10806211_10152822887740540_7786543553699619734_n

Vi måste sansa oss

OBS: Detta är bara ett gästspel.

Låt mig börja denna text med att förklara ett par saker. För det första vill jag ännu en gång påpeka att jag inte är medlem i ultrasgruppen Inferno Örgryte. Jag har en hel del vänner som är det. Jag har även vänner som sitter på pressläktaren, vänner som sitter i loger, vänner som hatar pyro, vänner som älskar pyro mer än livet självt. Min rödblå vänskapskrets är med andra ord ganska spretig.

Det andra jag vill klargöra är att min egen inställning till pyro är som många andras. En bra organiserad bränning i en kvällsmatch betraktar jag ofta som fullständigt magisk, medan en mindre bränning i fullt dagsljus enligt mig kan kännas aningen onödig.

Så.

Detta handlar dock inte om min inställning till det hela. Denna text är nämligen ett försök att bringa lite sans och balans till en konflikt som tappat allt vad just sans och balans heter.

 

Konflikten

 

Att det finns en ganska högljudd konflikt på ÖIS läktare råder det väl inget tvivel om. En konflikt som är så infekterad att en grupp gått så långt att de ställt sig på en annan sektion för att dra igång något som kallas ”Gamla Klacken”. Detta, enligt många, som en reaktion mot användandet av pyroteknik.

I Husqvarna var en man i full färd att kasta sig in i ett slagsmål med en supporter med en bengalisk eld i handen. Något som kunde fått en ände med förskräckelse.

Dessutom har det vid flertalet bränningar iår varit minst sagt hätsk stämning från de båda sidorna i debatten.

Det är ett minst sagt ohållbart läge.

Att de nära 2000 människor som följer ÖIS vecka ut och vecka in ska kunna enas om allt är en fullständig utopi. Vad vi däremot kan önska är att folk börjar visa en ömsesidig respekt mot varandra. Ett steg mot den ömsesidiga respekten är att avdramatisera det hela en aning och slå hål på ett antal myter kring pyroteknik.

Här nedan följer ett antal fakta som förhoppningsvis lugnar en aning:

Pyroteknik ger inte längre klubbarna böter

Nytt för årets fotbollssäsong är att fotbollsklubbar i Sverige inte längre får böter för den pyroteknik som används på läktarna. Klubben kan dock åläggas med böter om den inte sköter visitering och övrigt säkerhetsarbete på ett tillfredställande sätt. Men de bengaler som bränts i samband med ÖIS matcher den här säsongen har alltså i sig inte inneburit några böter för klubben. Något jag skrev om redan i våras och Daniel Sjöberg på expressen skrev om här.

Röken är inte skadlig

Empirin på området är aningen knapphändig i Sverige men ett test i arenamiljö har gjorts. Hösten 2013 genomförde FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut) ett test på Friends Arena. Testet gick ut på att bengaliska eldar i olika former och mängder antändes vid Norra Stå. Olika sorters pjäser antändes, såväl nödbloss som ”inomhusbengaler”. Mätinstrument samlade sedan in information som analyserades av Örebro Universitetssjukhus.
I testerna kom man fram till följande slutsats gällande de påstådda riskerna vid exponering för röken från bengaliska eldar:

De uppmätta halterna av saltsyra var låga (högst 0,12 mg/m3). Enligt arbets- och miljömedicinkliniken har en undersökning hos astmatiker, som är extra känsliga, gjorts och då innebar exponering för saltsyra och en halt på 1,1 och 2,5 mg/m3 under 45 minuter varken luftvägsirritation, trötthet, huvudvärk eller yrsel.

Dammkoncentrationen från testet med både bengaler och nödbloss uppgick till 1,7 mg/m3, men gränsvärdet i Sverige för att damm ska anses nå långt ner i luftvägarna är 5 mg/m3. Engelska Institute of Occupational Medicine (IOM) rekommenderar dock att halterna ska ligga under 1 mg/m3. Notera dock att gränsvärdet gäller för en hel arbetsdag (åtta timmar). Det gör att man skulle kunna vistas i en miljö med den uppmätta halten av damm i fem timmar innan man går över IOM:s rekommenderade gräns.

Testerna som gjordes på Friends Arena visade också på mycket låga halter strontium och magnesium. Det finns dock inga gränsvärden gällande de metallerna då de har låg toxicitet.

