Därför bör Marcus Lantz inte vara huvudtränare 2015

I stridens hetta sägs mycket. Syndabockar hittas alltid och sällan har det varit så tydligt som efter årets säsongsavslutning. En majoritet av de högljudda supportrarna har varit överens om att Markus Lantz bör kliva av uppdraget som huvudtränare för ÖIS. Under fredagen nåddes vi av rykten om att Lantz också var klar med sina uppdrag för klubben . Ännu har inget förmedlats officellt men känslan är att Markus Lantz dagar i klubben är räknade.

Jag lever oftast efter devisen ”Don’t believe the hype” men den här gången går det helt enkelt inte. Det är för mycket som pekar på att Marcus Lantz inte är rätt person att leda ÖIS in i framtiden. Det finns flera anledningar till det.

De brutna löftena

Under ett medlemsmöte i höstas lovades det vitt och brett om det mesta. Mattias Asserståhl lovade att om någon skulle sparka ut oss från Gamla Ullevi så skulle det sparkas hårt. Några veckor och en liten tåpaj senare spelade på Valhalla IP. Fast Mattias Asserståhl är ett annat kapitel.

Under detta möte deltog även Marcus Lantz och Kent Carlzon. Lantz pratade om ett antal saker och förklarade sin spelfilosofi. Det skulle spelas tysk fotboll, ÖIS skulle vara bäst tränade i serien, truppen skulle vara liten men spetsig och spelare med fel inställning skulle inte med på resan. Lägg därtill ett skämt om Gais och folket var lyriska. Mig inkluderad ska erkännas, jag var helt såld. Löftena hölls dock inte.

Vi kan väl gå igenom dem ett efter ett:

Tysk fotboll

Den tyska fotbollen kännetecknas främst av frenetiska löpningar i djupled och ett intensivt presspel. Presspelet har sällan fungerat på önskat sätt och under perioder i matcherna har det snarare varit så att ÖIS sjunkit på tok för djupt för att motståndarna spelat sig igenom pressen för några gånger och man blivit ängsliga.

Dessutom är det svårt att argumentera för att man vill ha ett djupledsspel när spelare som Nicolas Sandberg och Frantz Pangop frenetiskt bänkas fram till kvalet till förmån för en ganska statisk Stellan Carlsson.

En bantad men spetsig trupp

Truppen innehöll 26 namn när serien var färdigspelad. Under medlemsmötet pratades det om att truppen skulle innehålla 20-22 namn och att resten av platserna skulle fyllas ut av juniorer. Under året har inte en enda junior ens tränat med A-laget på regelbunden basis. Istället för att värva en anfallare i somras plockade klubben in tre och Johan Hedman och Frantz Pangop som varit bra under våren bänkades till förmån för tester av Strinäs, Nicolas Sandberg och Anton Henriksson.

Värvningarna som gjordes i somras tydde snarare på att det satsades på bredd än den tydliga spets som det talades om inför säsongen.

Värvningarna är självklart Kent Carlzons ansvar också men den som lovar borde också se till att löften hålls

Seriens bäst tränade lag

Det är svårt att säga hur vältränat laget är men det finns inga siffror som tyder på att vi är bäst. Jörgen Mannervik mejlade oss följande siffror:

  1. Ser vi över 26 matcher så släpper ÖIS in fler mål andra halvlek än i första halvlek (14-19).
  2. Skillnaden är marginell huruvida ÖIS gör mål i första eller andra halvlek, (22-23).
  3. Sista kvarten i den första halvleken så gör ÖIS 3 mål men släpper in 6 mål.
  4. Laget har släppt in 7 mål under den sista kvarten i den andra halvleken. Tillsammans med första kvarten i andra halvlek är det den sämsta kvarten.
  5. Laget har släppt in 5 mål på tilläggstid och gjort 2.

Det är inga siffror som tyder på att ÖIS är dåligt tränade men det är i alla fall inget som tyder på att man varit överlägsna fysiskt och vunnit matcher på det sättet. En naturlig följd av att laget skulle vara bäst tränat borde vara att man körde över motståndarna i slutet av matcherna men så har inte varit fallet. Dessutom har laget haft ovanligt många skador och lagets största svacka kom under de sista matcherna då man skulle vara som bäst.

Spelare som inte har rätt inställning ska bort

Det räcker nog att läsa denna intervju för att konstatera att Lantz inte har byggt det han ville ha.

