intäkter

”I Superettan har ÖIS haft den lägsta budgeten.” Verkligen?

Nedanstående alster är en komparativ studie som nödvändigtvis inte bevisar något men som kanske kan vara till någon nytta i alla fall. Jag tar avstånd från eventuella felaktigheter. 

I går kom så ÖIS kommuniké ut gällande det ekonomiska läget. Det här är ju något som det har skrivits lite grand om senaste veckorna, jag var först ut på Twitter och sedan dess har det stått om det både här på Sambadefensiv, Balders Hages hemsida samt i Göteborgsposten – som i går för övrigt deklarerade detta som ”sin” nyhet trots att man var nästan en vecka efter den ÖIS-relaterade delen av internet och det enda man tillförde var att få fram kommentarer från Dan Cameras och Mattias Andersson. Belönas de inte med guldspaden för detta så kan man lika gärna lägga ner det priset.

På det mötet som hölls den 19:e september med Dan, Mattias Asserståhl (ordförande i fotbollssektionen), mig och tre representanter från Balders Hages styrelse så sades det att den här kommunikén skulle ut på remiss till oss innan man tryckte på ”sänd”. Detta hände aldrig och det är därför som jag känner mig nödgad att vältra mig i ÖIS flagranta misstag om hur vår budget står sig gentemot övriga klubbar i Superettan.

”[…]I Superettan har ÖIS haft den lägsta budgeten[…]”

Det har hela tiden pratats om att vi har den billigaste truppen i hela serien, med en snittlön på cirka 13 000 kronor, att jämföra med medellönen på 24 100 kronor. Det här kan mycket väl stämma. Att vår spelarbudget ligger på cirka 7,5 miljoner gick man igenom på årsmötet i vintras, och det innebär rimligtvis att vi ligger i botten. Särskilt som vi också har 26 spelare under a-kontrakt, vilket sänker medellönen.

Att vi däremot skulle ha den lägsta budgeten är för mig fullständigt osannolikt. Svenska Fotbollsförbundet presenterar varje år en genomgång av ekonomierna hos klubbarna i Allsvenskan och Superettan och där finns det en hel del matnyttig information.

Om vi rent ekonomiskt jämför ÖIS anno 2013 med lagen som är kvar i Superettan från förra året och deras ekonomi då (årets ekonomiska redovisning finns såklart inte ännu) så finns det en del intressanta och samtidigt skrämmande siffror att jämföra med. Då jag inte tror att Superettans ekonomi expanderat allt för mycket sedan förra året anser jag dessa siffror fortfarande vara relevanta för den här jämförelsen.

intäkter

På intäktssidan, exklusive spelarförsäljningar – då det är mest relevant med ÖIS nuvarande situation – så är vi bättre än Värnamo, Falkenberg, Ängelholm, Degerfors, Ljungskile och Assyriska och knappt efter Jönköping. Att alla dessa lag skulle ha klarat av att öka 4-10 miljoner på intäktssidan till den här säsongen finns inte på världskartan, och frågan är om ens någon har lyckats passera ÖIS. Kanske Falkenberg med deras nya avtal med Gekås?

kostnader

Kostnadsmässigt är vi före Ängelholm, Assyriska, Falkenberg, Degerfors, Ljungskile och Varberg och knappt efter Värnamo och Brage. Inget speciellt anmärkningsvärt i det. Högre intäkter ger allt som oftast högre kostnader.

Det som är mest intressant är dock att titta på hur stor andel av den totala intäkten som läggs på personalkostnader. Det här är beräknat på intäkter inklusive spelartransaktioner då det i sammanhanget är relevant.

personalkostnader

Ängelholm och Ljungskile lägger störst andel på personal, 76 respektive 74%. På tredje plats kommer vi med cirka 70%. Medelvärdet på de 12 klubbar som är med i den här jämförelsen är 63,25% och medianen ligger på 62% och vi ligger alltså en bra bit över dessa.

Procent hit och procent dit; hur ser då personalkostnaderna ut om man räknar kronor och ören. Bajen är överlägset störst med cirka 35 miljoner, nästan exakt dubbelt så mycket som tvåan Landskrona. Och återigen kommer vi på en tredjeplats med ungefär 13,5 miljoner kronor, tätt följda av Jönköping på ungefär 13,2 miljoner och på femte plats Ängelholm med cirka 12,6 miljoner. I botten har vi Ljungskile som lägger drygt 8 miljoner på personal, Assyriska 8,6, Varberg 8,8 och Degerfors 9,1 och som sett till deras dyrare spelartrupper måste skötas mer eller mindre ideellt.

