Bråket om U19, vad är grejen?

Tipselitjubel

2011 var det glada miner i U19. Så har det inte riktigt sett ut under 2014.

Då var det dags att reda ut begreppen en aning. Länge har det tjatats i vårt kommentarsfält om klubbens U19-lag. Därför kommer här ett försök att reda ut vad konflikten egentligen handlar om.

Under året har ett stort missnöje funnits kring U19-laget och många har klagat på allt från laguttagningar till bristande kommunikation kring vilka som ska träna med A-truppen och inte. Hans Gren och Örjan Glans har fått utstå kritik från diverse håll.

Samtidigt har det funnits ett missnöje inom klubben på att juniorspelarna inte hållit måttet. Röster har höjts om att det har behövts hårdare tag. För att bättre kunna förbereda ungdomarna på elitfotboll anställdes Örjan Glans som tränare för U19 och Hans Gren som talangutvecklare. Glans med sin erfarenhet från A-lag i främst Superettan skulle ge ungdomarna den behandling klubben önskade för att förbereda dem för elitfotbollen.

Det klubben glömde när man anställde Örjan Glans var att det är två vitt skilda jobb att träna ett A-lag som ska hålla sig kvar i Superettan och att utveckla ungdomar för att få dessa att ta det sista steget in i elitfotbollen.

Seniorfotboll handlar om att vinna matcher, juniorfotboll om att utbilda, där är resultatet i den enskilda matchen inte nödvändigtvis det allra viktigaste. Under året har varken den individuella utvecklingen eller lagets resultat gått åt önskat håll. Nu lutar allt åt att Örjan Glans petas från sina uppdrag i klubben då han inte är påtänkt för att träna nästa års U21-lag.

U19 blir U21

För några veckor sedan var spelarna i U19-laget informerade om att ett möte skulle hållas. När spelarna anlände till ÖIS-gården fick många av de reda på att deras tid i klubben var över. Detta kom för många som en obehaglig nyhet. Detta besked kom också enligt många helt utan förvarning.

Klubbens U19-lag läggs ned och istället kommer de spelare som är kvar spela i det U21-lag som klubben kommer att ha nästa år. Anledningen till att klubben gör denna omstrukturering är för att kunna få så bra motstånd som möjligt för sina äldsta ungdomsspelare. Klubben ser det som den enda möjligheten att spela i en serie som är tillräckligt bra för ungdomarna.

Laget kommer inte tränas av Örjan Glans utan kommer istället att styras av Niklas Allbäck som i nuläget tränar U17. Till sin hjälp kommer han troligtvis ha ledare från A-truppen.

Beslutet att skapa ett U21-lag istället för U19 är i sig en omstrukturering som inte bör yxas ned instinktivt. Det kan vara ett drag som i framtiden visar sig positivt. Uppenbarligen har det dock funnits problem i kommunikationen då det för de flesta verkar ha kommit som en chock.

Kommunikation är i alla lägen essentiellt för att en organisation ska fungera. Uppenbarligen det just kommunikationen som brister när det kommer till klubbens äldsta juniorlag. Många är chockade över det plötsliga beskedet och uttrycker sin ilska över hur beskedet kommit utan förvarning.

Kritiken som framkommit handlar också om att spelarna inte givits möjlighet att träna med A-laget och visa upp sig. Tidigare man nämligen låtit klubbens äldsta juniorer träna med A-truppen enligt ett rullande schema även om spelaren i fråga inte varit aktuell för en uppflyttning. Ett sätt att ge klubbens sistaårsjuniorer ett värdigt avslut i klubben, en möjlighet att visa upp sig och känslan av att ha fått en ärlig chans.

Inför säsongen talade Marcus Lantz om att ha en mindre A-lagstrupp och låta juniorer fylla ut på träningar istället för att värva in spelare som fyller bänken. Så blev dock inte fallet och det går självklart att ställa sig frågan om inte Robin Kacaniklic eller Anton Henrikssons plats på bänken istället kunde fyllts av någon av klubbens egna juniorer.

