Publikuppsving i Superettan

Vi på Sambadefensiv har redan nuddat vid ämnet då vi jämförde publiksiffror och målsnitt i ett tidigare inlägg här på sajten – men det tåls att upprepas än en gång. Det är nämligen så att både Allsvenskan och Superettan har fått ett uppsving vad gäller publiksiffrorna i respektive serie. Symboliskt nog har publiksnittet sett över hela serien dessutom ökat med nästan exakt samma procentenheter – nämligen sju respektive 7,5 procent per serie.

Siffrorna går däremot långt ifrån att jämföras med varandra. Allsvenskan står sig bra mycket starkare än Superettan, där de stora publikmagneterna får dra ett tungt lass när Syrianska, Brommapojkarna etc. inte riktigt levererar på läktaren. AIK har i dagsläget Sveriges klart högsta publiksnitt, men Malmö FF, Helsingborgs IF och resterande storklubbar med svenska mått mätt har även de ett publiksnitt att vara stolta över.

Men det går, som sagt, framåt även vad gäller Superettan. Hammarby IF står sig föga förvånande fortfarande som det mest publiktäta laget, faktiskt helt utan konkurrens av övriga, men klart är att Superettan har fått bra hjälp av nykomlingarna i serien. GIF Sundsvall kan mer än vad de visat hittills, och kommande matchen mot Hammarby kommer visa på det, men Östersunds FK, Örebro SK med flera har gjort att Superettan ökat sitt totala publiksnitt med sju procent jämfört med fjolårets siffror. Helt klart ett positivt faktum.

Svensk Elitfotboll (SEF) skriver på sin hemsida att Superettan i dag har setts av totalt 204.584 åskådare när vi summerat den nionde omgången. Slår man ut det per match ger det ett snitt på 2.841 per match. Det är en siffra som står sig ganska så bra sett till flera andradivisioner runt om i fotbollsvärlden. Det räcker att slänga ett öga mot Italien och Serie B där ett antal matcher faktiskt har setts av färre personer än matcherna i Superettan även om det totala publiksnittet just nu vilar på siffrorna 4946 personer/match där Verona är laget som höjer upp nivån ganska markant med sitt publiksnitt på cirka 15000. Och att vi från svensk sida kan påvisa ett positivt publikresultat ter sig ännu mer imponerande då våra nordiska grannländer under samma period har sammanställt ett publiktapp.

– Ökningen är speciellt glädjande eftersom vi ser att ligorna i våra nordiska grannländer redovisar ett publiktapp under samma period, säger Ola Rydén, Liga- och Evenemangsansvarig i Föreningen Svensk Elitfotboll (SEF).

Nu fattas bara att ÖIS skärper till sig och börjar göra sig förtjänta av ett högre publiksnitt. Siffran kan se fin ut på papper, men utan något derby i vår hand hade årets snitt varit skrämmande låg. Vi supportrar måste skärpa till oss. ÖIS måste skärpa till sig och införskaffa fler poäng. Tillsammans skall vi göra detta i år. Tillsammans skall vi se till att göra Superettan 2014 till realitet.


'Publikuppsving i Superettan' have 9 comments

  1. 31 maj, 2013 @ 00:35 LAH

    ÖIS publiksnitt är pinsamt mht spelat hemmaderby redan. Tänkte först att TV4 sport var anledningen då marginalsupportrarna stannar i tv soffan. Alla ÖIS hemmamatcher har sänts live där fram till den senaste mot Degerfors. Och nu äntligen kommer alla ÖISare då tänkte jag….

    NOT! Istället slår vi till med årets sämsta publiksiffra! 1500 Pers är inte ok oavsett vilken serie ÖIS spelar i!

    Hur kommer detta sig? Tabelläget? Nja, ok för en nykomling tycker jag…. Spelet? Möjligt, har inte varit det bästa direkt. Men blir det bättre av att GU ekar tomt? Knappast!

    Kom igen nu alla ÖISare! Väl mött på GU…

    Svara

  2. 31 maj, 2013 @ 09:37 Sektion LM

    Kan väl inte vara så förvånande att ÖIS snitt är som det är? TV-sända matcher, krockar med evenemang som Gbg-varvet, hockey-VM och Elitloppet, skralt spel och placering på nedre halvan gör inte att marginalåskådarna rusar till Gamla Ullevi när ÖIS spelar. De som kom mot Degerfors är kärnan. Större är den inte. Att vara ett bottenlag i superettan lockar knappast så många fler marginalåskådare jämfört med att vara topplag i söderettan.

    Svara

  3. 31 maj, 2013 @ 09:55 Anonym

    En orsak tror jag är biljettpriser, sen är det givetvis att Öis inte vinner matcher, tvsändningar och krockar med andra evenemang . Sen byte vi många spelare inför säsongen det påverkar trots allt.
    Sen är det mycket på våren.

    Svara

  4. 31 maj, 2013 @ 11:31 Cye

    Enligt ÖIS hemsida så är det ca 6 700 personer som gillar ÖIS via FB.
    Varför är inte minst 50% av dessa på matcherna.
    Kanske läge för klubben att göra en marknadsundersökning

    Svara

  5. 31 maj, 2013 @ 15:06 Daniel K

    Ge alla barn under 12år gratis inträde och sänk ungdomspriset till 20:- upp tom fyllda 18år. Kortsiktigt ingen vinst, men med rätt marknadsföring, mer publik och långsiktigt mer pengar. Dunross & Co. sponsrar ju halva Gbg + Stenafastigheter, Bostadsbolaget och Ernst Rosén, så skulle man få ut budskapet snabbt, billigt och effektivt!

    Svara

    • 1 juni, 2013 @ 03:48 Daniel R

      Problemet ligger väl dock i att man i ÖIS idag måste tänka kortsiktigt med pengar som kommer in. Ekonomin är som bekant inte något man kan experimentera med hur man vill eftersom vi förmodligen behöver varenda slant vi kan få för biljettintäkter just nu.

    • 1 juni, 2013 @ 09:08 Sven R

      Frågan är hur lite betalt man kan ta för en biljett. Om inte annat, skall ju Ticnet ha sin administrationsavgift. Det vore bra om någon som vet, kan berätta om det finns ytterligare ’intressenter’ som får ersättning i förhållande till publiksiffrorna. Higab, GotEvent eller SvFF t ex?

    • 1 juni, 2013 @ 10:06 Daniel K

      Kanske naivt att tänka så, men jag hoppas och tror att jobbet för marknadsavdelningen blir enklare om man kan visa att ÖIS har en publik på 3000.


Vill du svara Daniel K

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se