Inkonsekvens

Först var det 4-4-2 sedan lite 4-2-3-1 för att följas upp med några matcher  4-1-3-2. Trots att ÖIS förmodligen har haft seriens bästa spelarmaterial har man inte varit laget som satt agendan. Startelvan har ändrats flera gånger och så även spelsättet. Ibland hög press, ibland mer avvaktande. Det är i sig inte fel att då och då anpassa sig efter motståndet men det skapar oro i en trupp att göra det för ofta. Dessutom blir ett spelsystem som mest effektivt om en försäsong ägnas åt det. Därför är det ganska svårt att få maximal effekt av ett spelsystem om det byts mitt under säsong.

Utöver detta har många spelare bytts. Johan Hedman som gjorde en fin vår som anfallare sågs inte som ett alternativ i anfallet under hösten, Frantz Pangop gick samma öde till mötes. När Mattias Strinäs och Nicolas Sandberg värvades fanns till synes ingen tanke med hur laget skulle formeras.

Detta skapar frustration i en redan pressad spelartrupp.

Missnöje i truppen

En spelartrupp från vilken det dessutom läcker ut att förtroendet för Marcus Lantz inte är på topp. Spelare sägs vara missnöjda över favoriseringar och brist på dialog.

Enligt uppgift finns det även spelare som inte behöver spela matcher med U21-laget. Tar vi oss en titt på U21-lagets matchtrupper kan vi också konstatera att varken Stellan Carlsson eller Mattias Strinäs har spelat där trots en de bänkningar under hösten.

Alla som suttit i närheten av bänken under A-lagets matcher har också bevittnat retoriken därifrån som inte känns speciellt konstruktiv. Där märks också en skillnad i ton till diverse spelare. När spelare som George Mourad och David Leinar sällan får utskällningar trots misstag, kan en spelare som Carl Hawunger utan problem halshuggas verbalt från bänken.

Även det Markus Lantz sade i intervjun efter matchen mot Utsikten tyder på att han uppenbarligen saknar känsla för hur en spelargrupp fungerar. Att på ett sådant sätt halshugga en spelartrupp inför en intervjumikrofon när det endast återstår ett fåtal matcher av serien är inte bara otrevligt. Det är också skadligt för spelartruppen.

Att prata om pojkar mot män, att lyfta George Mourad som den mer eller mindre enda spelaren som duger är att slå in en tydlig kil mellan sig själv, George och spelartruppen. En förutsättning för att en trupp ska leverera är att de känner sig som en enhet. Känslan av att tränaren alltid står på spelarnas sida mot den onda omvärlden försvinner när en tränare agerar som Marcus Lantz i interjvun efter matchen mot Utsikten.

Självklart ska en tränare kunna vara hård och kritisk mot sina spelare men det bör hållas internt. Dessutom är det oerhört otaktiskt att börja prata om att man tittar på namn för nästa säsong i en intervju innan säsongen är slut.

Inför matchen visste man mycket väl vilket fysiskt lag Utsikten var. Trots detta valde man att bänka David Leinar och Johan Hedman som hade kunnat bidra med längd. Detta visste Marcus Lantz. Utan att avslöja några källor vet jag att han visste. Denna information valde man dock att bortse ifrån.

Resultaten

Självklart är även de bristande resultaten en faktor. Väldigt få matcher har varit välspelade i 90 minuter. Detta är något vi kommit tillbaka till flera gånger under säsongen. Inte sällan har laget fallit samman i andra halvlek och även om detta inte alltid har resulterat i förluster har det gjort att laget sällan fått spela ut och spara energi till nästa match så som man då och då kunde göra stundtals under 2012.

ÖIS tog under säsongen inte full pott mot något av seriens topp-5 lag. Sammanlagt i serien fanns det bara fyra lag som ÖIS tog sex poäng mot (Norrby, FC Trollhättan, Skövde och Halmia). Det blir svårt att vinna en serie då.

Även om ÖIS tillslut hamnade på en andraplats i serien var resultatraden långt ifrån godkänd i en så svag serie som Division 1 Södra var 2014. Lägg därtill att Marcus Lantz sedan han anställdes har åkt ur superettan, misslyckats med att kvalificera laget till Svenska Cupen samt misslyckats med att avancera till superettan.

Sammanfattning

Jag trodde stenhårt på Marcus Lantz när han pratade om sitt lagbygge inför säsongen. Jag gillade den höga svansföringen och han kändes som en tränare som kunde bygga något stort, styggt och kaxigt som inte bad om ursäkt för sig utan bara sprang hem serien utan att vinka.