Pengar från Mariedal Cup

Ett hett samtalsämne under lång tid har varit de pengar klubben vann i Mariedal Cup åren 2011 och 2012. Två andraplatser genererade sammanlagt 90 000 kronor. Pengar som varit låsta i presentkort på sportresor och inte kan användas till något annat än resor, cuper och läger. Dessa pengar gick inte som Kent Carlzon under förra årets medlemsmöte lovade, till en internationell turnering för klubbens äldsta ungdomar. Istället gick pengarna till en studieresa för ledare och ett antal spelare till London och ett besök på Fulham FC:s träningsanläggning.

Återigen, inget fel i att skicka ungdomsledare på utbildning men löften är till för att hållas och i denna text från förra årets medlemsmöte står det tydligt att man då utlovade en internationell turnering. Det är ett löfte som är onödigt att ge om det inte kan hållas och skapar onödig irritation.

Irritationen ger ÖIS ungdomssektion ett dåligt rykte som kan vara förödande för talangrekryteringen när klubben redan har yttest svårt att rekrytera traktens mest lovande talanger. När A-laget inte är något att skryta med måste klubben jobba stenhårt för att marknadsföra sig som en bra klubb att växa i.  Den bästa reklamen är det talade ordet och om man kan göra så att de ungdomar som lämnar klubben gör det med en känsla av att ÖIS ändå är en bra klubb kommer dessa tala gott om klubben och ordet sprider sig.

Självklart kommer inte alla som petas i klubbens ungdomslag vara nöjda men det bör jobbas för att de iallafall ska ha upplevelsen av raka och tydliga besked och de fått en ärlig chans.

Sammanfattning

För att sammanfatta hela konflikten som varit kring klubbens äldsta ungdomar kan man säga att det till stor del verkar handla om brist på kommunikation. Varken beslutet att göra om U19 till U21 eller att skicka ledare till Fulham behöver vara fel.

Visserligen går det att ifrågasätta varför ledarna skickas till Fulham och inte en klubb som ligger i framkant med sin utveckling av unga spelare. Ett lag som sladdar rejält engelska andraligan trots stora resurser borde inte vara något gott exempel att ta efter men troligtvis är London mer lockande än, låt säga, Ruhrområdet eller holländska landsbygden.

Det stora problemet tycks dock vara hur saker och ting kommuniceras. Om besked kring vart prispengarna skulle gå hade kommit direkt hade diskussionen om dessa aldrig uppstått. Om det kommunicerats tidigare att större delen av laget inte skulle få fortsätta hade förmodligen diskussionen inte blivit lika livlig kring det heller.

Att träna klubbens äldsta juniorlag är förmodligen det svåraste som finns i en klubb. Samtliga spelare är mer eller mindre desperata för att ta det sista steget och det finns inte utrymme för så enkla misstag som dålig kommunikation. Spelare kommer att vara griniga om speltiden blir knapp och därför ställs stora krav på ett tydligt ledarskap. Detta krav tycks dock inte ha uppfyllts då Örjan Glans redan efter ett år med laget försvinner. Det måste ses som ett misslyckande för klubbens sportsliga ledning.

År 2014 var ett misslyckat år för ÖIS juniorverksamhet. En verksamhet som tidigare genererat ett antal spelare till klubbens A-lag varje år ser nu på sin höjd ut att kunna generera en eller kanske två. Klubben har alltså inte lyckats rekrytera spelare av den kaliber som krävs i unga åldrar för att kunna servera A-laget med spelare från egna leden.

Det bör ses som ett misslyckande för klubbens sportsliga ledning med Kent Carlzon och Hans Gren i spetsen.


'Bråket om U19, vad är grejen?' have 58 comments

  1. 18 november, 2014 @ 12:04 Superettan2016

    Bra att du försöker få fakta på plats. Tidigare har det mest varit lösrykta och otydliga missnöjesyttringar.
    En sak undrar jag dock fortfarande över. U-19 var ju både en trupp och ett lag, medan U-21 endast är ett lag bestående av spelare från främst a-trupp och U-19-trupp.
    Skall U-21 i framtiden bestå av spelare från a-trupp och U-17 trupp? Eller skall a-truppen vara så stor att man kan förse både a-lag och U-21 med spelare?

