiga saker som saknas.

- Spelintelligens
– Kreativitet
– Speluppfattning

Varför har vi inte kommit fram till ordentliga i år när vi mött de här goa och glada kompisarna som spelar fotboll på en någorlunda hög nivå? Vi har inte kommit fram genom de här fem-manna-försvaren för vi har inte någon kreativitet. Vi har inte sett när våra lagkamrater tagit löpningar för vi har ingen speluppfattning. Vi har gått bort oss i omställningar för vi har ingen spelintelligens. Ett lag kan vara hur bollskickligt som helst men det hjälper föga när man inte vet hur man ska bete sig utan bollen. Vad kan vi göra för att öka detta hos våra unga spelare? Vi skulle kunna skita i vanlig träning en dag i veckan och hårdköra framför en whiteboardtavla i en och en halv timma istället. Fast hur jävla roligt är det då? Inte det minsta roligt skulle jag vilja påstå.

Vad vi däremot skulle kunna göra är att få någon som har bevisat att han är duktig på att utveckla alla de tre taktiska bitarna samtidigt som han är duktig på att utveckla spelares teknik. Vem är det som kan göra allt detta då och hur ska vi få hit honom?

Jonas Thern.

Jonas Thern har, som många av er säkert redan vet, drivit en slags fotbollsakademi i hela Sverige med sin bas i Värnamo de senaste åren. Detta har gett Värnamo en hel drös med unga och duktiga spelare som har både starka taktiska samt tekniska egenskaper. Eller vad sägs om Viktor Claesson, Niklas Hult, Simon Thern och Joseph Baffo. Allihop är spelare i Allsvenskan (förutom Claesson som går till Elfsborg efter säsongen), under 21 år gamla och spås lysande framtider med spel i A-landslaget mer som en självklarhet än en möjlighet. Nu kanske ni känner att jag mest name-droppar och det är det väl till en viss del också men det säger något om hur framgångsrikt Therns recept har varit i lilla Värnamo. Om de kan få fram så många unga och duktiga spelare på bara ett par år, vad kan då inte ÖIS, med all vår historia och starka rykte, skapa för briljanta spelare under samma tid och ännu längre fram i tiden?

Jonas Thern när det begav sig

Jag skulle vilja påstå att Thern+ÖIS skulle kunna bli en kombination att minnas i fotbollssverige i flera decennier framöver. Men varför skulle Jonas Thern lämna Värnamo för att gå till ÖIS istället? Ja, varför inte? Han har redan deklarerat att han kommer lämna Värnamo efter det här året och fortsätta med sin fotbollsakademi i någon annan ort. Helst i västra eller södra Sverige. Senaste jag hörde så låg Göteborg på västkusten. Räknas Mölndal och ÖIS-gården också dit? Jonas Thern har redan varit i Borås och fört diskussioner med Norrby IF om att ta sin akademi dit och om Norrby kan vara aktuella så kan jag slå vad om att ÖIS skulle vara mer aktuella om man kontaktade honom, även om vi skämde ut oss i måndags mot just Norrby.

Dunross & co som tidigare varit en av Öis storsponsorer har de senaste åren tagit ett steg tillbaka. Företaget sponsrar nu omkring 200 olika ungdomslag i och omkring Göteborg, och man har skapat sig en tydlig profil som ett företag som stödjer ungdomsidrott. Jag tror att en av anledningarna till att man tagit ett steg tillbaka i fallet Örgryte IS är att man är besvikna på en uteblivna ungdomssatsningen som varit de senaste åren. Jag tror därför  att man från Dunross sida hade varit mycket intresserade av att sponsra en satsning på Jonas Therns akademi i Göteborg.

För att förtydliga måste jag bara påpeka att det inte är som A-lagstränare som jag vill ha Thern. Varför inte? Jo, för att jag inte anser att man bör byta tränare i det läge Öis nu befinner sig i och det har jag påpekat varför jag tycker. Dessutom så tror jag inte att Jonas Thern är intresserad av att träna ett seniorlag i nuläget. han sa i en intervju i fotbollsmagasinet Offside i januari att han inte är intresserad av att träna ett a-lag igen.

ÖIS styrelse: ring Jonas Thern. Be honom ta en sväng till Göteborg. Jag vet att det är värt det, om det blir ett långt och dyrt samtal så kan ni kontakta mig jag betalar varenda krona, vill Mats Janson åka till Värnamo och snacka med Jonas så kan jag betala resan dit, så gärna vill jag att Jonas Thern på öisgården.