Så blev det dock inte och Marcus Lantz tränargärning har mest bestått av stora ord. Tyvärr. Spelidén har varit otydlig och det som är allra viktigast då du ska bygga ett spel, nämligen tålamod, är en bristvara.

Till Marcus Lantz fördel ska sägas att han faktiskt har ytterst liten erfarenhet av tränaryrket och kan bli bättre på det. Han lär bli bättre på det. Därför kan det möjligen vara en idé att ha honom kvar i klubben. Sannolikheten att han är intresserad av att gå ned ett steg och träna U21-laget exempelvis är inte så stor.

Då kommer vi till den sista frågan. Har ÖIS råd att sparka Marcus Lantz?

Det återstår att se. Våra uppgifter tyder dock på att beslutet redan är taget.


'Därför bör Marcus Lantz inte vara huvudtränare 2015' have 65 comments

  1. 23 november, 2014 @ 13:51 Karl-Gustav

    Det är alltid väldigt svårt att avgöra vad som är bäst när det gäller nya tränare. Klart står väl att vi vill ha in en rutinerad tränare med utvecklingspotential. Problemet ligger ju i vem som klarar av denna kravbild utan att ha för stora anspråk lönemässigt. Jonas Thern är en ledare som jag personligen väldigt gärna skulle vilja se i ÖIS. Om det är rätt kan jag inte svara på, vem kan egentligen det?

    Svara

    • 23 november, 2014 @ 13:56 Tryggt och säkert

      Thern känns som ett osäkert kort (kan bli succé men lika gärna flopp). ÖIS behöver en tränare där man vet var man får!

    • 23 november, 2014 @ 14:18 Karl-Gustav

      Visst är det så. Problemet är ju att det känns nästan omöjligt för oss att få in en etablerad tränare som inte kostar skjortan. Har du några namn får du gärna nämna dem. Jag är idel öra.

    • 23 november, 2014 @ 14:30 Anonym

      Thern kan vi glömma. Inte ens chans att han överger sin akademi i Osby för att åka och träna ett seniorlag i div. 1 där det också uppenbarligen finns stora problem på ungdomssidan.

    • 23 november, 2014 @ 14:35 Anonym

      Ehh jo… han ska ju träna Bois. Dvs ett annat div1 lag

    • 23 november, 2014 @ 14:46 Anonym

      Det är väl inte ens klart?

    • 24 november, 2014 @ 00:02 Richard

      +2

    • 23 november, 2014 @ 15:56 Payback

      Nu ser vi tydligt resultatet av årets ledarskap.

      Marcus Lantz misslyckas totalt sportsligt men förlorar även spelarnas förtroende. Med uttalande som att spelarna uppträder som pojkar visar på väldigt dålig ledarskap. Liten trupp som skulle fyllas på med egna juniorer blev det inget av. Panikvärvningar som kostar pengar utan att ge resultat.
      Alltså, spelartruppen har tappat förtroendet och dom egna juniorerna har sparkats.

      Kent Carlzon har satt upp den trupp som han önskade.
      Även han har ignorerat klubbens egna juniorer och inte gett dom chansen utan värvat in spelare som inte har bättre kvalitet. Nu lämnar nyförvärven klubben tillsammans med de juniorerna som inte fick chansen. Alltså måste det in ännu fler nyförvärv.
      Kent C har nu gjort att det blir svårt att få hit bra unga spelare.

      Örjan Glans fullständigt misslyckades med allt under året.
      Svag ledare som aldrig borde fått detta uppdrag. Kent C ansvarig för värvningen?

      Hans Gren kom insmygande och hans uppdrag att hitta egna spelare som skulle kunna ta sista steget gav inget. Istället blev det tvärtom. Han gav spelarna kicken utan att ens haft samtal innan.

      Undrar verkligen om detta är känt av styrelse, sponsorer, supportrar etc.

    • 23 november, 2014 @ 17:33 Anonym

      Att driva ett klubb är som att driva ett företag, får man med alla på tåget så fungerar det.
      Ett klart och tydligt ledarskap är viktigt men tyvärr så är det så att det finns inte hos Lantz, Carlzon, Gren och Glans, tyvärr så verkar det vara så även i styrelsen,
      Jag har varit nära öis de sista åren och sett och hört hur det fungerar från A lag ner till U lagen.
      Det kommer bli en lång och tuff resa att vända på detta.

    • 23 november, 2014 @ 17:37 Harry

      Det var Harry som gjorde inlägget ovan (anonym), missade.