Här hittar du protokoll från testerna.

Tyvärr har polisen inte valt att gå ut med korrekta uppgifter från testet på nationalarenan. Läs om det här

Det finns ingen bevisad negativ påverkan på publiktillströmningen

Vissa motståndare till pyroteknik är rädda för att publiken ska fly och vissa som inte längre går på fotboll anger pyrotekniken som ett skäl.

Det finns inga bevis för att eldandet på läktaren skrämmer bort folk från arenorna. År 2015 har den totala publiksiffran i allsvenskan nått över två miljoner. En siffra som allsvenskan aldrig tidigare nått på en säsong. Detta samtidigt som det eldats mer än någonsin på läktarna. Det är möjligt att det finns enskilda matcher där vissa individer lämnat arenan för att pyroteknik använts men det finns ingen trend eller statistik att peka på.

Risken för eldsvåda är liten

Enligt Rolf Weinander, handläggare på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap är risken för en eldsvåda på arenan ytterst liten.  De flesta arenor nu för tiden är gjorda av metall och betong och detta brinner som bekant ganska dåligt. Däremot blir de pyrotekniska pjäserna mellan 2000-3000 grader varma och självklart medför detta en risk för brännskador. Dessutom finns en risk att någons kläder eller något annat på läktaren fattar eld.

Vi återkommer till detta senare i texten

 

IMG_4857

För en bättre och säkrare läktare

 

Det sprids många falska rykten om pyroteknik men självklart finns det vissa risker med föremål som är så varma som en bengalisk eld.

Som jag nämnde i inledningen av texten har det vid ett antal tillfällen den här säsongen skett olika former av konfrontationer mellan ÖIS:are med pyroteknik som utgångspunkt i konflikten. Detta är både oerhört olyckligt och direkt farligt.

Det finns sjävklart risker med bengaler på läktare. Saker kan ta eld och personer kan skadas.

– Vad jag vet har det inte uppstått någon sådan situation, det har jag ingen uppgift på. Men det finns en uppenbar brandrisk med en låga som är 2000-3000 grader varm och inte går att släcka. I en stor folksamling där det finns tyg, banderoller och flaggor så finns det en uppenbar fara. Det kan också fatta eld i någons kläder, säger Rolf Weinander till Oskar Månsson i hans artikel på hemsidan KIT.

I ÖIS fall är sektionen som klacken står på inte ultimat ur säkerhetssynpunkt och till nästa år bör en flytt ske för att inte skapa situationer där folk som sitter under klacken känner ett obehag. Detta är något som diskuteras bland supportrar.

Givetvis skulle det vara oerhört tragiskt om någon kom till skada av bengalerna. I Sverige har det dock använts pyroteknik på läktarna i över 15 år och antalet rapporterade allvarliga skador är väldigt få.

Vad vi också vet är att pyrotekniken med största säkerhet inte kommer försvinna från våra svenska läktare. Därför bör vi lära oss att förhålla oss till den befintliga pyrotekniken på ett säkert sätt och det gäller självklart både den del av supportrarna som är Pro-pyro och den som består av aktiva motståndare till bengalerna. Här kommer ett antal förhållningsregler vi alla i fortsättningen borde tänka på för att få säkrare arrangemang.

1. Slåss inte

Det må låta självklart men det har visat sig att det inte är så alla gånger. I bortamatchen mot Norrby i början av säsongen blev en man som klagade på maskeringen av folk motta en spark, något som självklart är helt oacceptabelt. I Husqvarna för några veckor sedan försökte en man ge sig på en person som höll i en brinnande bengal. Ett minst lika oacceptabelt tillika farligt beteende.

Kan vi enas om att vi inte går till fysiskt angrepp mot andra människor?

2. Välj din sektion

Fotboll är till för alla, det är delvis därför arenan är indelad i sektioner. Har du små barn med dig kan det vara en bra idé att sätta sig på behörigt avstånd från klacken och istället betrakta vackra tifon och finstämd sång på håll. En stor högljudd folksamling kan vara skrämmande för vissa barn.

389491_2645827676945_1553839876_n3. Tänk på ditt språkbruk

En fotbollsarena är faktiskt inte en fristad för allsköns sexism, homofobi och rasism. Även om ni i klacken har olika åsikter är det fortfarande inte okej att skrika ”hora” för full hals mot andra rödblå människor. Om du dessutom har med dig ditt barn och är rädd för hur hen ska reagera på bengalbränningar kommer det inte hjälpa att du reagerar med att skrika.