Ryktet säger att detta har diskuterats i Öis styrelse tidigare och tydligen så ska det enda problemet vara den ekonomiska biten, skulle man få in en finansiär som kan sponsra en satsning på Jonas Thern så tvekar man alltså inte på att kontakta honom. Enligt mig är Jonas Thern Sveriges bästa talangutvecklare och att inte ta chansen att få hit honom nu när chansen ges hade varit oerhört dumt. Därför hoppas jag att det finns folk som vill satsa på Öis ungdomsfotboll. Detta hade som sagt varit det bästa som kan hända Öis. Om jag får välja en värvning som Öis ska göra så är det Jonas Thern utan tvekan.

Återigen, Öis styrelse: ring Jonas Thern, det är det värt!

Läs gärna repotaget om Jonas Thern i Offside nummer 1 2011 ”Fotbollens Framtid”


'Jonas Thern, något för Öis? JA!' have 42 comments

  1. 28 september, 2011 @ 19:17 :-)

    ++1

    Svara

  2. 28 september, 2011 @ 20:10 ^^

    +3

    Svara

  3. 28 september, 2011 @ 20:29 öisaren

    Hoppas hoppas hoppas

    Svara

  4. 28 september, 2011 @ 20:37 John Lindblad

    Har tänkt på detta ändå sedan jag hörde rykten om att han inte kom överrens med Värnamo Kommun angående framtida satsningar.

    Kolla bara på den ålderskull hans son är i, han har tränat dom sen dom var 14 och nu är nästan 5 av dom i Allsvenskan och ett flertal i Värnamos A-trupp och startelva.

    Svara

  5. 28 september, 2011 @ 21:17 nyfiken

    vore en dröm!!

    skulle locka många bra talanger och våra talanger som verkar stå still skulle få en bra ledare och tränare

    bara att hoppas

    Svara

  6. 28 september, 2011 @ 22:09 Anonym

    en dröm

    Svara

  7. 28 september, 2011 @ 22:21 Anonym

    Kontakta alla viktiga personer inom öis om detta för fan, låt det hända!!!

    Svara

  8. 28 september, 2011 @ 22:45 Nya Öis

    Tycker det låter som en utmärkt ide,men jag skulle vilja se honom att ta över ett ungt A-lag som han kan utveckla på bästa sätt. Men också vara mentor till Tipselit tränarna.
    En storsponsring är välkommet,för det är ett måste om vi ska kunna värva en bra tränare.

    Svara

  9. 28 september, 2011 @ 23:16 Sascharv

    Mycke bra skrivet! Jag efterlyser även nån form av mental träning på grabbarna. Framförallt Jakob Olsson har gjort en del idiotgrejer i år. Både sånt han fått kort för och sånt han sluppit kort för. Märk väl att jag inte pratar om hans bryt mot Gunillse, som är så jävla dumt att jag saknar ord. Där agerade Öis klockrent!

    Vi har många unga spelare med mycket testosteron… Nån form av mental coach behövs till dom, ja till hela laget. Finns det redan en så bör han/hon jobba mer med dom.

    Svara

    • 28 september, 2011 @ 23:30 Oskar Ängermark

      David Samuyiwa kom in som partner till ÖIS under säsongen och han har jobbat med killarnas mentala attityd. Sen han kom in har vi faktiskt bara tappat 4 poäng av 18 möjliga, om jag inte minns fel.

      Nästa år när han fått mer tid med killarna och börjar ta hand om fysträningen tror jag att vi kan se ännu bättre och tydligare resultat av hans arbete. Det är en riktigt bra kille som vet vad han gör, både vad det gäller fysiken och det mentala.

    • 28 september, 2011 @ 23:36 Sascharv

      Tack för infon Oskar! Det låter dunder! Jag fattar verkligen att det inte är lätt för killarna… Sen finns det ju idioter i publiken också som skriker dumma grejer. Klart dom tänder till!

    • 28 september, 2011 @ 23:50 Felix Jonsson

      Det är ju en svår avvägning också, en spelare som Jakob O spelar ju mycket på sin inställning och vinner mycket på sin tjurighet. Om man inte eldar upp ho omså kanske han inte är lika bra, fast då kanske man får acceptera att han tar något gult kort för mycket nån gång. Sen får det ju självklart aldrig bli som mot gunnilse, det är heltoförsvarligt och som du sa så agerade öis klockrent där.

    • 29 september, 2011 @ 17:32 Sascharv

      Ja, det är en svår avvägning, det håller jag med om. Därför kommer mental träning göra under med honom.