    • 23 november, 2014 @ 18:06 Daniel K

      Du har nu vid några tillfällen nämnt att du varit nära ÖIS och sett misären. Har du kvaliteter till att vara med och lyfta ÖIS ur skiten? Kavla då upp ärmarna, dra i de trådar som kan vara fruktbärande och bygg Nya ÖIS! Hoppas att du inte är nöjd med att bara konstatera hur illa det är?

    • 23 november, 2014 @ 19:24 Harry

      Nej klart jag inte är nöjd och jag skulle kunna tänka mig att hjälpa en klubb som jag alltid tycket om.
      Men för att göra detta så måste det bort några personer som kör sitt eget tåg och inte lyssnar på andra.

    • 23 november, 2014 @ 19:34 Daniel K

      Kanon!
      Även du borde ta kontakt med Oskar Ängermark?

    • 24 november, 2014 @ 22:41 Freddie

      Lantz har gjort det bra med tanke på materialet vi var ju nära en uppflyttning låt honom bygga vidare och spetsa truppen med tre större namn :-)

    • 25 november, 2014 @ 16:58 Carl-Gustav Carlsson

      Det kan verka ok. Varför inte Qvidings tränare han gjorde ju allt rätt vid matchen
      mot ÖIS.

  2. 23 november, 2014 @ 14:42 Kalle B

    Lantz är ingen perfekt tränare men han lär väl sig..? Att vi skulle få någon som är oerhört mycket bättre är inte särskilt troligt. Såvida inte Lantz går med på att lämna utan någon lön är det fan så mycket bättre investerade pengar att betala en årslön till ytterligare en person på Öisgården än att slänga dem till en sparkad tränare. Vad säger friidrotten?

    Svara

  3. 23 november, 2014 @ 15:17 Daniel K

    Felix Jonsson: säger dina kontakter något om någon ersättare?

    Svara

  4. 23 november, 2014 @ 15:46 Hocus Focus

    Blir väl i så fall en grå lösning med Sören och Hans Gren tyvärr…

    Svara

    • 23 november, 2014 @ 19:17 Voldemort

      Hemska tanke…Gren vill jag överhuvudtaget inte skall sätta sin fot på en fotbollsplan igen. Han har väl bevisat att han inte klarar av människor och grupper…

    • 23 november, 2014 @ 21:25 Payback

      Han har dock en hög svansföring och är slug. Få bort han fort innan han pissar in sig i högre befattningar. Vem styr? Tror inte KentAgent har orken att stå emot en hungrig Gren.

  5. 23 november, 2014 @ 17:53 Sektion LM

    Bra skrivet, Felix. Håller med dig i allt.

    Svara

  6. 23 november, 2014 @ 17:54 Stellan Lantz

    Bra artikel Felix! Blir nyfiken på hur mycket av irritationen över favoriseringar som handlar om Stellan Carlsson. Hade jag varit Nico, Franz eller Hedman hade jag varit skogstokig över att han får misslyckas i match efter match och ändå vara kvar, medan toleransen för blekare insatser från övriga varit noll. Även övriga laget borde vara vansinniga över att tvingas spela med Stellan i match efter match, vilket oftast varit detsamma som att starta en man kort.

    Svara

    • 23 november, 2014 @ 19:16 Voldemort

      Är vi säkra på att det inte finns påtryckningar från annat håll att han skall spela då? Med tanke på att Thorsson har gett honom jobb och ligger bakom värvningen ekonomiskt?

    • 23 november, 2014 @ 20:30 Douglas Cartland

      +1

    • 23 november, 2014 @ 21:21 Elfström

      Thorsson har finansierat Sandbergs lön också så den slutsatsen ger jag inte mycket för.

    • 23 november, 2014 @ 22:14 Voldemort

      Det var ingen slutsats. Det var en fråga. Som du uppenbarligen har svaret på…

    • 24 november, 2014 @ 08:45 Stellan Lantz

      Oavsett om han betalar lön eller inte verkar teorin väldigt konspiratoriskt långsökt. Thorsson verkar vara en normal människa (som dessutom har ÖIS bästa för ogonen) vilket innebär att han i likhet med alla andra normala människor måste plågas av att se Stellan Carlsson på planen.

  7. 23 november, 2014 @ 19:22 Gabriel

    Jaha. Då fattar vi.

    Svara

  8. 23 november, 2014 @ 19:28 Markus

    Börja flörta med Hamren om ett livstidskontrakt med öis efter landslags sejouren?

    Fantastisk tränare & inspiratör!!

