125-öresmatchen 2012 kan bli en succé. Men din hjälp behövs!

I några år har enkronasmatchen varit ett koncept som ÖIS har använt sig av för att locka åskådare och sponsorer till en gemensam aktion för klubbens bästa. Konceptet har tidigare gått ut på att varje företag som går med bidrar med en krona till klubben för varje åskådare som dyker upp på matchen. Under åren har konceptet utvecklats och förra året blev det hittills bästa året då ÖIS på ett välfyllt Valhalla tog emot då serieledande Varbergs BoIS. I år är förutsättningarna lite annorlunda. Då ÖIS firar 125 år så är beloppet som varje sponsor skänker 125 öre. Andra skillnader är att matchen spelas på Gamla Ullevi på en vardag och att ÖIS är serieledare.

Anledningen till att matchen är lagd på en vardag i år till skillnad mot förra året då den låg på en helg är enligt ÖIS klubbchef Mats Janson att man generellt lockar fler sponsorer till matcherna som spelas under veckorna. På detta sätt kan de sponsorer som är med och betalar matchen även ta med sin personal och se Division 1 Södras hetaste derby och på så sätt öka intäkterna till ÖIS. Dessutom ligger matchen ungefär tre veckor senare i tid i år jämfört med förra, detta för att få mer tid till att komma i kontakt med företag efter semestern.

Detta är ett ypperligt tillfälle för supportrar att hjälpa till och dra sitt strå till stacken för att hjälpa klubben. Det finns den här gången bättre chanser än någonsin för privatpersoner att bidra då man har gjort det möjligt att skänka lägre belopp. De fasta beloppen som är möjliga att skänka för privatpersoner är 990, 1990, 2990 och 3990 kronor. För de flesta företag är det dock fortfarande 125 öre per åskådare som gäller. – I skrivande stund går insamlingarna helt enligt planerna, säger Mats Janson.

– Hittills har vi 176 medverkande företag och privatpersoner. Förra året hade vi 238 medverkande men jag har ju sagt i år att vi ska höja ribban och vi ska inte nöja oss förrän vi har 300 medverkande och nu har hela fotbollsstyrelsen börjat jobba med detta den här veckan och ska hjälpa till med sina kontaktnät och alla här på kansliet har fått som uppgift att alla ska hjälpas åt i år och försöka dra in 5-10 stycken var, antingen privatpersoner eller företag. Så det är många som är igång med detta och det rullar på hela tiden.

Om allt vill sig väl så räknar Mats med att årets match generera upp till en miljon kronor. En stor siffra då ÖIS i nuläget har en omsättning på 12 miljoner kronor.

Så gör nu vad ni kan för att bidra till att göra 125-öresmatchen till den fest det kan bli. Om du inte kan bidra med 990 eller mer själv så varför inte gå ihop med dina kollegor, klasskamrater, släktingar eller vänner och skänk pengar. ÖIS:are i Stockholm är med och skänker pengar så varför kan inte ÖIS:are i Kungälv, Angered, Johanneberg eller Särö göra det?

Dessutom kommer Sambadefensiv i början av nästa vecka komma med ett alternativ för er som vill skänka en mindre summa. Men det dyker upp mer info om det så snart det är i hamn. Chansen att vinna fina priser kommer dessutom finnas för er som deltar i Sambadefensivs insamling.

Viktigast av allt är dock att alla kämpar för att dra så mycket folk som möjligt till matchen mot Utsikten den 25:e september på Gamla Ullevi. För varje åskådare kommer att göra skillnad. Klubben har redan fått samtal från flertalet skolklasser och knattelag som kommer att dyka upp på Gamla Ullevi redo att bli frälsta. Så dra nu ditt strå till stacken så skapar vi något riktigt bra på Gamla Ullevi!


'125-öresmatchen 2012 kan bli en succé. Men din hjälp behövs!' have 13 comments

  1. 30 augusti, 2012 @ 21:54 Chrille

    25 september är det, va?

    Svara

    • 30 augusti, 2012 @ 21:58 Sambadefensiv

      Det stämmer alldeles utmärkt! 25:e september på Gamla Ullevi.

  2. 30 augusti, 2012 @ 22:59 Cyban

    Är det inte så att det är just den 25e september pga Vårt 125 års jubileum? Passar bra ihop gör det iaf!

    Svara

  3. 30 augusti, 2012 @ 23:04 Oskar

    Lite nyfiken med publiken. Kommer vi ha tillgång till hela Gamla Ullevi eller bara undre delen som det brukar vara? Om det är någon match i år som vi skulle behöva båda ”sektionerna” så är det ju faktiskt på denna matchen.

    Svara

    • 31 augusti, 2012 @ 09:03 Sektion LM

      Nog har vi i praktiken tillgång till övre sektionerna redan nu? Åtminstone sitter det en hel del där under matcherna.

    • 31 augusti, 2012 @ 17:21 Oskar

      Egentligen skall ingen få lov att sitta på den övre delen under matcherna men verkar som att dom har släppt lite på det där med att skicka ner folk som dom gjorde i början av säsongen.

    • 31 augusti, 2012 @ 21:41 Daniel_K

      Nu kan man dessutom beställa biljetter till övre etage.

  4. 31 augusti, 2012 @ 09:11 Daniel_K

    Bjuder ÖIS själva in skolklasser och fotbollslag i Göteborg?

    Svara

    • 31 augusti, 2012 @ 09:47 Felix Jonsson

      Jag antar väl att det skickas ut mail till diverse olika ställen som gör reklam
      för matchen. Hurså?

    • 31 augusti, 2012 @ 10:20 Daniel K

      Jag bara undrar..!?

  5. 31 augusti, 2012 @ 10:28 Daniel K

    Jag tror vi ska sluta se 4000pers som en gräns på en bra publik. Ska vi vinna mer mark i Göteborg måste vi som ÖIS´are börja att tänka att vi ska jobba för att bli 10000pers. Oavsett om vi lyckas nu, så tror jag att det är avgörande att redan nu i div1 visionera kring vad ÖIS måste göra för att locka en publik på 10000pers.

    Svara

    • 31 augusti, 2012 @ 10:52 MBE

      Helt rätt Daniel. Vi måste ha visioner, men också delmål. Kan vi nå en snittpublik på 2000 pers i div 1 (om vi nu når en fin siffra i gratismatchen) så har vi definitivt en bra grund för att dubbla detta i Superettan och med tiden fixa ett högre snitt. Jag tror att den strategi klubben nu har, att släppa fram yngre spelare som i sig har stort kontaktnät kan bygga en ny generation av publik. Vi måste använda alla inom klubben som säljare, från spelare som preterar på planen, till kanslipersonal med marknadsavdelningen i spetsen. Sedan gör ju suporterklubben ett hästjobb som säkerligen kommer löna sig på sikt. Vi får bara inte släppa trycket utan fortsätta bygga.

      Mycket publik ger ju naturligtvis andra ekonomiska resurser och attraherar spnsorer. Viktigt med framgångar för laget såklart. Om vi nu lyckas gå upp tycker jag att klubben ska fundera på hur man paketerar produkten i Superettan. Tycker man ska komplettera det anrika stolta varumärket med ungdomlig entusiasm och famåtanda och marknadsföra detta hårt mot våra sponsorer.

    • 31 augusti, 2012 @ 15:14 Daniel K

      Bra!!!


Vill du svara Oskar

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se