      Det är inte ok att göra fula efterslängar tycker jag, det är vi för bra för! Sen har ju Danny tjatat sig till kort i år också och det känns väl jävligt onödigt på honom. Vi behöver både Danny och Jakob i alla matcherna!

      Att dom tar kort ibland är inget konstigt i sig, men det ska va kort värda att ta, inte för tjat eller för en eftersläng när det redan är avblåst.

  10. 29 september, 2011 @ 01:13 Anonym

    Tanken med Thern är kanon, en våt dröm, dock mest en dröm, tror jag.
    Robertos agerande i år har varit raka motsatsen, förutom Lillström och Hall under en period i våras. I övrigt har gamlingar som Bengtsson, Johnsson och på senare tid Elmander, Lycen och Clarholm fätt extremt mycket speltid i förhållande till prestation.
    Hade inte mer speltid till Nico, Jocke, Pontus etc varit bättre? Dom är en del klubbens framtid, om dom vill stanna, inte Elmander, Dennis, Clarholm eller Lycen.
    Tyvärr verkar klubbens filosofi fortfarande vara noll framtid, bara nästa match.
    Tänk om, se framåt.

    Svara

  11. 29 september, 2011 @ 08:42 nytko

    Ja! Ja! Ja! Bra initiativ Felix!

    Kontakta, meddela, sprid…ja va fasiken som helst, gör så att dom uppe på ÖIS-gården också tänker i dessa banor!

    Jonas Thern hade varit helt underbart.

    Svara

  12. 29 september, 2011 @ 11:11 C

    Ta ditt finaste brevpapper, lägg det i skrivaren och tryck ctrlk + p. Skicka sedan i ett rött och blått kuvert till Dunross. Ekonomin måste till för att trygga en långsiktig satsning och utan det – ingen Thern.

    Svara

  13. 29 september, 2011 @ 12:51 bukowski

    mycket thern nu…han fick upp värnamo i se,vad har han mer för meriter inom tränarväsendet?lite för mycket cred kanske?
    ang.jakob o,han varvar prest.,lägstanivån bör upp lite,högstanivån lämnar honom ensam
    i starqualityzonen…

    Svara

    • 29 september, 2011 @ 14:29 Felix Jonsson

      Om du läser texten så ser du vilka meriter han har. Jag vill dessutom inte ha honom som A-lagstränare utan som talangutvecklare.

  14. 29 september, 2011 @ 15:16 47:an Löken

    bra tänkt. här är några andra snabba tankar:
    – Bygg något eget. Att harva runt på Gamla Ullevi inför 1200 existenser, varför?
    Kanske bygga en egen miniarena vid Öis-gården? Inte bara släpa dit några fula stålställningar alltså.
    – Stå för något. Formulera en tydlig och radikal vision. Vem är ÖIS? Vad vill ÖIS? Se er om i stan – vilket lag har behov av en identitet? Kanske ÖIS är laget som kan locka fler tjejer och invandrare, vad vet jag, men något måste hända. Det är kris i befolkningsfrågan, dvs uppslutningen på matcher. Tänk nytt, tänk klokt, tänkt radikalt.
    – Gör upp med Allbäck-dyrkan och gör upp med islänningens pengar – hur fanken kan det vara så knäpptyst om detta? ja vi har en ny styrelse, men är byken tvättad? Nixo pixo. Orkar inte sitta med skämskudden mer.

    Svara

  15. 29 september, 2011 @ 16:53 x-et på räcket

    Hellre 1200 på gamla än 1200 på ÖIS-gården. Varför detta? ÖIS-gården skall få vara en ypperlig träningsanläggning som nöts ner av tränande fötter, inte av hormonstinn publik. Dessutom är det avsides och trassligt, parkeringsmässigt är det inte heller optimalt.

    Jonas Thern, ja tack! Gör inte om missen som styrelsen gjorde på 80-talet då han slarvades bort och vi tog hit en annan talang, som inte blev något alls!

    Och, låt dagens styrelse få lite mer tid på sig att forma om klubben, finna profil och bygga upp en stark grund att stå på för framtiden. Gärna med en ungdomsakademi värd namnet!

    Svara

    • 29 september, 2011 @ 17:36 nytko

      Mycket bra inlägg.

      +1 på allt du skrev ; )

    • 29 september, 2011 @ 18:15 Magnus Börjesson

      Jonas Thern, ja tack! […] Och, låt dagens styrelse få lite mer tid på sig att forma om klubben, finna profil och bygga upp en stark grund att stå på för framtiden.