En lugnare ton lugnar dessutom ner situationen kring bränningar och minskar risken för skador.

4. Ni behöver inte hålla med varandra om allt

Stör du dig på att vissa tycker att konfetti och toarullar är ”the shit” behöver du dig inte göra dig lustig över detta så fort tillfälle ges. Var glad över att fler delar av läktaren lever. Detsamma gäller om du inte gillar pyroteknik. Du behöver inte motarbeta den delen av klacken som gillar det bara för att ni inte tycker lika i just den frågan. Att starta andra sånger bara för att motarbeta Östra Stå är kontraproduktivt.

Detsamma gäller er som står på Östra Stå. Om det skulle dyka upp en bra sång från sittplats är det inte fel att försöka få fler att hänga på.

På så sätt ökar vi sammanhållningen och det hela blir mycket trevligare.

Sammanfattning

 

För att sammanfatta handlar allt alltså om att du som ÖIS:are och företrädare för världens vackraste klubb bör visa respekt för andra som bär samma sköld närmast hjärtat. Det gör allt trevligare, röststarkare och i förlängningen också säkrare.

Vi ses på läktaren.


'Vi måste sansa oss' have 38 comments

  1. 17 oktober, 2015 @ 13:43 Daniel K

    Ge alla som vill tända bengaler en egen liten rökruta bakom ett av målen. Då behöver ingen bli arg när de tänder på. De som gillar att se på pyro, men inte vill stå mitt i det kan lugnt fortsätta att göra det. De som inte gillar det kan nonchalera det och tryggt veta att endast de som gillar pyro kommer till skada om något skulle inträffa. Alla nöjda!?

    Svara

    • 19 oktober, 2015 @ 22:04 Kalle

      Vad har hänt med Joakim Olausson ?
      Efter Italien skulle han dominera i Häcken, blev ju så där eller?
      ÖIS tog en chansning men han startar inga matcher i division 1.
      Har Lantz dödat ännu en lovande spelare eller är han inte bättre?

  2. 17 oktober, 2015 @ 14:54 Sthlmöisaren

    Bara för att man inte får böter så betyder det inte att det är lagligt.
    Jag ser gärna pyroteknik på läktaren, när det är lagligt.

    Svara

    • 19 oktober, 2015 @ 11:59 -

      Förstår inte? Blir det mindre farligt eller snyggare när det är lagligt? Vad gör det för skillnad för dig om det är lagligt eller inte, ÖIS får ändå inte längre några böter.

  3. 17 oktober, 2015 @ 15:37 Gabriel

    Jag har astma och jag får väldigt svårt att andas av bengaler oavsett vad studierna dina visar. Men det är snyggt!

    Svara

    • 17 oktober, 2015 @ 18:31 Mats

      Under ett av de stora derbyna på Ullevi fick vi tillstånd till röktifo. Detta alltså på en arena där röken försvinner bra mycket snabbare än på GU. Flera personer anmälde andningssvårigheter och efter det har inte ansökan om tiden med rök varit aktuellt.

      Att krönikören som gästspelar dessutom hellre vänder sig till statistik för att driva sin tes, än att tala med de på plats som får andningssvårigheter, eller som tog med sig sina mindre barn för första gången och som inte vill gå något mer på grund av påtändande snorjärsar, visar för min del att han tillsammans med rökdyrkarna kan välja en sektion långt ifrån de andra inom öis-familjen.

      Företrädesvis på en arena långt ifrån bebyggelse där inget annat evenemang pågår…

    • 17 oktober, 2015 @ 19:52 1887

      Även jag har astma och deta är absolut inget problem med pyrot för min del. Handlar nog mycket om inställning tror ja.

    • 18 oktober, 2015 @ 10:22 Gabriel

      Det finns olika grader av astma, respektera andra människor.

  4. 17 oktober, 2015 @ 18:42 Putte

    Jag har väldigt svårt att se det vackra i att hålla på och elda på läktaren, kan inte dom som vill elda göra som fotbolls huliganerna gör när dom vill slåss träffas innan och pucklar på varandra, ni skulle kunna träffas i Slottskogen och elda bengaler hela dagen eller hela veckan innan match. Annars kan man tänka sig att skänka motsvarande pengar som bengalerna kostar till Öis ungdomssektion!