    Svara

  2. 18 november, 2014 @ 12:52 Arne K

    Bra intressant läsning Felix!

    Svara

    • 20 november, 2014 @ 00:31 Zappa

      +1

  3. 18 november, 2014 @ 13:27 Sjöstedt

    Bra sammanställning, Felix, tackar!

    U19 = U21, det finns en trupp fortfarande, som ska vara runt 15st, men för att bli mer attraktiv för ”talanger” mm, då mycket annat inte är attraktivt i ÖIS, ändrades namnet på träningsgruppen..
    Detta borde leda till en lättare övergång junior/senior,
    på pappersnivå iaf.
    Undrar hur matchning ska gå till dock, i den här åldern vill man ha mycket matcher på spelarna, och U21 matcher ska rymma både A-lags bänk + ”U21″ trupp.

    Felix, tycker vi kan vänta med att bedöma Hans Grens arbete, det verkar som att han har haft en rejäl sopkvast i höst! Så om 1-2år, borde vi se vad som är rätt eller fel!

    Svara

  4. 18 november, 2014 @ 13:43 Steg8tränarn

    Glans har aldrig varit en tuff tränare, aldrig. Han har en filosofi att alla som är på träning vill bli bättre. Detta funkade inte i U-19, med både besvikna, svikta och sönderlovade spelare och stora stjärnor sedan tidigare. Glans och Lantz har heller inte pratat med varandra i år enligt öistrumman. Tolka det som……..

    Svara

  5. 18 november, 2014 @ 14:23 Harry

    Problemet med U 19 började redan efter sommaren 2013 och redan då var det brist på kommunikation och information och som blev ännu sämre under 2014.
    På Öis hemsida kan man läsa att Öis har ambition att följa upp sina spelare som lämnar, låter fint MEN om man inte någon gång under 2014 tog tag i problemet som var i U 19 tror jag inte man kommer att följa upp någon av dessa spelare som fick ”sparken”.

    Jag fick i februari 2014 erbjudande att vara med som ledare i U 19 men tackade nej till detta utan bestämde mig att följa laget från sidan (sedan några år har jag haft koll på U17,19.21).
    Redan i början av året gjorde Örjan klart att det var lättare att träna seniorer än juniorer och detta kom att visa sig ganska snabbt att detta var inte rätt lag för Örjan att träna.
    Killar på 17-19 år behöver veta vad som gäller och då gäller ett klart ledarskap och detta hade inte Örjan.
    När serien startade upp igen efter sommaren var stämningen inte bra i truppen och under hösten blev det bara värre och värre.
    Det gick så långt att det gick ut anonyma SMS till Örjan och Hans Gren att om Örjan var kvar skulle flera 96 spelare lämna klubben och detta fick jag klara besked av några föräldrar att så var fallet.
    Jag tog upp detta med ledare i U19 att de måste ta tag i detta men tyvärr så tog man inte tag i detta från Öis sida.

    Visst har U 19 laget underpresterat, det har varit ifrågasättande om laguttagning, varför spelar jag på denna plats, varför sitter jag på bänken och mycket mer.
    I detta läget har Öis inte ställt upp för Örjan då han saknade ett ledarskap för att träna och leda ett juniorlag men Hans Gren var inte blind, han såg mycket tydligt hur det såg ut i tidigt stadium men gjorde inget åt det.
    När man pratade med ledare i Öis under hösten kände man till att det var något som inte stämde, man hade ”hört”.
    När jag hade ett av mina sista samtal med Cristian John i augusti ”som brann för U lagen” menade han på att detta måste de givetvis ta upp och prata om men tyvärr Cristian så hände det inte så mycket med detta.
    När det gäller U 19 laget hade man INTE ett enda möte från Öis sida om att det inte fungerade varken i laget eller från ledare, att då ställa kravet på killar som är 17-19 att ta upp detta känsliga ämne är inte rätt att göra.
    Det enda möte man hade var den 23/10 när killarna var kallade till ett gemensant möte men kallades in en och en och Hans Gren gjorde klart vad som gällde och att beslutet kom från Carlzon ,Lantz och Börjesson.