      Jonas Thern, nej tack! Jag håller helt med om vikten av att låta styrelsen få tid på sig. Låt dem bygga en plattform, staka ut en kurs, lägga upp en plan för hur ÖIS ska utvecklas. Om det sedan visar sig att Jonas Thern passar in i den planen, och desssutom går att lösa ekonomiskt, kan det vara dags att värva honom. Inte i förtid bara för att han är ett bra namn i största allmänhet. Det vore att spänna kärran före hästen.

      Tycker jag, alltså! :)

  16. 29 september, 2011 @ 19:50 Hocus Focus

    Lite pessimistiskt kanske men varför skulle Thern välja ÖIS framför Malmö/Halmstad/Falkenberg eller nån annan klubb som inte harvar i en blåbärserie ?
    Och finansiärer. Inte så troligt va .

    Svara

    • 29 september, 2011 @ 21:21 Felix Jonsson

      That har valt att lägga en akademi i Östersund vars A-lag spelar i division 2. Och han var förde disskussioner med Norrby, enligt honom är det inte så viktigt vilken division det handlar om. Han står dessutom för en Öisig fotboll och jag tror att han gillar den fotbollsfilosofi som öis har.

    • 30 september, 2011 @ 23:18 Gänga Lö!

      Men vi har ju ingen filosofi, just nu iaf…

  17. 29 september, 2011 @ 22:32 JP

    Har inget emot Thern men om han, eller ngn annan tränare, skall kunna utveckla ÖIS, både som lag och på indívidnivå, så måste det till fler träningstillfällen per vecka än vad som är idag. Är inte säker men jag misstänker att ÖIS i dag har färre träningstimmar per vecka än vad t ex Värnamo hade när Thern var där.

    Fler träningstillfällen, mer träningstimmar kräver mer heltidsprofffs vilker kräver bättre ekonomi än vad ÖIS har i dag. Innan vi har knäkt nöten hur ÖIS skall få mer intäkter och därmed bättre ekonomi som kommer tyvärr alla tankar på förändring stanna på idéstadiet. Men man kan ju alltid drömma.

    Svara

  18. 30 september, 2011 @ 00:50 Slavisa Cula

    Thern är ett väldigt spännande namn men kanske inte så realistiskt i dagsläget. Jag har svårt för att se varför han skulle välja ÖIS om det blir aktuellt med en flytt från Värnamo. Tror personligen att det mest handlar om att sätta press på Värnamo kommun och att han troligtivs kommer finnas kvar i Värnamo de närmaste åren. Men om det dyker upp en chans att knyta Jonas Thern till klubben skall man självklart göra allt man kan för att värva över honom till oss.

    Det skulle sända signaler om att ÖIS gör en rejäl nysatsning och att man bygger från grunden med en seriös ungdomsverksamhet. Det skulle i sin tur förhoppningsvis locka till sig ytterligare företag och finansiärer som är intresserade av att bygga upp det ”nya” Örgryte IS.

    Svara

  19. 30 september, 2011 @ 13:04 Anonym

    Skulle faktiskt bli förvånad om det inte dyker upp sponsorer som skulle vara med på en sådan satsning..! Upplever att dagens styrelse ger ett mer seriöst och professionellt intryck bland sponsorerna!!

    Att kontakta Thern kostar väl inget!?

    Svara

  20. 30 september, 2011 @ 23:26 Bartoli

    Jonas Thern? Stor humor! Har ni förträngt ätt ÖIS är klubben som för inte allt för länge sedan ville erbjuda tränartjänsten till OLLE NORDIN?

    Svara

  21. 1 oktober, 2011 @ 03:01 Zorich

    De senaste 8 åren har ÖIS haft två olika brister beträffande vissa egenskaper hos spelare i truppen.

    1, Vikt. Sedan när mönstrade ÖIS ett par välvuxna herrar? De senaste åren har truppen mestades innehållit spelare vilka knappt vägt över 75 kg. Det märks tydligt, i synnehet inne och strax utanför straffområden. ÖIS spelarna flyger som vantar. Visst Leinar och Dennis i all ära rent viktmässigt, men där brister det tyvärr i speed. En mix av lätta och lite mer stabilare spelare hade inte skadat.

    2, Undra om det är ngn mer än jag som eftersöker riktiga krigare såsom M.Johanneson, M.Källander, J. Karlsson, A.Prytz mfl. I dagens trupp ser jag bara en sådan spelare och det är Sebastian Johansson. Vi behöver spelare som river och sliter och inte bara är rädda om sina ben, eller om de ska fastna i gräset och vrida sönder knät. Återigen, en kombination av finlirare och grovarbetare vore inte helt fel. Tyvärr finns det för få grovarbetare i dagens trupp, bortsett ifrån nämnda S.Johansson.