100 000 kronor i månaden för hyra av ÖIS-gården är visserligen en stor kostnad, men om man sätter den i paritet till att över 40% av våra personalkostnader går till annat än spelare undrar man allt vad som är mest värt/ovärt.

Förklaringen till den förhållandevis stora personalstyrkan på kansliet är att man fortfarande städar upp efter konkursen och att det kräver resurser. Samtidigt måste man ju fråga sig om det finns någon på ÖIS-gården med arbetsuppgifter som att hitta och förädla talang i ungdomsleden, bygga ett stabilt a-lag, leda a-laget till framgång, sälja in ÖIS hos sponsorer, styra verksamheten på Gården eller bara allmänt haussa ÖIS gör ett jobb som klarar av att skapa ett större värde än vad personen är en kostnad för ÖIS. Spelartruppen har ju trots allt presterat bättre än deras givna ekonomiska förutsättningar men riktigt så generös i sitt omdöme går det inte att vara mot personalen på ÖIS-gården, eller mot styrelsen som har beslutat om följande fördelning av de ekonomiska resurserna.


'”I Superettan har ÖIS haft den lägsta budgeten.” Verkligen?' have 48 comments

  1. 3 oktober, 2013 @ 14:40 Norbert K

    Johan: jättebra och viktigt inlägg för det första, tack! Jag är nog lite trög men hängde inte med på ett ställe: du skriver att personalkostnader uppgår till 13,5 miljoner (varav spelarkostnader är 7,5, cirka 55%) som utgör ca 70 % av intäkterna. Varifrån har du hämtat siffran 13,5 (eller om det nu var så att du kände till att personalkostnaderna var 70% av intäkterna och har räknat utifrån intäkterna)? Är det från årsmötet? Alltså: hur har du kommit fram till vad resten av personalen (utöver spelarnas 7,5 som du berättar att du vet från årsmötet) kostar?
    Jag har säkert missat något väldigt grundläggande men du får gärna klara ut.

    Svara

    • 3 oktober, 2013 @ 14:55 Johan G

      Det gicks igenom på årsmötet. Personalkostnaderna är totalt cirka 13,5 miljoner varav 7,5 miljoner är spelartrupp och 6 miljoner kansli. Ungefär.

    • 3 oktober, 2013 @ 15:02 Norbert K

      Gott, tack!

    • 4 oktober, 2013 @ 02:19 steffe_öis

      finns ingen artikel om öishjälpen än så jag skriver det här, testade den här paysonbetalningen som öishjälpen använder sig av, visade sig vara mycket mer omständig än sambadefensivs sätt att betala in till busmatchen via paypal, så jag tipsade ÖIS att de skulle köra sambadefensivs paypalmetod istället, de är ju så att är det för omständigt att betala in så kommer inte en del orka göra detta och ÖIS förlorar massa pengar.

    • 4 oktober, 2013 @ 08:24 Felix Jonsson

      Vi har sagt det förr och säger det igen: Allt gott har sitt ursprung på sambadefensiv. ;)

  2. 3 oktober, 2013 @ 15:17 Björn

    Finns det något ledigt på kansliet verkar hyffsat betalt.

    Svara

  3. 3 oktober, 2013 @ 15:59 Jacob

    En anställd med 25k i mån kostar ju 400k om året i lönekostnad, vi har då alltså 15st sådana och vår styrelse pratar om spelarförsäljningar som en lösning på ekonomin. Sparka 4 på kansliet och ta in 10 man som delar på uppgifterna ideellt så är vi på plus. Självklart är även tränare etc. medräknade i personalkostnader men vi kan ju max behöva 3 administrativa tjänster, en klubbchef/sportchef, en säljare och en administratör. Resterande kan skötas ideellt eller med inhyrda tjänster.

    Mina två bolag omsätter ca 20msek vilket är lika mycket som ÖIS och vi har en (1!) administrativ tjänst.

    Svara

    • 3 oktober, 2013 @ 17:22 Skepparkrans

      Man kan ju ifrågasätta värvningen av Lantz. När vi knappt har råd att få ihop en spelartrupp som håller måttet för Superettan, är det då nödvändigt att värva en hjälptränare till vårt U-21 lag?