    När man sedan frågar personer på Öis gården slår alla ifrån sig och säger att de inte var inblandade eller kände inte till något, jag vet att Sören inte varit med i detta beslut då han står på killarnas sida.
    Det värsta av allt är Kent Carlzon som är Sport/Akademichef som säger att han pratat om detta men inte tagit beslutet.
    Man kan klart konstatera att Hans Gren ligger bakom mycket när det gäller beslutet om U 19.

    Beträffande 95:orna så kan vi konstatera att de gjorde inte bort sig i U21 och var inte sämre än vissa A lagsspelare som var med i dessa matcher.
    De var heller inte sämre än några av de som provtränade med Öis efter kvalet.
    Härmed inte sagt att de skulle haft ett kontrakt med A laget men de borde fått en chans att träna och spela.

    Våra 96/97:or som fick gå och som hade 1-2 år i U19 samt tränade med Öis på morgonträningarna (Katrinelundsgymnasiet), hur känner och tänker dessa killar.
    Det är ju knappast något positivt tänkande eller prat om Öis från deras sida.
    Oavsett hur du får lämna en klubb så är det viktigt att det sker på rätt sätt så det inte blir några negativa vindar, men som det är nu blåser det inga positiva vindar för Öis när det gäller ungdomsfotbollen.
    Jag undrar vad Dunross tänker om detta som ställer upp med pengar på lag som skall satsa på ungdomar.

    Jag har även de sista åren hjälpt Öis på ÖG med arbete som jag ej fakturerat, jag har gjort detta för att Öis legat varmt om mitt hjärta men med Carlzon och Gren vid rodret är det slut med detta.
    Tack för mig.

    PS U 21 skall spela i Reserv Elit 2015, en bättre serie………. å du Kent de där prispengarna du lovade killarna i U 19, bara snack.
    Som tur var gick pengarna till ledare och ungdomar i de yngre lagen…..

    Svara

  6. 18 november, 2014 @ 14:41 Putte

    När finns det möjlighet att köpa årskort till -15. Det börjar ju dra ihop sig till julklappar

    Svara

  7. 18 november, 2014 @ 14:50 Anders

    Om en eller två spelare per år går från U till A-lag så kan väl inte det anses vara ett misslyckande? Hur många är godkänt? tre? fyra? fem? Jämfört med andra större klubbar vilket vi ju fortfarande tror att vi är, så har ju inte de en bättre rotation än Öis?

    Svara

    • 18 november, 2014 @ 15:51 Felix Jonsson

      2011 flyttades fem spelare upp för att ta ett exempel. Sedan kommer man inte kunna bygga ett A-lag helt på egna produkter men jobbar man hårt med sin ungdomsakademi så är det inget orimligt mål att sträva mot att hälften av A-truppen ska ha spelat juniorfotboll i klubben. När IF Elfsborg mötte Kalmar iår exempelvis så var 14 av 18 spelare i truppen från egna leden i en eller annan form.

      Det är ingen ursäkt att Elfsborg ligger i allsvenskan. Vi ligger i divison 1 och behöver i nuläget producera spelare som håller på den nivån. Elfsborg ligger i allsvenskan och behöver producera allsvenska spelare.

      För protokollet ska det väl sägas att jag i nuläget inte vet om ens någon flyttas upp i A-truppen. Inga namn har presenterats än.

    • 18 november, 2014 @ 16:36 Arne K

      Jo, men att Elfsborg hade 14 egna mot Kalmar säger ju egentligen inte jättemycket om hur många de flyttar upp per år, utan bara att kvaliteten på dem som flyttas upp är hög? Antar att de 14 kom från många olika kullar. Det kan ju inte heller vara fem per år för sakens skull – om man något år har en sämre kull kan väl 1-2 vara rimligt just det året?

  8. 18 november, 2014 @ 15:51 Gabriel

    Alushaj suger!!!