    God kväll Mackan

    Svara

  9. 23 november, 2014 @ 19:52 Gago

    Jag skulle kunna tänka mig att ge Pringle chansen igen.

    Svara

  10. 23 november, 2014 @ 20:11 DrJonas

    Snacka om häxjakt du gör här Felix. Otroligt mycket gnäll på sambadef nu, och du hakar på. Sorgligt. Kortsiktigt tänk och slöseri med pengar (som inte finns) med att sparka tränare. Disclaimer: jag är inte släkt eller känner Lantz…har däremot spelat 100ggr mot Bosko. Hade inte velat ha honom som tränare…fast det var 100år sedan och alla kan ändra sig. Även du Felix

    Svara

    • 23 november, 2014 @ 21:34 Payback

      Bosko var ett svin och så jävla kaxig MEN det var ju 20 år sedan. Har spelat mot honom och vet att han var osäker som person, har även vänner som stått han nära.
      Nu är han en annan och en mycket vuxen kille. Hans fotbollsfilosofi är bra, tar dock lite tid att få igång. Han är dock ingen översittare utan tar spelarna för vad dom är. Ger spelarna verktyg för att förstå och att bli bättre.

    • 24 november, 2014 @ 04:03 Markus

      +1000

      Ett riktigt svin enligt min kollega som spelat mot han i många år.

    • 25 november, 2014 @ 20:13 Göran Wallen Öisare från Hisingen

      Markus jag har spelat fotboll med Bosko ända fram till han blev såld till BKH mao hela pojk och junior tiden!
      Boskos negativa sida var att han var en vinnarskalle utan like,pga det uppfattandes han som ett svin av motståndarna!
      Han hade iof en till negativ sida som att vara jävligt lat.
      Han var ett jävla GENI på planen och en spelförståelse utan dess like, han såg grejer som knappt våra tränare såg!

      Men en sak ska ni ha jävligt klart för er han såg alltid till att ALLA i sitt lag mådde bra och brydde sig mycket om sina medspelare !!

      Sedan kan man säga att skadorna han fick som spoilerade hans karriär var för att han inte tränade tillräckligt hårt.

      Jag har även mött Markus Allbäck, jag tycker att var det största svinet som fanns på den tiden ”PÅ DEN TIDEN”.
      Det jag vill ha sagt med detta att vi uppfattar människor olika samt att människor förändras och vi själva med tiden.

      Jag såg båda matcherna mot Qviding i år och tycker att vår sportchef och styrelse är dumma i huvudet som inte tar Bosko som tränare, han har en spelide som få tränare kan säga att dom har i Sverige. Jo Tjong tjong är även det en spelide men inte för lirarnas lag ÖIS.
      Bosko vs Tyskfotboll 4 av 6 poäng
      Bosko budget typ en halv mille vs Tysk 8 mille
      Det borde räcka för att byta tränare.

      Sören.B är och kommer att förbli GUD

    • 25 november, 2014 @ 21:38 Knegen

      +1

    • 23 november, 2014 @ 22:19 Felix Jonsson

      Vad är det som är sorgligt. Jag skriver en lång förklaring till varför jag inte tror på Marcus Lantz ledarskap. Vad är det mer du tycker att jag gnäller på? Hade jag inte gnällt på fotbollsstyrelsens arbete hade vi ju kunnat lägga ner den här hemsidan direkt. Om vi ska vara relevanta i vår bevakning av ÖIS så kan vi inte bara skriva hyllningar till allt och alla utan även säga emot när det är något vi inte tycker om. Det hoppas jag att du förstår.

      Vi har trots allt missat avancemang ett år då vi hade ett gyllene läge. Det är svårt att inte vara lite nedstämd.

    • 23 november, 2014 @ 22:53 DrJonas

      Det sorgliga är att folk(du?) tror på resonemanget ”Vi gick inte upp i år, och det är bara tränarens fel…för att bla, bla, bla…vi kickar honom och tar in en ny så får vi tösk totalfotboll och inget missnöje i truppen etc”. Naivt på gränsen till korkat. Vilka spelare man har är långt viktigare än hur effektiv man leder dom. Men det vill många inte förstå. Bättre att omvandla sin nedstämdhet till nätt mer konstruktivt än att elda på ”sparka Lantz” tomtemobben. Du kan bättre.