    • 3 oktober, 2013 @ 18:14 Överdos

      … och är det begåvat att skriva ett 3 års kontrakt med denne? antar att om vi bryter kontraktet så är det som vanligt med tidsbestämda kontrakt — vi får punga ut för hela kontraktstiden eller nå en förlikning (lex Janne Andersson, Carlsson etc.).

      Viktigt inlägg Gman, hoppas ngn bemödar sig att bemöta det hela. Känns vansinnigt att ha så mkt personal som inte kickar in bollar i mål där uppe på gården.

      Hoppas innerligt de tre stjärnkonsulterna som ska sälja in ÖIS till företag jobbar på ren provision och inte plockar månadslön.

    • 4 oktober, 2013 @ 12:46 Anonym

      Hade varit bättre att lägga de pengarna på de. Erfarna spelarna vi hade som tog upp Öis till superettan.

  4. 3 oktober, 2013 @ 18:56 Sven R

    Om jag förstår dig rätt Johan, så är du i första hand inte upprörd över att vi har många anställda på kansliet – de kan behövas – utan på att de inte lyckas i sina jobb. Om så är fallet. är jag benägen att hålla med. Man måste också fråga sig om styrelsen gett dem tydliga instruktioner och tillräckliga förutsättningar att lyckas med sina jobb. Därmed inte sagt att de inte kunde höjt sig och gjort ett bättre jobb än de gjort.

    Ett problem, som jag ser det, är att så gott som alla (styrelse, kansli, spelare, medlemmar, supportrar, sponsorer, media) mäter framgång enbart i sportslig sådan. En förening måste ha högre mål än att bara ligga så högt som möjligt i seriesystemet. Vi måste också hitta ett sätt att gemensamt komma fram till sådana mål och strategier att uppnå dem. ’Att arbeta i förening’ betyder ju, bokstavligen, ’att arbeta tillsammans’.

    Jag kan ha fel, men när jag försöker se ÖIS från ett ’utanför-perspektiv’ känns det som om vårt enda långsiktiga mål är att komma tillbaka till Allsvenskan och det enda kortsiktiga är att hänga kvar i Superettan. Till och med det ekonomiska resultatet är underordnat detta. Ta detta och väg det mot till exempel Brommapojkarnas tydliga idé/identitet, som uttalat är att fostra duktiga och välutbildade fotbollsspelare. De lyckas som en bieffekt vara en elitförening, men de ändrar inte sina mål. Därför är det ingen katastrof om de åker ur en serie. Jag säger inte att just detta är rätt väg för ÖIS, jag vill också se fotboll så högt upp i systemet som möjligt, men vi måste våga tänka bredare.

    Vad det är dags för nu, är en styrelse som är modig nog att sätta upp ’högre’ mål än spel i AS och SE parallellt med dessa. Om man gör det kan man också lägga en plan för hur man skall uppnå dessa och delmål på vägen. En sådan plan måste nog sträcka sig över en flerårsperiod och delmålen gör det möjligt för oss utanför det dagliga arbetet, likväl för de på ’insidan’, att följa utvecklingen och se att den går åt rätt håll. Allt detta kräver en öppenhet från styrelsen, som vi kanske aldrig varit vana vid och som på kort sikt möjligtvis ger en backlash hos till exempel sponsorer, men som på lite längre sikt kommer att öka respekten både hos dessa och övriga intressenter.

    Med ett sådant upplägg blir det inte en katastrof om vi tvingas till ett extra år i en lägre serie. Vi behöver inte sparka tränare, som gör ett gott jobb, enbart för att försöka rädda ett sjunkande skepp. Vi behöver inte skälla på personal för att de inte har gjort sitt jobb, för de vet sitt jobb och vilka mål och delmål de har att jobba mot.

    Nu är det dags att vår styrelse tar tag i detta och ser till att ovanstående genomförs. Annars måste vi se till att en ny styrelse, som är beredd att göra detta, utses på nästa Årsmöte!

    Svara

    • 3 oktober, 2013 @ 21:10 Nikh

      Ett klokt och spännande inlägg.