    Svara

    • 18 november, 2014 @ 15:51 Gabriel

      Han kommer nog gå till Gais.

  9. 18 november, 2014 @ 17:18 Nuff

    Att besöka Fulhams ungdomsakademi är inget dumt val. Anses som en av dom bästa
    i England. Man har tagit dit tränare från Southampton bl.a.
    Om ni orkar kan ni läsa via bifogad länk:

    http://www.independent.co.uk/sport/football/news-and-comment/the-star-makers-how-fulham-became-one-of-the-best-youth-academies-in-the-modern-game-9291146.html

    Svara

  10. 18 november, 2014 @ 18:07 n jigberg

    Att Glans var fel man før jobbet kunde man rækna ut med lilltån! Vad trøtt jag blir på alla dessa Experiment…….

    Svara

  11. 18 november, 2014 @ 18:14 Pirlo

    Har följt U21 och i viss utsträckning U19. Det är för mig väldigt svårt att förstå att man värvat och håller på att titta på spelare utifrån när det finns ett par, tre talanger bland våra juniorer som håller hög standard och framför allt en hög potential. Vem / vilka tar dessa beslut? Det är en gåta hur man kan ta beslutet att ingen av dessa får provträna med seniorerna. Att så tydligt misshandla en kull som man gjort är högst inkompetent! ”Att förbereda för seniorspel” är ett uttalande som hörts lite här och var. Finns det över huvud taget ett öga för att identifiera talanger som kan ”blomma” om ett par år? Jag tvivlar starkt efter det jag sett och hört i år. Byt ut de ansvariga i fotbollsstyrelse och framför allt sportchefen! Ta tillvara den kompetens som finns i t ex Sören Börjesson. Bygg för en framtid!

    Svara

    • 18 november, 2014 @ 18:24 Anonym

      +1

    • 18 november, 2014 @ 19:26 FD

      Vilken kompetens finns i Sören Börjesson (15-20 års ”närvaro” på Gården)? Tänk om – tänk NYTT – genom hela organisationen! Vem tar tag i det? Mycket oklart när nuvarande FS inte förmedlar några som helst visioner och inte kommunicerar alls externt. Finns mycket att göra, men man kan inte byta ut alla på en och samma gång, ty en viss form av kontinuitet krävs i alla föreningar/företag/organisationer. Våren 2011 (efter konkursen) byttes de flesta ut, men det tog då tid innan man kom på banan igen både organisatoriskt – och sportsligt. Bygg långsamt för en framtid!

    • 18 november, 2014 @ 19:40 Pirlo

      Mycket stor kompetens!

    • 18 november, 2014 @ 20:23 Kalle H

      +1

    • 18 november, 2014 @ 20:59 FD

      Hoppas du har rätt – och har grund för ditt tyckande, ty då böjer jag mig

    • 23 november, 2014 @ 18:37 Jesper

      Grund för det påståendet kan ges genom, till exempel, Jakob Lindströms uttalande i en intervju på SD i våras – den mannen får spelarnas uppmärksamhet genom stort kunnande och det han betyder för klubben.

    • 18 november, 2014 @ 20:23 Anonym

      Håller med dig,tvivlar på att de kan se vad rättt talang är,ex de fyra p99 som de skrivit kontrakt med när det finns så många lika talangfulla i truppen.synd att bedömma det så fort…tvivlar på Greens jobb..

  12. 18 november, 2014 @ 19:40 Anonym

    Om någon orkar läsa finns det en artikel i http://www.UT.se om provspelaren från Dalstorp IF.

    Svara

  13. 18 november, 2014 @ 21:20 DJ-CJ

    Verkar som att klubben tycker att alla från egna leden ska vara fulländade spelare när de tar steget upp i A-laget. Se på spelare som Jeremejeff (flera starter i AS i år), Paulsson (given startspelare), Hawunger (på slutet etablerad startspelare) etc. De har kanske inte varit stjärnor säsong 1, och kanske inte är det nu heller, men de gör jobbet på ett bra sätt och har fått växa in i det. Man måste ha tålamod med talangarbete, och inte tro att det är färdiga produkter man tar upp. Det känns väl ganska rimligt att det kan krävas en säsong med träning på A-lagsnivå och sedan en säsong där man är inhoppare/fightas om startplats innan man verkligen kan se vilken potential en spelare har.