    • 23 november, 2014 @ 23:44 Voldemort

      +1

    • 24 november, 2014 @ 00:31 Anonym

      +2

    • 24 november, 2014 @ 09:36 Vergilius

      Fast det är väl en ganska balanserad text Felix har skrivit? Självklart har han inte alla fakta, svårt om man inte sitter i omklädningsrummet, men utifrån det han har är det vettiga resonemang. Varför ska sambadefensiv INTE skriva en sådan text?

      Och att tränaren inte spelar en stor roll. Du skriver ovan att du spelat mot Bosko så jag antar att du spelat fotboll på hygglig nivå, då måste du väl ha upplevt vilken skillnad det är att spela under en bra tränare och en dålig. Det är som att äntligen få andas när man har en bra tränare efter att ha haft någon sämre variant.

      Sen passar vissa tränare bättre för vissa spelare, situationer och spelargrupper. Den som funkar på ett ställe gör det inte på andra. Ett av problemen med Lantz är att han har så lite tidigare erfarenhet så det är svårt att säga hur mycket som är han som tränare, hur mycket som är spelartruppen och hur mycket som är en dålig matchning. Har aldrig gillat när man ger gamla spelare tränargig utifrån att de var duktiga spelare, föredrar att de jobbat sig upp litegrann och visat resultat NÅN annanstans som tränare innan de börjar träna klubbar som åtminstone påstår sig vara elitsatsande.

    • 24 november, 2014 @ 10:02 DrJonas

      Jo jag håller med om att en riktigt dålig ledare kan förstöra mycket, lika mycket som en dålig chef/ledare på ett vanligt jobb kan förstöra. Om nu Lantz är en skitstövel i omklädningsrummet så skall han bort. Men argument som att han lyckas inte motivera spelarna är för tunna. Är man inte motiverad från början skall man inte spela, och verkligen inte spela i ÖIS. Håller dock inte med om att texten är balanserad. Jag har spelat högt upp och sett många bra spelare spela fantastiskt bra, under skittränare. Tycker bara att man kan använda pengarna på annat sätt, och ha någonslags långsiktig plan.

    • 24 november, 2014 @ 10:18 Stellan Lantz

      Jag tror också att tränaren roll är överdriven, men i år har jag sett Stellan Carlsson lite för mycket och matchplanen / eller bristen på matchplan mot Utsikten har jag i lite för färskt minne för att jag ska kunna tro på Lantz. Och så rätt många andra grejer som redan sagts om Lantz som jag inte måste upprepa här.
      Om han dessutom inte lyckas med det som jag tror är tränarens viktigaste uppgift – att skapa sammanhållning och tro på det de gör – då tycker nog jag att han borde gå om det ryms i ekonomin. Felet i det här fallet har inte så mycket att göra med att vi sparkar tränare för ofta (vilket vi förvisso gör), utan att man – fullständigt obegripligt – skrev treårskontrakt med en oprövad tränare som rimligtvis inte stod med några andra motsvarande erbjudanden vid tillfället.

    • 24 november, 2014 @ 10:24 Patrasket

      Fast nu hade v ju både den överlägset dyraste och på pappret bästa truppen. Då är det ett misslyckande från tränaren om han inte lyckas ta upp oss.

    • 24 november, 2014 @ 11:23 DrJonas

      ”han” tar upp oss? jag ger upp.

    • 25 november, 2014 @ 18:42 Truls

      Hehe.. Jag håller med dig Doktorn. Jag ger upp. Det verkar som folk har kollat för mycket på fotbollskanalen där ”experterna” sitter och snackar upp tränare till höger och vänster. Som om det skulle vara svårt att leda ett Chelsea eller Barcelona rent fotbollsmässigt. Trams.

    • 26 november, 2014 @ 20:24 Leatherface

      +1

    • 23 november, 2014 @ 22:51 Red&Blue

      Har också spelat mot Bosko en massa gg , Han var ett geni på planen samt ett svin!
      När man frågar om honom idag så säger folk som känt honom länge att det är en helt annan människa. Och konstigt vore det annars måste man tycka!
      Det han gjort med Qviding och talang utvecklingen där är jävligt bra.
      Jag personligen tror att han hade gjort ett jävligt bra arbete hos oss, han har bevisat att han har ett jävligt gott öga för talanger samt att utveckla dom .

      Kollade även upp att han har den yngsta truppen i hela div 1 serierna vilket också är imponerande!

  11. 23 november, 2014 @ 22:42 Vergilius

    Kan väl lägga till matchcoachningen som varit ett skämt. Lantz kändes som ett tveksamt kort på förhand med närmast 0 erfarenhet, sa vackra ord i början av året, gav intryck av att ha ett fokus på individens utveckling men ringde tidiga varningsklockor där det skar sig med spelare. Dessutom verkade det skära sig med de tänkande spelarna vilket är extra frapperande.
    Jag är av åsikten att man ofta sparkar tränare för fort men Lantz känns inte alls som rätt man.