      Oavsett vilken väg Öis väljer att gå så saknar jag en röd tråd, en strategi och långsiktighet. Det känns som detta inte har funnits på många år. Vår enorma omsättning på tränare visar inte minst detta. Vi (läs styrelsen) har ofta lagt Öis framtid i saker som vi inte alltid kan påverka och på något sätt slagit sig till ro med detta utan att jobba stenhårt i nuet. Tänker på spelarförsäljningarna som vi levde på (räddade upp ett antal år, sparade dock inget snarare tvärtom) i början på 2000-talet, när dessa minskade drastiskt gick vi också kraftigt back.

      När vi gick kraftigt back efter detta i mitten på årtiondet hörde man på flera årsmöten att ”allt skulle lösa sig bara vi fick en ny arena”… Gick sådär.

    • 4 oktober, 2013 @ 11:39 Magnus Börjesson

      Bra inlägg, Sven R! Du har alldeles rätt, tycker jag, angående vikten av att ha högre mål. Dels hjälper sådana mål klubben att hålla en konsekvent långsiktig linje och inte bara hoppa från tuva till tuva, så som ÖIS har gjort så länge jag kan minnas. Men framför allt blir allting meningslöst i slutändan utan högre mål. Om det enda klubben gör är att hanka sig fram i seriesystemet för hankandets egen skull, vad är då poängen med att ÖIS ens finns till?

      Jag kan inte låta bli att länka till min gamla text på just det temat, något av det sista jag skrev för Sambadef innan jag tröttnade – för gott, som det känns nu. (I år går jag inte ens på matcherna längre, har inte sett någon sedan i våras. Men den delen av mitt intresse skulle jag tro återkommer förr eller senare.)
      http://media.sambadefensiv.se/jakten.pdf

    • 4 oktober, 2013 @ 13:41 Nikh

      Roligt och se dig här igen Magnus!

      Blir nyfiken på hur det kommer sig att man tröttnat så på vårt Öis så man inte ens går på matcherna längre? Är en privat fråga så jag har full respekt om du inte vill svara på den här. Vill du det så vore det dock intressant.

      Tre poäng i morgon och vi är med! Större under har nog hänt i fotbollen genom åren…

  5. 3 oktober, 2013 @ 19:52 Rude Boy

    Öis styrelse och fotbollsstyrelse använder begreppen intäkter och utgifter i sin pressrelease. Har ingen av dem ekonomisk gymnasiekompetens?

    Svara

    • 3 oktober, 2013 @ 20:11 Ansgar

      Du menar: Pengar in, och pengar ut?

    • 3 oktober, 2013 @ 21:20 Ultras 05

      Han menar att intäkter motsvaras av kostnader. Utgifter motsvaras istället av inkomster. Detta är inte direkt raketforskning…

  6. 3 oktober, 2013 @ 20:47 Nikh

    Intressant. Mycket bra Johan!

    Nu ändrade ju Öis angående den lägsta budgeten till den lägsta spelarbudgeten. Men det stora problemet är som sagt att vi inte kan lägga mer pengar på (kvalité)spelare jämfört med andra klubbar med ungefär samma omsättning. På tok för många som avlönas som inte spelar fotboll. Vi får ju onekligen inte ut så mycket på detta jämfört med hur mycket som vi satsar.

    Öis måste använda sig av mer ideella krafter. Finns många hängivna Öisare med idéer och handlingskraft med olika egenskaper och erfarenhet från livet.
    En idée skulle kunna vara att skapa en ”arbetspool” där man samlar Öisare som är villiga att hjälpa till. ”Poolen” kan delas upp i olika grupper så att varje individ kan ingå i den gruppen som man tycker att man har mest att tillföra sällskapet.

    Finns många idag som jobbar ideelt kring matcherna och ungdomslagen men i ett sällskap som Öis finns det givetvis mycket arbete utöver detta som skulle kunna göras ideellt.

    Svara

  7. 3 oktober, 2013 @ 20:50 Burre

    …och nu har ÖIS rättat till sin kommuniké.

    ”Det som vi ville delge er var att vi har en av superettans billigaste spelartrupper”.

    Vilka clowner. Givetvis försökte de dra en fräckis och litade på att ingen skulle ifrågasätta. Och som Rude Boy nämner – hur proffsigt känns det att tala om ”intäkter och utgifter”?

    Svara

  8. 3 oktober, 2013 @ 23:20 Zorich

    Mkt bra text Johan G. Skönt att det finns ngn som kan delge oss andra en lite mer klar bild över läget då styrelsen uppenbarligen inte är kapabel till det.