    Hoppas innerligt att den nya organisationen med U21 gör att ungdomarna blir vana vid högre tempo/fysik än tidigare, men det gäller ju också att de får chansen ordentligt.

    Sedan har jag ingen insyn i hur allt har hanterats, men kommunikationen måste ju vara rak och glasklar, inte så lalligt som det verkar ha varit nu.

    Svara

  14. 18 november, 2014 @ 23:16 Idioter!

    Allbäck som tränare? Har han formell tränarutbildning, alla steg? Vad är det för jävla dumheter att hålla fast vid personer endast tack vare personliga, indirekta kopplingar till ÖIS? Fattar ni ingenting, eller är ni hjärndöda på allvar?!

    Tränare skall vara dokumenterat bra tränare, utanför ÖIS-gården; om de skall ges en tränarroll. A solid track-record!

    Fan vad trött man blir på den efterblivna ÖIS-logiken! Inte undra på att allt går åt helvete!

    Varför inte ta in Zlatans morsa som tränare för A-laget? Enligt ÖIS’ sätt att tänka borde det boosta A-laget. Kacaniklic’ brorsa…:”…om storebrollan är så bra, så måste lillbrorsan vara tillräckligt bra för ÖIS…”

    Gud måste hata ÖIS, eftersom han satt såna miffos i ledningen!

    Svara

    • 19 november, 2014 @ 08:25 Miffo

      Har Henke Larsson alla steg-utbildningar än? Nej, då tycker jag vi tackar nej om han skulle komma och bulta på ÖIS-gårdens dörr!

    • 19 november, 2014 @ 08:42 Idioter!

      Henke har väl andå spelat fotboll ett helt liv på högre nivå än Allbäck! Idiot!

    • 19 november, 2014 @ 09:37 Miffo

      Men du skrev ju att formell tränarutbildning alla steg är viktig? Hur som helst är det bra att du är aggressiv och otrevlig – det stärker din argumentation och får dig att framstå som mogen!

    • 19 november, 2014 @ 12:28 Kalle H

      +1

    • 23 november, 2014 @ 18:41 Jesper

      Ja, fy fan vad illa att klubben anlitar en talangfull tränare som dessutom har koll på hur klubben fungerar. Usch, bort med alla som har hjärta för klubben. Eller, hur tänkte du?

  15. 18 november, 2014 @ 23:47 n jigberg

    Jag undrar också vad klubben har gjort før ont før att lyckas samla så många inkompenta personer. Allt ifrån att man inte hade koll på Nathan Coes papper till att bruka sitt sunda førnuft.

    Anders Lundberg, Ranang, Gunder Bengtsson you name it, få in en gubbe med lite kulor!

    Svara

  16. 18 november, 2014 @ 23:51 Jonas Gabrielsson

    Först och främst vill jag berömma Felix för en välskriven, informativ och tydlig artikel om hur U19 fungerat under året och hur verksamheten är tänkt att fungera framöver.

    Om det var ett klokt beslut att lägga ner U19-laget lär ju visa sig om ett par år och jag kommer noggrant följa utvecklingen. ÖIS är dock ganska ensamma om att välja denna väg och om man tittar på våra konkurrenter i stan så har lagen i allsvenskan och superettan både U21 och U19-lag. Man kan kanske misstänka att ekonomiska motiv är en bidragande orsak till att ta bort det äldsta juniorlaget?

    Sedan är det väl även en ideologisk fråga. Är det viktigt att ha Öisare med klubbkänsla i A-laget? Är det viktigt att ha spelare i A-truppen som har representerat klubben i ungdoms och juniorlag? Eller skall man ta efter Ljungskiles modell att värva in svenska och utländska spelare på korttidskontrakt? Spelar det någon roll om laget blir en ”främlingslegion” så länge man vinner matcherna? Hur mycket pengar skall man satsa på ungdomslagen i förhållande till A-laget? Dessa frågor borde vara viktiga att diskutera och förhoppningsvis blir det en debatt om detta innan årsmötet.