    Beträffande Thern tror jag det är som skribentern själv skriver. Det är en utopi att få Thern till vår trupp. Jag tror inte att han skulle göra underverk med dagens trupp pga av ovan två nämnda saknade egenskaper.

    För att vi ska lyckas överhvuvudtaget är vi tvugna att offra några av finlirarna, vilka vi ändå har för många av….

    CZ

    Svara

    • 1 oktober, 2011 @ 10:10 Krilliano

      Man kan ju vända på det också och säga att utan Afonso, Paulinho m.m som finlirade så hadedom ovan nämda inte varit så lyckade. Det fina med just spelarna som du nämner var ju att detinte enbart var grovjobb dom pysslade med. Utan en kombination av styrka och finess. Just Källander var gravt underskattad när det kommer till teknik. Han var oerhört skicklig på att hålla i bollen pga av sin fina bollteknik.
      Dom spelarna var ju dessutom nästintill landslagsklass så det är svårt o säga att man bara ska ha in stora grabbar som köttar. Det krävs mer än så för att det ska bli bra.
      Min favorit var dock nästan alltid Martin Ulander som nog är lite bortglömd. Helt fantastisk med både boll och kropp när han var som bäst. Och dessutom med en vinnarskalle som hette duga. Gav allt i alla lägen och sprang upp o ner på kanten som ett jehu.
      Lite mer jävlaranamma i gubbarna vi får in hade varit önskvärt. Det var nog det dom där killarna hade rätt gott om som spelade i Öis på den tiden.

    • 1 oktober, 2011 @ 10:55 C

      Säkert rätt, fler krigare behövs, men också fler lirare i en klubb som Öis – sambadefensiv helt enkelt. Balans i truppen och startelvan, dock ingen lätt sak med de resurser som klubben idag har att använda sig av.

    • 1 oktober, 2011 @ 12:09 Felix Jonsson

      Har jag skrivit att han ska göra något med den nuvarande truppen? Jag vill ha honom till öis som ungdomsansvarig eller talangutvecklare inte för att träna a-laget

  22. 1 oktober, 2011 @ 17:08 Matte

    Någon som vet hur det gick för våra juniorer idag??

    Svara

    • 1 oktober, 2011 @ 17:30 Felix Jonsson

      2-0 vinst! Kvar i juniorallsvenskan

    • 1 oktober, 2011 @ 18:40 Nya Öis

      Gött med vinst,många unga talanger med rätt inställning. Varför ger man inte killar som Pontus och Felix mer speltid i A-laget. Ok nu har jy Felix varit långtidsskadad och behöver tid för att komma tillbaka,men tror att han skulle bli en tillgång på sikt. Men Pontus borde man satsa på. Vill se honom spela mer i A-laget. Antingen som yttermittfältare eller ytterback. Visade idag att han också kan spela vä.ytterback.

  23. 1 oktober, 2011 @ 19:09 John Lindblad

    Som Felix gång på gång sagt så är inte Thern en renodlad A-lagstränare utan mer en talangutvecklare.

    Svara

    • 1 oktober, 2011 @ 19:52 Benbrottet

      Det stämmer att han är en talangutvecklare men jag hade gärna sett honom i A-laget också. Alternativet en annan A-lagstränare än Roberto nån med samma fotbollsfilosofi som Thern. Inget ont om Roberto men jag förstår mig inte på hans laguttagningar match efter match. Trodde på honom efter att Backman och Bertil slutat. det kunde ju inte bli sämre för de var ju rena skämtet.

    • 1 oktober, 2011 @ 20:42 sambaliraren

      Håller med dig,vill också se en förändring på tränarsidan. Antingen så måste Roberto tänka om eller så kan han gå. Sen kan man kanske inte alltid skylla på tränaren men hans fotbollsfilosofi passar inte bra i Öis. Det var en fröjd att se matchen i juniorallsvenskan i dag som dom rullade boll,inte ofta man får se det i A-laget.

    • 1 oktober, 2011 @ 20:57 Oskar Ängermark

      Tipselit-lagen har riktigt bra rull och det framkom verkligen idag. Tipselit Äldre spelade riktigt snygg och Öisig fotboll vilket lönade sig till slut också. Mer talande vinstsiffror hade varit det otroligt Öisiga 5-0. Två ribbträffar i undersidan tillhör inte vanligheterna…


Vill du svara Bartoli

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se