bg-viarois

Pressträff på ÖIS-gården

Strax efter 9.30 inleddes dagens pressträff på ÖIS-gården. Olyckligt nog låg baksmällan som en tung filt över stadens tidningsredaktioner efter gårdagens hockeydebacle i Växjö och därmed kunde ingen av stadens två stora skicka någon representant. Lokalen fylldes istället av diverse sponsorer och andra dagdrivare som prioriterade ÖIS framför andra värdsliga ting.

Träffen leddes av Pierre Edström och först och främst handlade det hela om att sparka igång den kampanj som kommer gå varm under den sista veckan inför premiären mot Husqvarna FF på Gamla Ullevi onsdagen den 15:e april. En kampanj vars lok är Hans ”ICA-stig” Mosesson som nu ikläder sig rollen som figuren ÖIS-Hans och följande film.

YouTube Preview Image

Filmens främsta och tydligaste mål är viral spridning och att den ska få det är inte alls omöjligt. ”ICA-Stig” är förmodligen ett av landets allra mest kända ansikten och att ett sådant frontar en kampanj för ÖIS ska nog inte underskattas. Målet med filmen är att väcka gamla ÖIS-are och sprida ordet om ÖIS till folk som glömt bort klubben och det målet har filmen goda chanser att uppnå.

Sedan går det alltid att diskutera om den verkligen fångar den ”vi-känsla” supportrarna under vintern jobbat på att skapa. Om den verkligen kommunicerar något unikt. Fast det är en annan diskussion som vi kan ta vid ett annat tillfälle. Om målet är att få spridning är detta en god idé.

Ingen kostym

Pressträffen fortsatte med Marcus Lantz som fick chansen att lägga ut texten om försäsongen och säsongen som kommer. Det korta anförandet bjöd inte på några löpsedelscitat. Det som fick bäst gensvar var dock den klassiska frågan från publiken om ifall Lantz kommer bära traditionsenlig kostym under säsongen.

– När man möter Eskilsminne borta på den arenan går det inte att ha kostym. Jag har spelat där själv och det är inte en sådan arena, svarade en skrattande Marcus Lantz.

Näste man upp på scen var Fredrik Björk som fick frågan om huruvida han känner sig som en ÖIS-are nu.

– Ja, det gör jag. Ute på Hisingen kanske det inte riktigt var någon riktig identitet på laget. Så det är skönt att vara i en klubb där det är lite drag runt omkring, blev det snabba svaret.

Björk berättade även om att försäsongen han precis genomlidit var en av de värsta han varit med om. Något han trodde kunde bero på att ÖIS till skillnad från många större lag tränar mindre antal pass i veckan vilket gör att träningen inte fördelas på så många pass och intensiteten istället ökar på de pass laget tränar.

Björk poängterade även att han inte visste vem Diego Lugano var men att han säkert var väldigt duktig.

IMG_3706

Matchtröjan

Som den sista punkten på programmet presenterades den nya matchtröjan. Det är samma modell som den Marcus Lantz bar på upptaktsträffen med några justeringar i reklamlogotypernas placering. Tillkommit har även gummibåtstillverkarna BRIG och reklamtryckeriet Hajon. Dessutom har Metallservice AB tagit ett steg framåt och har en stor logga på ryggen.

Tröjan är tyvärr i samma mesiga julröda nyans som förra året och troligtvis är shortsen i samma ljusblå färg som förra säsongen. Det är tråkigt att ÖIS inte tydligare försöker profilera sig med sina unika mörkare färger. Nu blir färgerna istället exakt desamma som Östers IF, Helsingborg och andra rödblå lag.

Bortatröjorna kommer vara svarta i år. Detta för att Höllviken spelar i tröjor som är rödvita och då hade det inte funkat att spela med varken röda eller vita tröjor den matchen.

Efter det var pressträffen till ända och vi kan konstatera att ÖIS slutspurtar i sin marknadsföring av premiären och har alla möjligheter att lyckas bra på internet. Utmaningen nu är att omvandla den virala spridningen till köpta biljetter och folk på arenan. Hur det går vet vi inte förrän i premiären men tills dess kan ni följa utvecklingen på kampanjsidan: www.viäröis.se

Där finns årskortsräknare, biljetträknare, bilder att använda som skrivbordsbakgrund m.m.

Vi ses på Gamla Ullevi!


'Pressträff på ÖIS-gården' have 4 comments

  1. 9 april, 2015 @ 12:21 Daniel K

    Har ÖIS någonsin satsat så mycket inför en premiär?
    Stort TACK till, IÖ, BH, SD, ÖS, ÖSF, ÖIS m.fl. som har gjort olika insatser för att samla ihop oss till: ViärÖIS!!

    Svara

  2. 9 april, 2015 @ 13:01 DJ-CJ

    Det känns onekligen som att det är en större satsning på att synas – bra! Se nu till att hålla uppe detta. Att supporterleden kommer att hålla uppe engagemanget är det ingen tvekan om, men hoppas att även klubben fortsätter ordentligt och inte ser detta som en engångsgrej. Många roliga initiativ runt klubben kombinerat med en fin försäsong får mig att känna mig positiv!

    Vad gäller tröjan är det tyvärr bara att instämma. Att vi inte har rätt nyans (eller ja, färg) är för dåligt. Dessutom tycker jag att Sveriges äldsta – och världens vackraste – fotbollsklubb ska ha en renare tröja. De som sponsrar tröjan gör väl det nog inte pga reklamplatsen (för den borde inte ge makalösa ekonomiska fördelar?), utan för att det finns ett hjärta för föreningen. Man får fortsätta drömma om en renare tröja, men det är klart – klubbens ekonomi ska inte äventyras. Däremot tror jag att man hade kunnat bygga ett starkare varumärke långsiktigt med en renare tröja.

    Svara

  3. 9 april, 2015 @ 13:37 Sektion LM

    Bara att instämma. Bättre upphaussning än vad man är van vid. Och jag gillar filmen med Hans Mosesson skarpt! Den enda smolken är (som redan påpekats) den trista matchtröjan. Tillbaks till den snygga mörkröda som vi hade under Hamrén-åren! Om jag minns rätt var det supportrar som designat den?

    Svara

  4. 9 april, 2015 @ 14:07 Mikael C

    Om det sämsta med årets upplaga av ÖIS endast gäller tröjan så är jag beredd att köpa det om solen skiner på klubben och framgångarna avlöser varandra hela vägen. Men som sagt. Matchtröjan. Ja den ser inte bra ut. Är beredd att hålla med föregående talare. Man borde välja bort att vilja ha sin logotype på en matchtröja om man är en sponsrande supporter med ett hjärta bankande för klubben. I andra fall så får man väl kanske köpa att det finns lite reklam. Åbro hade räckt t ex…

    Sen vad gäller satsningen att synas tillsammans med t ex ICA-Stig så är det ett otroligt bra initiativ. ÖIS måste synas nu inför säsongen, men min förhoppning är att man orkar göra något långsiktigt av det. Problemet som jag ser ÖIS har gjort historiskt är att man inte har hållit fast vid en medveten strategi att ha mediafolk nära sig och låta sig synas och pratas om. Man kör ett, kanske två år, och sen är det totalt dött och kassan är tom för vidare satsning. Hoppas verkligen att man f o m fattar vikten av att ha en långsiktig plan som givetvis inte skall kosta en massa pengar som tvingar klubben att strypa helt om det inte går som planerat.

    Nu håller vi tummarna.

    Svara


Dela dina tankar

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se