    Svara

    • 22 oktober, 2015 @ 17:49 karl

      ”Annars kan man tänka sig att skänka motsvarande pengar som bengalerna kostar till Öis ungdomssektion!”

      Du läste inte artikeln va?

    • 23 oktober, 2015 @ 11:37 P

      Karl, jag tolkar det som att pengarna för att köpa bengaler kan skänkas, inte böter de förorsakar (eller inte förorsakar för tillfället).

      Tröttsamt diskussion det här för övrigt. Ena gänget eldar och maskerar sig och sköter det inte alla gånger felfritt. Jag har suttit på sektionen under klacken vid bränning och det droppade ner brinnande rester i folks hår, inte bra. Tips till er som bränner, håll inte bengalerna över kanten och vifta. Andra gänget, som hetsar tillbaka sköter det inte heller snyggt. Inte såg hög konstruktiv nivå att skriva att folk är idioter.

      Dock ska båda gängen ha cred för att de bidrar till matchupplevelsen. IÖ håller uppe klacken och utan dem skulle det antagligen vara en riktigt sunkig klack=tråkigare att gå på matcherna. Gamla gänget som jag förstått att andra klack kallas gjorde det riktigt bra mot Norrby att få med övriga sittplats. Något som IÖ aldrig lyckas med. Det förhöjde upplevelsen mycket!

      Så i min värld vore det kanon om de båda grupperna samarbetade, IÖ gör det dem är bra på med tifo och kontinuerlig sång, och andra gänget bidrar med att engagera sittplats och med sina engelskinspirerade ironiska sånger, typ satellit. Båda grupper, och framför allt ÖIS skulle stärkas om de samarbetade! Men vem är jag som inaktiv supporter som bara går på matcherna att tycka?

  5. 17 oktober, 2015 @ 19:32 Hinken

    Har ingenting emot bengaler, men tycker bara de hör hemma vid vissa speciella matcher. Tänker på derbyn, premiärer och seriefinaler. Att elda mot Eskilsminne hemma, i en match som är nästintill betydelselös, känns bara dumt och onödigt provocerande då det finns folk på läktaren som tydligt tar ställning mot bengaler. Som du nämner Felix, så är vi alla Öisare och det sista vi behöver är att bråka inom föreningen. Tillsammans mot Superettan och vidare!

    Svara

    • 18 oktober, 2015 @ 23:51 Greven

      Håller med dig. Nej till bengaler i serielunken.Ja till bengaler vid speciella tillfällen.

    • 20 oktober, 2015 @ 14:56 M

      Haha era hycklare

  6. 17 oktober, 2015 @ 19:35 Sweshiman

    Utan pyro, tifon och sång i 90 minuter är vår supporterkultur ungefär lika intressant som Häckens dito. Tycker hela bengaldebatten blivit en generationsfråga, frågar du slumpmässigt utvald supporter under 35 lär han vara pro-pyro och tvärt om. Den äldre generationen tycks ha svårt att acceptera att precis som allt annat så förändras även sättet vi stöttar laget i våra hjärtan, idag bränner ju t.o.m bonnlagen i Allsvenskan.

    Helt orelaterat kan jag säga att dina texter är saknade Felix, hoppas skrivlusten hittar tillbaka i framtiden

    Svara

    • 17 oktober, 2015 @ 21:22 Jesper

      Då jag är en del av det som avhandlas i texten kan jag i all hast, och vänlighet, avslöja att vi är en del 35 plus som är pro-pyro men inte i nuvarande former. Quite simple….

    • 17 oktober, 2015 @ 21:32 Jonathan Larsson

      Jesper: Med nuvarande former menar du?

      (I denna debatten känns det som att jag måste tillägga att frågan är ställd nyfiket och seriöst, inte anklagande på något sätt!)

    • 18 oktober, 2015 @ 09:28 Jesper

      Med tanke på rådande förbud, med tanke på att ett flertal vänder sig bort från den sektion som är avsedd för klacken, med tanke på att det finns sångvilliga föräldrar som gärna introducerar sina barn i den formen av gemenskap……

      Pyroteknik kan (och skall) vara oerhört vackert och magiskt, men det ger ingen rätten att bränna av för sakens skull.