    Håller helt och hållet med ang ÖIS beskrivning av Intäkter-utgifter. Inte konstigt att ekonomin ser ut som den gör när inte ens kompetensen räcker till för ett sådant basigbregrepp som utgift och kostnad. Har för mig att jag lärde mig det efter 2 veckor i gymnasiet då det begav sig.

    Jag kan tycka det är anmärkningsvärt att ÖIS har såpass höga personalkostnader, icke fotbollsspelare. Nu har jag ingen som helst insyn i arbetet uppe vid ÖISgården. Därför ska jag inte skriva för mkt, men spontant känns det ändå som att klubben skulle kunna göra sig av med minst ett par uppe vid kansliet.
    Och fortfarande har jag inte en susning om vem som är klubbchef? Bara en sån sak…

    Jag vidhåller ändå fortfarande att flertalet personer inom styrelsen bör ställa sina platser till förfogande efter det här monumentala fiaskot. Uppenbarligen har flertalet inom högre positioner inte den minsta susning om fotboll. Bara för att man kommer från näringslivet behöver man inte per automatik veta hur saker och ting sköts i en fotbollsförening. Min åsikt är att det är på tok för få föreningsmänniskor i styrelsen.
    Det håller inte, det är årets praktfiasko ett bevis för. Idéer har saknats och insikt i var vi befinner oss verkar ha glömts bort eller blundats för.
    Ska man komma någon vart kanske vissa inom styrelsen skulle behöva ta bort tuppkammen och kavla upp ärmarna. Prata med supportrar och alla andra engagerade. Det håller inte att bara visa sig uppe i VIP logen och sola sig i glansen under matcher. Man kvalificerar sig inte till ett styrelseuppdrar i ÖIS bara för att sonen spelar knattefotboll. Kraven för att vara en styrelsemedlem har varit på tok för låga och premisserna väldigt otydliga.

    Hade jag varit delaktigt i en styrelse som sett till att både det sportsliga och det ekonomiska ser ut som i dagsläget hade jag definitvt rannsakat mig själv och avgått.

    Z

    Svara

    • 4 oktober, 2013 @ 08:34 Anonym

      Zorich, jag blir nyfiken. Kan du berätta lite mer om vad du har för underlag för att påstå:
      1. Att flertalet i styrelsen inet har den minsta susning om fotboll?
      2. Att styrelsen inte har jobbat hårt (”kavlat upp ärmarna”)?
      3. Att styrelsemedlemmar bara visar sig i VIP-logen och solar sig i glansen under matcherna?

      Du skriver först att du inte har någon som helst insyn i arbetet på ÖIS-gården, men styrelsen verkar du har bra koll på? Och svara nu inte att den uppkomna situationen är bevis på ovanstående, för det går alldeles utmärkt att fucka upp som styrelse även om man kan fotboll, har jobbat hårt och inte går på ståplats.
      Så kom igen: berätta vad du vet!

    • 4 oktober, 2013 @ 09:28 Daniel K

      Bra frågor Anonym!
      Håller med dig i mycket.
      Det jag hade önskat (förutom framgång och mängder av pengar) från styrelsen och klubbledning var att de kommunicerade långt mer med oss supportrar. Där är det på tok för dåligt.

    • 4 oktober, 2013 @ 18:36 Zorich

      Du behöver inte gå längre än till ordföranden och kolla på vilka fotbollsmeriter han har. Svårare än så är det inte…
      Det är en sak att sköta flera bolag en helt annan att leda en fotbollsklubb som i mång och mycket engagerar flertalet personer som jobbar ideellt.

      Z

    • 4 oktober, 2013 @ 20:31 Anonym

      Ja, men du skrev ju ”flertalet”. Och ordföranden kan väl ha en susning även om han inte har meriter från fotboll? Hur många ordförande i svenska klubbar har förresten det? Kan du inte bara medge att du som vanligt flummade utan att veta? Bra, tack!

    • 4 oktober, 2013 @ 21:17 Zorich

      Och vem är du som dessutom är anonym? Man skulle kunna tro att du är ett GAIS troll. Mest pga att du ifrågasätter allt och alla. Har du hört talas om Inernet? I sådant fall kanske du kan söka upp vilka personer som sitter i fotbollsstyrelsen. Eller är det för långt hem till mammas dator för att du ska orka det?
      Det jag skrivit är knappast någon väl bevarad hemlighet. Fatta din penna och skriv några rader till vederbörande och hör efter själv. Då kanske du får det bevis du strävar efter.

