IMG_8493

Vi lurade oss själva

Strålande sol, årets varmaste dag, en vinst inför ett bra bortafölje i premiären, nybyggaranda och fler sålda tröjor än på länge. KÄNNER NI VIBBARNA?!

Uppenbarligen var vi inte så många som gjorde det.

2613 personer valde igår att ta plats på någon av Gamla Ullevis sektioner för att beskåda ÖIS hemmapremiär. Det är en siffra som knappt slår Häckens premiär (2592) och som är usel jämfört med Gais (4990).

Ser man på ÖIS senaste säsonger är siffran ingen extrem men är trots allt den sämsta publiksiffran i en hemmapremiär sedan 2014, en säsong då vi spelade på Valhalla och låg i Division 1 Södra. En rejäl missräkning när man tänker på hur vintern känts för oss inne i ”bubblan” med en spännande trupp och en spirande optimism på många håll. Ser man dessutom på publikutvecklingen i resten av landet är det smärtsamt att se att ÖIS inte lyckats kapitalisera på det uppsving svensk fotboll just nu upplever. Den optimism vi redan frälsta känt under vintern har inte nått ut utanför den bubbla av personer som oavsett marknadsföring ändå hade infunnit sig på Gamla Ullevi igår.

Det har därför blivit dags att utvärdera vinterns marknadsföringsarbete.

Kärnan mår bra

 

Initialt kan vi dra slutsatsen att den aktiva kärnan bland vår publik mår ganska bra. Ståplatsårskorten har sålt bättre än på länge (över 150 sålda den här säsongen kontra 50-talet tidigare) och den långsiktiga satsning på Östra Stå som nu är inne på sitt tredje år börjar förhoppningsvis ge frukt. Lägg till detta en framgångsrik tröjkampanj, en spirande souvenirförsäljning för Supporterklubben Balders Hage, ett stort bortafölje i Varberg och en viss ökning i försäljning av bortakort.

Detta är i grunden något väldigt bra och något som gör att det finns en bas att stå på. För ju fler som står på Östra Stå och skapar stämning, desto fler kommer uppleva att ÖIS är något man vill se igen. Dessutom är det så att ju större den aktiva kärnan är, desto fler finns det som kan engagera sig och bygga supporterbasen starkare.

 

Budskapet når inte ut

 

Ganska mycket pekar dock på att de redan insatta är de som aktiverats den här vintern och att detta troligtvis har gjort att vi lurat oss själva. Lurat oss själva att hypen kring ÖIS nått alla och att alla är precis lika exalterade på att se Diego Montiel på en riktig gräsmatta som vi, att alla funderar på om David Engström är vår bästa värvning sedan Sebastian Johansson och att alla bara kommer vallfärda till Gamla Ullevi för att se nya ÖIS!

Men uppenbarligen är det inte så. Varför?

Ser vi till vinterns kampanjer från ÖIS-håll har matchtröjan och årskorten varit i fokus. Från oss i Supporterklubben har fokus legat på att dela ÖIS kampanjer och utöver det promota bortapremiären, vårt souvenirsortiment, t-shirtkampanjen på Östra Stå och en insamling till ett PA-system som ska göra baren på Östra Stå trevligare.

Samtliga kampanjer får ses som lyckade. Matchtröjan har sålt som smör, årskortsförsäljningen har ökat, ståplatsårskorten har tredubblats, PA-anläggningen är på plats, souvenirerna säljer och bortapremiären var en succé. Vad är då problemet?

Jo, problemet är att ingen av dessa kampanjer riktar sig till någon som inte redan är frälst. Det 15-åriga grabbgänget i Mölndal som håller på Barcelona vet inte att det vankas party på Östra Stå, soffliggaren som föll för Afonso går inte från att slå ett getöga på text-TV till att köpa årskort och den som fortfarande är förbittrad av konkursen lägger inte en tusenlapp för att få sitt namn på tröjan.

 

Extraordinära insatser krävs

 

Skulle ÖIS gå som tåget sportsligt under säsongen kommer det givetvis bidra men sportsliga resultat kan bara vara en bonus i det här fallet. ÖIS marknadsföring måste utgå ifrån att sälja ÖIS som något unikt oavsett resultat. Dessutom ger troligtvis inte resultat i superettan samma eko bland gemene man som resultat i landets högsta serie hade gjort. För att snacket på stan ska gå av sig själv krävs troligtvis resultat i allsvenskan och den exponering det innebär. Speciellt för ett lag som inte legat i allsvenskan på snart tio år.