    • 18 oktober, 2015 @ 11:30 Jonathan Larsson

      Med pro-pyro då menar du om jag förstått saken rätt, när det är lagligt, när alla människor på hela läktaren är för det och när vissa barn inte längre tycker det är jobbigt med rök, då är det bra?

      (Återigen vill jag inte missupfattas för att vara anklagande, jag vill bara reda ut åsikter och begrepp och försöka förstå dem).

    • 18 oktober, 2015 @ 17:28 Jesper

      Pro-pyro innebär att jag föredrar att det finns ett godkännande beslut från berörd myndighet, alternativt att förbudet hävs – det sistnämnda är det jag innerst inne föredrar. Det innebär också att jag är för organiserat brännande som inte medför ”okynnesyttringar” från något håll, det vill säga ett ansvarsfullt agerande i samband med bränning.

  7. 17 oktober, 2015 @ 21:14 Öisfan

    Fokusera på att dra med er mer folk till matcherna istället för att bråka om bengaler, fokusera på resterande matcher, fokusera på Örgrytes duktiga spelare som är förtjänt av mer än allt snack om bengaler sista tiden, sen kan jag ju tycka att det ser lite fånigt ut med en publik på 1500 och några få bengaler som tänds, in med 10 000 dom sista matcherna och ett stort rejält tifo och gärna bengaler i vårdad form utan att folk skall riskera att bli brända eller nerdroppade eller vad man nu blir, sätt klacken och bengalerna på kortsidan , där finns ju ändå inte en människa…

    Svara

    • 17 oktober, 2015 @ 21:31 Jonathan Larsson

      ”in med 10 000 dom sista matcherna och ett stort rejält tifo”.

      Det låter som något de flesta skulle vilja se va? Inte så lätt att få det att hända bara sådär.

  8. 17 oktober, 2015 @ 21:51 DEllE

    Mycket god artikel Felix. Sitter inne med rejäl astma och har verkligen inga som helst problem med bengaler eller rökbomber heller för den delen. Tycker det är dårskap att dela klacken, vi har knappt 2000 aktiva supportrar, först enade kan vi utmana blåvitt. Slut fred med IÖ(vad de nu har gjort, mer än att fortsätta sjunga istället för att som de flesta andra flytta på sig och sätta sig ner?) och bygg upp Örgryte IS, får vi möta GAIS kan vi inte ha två klackar.

    Tycker Jesper och Douglas skall ta sig i kragen och sluta splittra kurvan, ger ingenting, dessutom har de knappt gått på ÖIS de senaste åren, och deras splittring verkar ju inte direkt gedigen, den ”gamla klacken” var ju försvunnen senast?!
    Slut fred, framåt, tillsammans för ÖIS!

    Svara

    • 17 oktober, 2015 @ 22:28 1887

      Det är knappast Jesper och Douglas som splittat klacken
      Ser man över hela året så har fler och fler valt att ställa sig på andra platser, vad orsaken är säkert flera men jag tror att Felix lyfter fram några orsaker.
      -Respekt mot varandra
      -Våld mot andra Öisare
      Det finns säkert många fler orsaker om man hade pratat med alla de som har bytt platser

  9. 17 oktober, 2015 @ 22:43 Dolle

    Varför de har bytt platser handlar om stolthet. Hade de satt ÖIS framför sin unkna attityd i första hand skulle de inte hålla på och sura och flytta sig. Dessutom är det värsta med denna splittring att den till hälften drivs av ett gäng medgångs-suportrar som inte nog med att de splittrar klacken de riskerar dessutom tifogruppens arbete med tifot genom att flytta, istället drar de ihop ett värdelöst konfettispill samtidigt som Östra Stå tvingas driva in sittplatsfolk som kan hålla upp ark till sin gedigna korte av toppklass.
    Finns inga andra supporterskaror som håller på så här, det är precis som att ÖISare inte kan acceptera att det går skapligt sportsligt, alltid skall det finnas nått att gnälla på och nu är det IÖ för att de har svarta kläder(låt folk ha på sig vad fan de vill?) och för att de enda som sjunger. Precis som de skulle vara bättre utan, jo då skulle horderna ifrån den gamla klacken vallfärda minsann och bjuda på toarulle-tifo i toppklass ala 99 borta mot Århus.