      Och om du tror att styrelsemedlemmar jobbar på ÖIS gården verkar du vara helt ute och cyklar…

      Styrelsen må ha jobbat en hel del, men uppenbarligen har dom sysslat med fel saker då varken det sportsliga eller ekonomiska verkar ha klickat. Jobba som en galning kan vem som helst göra, men frågan är hur kvallitativt det utförda arbetet har varit.

      Fucka up kan vem som helst göra, det är inte så konstigt. Men det är också brukligt att lämna sin plats till förfogande om man gjort bort sig rejält. Men det tycker du tydligen inte att vissa har gjort. Du är säkert en sådan person som inte skulle ha ngt emot om ÖIS spelade i div 3 om några år heller. Du kanske tom hyllar den sedvanliga ryggdunkarmentaliteten som spridits i klubben.
      Med din attityd kommer kraven att bli lägre och lägre och inga behöver ta sitt ansvar, vilket resulterar i likgiltighet. Och då min kära vän, då har vi varit riktigt illa ute ett bra tag…

      Z

    • 4 oktober, 2013 @ 23:06 Anonym

      Jag är tio år, men jag kan läsa. Var påstår jag att styrelsemedlemmar jobbar på Öis-gården? Jag påpekade att det är motsägelsefullt när du skriver att du inte har någon som helst insyn i arbetet på Öis-gården, men har en väldigt klar uppfattning om personerna i styrelsen. Ok, nu är jag klar: fritt fram för dig att fortsätta flumma om saker du egentligen inte vet något om.

  9. 3 oktober, 2013 @ 23:50 Susanne B

    Intressant vad som händer inför nästa år nu när det ”fattas” så mycket pengar. Det skall ju vara planeringsmöte inför 2014 nu i oktober.
    Antar att åtsramningar väntar, skall bli intressant att se vad det skall dras in på när t.ex flera av U lagen behöver tränare redan nu och ledningen gång på gång säger att U lagen är det viktigaste för där ligger klubbens framtid?

    Svara

    • 4 oktober, 2013 @ 05:49 sebba

      Ledare för U-lagen bör väll ändå vara föräldrar som i alla andra klubbar

    • 4 oktober, 2013 @ 07:17 Papa Bear

      Visst funkar föräldrar för småbarnen men när de är 13 o börjar med förberedande elit, skall det vara ”riktiga” tränare, vilket även framgår av klubbens direktiv!

    • 4 oktober, 2013 @ 13:29 voldemort

      och det är det inte. Fortfarande föräldratränare för p16 t.ex.

  10. 4 oktober, 2013 @ 08:47 Jens Z

    Mycket bra text. Tack för den.

    Svara

  11. 4 oktober, 2013 @ 09:23 Daniel K

    Det nämns titt som tätt att ÖIS fortfarande bär på en massa kostnader från konkursen.
    Kan någon insatt berätta vad?

    Svara

  12. 4 oktober, 2013 @ 12:01 Robban

    Som gaisare och då har ett utifrånperspektiv på ÖIS är jag förvånad över många saker. Jag är ofta här och läser, av intresse. Btw så är jag aldrig inne och läser på iefkås motsvarighet…kan ha att göra med ton och inställning…

    Här på Sambadefensiv har ni ett seriöst anslag och har en kritisk lupp kring klubben som är intressant, som sagt.

    Men, som jag är förvånad över, är att ni inte ifrågasätter tomrummet efter den avgångne Mats Jansson – hette han väl? Vem är drivkraften i klubben? Vem frontar gentemot supportrar och media? Vem är språkröret för styrelsen?

    Jag är nördigt intresserad av alliansklubbarna (nåja, inte så mkt iefkå kanske…) och förr hade jag koll på vem som var ordförande, vem som var klubbchef, sportchef, till och med marknadsansvarig. Idag är min kunskap där noll. Visst vet jag att Kent Carlzon är sportchef. Men om han är en tydlig gestalt utåt för klubben är mer tveksamt.

    Ni saknar en miljon i nuläget. Ni saknar trepoängare. Ni saknar framtidstro, kanske.

    Men det som ni saknar framförallt är en eldsjäl eller två. Som brinner, som jobbar 24/7 för ÖIS och kan formulera framtid och utföra och driva klubben i ett nu.