    Svara

  12. 24 november, 2014 @ 07:30 Kommittén för Statssäkerhet

    Att Lantz misslyckats är ju solklart… Ska han bort det är frågan?
    Japp han ska bort nu!

    Svara

    • 24 november, 2014 @ 09:50 DrJonas

      Verkligen en knivskarp analys. Lillström, JakobE, Hannes, FredrikA, Mourad, Rosén, Robin etc, etc har också misslyckats i år. Tycker att det är lika bra att vi kickar dom med…eller inte. Världen är inte svart eller vit, den är röd och blå.

    • 24 november, 2014 @ 10:02 Felix Jonsson

      Men går det inte att fråga sig varför dessa spelare misslyckats isåfall? Ledarskapet är enligt mig inte tillräckligt bra för att laget ska kunna få ut max av sina spelare. Något man lyckades med 2012 exempelvis då vi inte nödvändigtvis hade en överlägsen spelartrupp utan mer hade ett lag där alla drog åt samma håll.

      En sådan känsla har man inte lyckats få denna säsong.

    • 24 november, 2014 @ 20:55 Opp i Topp

      Om det blir tränarbyte så låter väl Thern som väldigt spännande om det är möjligt?
      Finns det ngr vettiga alternativ, eller sätter kostnaden käppar i hjulet för ett byte?
      Det behövs också en alt två tuffa och bra mb/huvudspelare som ersättare till Leinar.
      Vore bra om de även kunde vara lite mer allround, dvs kunna spela på kanterna
      I övrigt tror jag att val av nyförvärv är beroende av vad vi får/kan behålla och vad vår tränare tycker oberoende av vem det blir, eller?

  13. 25 november, 2014 @ 00:10 Zorich

    Oavsett vad man tycker om ÖIS, eller om ÖIS har ett respekterat varumärke eller inte. Vad säger att vi kan välja och vraka bland tränare?
    Hade jag varit tränare skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jag kritade på för ÖIS. Vi har ett bedrövligt trackrecord när det kommer till tränare.
    Jag skulle kunna sticka ut hakan, utan att ha belägg för det här, och påstå att ÖIS är den klubb som garanterat ligger i topp när det gäller sparkade tränare.
    Det är knappast något märkligt att vi ligger där vi gör. Kontiunuitet är knappast ngt man förknippar med ÖIS nuförtiden.
    Jag tycker själv det är skandal att vi gång på gång åanställer en ny tränare.
    Det säger mer om inkompetensen bland styrelse och sportchef än om tränaren i sig.
    Scoutar man inte tillräckligt eller var briset det?
    Man skäms nästan att vara ÖISare när det går till på det sätter. Senast vi hade en bra tränare var när Åge Hareide tog över skeppet under en kort sejour. Tom honom lyckades vi skrämma bort av ngn märklig anledning.

    Jag har egentligen inga åsikter om Lantz vara eller icka vara. Det lämnar jag därhän till de som vet mer. Däremot tycker jag det är löjjeväckande att sparka tränare på löpande band. Det gör klubben knappast mer attraktiv när det gäller nyrekrytering.

    Z

    Svara

    • 25 november, 2014 @ 07:04 Malle

      Har Marcus Lantz fått sparken ännu?

  14. 25 november, 2014 @ 09:02 Håkan

    Jag tror på Lantz. Han har erfarenheten och verkar ha viljan att komma någonstans. Det kan inte vara lätt att bygga ett lag utan att ha pengar. Frågan är hur mycket han har varit med och påverkat vilka spelare han fått överhuvudtaget. Låt han rensa ut de som viker ner sig på planen och inte har i ett topplag att göra. Låt han få chansen några år att bygga det han vill ha. Jag tror han är precis det som ÖIS behöver. En tränare med karaktär och vilja!

    Svara

    • 25 november, 2014 @ 13:50 Anonym

      Hallå, var har du varit denna säsongen???
      Lantz ska bort!!!

    • 25 november, 2014 @ 19:55 Voldemort

      Jag tro på dig Håkan!! Du har helt rätt!

    • 25 november, 2014 @ 21:41 Mikael

      Jag är beredd att hålla med Håkan till viss del.