    Sedan kan man ställa sig frågan om hur alla spelare i U21-truppen kommer få tillräckligt med speltid nästa säsong. Om det är 10 spelare i A-truppen som inte spelar i helgens A-lagsmatch och det är 15 spelare i U21-truppen som skall spela den kommande U21-matchen blir det 25 spelare som slåss om 11 platser. Vilka skall spela då? Vilken målvakt kommer vakta målet i U21-serien? Frågan blir också hur utvecklande det är att spela i Reserv Elit Gbg. Förra året mötte man exempelvis Ahlafors U21-lag som till största delen bestod av ungdomsspelare. ÖIS vann med 11-1 och man kan fråga hur sådana matcher gör ÖIS juniorer bättre förberedda på seniorfotboll?

    Men oavsett om det är ett klokt beslut eller inte så är det väldigt tråkigt att ÖIS som förening har fått väldigt dålig pr och det är många ledare och spelare i ungdomsfotbollen i stan som har reagerat på hur klubben behandlat sina ungdomsspelare.

    Förhoppningsvis leder Felix artikel tillsammans med Oskar Ängermarks visioner till en diskussion och en debatt om hur vi vill forma framtidens ÖIS och att vi på årsmötet kan välja en styrelse som representerar majoriteten av medlemmarnas intressen och åsikter.

    Svara

    • 19 november, 2014 @ 08:51 Dålig PR

      …är rätta ordet. Nu finns garanterat inget kvar i ÖIS som lockar vare sig lovande juniorspelare eller sponsorer. Och varför skulle någon vilja ha något mer att göra med ÖIS? A-lagsspelarna stannar kvar endast för att det för lejonparten av dem inte finns något annat alternativ än spel i lägre divisioner, samt kontraktslängden. Spelarna är bara stjärnor i ÖISarnas ögon.

    • 19 november, 2014 @ 09:18 Pirlo

      Håller med!

  17. 19 november, 2014 @ 00:13 Harry

    Bra inlägg.

    Svara

    • 19 november, 2014 @ 09:34 Harry

      Skall vara till Jonas Gabrielsson (bra inlägg)

  18. 19 november, 2014 @ 12:46 Avgå alla

    Skänk alla U19 lirare och ungdomsverksamheten till Gaisgården, vi har inte längre råd med denna verksamhet vi måste satsa allt på den övre halvan av söderettan istället några av dessa unga grabbar kommer väl tillbaka den dagen vi spelar i Superettan igen?

    Svara

  19. 19 november, 2014 @ 21:31 Voldemort

    sorry, måste ha missat något men varför är inte Öis med i svenska cupen?

    Svara

    • 19 november, 2014 @ 22:00 Anonym

      Vi förlorade mot Halmstad. Nästa är får vi förhoppningsvis vara med i kvalet igen. (Om vi kommer ihåg att anmäla oss denna gång)

    • 19 november, 2014 @ 22:50 Voldemort

      Thx for info. Missat mig helt o hållet.

  20. 19 november, 2014 @ 23:20 Spelare på väg ut?!

    Hawunger flyttades upp av Sören redan som 17-åring till A-laget, alla klubbar var ute efter honom så Sören fick säkra upp genom att flytta upp sin protegé ögonaböj. Ok , det tog ett par år av A-lagsträning innan klarade ett inhopp – men nu är han kanske på väg bort! Skall vi verkligen släppa en av de största talangerna Sören fått fram?! KC – ta ditt ansvar och ge honom ett fett kontrakt! Superbacken som istället blev mittfältsankare, precis det ÖIS behöver! (Varför blev han inte uttagen till ”morgondagens stjärnor”?!!!!)

    Svara

    • 19 november, 2014 @ 23:30 Div. 1. 2015

      Inga problem, låt han gå.
      KC ersätter honom med en av de många bra provspelatna han hade på ÖG.
      Kan ingen få stopp på KC och vänta bara tills Gren rört till det lite till.