    Tråkigt om ni åker ur. Uppriktigt. Tolka det gärna på vilket sätt ni vill. Men det vore roligt om någon kunde bemöta mina funderingar på ett ok sätt.

    Svara

    • 4 oktober, 2013 @ 13:02 Anonym

      Du säger själv att du inte har så mycket koll på ÖIS styrelse och personal längre, ändå är du säker på att vi saknar en eldsjäl eller två.
      Det är möjligt att du har rätt, men hur har du kommit fram till det?
      Säg inte att vi saknar någon som syns och hörs, för det finns mycket duktigt klubbfolk runt om i landet som verkar i det tysta.
      Alltså: jag är nyfiken på hur du kom fram till den här slutsatsen!

    • 4 oktober, 2013 @ 14:11 Robban

      Ja, det kan man fråga sig. En totalt ovetenskaplig åsikt som baserar sig på vad jag läser och ser i tidningar och i annan media.

      Jag vill inte kritisera er i den här frågan. Absolut inte. Däremot var Mats Jansson ett ganska tydligt ett ansikte utåt förra säsongen.

      Om jag jämför med min egen klubb – som dock har haft betydligt mer tuffare uppgift – att nolla 11.6 miljoner, så har Thomas Andersson varit ett ofta förekommande ansikte utåt. Där han också har drivit projekt för att lösa detta. Man kan tycka att det är kassa och förnedrande projekt: insamling med spänner, framtidsfond och humorgala. Och det är fött ur ett livsnödvändigt behov, givetvis.

      Även Jonas Lundén har varit ofta förekommande i media i olika frågor.

      Det jag menar är att i det så framstår dessa två som eldsjälvar eller kraftiga motorer i GAIS verksamhet.

      Nu har öishjälpen dykt upp. I elfte timmen. Var finns alla andra idéer? Vem driver det?

      Att riska att åka ur eller faktiskt åka ur, ja, det är väl det som kanske gör att ÖIS framstår som handlingsförlamade i detta, jag har upplevt det själv några gånger, senast förra hösten. Men redan då sattes det igång projekt för att rädda klubben.

      Återigen, jag vill inte kritisera er och gottar mig inte i detta. Jag vill heller inte sätta upp GAIS på piedestalen. alls inte. Det vi har gjort under något år har varit av nöden. Annars hade klubben inte funnits idag.

    • 4 oktober, 2013 @ 15:36 Nikh

      Trevligt med kommentarer från andra lags supportrar som håller en god ton och framför sina åsikter på ett konstruktivt sätt.

    • 4 oktober, 2013 @ 13:17 Anonym

      Ja, det är tråkigt om vi åker ur, blir inga derbyoch det förlora båda klubbarna på. Du har faktiskt rätt i vilka som representera på olika positioner ,otydlighet. KC är ingen bra front för Öis med tanke på bakgrund. Många kanske också dra sig bort med tanke på Stefan Allbäck som också är så förknippad med Öis . Mycket känns ju inte klockrent även om han inte blir dömd.
      Sen hur Öis sköts och resultat tror sjutton folk och även företag tröttnar och hittar annat som tillför positiv energi.
      Nu för alla öisvänner ta mig som jag är ,men jag kommer tyvärr inte sätta in en extra krona . Jag vill veta vad är det för gammalt från konkursen som belastar? Vad motivera att Öis lägger så mycket på kanslipersonal framför speltruppen. Varför har de inte koll på verkligheten utan tror att vi har lägst budget i år.. Jag kan lägga fickpengar om det finns blåröda spänner på arenan.

  13. 4 oktober, 2013 @ 14:02 Nikh

    Frågor som bör besvaras på medlemsmötet för att kunna få folk att gå in med pengar.

    -Vad är det för kostnader och jobb som ligger kvar och spökar efter konkursen?

    -Varför kom vi egentligen igång sent med sponsorarbetet? Mats avgick i oktober…

    -Hur mycket kostar tränarbyterna i somras?

    -Varför har vi så höga lönekostnader på det administrativa planet jämfört med andra klubbar?

    -När förstod styrelsen att vi skulle gå över miljonen back? Med en någorlunda fortlöpande ekonomisk avstämning borde detta ha uppdagats på försommaren och varför gick man inte ut med det då?