      Jag tycker det här är väldigt svårt. Lantz har inte varit kanon alls, det håller jag med om. Den enda rimliga förklaringen till det är väl att han som sagt är nybörjare i tränarrollen. Det är en sak att vara en rutinerad back med erfarenhet av både det ena och andra, men när det kommer till lyssna på individer och förstå sig på dem, lirka fram deras bästa egenskaper och sedan omsätta det till att utveckla individen – ja, det är inget man lär sig över en säsong och kanske inte ens på en tränarutbildning. Det finns säkert ”verktyg” att lära sig att utveckla spelare, men där är inte Lantz än dessvärre, men kanske kommer det med tiden. Om ÖIS är rätt plats just nu för en tränare som skall ”lära sig” känns inte speciellt aktuellt dock.

      Sen tycker jag att man bör se det hela lite nyktert i sammanhanget. ÖIS har otroligt många skador på spelare som är tänkta till startelvan när säsongen börjar. Hur det blev med det vet vi ju alla vid det här laget. Lantz tvingades spela in personer som kanske inte höll måttet från början (men där tanken var att de skulle spelas in sakta och utvecklas) men ändå tvingades axla stort ansvar. Vad hade han för alternativ ärligt talat? Det blir panikvärvningar när man ser att de spelare man har inte håller måttet. Det i sig är ju inte helt fel. ÖIS ville ju så jäkla gärna gå upp. Att tro att man bara kan kasta in en ”lovande junior” som löser biffen behöver inte vara den självklara sanningen. Tvärtom. Krav och press från oss supportrar kan knäcka vilken lovande spelare som helst. Våra röster hade inte blivit mildare för att ÖIS hade satsat 100% med spelare underifrån om det inte hade fungerat bra givetvis. Tränaren hade fått kritik för det också. Man kan säga vad man vill om det, för ingen kommer någonsin veta vad som skulle ha varit bäst just den här säsongen. Det blev som det blev.

      Men, jag är förvånad över att spelare inte kritiseras mer hittills. Många av våra offensiva, och lovande, krafter spelade stundtals brilliant fram till sista passningen då det ganska ofta inte gick något vidare alls. Man hade faktiskt svårt att förstå hur dåliga besluten från de enskilda spelarna faktiskt var. Vårat innermittfält med Lindström i spetsen gjorde det fantastiskt bra ibland, men jag måste säga att alternativen försvann i samband med skadorna på våra innermittar och alternativen som fanns att tillgå i slutet på säsongen fixade det dåligt. Mittfältet var svagt. Det visade sig i sin helhet i kvalet. ÖIS var neutraliserat på mitten. Ett lag klarar inte vad som helst oavsett vad tränaren heter – om han nu inte heter Merlin och har en stor hatt han dra fram A-klassiga spelare ur eller dra fram pengar att köpa in de samma.

      Men, låt Lantz gå om vi faktiskt kan se någon annan som kan ta över som faktiskt är bättre. Men jag röster inte för det om det handlar om principsak. Lantz kan säkert bli en tillgång för en klubb med rätt förutsättningar.

    • 25 november, 2014 @ 22:02 Richard

      Lantz har fått lämna och så är det. Kommer ut i veckan.
      Vad som mer händer kommer redovisas snart.

    • 27 november, 2014 @ 17:44 Voldemort

      ”Det återstår att se. Våra uppgifter tyder dock på att beslutet redan är taget.”

      Det kommer ut i veckan….vilken dag? Pratar vi fredag, lördag, söndag eller helt enkelt Bagdad Bob?

    • 27 november, 2014 @ 18:28 Gabriel

      Känslan är att Lantz ryker. Vet inte vad jag tycker om detta…

  15. 25 november, 2014 @ 21:38 Knegen

    +1

    Svara

  16. 4 december, 2014 @ 11:22 Anonym

    Ligger väl lite i saken att det värvades fel spelare när Georg blev skadad, det hade varit bättre med ett gäng MITTFÄLTARE, för det var där det inte funkade, skyll inte på topparna att det inte blev mål vi vann aldrig slaget om mitten. = Inget mittfält så blir topparna för ensamma och med den väggen i mot sig så är det inte lätt att göra mål om det inte fungerar på mitten, men det var väl inte Lans det var väl STYRLSEN som bestämde spelare som skulle in eller??

    Svara

  17. 11 december, 2014 @ 17:53 Säsongsbetyg Del 1: Målvakter och tränare » Sambadefensiv

    […] Felix hänvisar till sin krönika. […]

    Svara


Vill du svara Karl-Gustav

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se