    • 19 november, 2014 @ 23:46 Lurch

      Öj va fan! Sören har 20 års erfarenhet av ösigården och vet när en spelare är nåt att ha. Och alla med familjenamnet Allbäck är självklart, per automatik, en tillgång för öis. Det sitter i generna, fattar ni inte det? Inte fifflet, alltså.

    • 20 november, 2014 @ 00:30 Zappa

      Hawunger e för gammal för morgondagens stjärnor. Bra där Garielsson!!

    • 20 november, 2014 @ 07:54 Mr 100%

      Mer orolig om Hawunger är den största Sören fått fram

    • 20 november, 2014 @ 17:27 Lanslarke

      Snubben är bara ironisk.

      Hawunger funkar bra som hjälpgumma. Tydligen vill han ha någon form av garanterad speltid (enligt Kent), vilket förstås är svårt att lova. Inte förvånande därmed om han sticker.

  21. 20 november, 2014 @ 00:10 Anonym

    KC är verkligen ett geni som förlänger kontrakten med långtidsskadade spelare. Varför ta in friska som kan spela?

    Svara

    • 20 november, 2014 @ 05:48 Anonym

      Så länge Oskar är skadad så kostar inget för ÖIS.

    • 20 november, 2014 @ 09:51 Christian

      Indirekt gör han ju det, i och med att det är pengar som riskerar att försvinna på en spelare som inte är disponibel. Även om vi inte betalar ut lönen så är den medräknad i spelarbudgeten och därmed förbrukad.

  22. 20 november, 2014 @ 00:30 Axel

    Robert Bagger är kontraktlös efter sin korta tid i Oddevold. Kan detta vara något för sällskapet?

    Svara

  23. 20 november, 2014 @ 08:48 Danne

    ÖIS måste fortsätta satsa ungt, och tidigt. Jakob Lindström kom upp som 17-åring. Ge de unga chansen i A-laget, det kommer göra susen.

    Svara

    • 20 november, 2014 @ 17:31 Lanslarke

      Håller med. De allra flesta egna spelare som lyckas får chansen när de är 17-18. När de är 19 har tåget oftast gått.

    • 20 november, 2014 @ 21:04 Pirlo

      Detta är en självuppfyllande profetia som är otroligt korkat. Vi är alldeles för dåliga på att ta hand om ”late bloomers”. Att fokusera på tidigt utvecklade spelare är elitfotbollklubbarnas största misstag.

    • 20 november, 2014 @ 21:23 Anonym

      Visst är det så, nu hade klubben chans att ta upp minst tre spelar ifrån U-19 som hade fått chansen att ta nästa steg. Inga startspelare idag men om 4 månader är dom nära. Den possitiva känslan tillsammans med hårdare träningar ger en väldigt bra utväxling. Fast Kent C värvar hellre och så lär det fortgå.

    • 20 november, 2014 @ 21:56 Harry

      Vi hade några men Gren skickade av flera som nu tränar med Gais, Utsikten, Torslanda med mera.
      Rykten säger även att Qviding har hört av sig till en av de som fick gå.
      Om så är fallet så undrar jag vad Öis missade.

    • 21 november, 2014 @ 12:53 Lanslarke

      Det hade varit roligt om det hade varit sant. De senaste tjugo åren har det lyfts upp massor av spelare i den kategorin. Tyvärr är det ytterst få av dem som har lyckats. För att ta det sista steget behövs det A-lagsmatcher. Innan de är tillräckligt bra blir det inga matcher. Moment 22 alltså.

      Den positiva känslan du nämner försvinner väldigt fort om man inte får spela.

  24. 20 november, 2014 @ 10:10 Freddie

    Hawunger är fri att pröva vingarna någon annanstans det är han värd, vi har ju fullt av unga lovande hungriga killar som tar chansen i söderettan istället.

    Svara

  25. 20 november, 2014 @ 10:13 Freddie

    Är Lindström påväg till. Ljungskile eller vart?

    Svara


Dela dina tankar

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se