    Svara

    • 17 oktober, 2015 @ 22:50 Jonathan Larsson

      Att det inte finns några andra supporterskaror som håller på så här är ju dock inte sant. Känns mer som att det är något oundvikligt som händer just nu, som förr eller senare händer i de flesta klubbar. Allt går i cykler, så även vår läktare. Med det sagt är det såklart inte optimalt att det händer, men att det händer är inte så väldigt anmärkningsvärt. En uppdelad läktare är ju dock en större smäll för oss än för en del andra klubbar, tyvärr.

    • 18 oktober, 2015 @ 09:35 Jesper

      Värre svammel har jag sällan läst i samband med ”splittringen”. Att det blev en styggelse när de äldre som lämnat klacken under de senaste åren för att skapa en plattform och en sektion där de (vi) känner oss hemma kan knappast vara speciellt illa för klubben?
      Ingen jag har pratat med under detta året under match har gnällt på att Inferno har sjungit, så lägg ner med denna totalt felaktiga misskreditering och ryktesspridning. Du gör ju knappast saken bättre i diskussionen kring de olika sektionernas vara eller inte vara.

    • 18 oktober, 2015 @ 10:29 Sweshiman

      Det är väl fullständigt självklart att en splittrad klack skadar klubben? I enkronasmatchen förtjänade laget årets bästa stöd och fick istället årets sämsta, tror heller inte klubben känns särskilt välkomnande för nya supportrar när man tvingas välja mellan ”De onda” eller ”De gnälliga” när man vill sjunga för ÖIS. Vi är för få för att splittra klacken, ÖIS förtjänar ett enat stöd

    • 18 oktober, 2015 @ 11:20 Daniel K

      Jag vet flera som försökt föra konstruktiva samtal med IÖ. Man har försökt lyfta fram allt det positiva som IÖ gör. Jag är en av dem som uppskattar IÖ grymt mycket förutom deras pyro. Problemet är att om man inte tycker om det IÖ gör till 100% så är man dum i huvudet, sätter sin unkna attityd före ÖIS, klack splittrare, bitter +35, pajas, idiot, m.m. m.m.
      Jag säger inte att alla som är kritiska mot IÖ alltid är konstruktiva och ödmjuka. Däremot har jag inte sett det minsta stråk av ödmjukhet från IÖ de senaste 7 åren.

    • 18 oktober, 2015 @ 11:45 Jesper

      Sweshiman;
      I matchen mot Norrby var uppslutningen på klacksektionen den största sedan premiären i våras. Därmed blev också insatsen den bästa sett till denna säsongen.
      Att det troppat av folk från klacksektionen under säsongen har nada och noll med en ovilja att bidra till bra stämning, det är på så vis att det föreligger stora skillnader i inställning till hur bra stämning skall uppnås. I de flesta fall har pyro med saken att göra, i vissa fall finns det helt andra skäl som föreligger – däribland att inte känna sig välkomna för att man ”har helt fel inställning till att stå i klacken”….. Antagligen finns det lika många skäl till att inte längre stå på den sektionen som det finns folk som har troppat av – vilket självklart är djupt ledsamt. Men, där valde vi att agera och söka skapa en plattform för gammalt klackfolk istället för att enbart sitta och gnälla och gny.
      Under åren har det ständigt förts diskussioner om och med IÖ kring hur saker och ting (ibland inte) fungerar och sköts. Det är inget nytt under solen, mer då ett nygammalt grepp att skaka liv i aktiv sittplats igen. Rätt eller fel?? Varför ens felsöka??

      Jag har, by the way, fått till mig att spelare pratat om att det verkligen var årets bästa stämning under just den matchen, så vi kan väl enas om att det råder delade meningar i frågan om vad och hur stämning skapas! Personligen satte jag mig och lyssnade på matchen dagen efter och kände inga större bekymmer med ljudnivåerna. Snarare är jag orolig över enskilda händelser, som definitivt skall bort från läktarplats – och, i ärlighetens namn tror jag att det är de yttringarna som klämmer om foten, snarare än att vissa verkligen vill bidra men från annan sektion.

      För övrigt vill jag gärna citera den äldre herren som kom fram till mig på terminalen efter match och tackade för att det var längesedan det var så roligt på en ÖIS-match…..och, han menade att båda sektionerna hade bidragit till det.