Nej, det finns verkligen ingen tid att slå sig till ro. ÖIS måste ganska snart lista ut vad man kan göra för att hamna i folks medvetanden igen. Efter en vinter där Gais fått ut maximal exponering av sitt cupäventyr och Bosko haft daglig kontakt med media samtidigt som IFK Göteborg framgångsrikt lyckats sälja in bilden av sin ombyggnation har ÖIS hamnat i skuggan. En skugga vi måste ur.

Därför måste ÖIS snabbt sätta igång ett arbete för att få till stånd en strategi hur man ska bära sig åt för att hamna i folks medvetanden igen. Målet bör vara att bli bäst i stan på PR, för det är vad som kommer krävas för att ta oss upp ur den grop vi hamnat i.

Det är en tuff uppgift men den här gången tror jag faktiskt frågan tas på allvar.


'Vi lurade oss själva' have 16 comments

  1. 9 april, 2018 @ 20:30 C

    Lämna GU. Det är självmord att locka med potentiell publik till matcher mot Frej i en tom betongbunker.

    Svara

  2. 9 april, 2018 @ 20:45 Anders G

    Exakt så är det. Känner en handfull text-tv ÖISare, flertalet förälskade sig i liret under Hamrén, nu vet de knappt vilken serie vi pratar om. Ärligt talat, finns ingen som går och ser svensk fotboll idag och tycker det är jätte underhållande. För mig handlar det om stämningen, bryr mig knappt om sport i övrigt, äger inga kanaler. Det som gör att jag går och tittar är stämningen och icke att föringa, någon att gå med. Det är det folk behöver få veta, stämningen på ÖIS matcherna. Såg Frölunda förr om åren men tröttnade, kan lika gärna se skiten på TV, obegripligt hur 12k kan vara så tysta, 100 ÖISare låter mer. Jag tror att gratis biljetter är ett vinnande koncept i det längre perspektivet. Såg som hockey-knatte mycket på Frölunda när de inte låg i högsta serien, de gav då bort biljetter för att det inte skulle vara helt öde på läktaren, (de var inte det publiklaget det är idag), den frukten skördar de idag, många som fortsätter titta. Jag tror inte sportsliga framgångar är avgörande, kolla bara Hammarby.

    Svara

    • 9 april, 2018 @ 22:07 Felix Jonsson

      Det krävs nog olika typer av åtgärder för olika grupper såklart. För att få tillbaka soffliggare bör man jobba på ett sätt och för att knyta till sig helt färska supportrar på ett annat. Personligen tror jag inte på att bara strössla med gratisbiljetter utan att man bör välja ut ett antal områden eller skolor som man siktar in sig på och sedan vara närvarande där på olika sätt och sedan dela ut biljetter så att kidsen har en relation till ÖIS.

      Men det är ju lite detta jag vill ifrån, att man sitter och gissar vad som funkar och inte. Det ÖIS behöver i det här läget är att sätta ihop en arbetsgrupp med kompetens på området PR/reklam och se till att ta fram en strategi för hur ÖIS ska säljas in till de personer som inte tar sig till arenan i nuläget. Frågan behöver angripas ett professionellt sätt. Personligen tror jag mig veta hur man får folk att bli mer aktiva supportrar och hur får redan befintliga supportrar att hitta en roll där dom bidrar, men jag vet inte hur man bäst ”paketerar” ÖIS till nya människor. Där krävs någon med den kompetensen.

    • 9 april, 2018 @ 23:09 Anders G

      Ja, det där med riktade insatser har du rätt i. Frölunda på den tiden (90-talet) riktade sina insatser mot hockey-kids i storgöteborg. Spelade även fotboll vid denna tidpunkt, gråvitt bjöd oss fotbollsknattar till KG, fan alla i mitt lag höll på detta lag. Även jag höll på att ”luras” men tyckte något var/är väldigt skumt med klubben. Campingkläder och långbollar, fattar inte grejjen.