    Svara

    • 4 oktober, 2013 @ 15:15 Daniel K

      Även om jag nu inte har fyll insyn i klubben så finns det mycket som verkar grymt märkligt. Tycker att Nikh’s frågor sätter fingret på att något är dåligt skött. Vi supportrar kan ju bara hoppas att alla i styrelse och ledning är 100% ärliga på medlemsmötet.

    • 4 oktober, 2013 @ 15:35 Anonym

      Bra frågor, jag vill också gärna veta:
      – På vilka grunder gjordes bedömningen att sponsorintäkter skulle öka med nästan 70 procent jämfört med förra året – säger erfarenheten att man ökar så mycket på att gå upp en division?

    • 4 oktober, 2013 @ 15:41 Anonym

      Mycket bra sammanfattat. Väldigt viktigt att det kommer svar, för som det är nu är förtroendet i botten.

    • 5 oktober, 2013 @ 01:27 Zorich

      Håller defintivt med, speciellt den sista punkten. Det vore konstigt om den nuvarande minusposten inte hittats i ett ganska tidigt i skede. Man kan knappast räkna med att det tillkommer sponsorer när halva säsongen redan spelats.
      Om man sedan räknat med en eventuell spelarförsäljing ser jag det som grym orutin i arbetet.

      Beträffande personalen uppe på ÖIS-gården säger jag inget om. Det borde vara styrelsen som bestämmer hur anställningarna ser ut vid gården. Har man inte tillräckliga intäkter kanske man inte ska anställa hur som helst…

      Z

  14. 4 oktober, 2013 @ 18:29 Cye

    Vi kanske skall vara lite försiktiga med kräva att personer skall sägas upp. Det är trots allt andra människor vi pratar om. Dom gör säkert sitt bästa för klubben och mår säkert inte bra av osäkerheten kring ekonomin och sina jobb. Det är lätt att glömma att ÖIS även är en arbetsgivare och att Öisgården är en arbetsplats. Lite respekt är på sin plats.

    För er som kräver mer information så har jag ett litet förslag. Utnyttja er rätt som medlem och lägg en motion vid nästa årsmöte där ni kräver att ansvariga(Ordförande, VD m fl) vid minst 2-3 tillfällen, utöver ordinarie årsmöte, skall lämna rapport över hur verksamheten går.

    Svara

    • 4 oktober, 2013 @ 18:46 Daniel K

      Håller med om att man ska hålla en god ton!
      Sedan utgår jag faktiskt från att info om hur ÖIS mår skall kommuniceras till oss supportrar av sig själv. Det är det minsta man kan förvänta sig. Det luktar tyvärr förmycket ”lycka till” och ”amatör style” över ledningens agerande. Förstår om det är oroligt, stressigt och pressat, men varför hålla tyst om det?
      Ge oss supportrar ALLA kort på bordet den 10 okt!

    • 4 oktober, 2013 @ 19:07 Anonym

      Det är detta jag menar att Öis måste skapa förtroende och stabillitet för de är ju arbetsgivare samtidigt . Handlar ju om de som jobbar idag ,men även för framtid. Eller så väljer man ju att man vill tillhöra div 1 . Man måste ju ta tillvara på eldsjälar som kan tänka sig jobba ideellt för klubben annars kommer Öis aldrig komma på fötter.

    • 4 oktober, 2013 @ 22:26 Gp

      Det är väl precis det som är problemet….att Öis tycks vara en arbetsplats/arbetsgivare/sysselsättningsarbetsgivare för diverse folk som inte spelar fotboll. Så fort vi har lite luft under vingarna( går upp en serie) så verkar det som alla skall anställas och få titeln ”chef”. Hoppas att vi tvingas lämna Öis gården för gott och få en barack eller så vid någon icke besudlad och obetydlig gräsplätt någon helt annanstans så att vi absolut inte får plats med fler anställda än vad klubben har/hade råd med. Med facit i hand måste man ändå beundra Mats J. m.fl. som sydde ihop det hela under mycket kärva förutsättningar innan ”cheferna” på Öis gården åter cementerade själen i den olyckliga och det svindyra nästet kallat Öis-gården.

    • 5 oktober, 2013 @ 07:14 Lill-Benke

      Tycker du att de som harvar medlemsavgifter, sköter gräsmattan och köper kaffe till kiosken gör karriär genom Öis? Du har verkligen ett underdogperspektiv.


Vill du svara Jens Z

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se