    • 18 oktober, 2015 @ 13:01 Sweshiman

      Det är skillnad på en aktiv sittplats som bidrar (som jag är helt för, kör på) och en klack som aktivt sjunger andra sånger och spyr galla över vanliga klacken så fort det blinkar till lite på deras sektion. Oavsett vad man tyckte om stämningen mot Norrby kvarstår faktum att gamla klacken avsiktligt motarbetade vanliga klacken och sänkte stämningen.

      Vill även påpeka att jag inte är medlem i IÖ och försvarar inte vad dom gör i övrigt, men pyrotekniken har enligt mig i år skötts snyggt och säkert

  10. 18 oktober, 2015 @ 11:42 delle

    Lär bli stråååålande i ett derby mot gais med två klacken 40 meter ifrån varandra, hejsan grabbar ha ni stake går på repeat med fem minuters mellanrum, vi kommer bli krossade..

    Svara

  11. 18 oktober, 2015 @ 11:46 della

    Jaja ingens fel, men vi kan väl sluta dela upp klacken, eller att den nya gamla klacken ställer sig på andra sidan så man kan få igång lite vettiga sånger samt köra budskapsbanderoller mot varandra.

    Svara

  12. 18 oktober, 2015 @ 11:53 Della

    Jesper ”årets bästa stämning” vad tror du det var ett riktigt tifo på Östra stå, det var 5000 pers på plats, klart spelarna tyckte stämningen var bra när de veckan innan spelade inför 1000 närmast sörjande? Men tänk då hur mycket bättre tifot hade blivit om ni hade stått i klacken, och framförallt trycket, istället för den kakofoni som sedan utspelade sig. Sen är inte direkt ÖIS-spelare rätt personer att uttala sig om stämning när de är vana att spela mot Eskilsminne etc, vänta tills vi möter GAIS eller liknande, då kommer inte det fungera med två klackar, GAIS kommer fullständigt krossa oss. Det är ju inget annat än dårskap, blåvitt fasoner att ha någon jippo-aktiv-sittplats-kommer-när-det-passar-dricka-öl-klubb.

    Svara

  13. 18 oktober, 2015 @ 21:09 Öisfan

    Slutsnackat!! visa imorgon i Uddevalla hur stor klack ni är och om ni förtjänar respekt, inga hundra pers och 4 bengaler, det är pinsamt… det borde bli 300-400 och ett rejält tifo , visa spelarna att ni vill upp i superettan.

    Svara

  14. 18 oktober, 2015 @ 23:39 Andreas

    Att skriva att röken inte är skadlig är direkt fel. Jag håller med om att undersökningarna som har gjorts verkar ha stora brister. Det har således inte gått att bevisa att röken är skadlig men det innebär inte att det är bevisat att det är ofarligt.

    Utöver det håller jag med om det mesta.

    Svara

  15. 19 oktober, 2015 @ 12:16 Porno for Pyros?

    Om man vänder på frågeställningen och gör en lista över lämpliga ställen att elda på så kommer väl rimligen en läktare med hundratals människor ganska långt ner på listan? Bilda en stödgrupp och träffas vid en påskbrasa i stället.

    Svara

  16. 20 oktober, 2015 @ 02:09 Sture

    Håller inte med om att stämningen var sämre på Norrby. Tvärtom deltog hela östra läktaren aktivt ibland på ett sätt som är extremt ovanligt på en Öisläktare. Inferno, som annars gör en hel del bra, borde se och lära av hur ett leende och en positiv inställning kan verka inkluderande. Varför klaga på en aktiv sittplats?
    Angående bengaler har, som någon sa, varenda bonnlag sådana, så även vi. Tyckte själv det såg coolt ut på TV från San Siro på 80-talet, därefter ganska uttjatat. Som ett hemmanyårsfyrverkeri typ. Dock ganska harmlöst på en stor arena med lite folk. Två frågor bara, 1) vid eventuella derbyn mot Blåvitt, där vi kommer bli ihopträngda på bortasektionen, kommer man avstå eldning då av säkerhetsskäl? 2) kan man, i dagens opinionsläge, inte lika gärna hävda att det är de som fortsätter elda som splittrar?

    Svara


Vill du svara Hinken

Din e-postadress kommer ej att visas.

© 2015  Sambadefensiv   kontakt@sambadefensiv.se