  3. 9 april, 2018 @ 20:58 Aílton

    Att stå ute på stan och synas/prata med folk och kanske ordna nån speedshootingtävling eller lotteri med biljetter som pris dagarna före hemmamatch kanske vore nåt.
    Man skulle också kunna göra en grej av att ÖIS:are (privatpersoner och sponsorer) hänger ut ÖIS-flaggor vid sina fönster/balkonger på matchdag och kanske fotar och lägger upp på sociala medier under nån skön hashtag (eller bara #öis). Tror att det kan ge en viss exponering och ”vanligt folk” kanske börjar fråga sig varför de ser ÖIS-flaggor på olika platser i stan vissa dagar.

    Svara

    • 9 april, 2018 @ 22:09 Felix Jonsson

      Som jag svarade ovan, det finns mängder med idéer men det jag främst söker är en plan för hur man ska jobba, framtagen av någon med dokumenterad kompetens inom ämnet. Vi har flera säsonger suttit i möten där vi bollat idéer och det hela blivit ganska halvdant. Frågan behöver tas på mer och man behöver ta ut en riktning som man sedan håller med ett tydligt mål.

  4. 9 april, 2018 @ 21:06 Herbert

    Lägg ner mer de n jävla pyrotekniken. Vi ör en högerklubb och inte några vänsteraktivister!

    Svara

    • 9 april, 2018 @ 21:49 Felix Jonsson

      Typiskt såssegöra att elda. Sånt har man ju tjänstefolk till för bövelen!

    • 10 april, 2018 @ 07:30 Anders

      Lägg ner politiska kommentarer tack… Pyro är det som lockar ungdomarna… kolla Mff Aik igår… Full hus nästan

    • 10 april, 2018 @ 12:42 Kalle H

      Vad fan har pyroteknik med politik att göra? ÖIS skall vara en klubb för alla. Eller hur Felix?

    • 10 april, 2018 @ 13:52 Felix Jonsson

      Det tycker jag absolut att den ska vara.

  5. 10 april, 2018 @ 07:35 Anders

    Tror snarare att det som behövs är att locka ungdomarna till oss… dom som spelar och älskar fotboll… Visa oss mer på sociala medier… kommentera mera när Öis är i focus… och fär kan ni i sambadefensiv ta taktpinnen… jag försöker på Facebook iaf kommentera allt som handlar om ÖIS… gör ni det oxå…

    Svara

  6. 10 april, 2018 @ 21:44 Simon

    Med tanke på att ni väljer att ha klacken på nedre sektion är ju en bidragande faktor till att det inte kommer folk dit, såg löjligt tomt i år igen… Upp på övre sektion så kommer folket i klacken garanterat öka.

    Svara

    • 11 april, 2018 @ 21:30 Felix Jonsson

      Årskortsförsäljningen har ändå tredubblats till den här säsongen så det är nog den delen av arenan där rekryteringen fungerar bäst.

  7. 10 april, 2018 @ 23:56 Bac Ho

    En klubb för alla är en klubb för ingen. Utan tydlig profil och positionering når man inte fram genom bruset. Konkurrensen är tuffare än nånsin. Det finmaskigt mycket annat att göra än att gå på fotboll och så mycket annat att lägga sina korvören på. Ska ÖIS publik växa behöver man fatta en del obekväma beslut. Lite ”kill your darlings”. Under Nordhs ledning verkar det inte hända eftersom tycks vara vara rädd för att stötta sig med den mest stockkonservativa supporterfalangen.

    Om resurserna är små och kompetensen liten kring hur man ska locka folk borde man använda sig av sina sponsorer bättre. Det ligger i sponsorernas intresse att exponera sina varumärken för en så stor publik som möjligt. Skriv avtal som gör det möjligt för ÖIS att marknadsföra hennamatcherna mot sponsorernas kunder och nätverk i sociala medier. Någon procent av sponsorintäkterna skulle räcka för att finansiera en sådan satsning.

    Som åskådare får man inte mycket för sin entrépeng i dag utöver matchen. Dåligt utbud i kioskerna (ska det vara så svårt att få fram ett vegetariskt alternativ 2018?), obefintlig pausunderhållning och en i övrigt fattig inramning. Kan inte se att det skulle kosta mycket att ändra på detta, måste vara kreativitet och vilja som saknas.

    Svara

    • 12 april, 2018 @ 16:21 Kalle H

      Jag går dit för Fotbollen. Vill inte ha någon Cirkus.


Vill du svara Bac Ho

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se